Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Høylytt turbo. Turbosus

  1. #1
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard Høylytt turbo. Turbosus

    Hei! Har et lite merkelig problem jeg ikke klarer å finne helt ut av. Det hele begynte her om dagen når jeg skulle kjøre meg en tur og la merke til at turbosuset var ganske mye høyere enn vanlig :S liknet kompressorhvining. Det jeg har sjekket til nå er at wastegate fungerer, trykkrør og slanger. Prøvde også å sjekke akslen i turbo, merket litt slakk, men er usikker på om det er vanlig eller ikke. Turboen ble overhalt hos turboservice for et år siden. Jeg kan også kjenne bittebittelitt eksoslekk fra sveisen til flensen på downpipe. Kjører på 0, 8 i ladetrykk og har nettop måttet montere katalysator pga satans vegevesen stoppa meg. Hele eksosanlegget er da i 3", det samme med kat.
    Noen som kan ha noen formening om hvordan dette kan ha oppstått?
    Legger også til at motoren virker som ikke går helt 100% reint lenger, tuller litt med turtallet, små lugging på tomgang og legger seg på rund 1100omdr når man clutcher ut under kjøring. Hadde en liten tanke på eksoslekken før lambda ang dette..

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Innsugspakning? Kjøp en sprayboks med startgass og spray litt rundt, ruser den seg opp mens du sprayer så tar den til seg startgassen derfra

  3. #3
    Registrerte brukere turbohjelle sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    263
    Antall takk

    Standard

    Dumpen?

  4. #4
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    har vel fått deg en sprekk i eksos manifolden. helt vanlig når man har 13c snurre på 940 manifolden

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. nov. 2011
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    452
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PVT Vis post
    har vel fått deg en sprekk i eksos manifolden. helt vanlig når man har 13c snurre på 940 manifolden
    Hva er grunnen til dette?

  6. #6
    Registrerte brukere Elverumawd sin avatar
    Medlem siden
    18. mai 2012
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Lade lyden har endra seg? Så den nesten småhyler? Det gjorde det på 850 R'n til en kamerat, han fikk bare beskjed att det var helt vanlig da turboen var blitt litt slitt :-p

    grove skrive feil rettes til galaxy'n ;-)

  7. #7
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Kan det være eksostrykket? Eller varmgang og for rask avkjøling?

  8. #8
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    all eksos som motoren produserer skal gjennom ett hull på størelse med en 1 kroning da blir det høyt trykk og mye varme.
    det gjør at disse røra sprekker opp se om du klarer å kjenne om det er sprekker påbaksiden av manifold når bilen er kald.
    små lugginga på tomgnag kan jo skyldes spjeld sensoren?

  9. #9
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Skal sjekke ut etter ærbe! men iom at turbosuset blir så høyt, skulle jeg vel hørt lekkasjen fra evt sprekker ganske godt også? Høret nemlig ikke noe til eksoslekk mens motoren går, ikke noe spesielt hvis jeg ruser litt heller :S

  10. #10
    Registrerte brukere vassengen sin avatar
    Medlem siden
    20. nov. 2010
    Sted
    Nannestad
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sjekka at ikke intercooler har sprekt? Falskluft vil jo gi både turbosus og ujevn gange, så jeg setter penga mine på det
    Ingen moro uten ras...

    '87 740 Turbo

  11. #11
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Blitt overtid til nå i dag så ble dårlig med sjekking :S men sprukket intercooler var neimen ikke dumt! Oim at jeg ikke hører så mye til støy. Burde vel hørt noe støy/eksoslekk med sprekk i manifold? Eller hører man det ikke så godt?
    Eneste som står litt i mot muligheten for sprukket intetcooler er at ladetrykket fortsatt er der. Men så kan vel sprekken/hullet være lite nok til å opprettholde trykket? Inntil jeg gir flatt jern og eter opp det den lille snurra klarer å levere, minus det som går ut i en eventuell lekk. Får prøve igjen i morra

    Tusen takk for all hjelp til nå!

  12. #12
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Da fikk jeg sjekka! Intercooler var tett. Kjente heller ingen tegn til sprekker i eksosmaifold, ikke kunne jeg se noe foran heller. Skrudde sammen igjen og starta den opp for å høre etter, rusa den litt for å lytte. Og så! På tomgang, klakk klakk klakk. .... ujevn klakking. Ikke lik tikkingen jeg hører nesten helt oppe i topplokket etter jeg akkurat har starta på en stund, men en lavtliggende ujevn klakking... og nå, er jeg sint.

  13. #13
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Lavt liggende klakking.....?

    Som nede hos råder..?
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  14. #14
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    mista vel ikke en mutter ned i eksos porten på toppen nå da?

  15. #15
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Bare kjente meg fram bak på manifolden, tok det ikke av
    Så kan jo ikke garantere at den er tett bak der. Ang klakkinga så må jeg nesten få noen til å høre på'n iverfall ikke ventil tikking "/ uff ,alt dette pga en kukk fra vegvesenet som begynte å sutre over katalysatoren som var fjærna :S var etter jeg begynte kødde med eksosen alt begynte :S

  16. #16
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Prøvde å høre litt pån igjen nå, flyttet meg litt rundt omkring og lyden skiftet tidelig plassering. :s forfra høres det ut som det er innenfor sylinderveggen under innsug, fra siden høres det ut som det kommer ifra akkurat mellom motor og radiator. Åltså i området rundt vannpumpe og remhjulet på veiva. Ser muligens litt lysere på det nå
    Sist endret av olemk; 07/08/13 kl 19:29

  17. #17
    Registrerte brukere olemk sin avatar
    Medlem siden
    02. april 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    174
    Antall takk

    Standard

    Fikk forresten en annen idé om turbosuset, ødelagt eller lekkende dumpventil. Skrudda av og titta, gjett hva!

    Nei, ikke noe der heller.. hel og fin. :L

Lignende tråder

  1. [Selges] Volvo 240 1989 turbo + 1977 244 turbo (uten tak)
    By JonasS in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 08/02/14, 00:48
  2. bytte av lt turbo til høytrykk turbo. problem med returrør av olje.
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 29/05/12, 19:28

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •