Scorpius er vel typen som var standard på 240SE, som f eks her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...sverm-93-240SE
Scorpius er vel typen som var standard på 240SE, som f eks her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...sverm-93-240SE
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Samt 240 Classic(?)
Det stemmer vel. Men jeg har hatt inntrykk av at Classic ikke har vært like konsekvent når det gjelder utstyr, så jeg kjenner meg ikke like sikker på detaljene.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Så den kalles det, ja vel - selv tenker jeg mer på den som "SE-felg", men den har jo jeg et par eksemplarer av...![]()
Når det gjelder felgstørrelser og profil, har det helt klart skjedd noe.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
Justering av spissing.
I lang tid har denne bilen hvert litt vond å kjøre pga. den noen ganger drar litt til den siden som veien heller. Jeg hadda også slakk i et endeledd så da benyttet jeg muligheten til å fikse dette etter jobb igårkveld. Utstyret jeg har brukt er egentlig til lastebiler og busser, men jeg fikk det til å passe på min bil også.
Utstyret henges på bilen slik at det står i senter sideveis. Det er meningen å henge dette i en ramme. Bilen min har ingen ramme, men fikk hengt det opp i rammevangen foran og i noen braketter bak.
På hjulene festes utstyret på utsiden av felgen. På adapteret som festes på felgen sitter det en slags fotosender som komuniserer med "flaggene" som jeg har hengt opp foran og bak.
Pirkete som jeg er la litt maskeringstape på hjuladapteret for å minske kjangsen for å få merker på felgen.
Utstyret er meget enkelt i bruk. Først snur man fotosendeneren mot flagget lengst unna (som er bak i dette tilfellet), trykker på en knapp, snor fremover og trykker på kanppen igjen. Når dette er gjort på begge sider ruller/kjører man bilen fremover til hjulet har gått en halv runde. Da får man resultatene opp på skjærmen og man kan justere hvis man må det.
Vi har også en Ipad som ekstern skjerm som brukes ved justering.
Etter dette ble bilen mye bedre å kjøre. Må gjøre dette med 940 også som har samme problemet.
Sist endret av Øyvind G; 19/06/13 kl 09:27
Må få på kromlister over lyktene også!Nydelig bil! Hvilke verdier skal spissingen ha på 240 sånn ideelt?
Takk. Chromelister ligger i planene. Jeg vet faktisk ikke hva spissingen skal ligge på, men når jeg "googlet" litt så kom jeg frem til at mellom 1 og 3 var ganske vanlig på enRWD. Derfor la jeg den på rundt +2.
Før justering og skifting av endeledd så lå den på 7,8!Rart jeg ikke har hatt problemer med dekkslitasje.
Utifra volvo sine data skal 240'n ha 0.08 grader og kan ha en feilmargin på +/- 0.03...
Det som står i mine papirer ifra jeg skulle godkjenne senken![]()
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Sist endret av Øyvind G; 19/06/13 kl 16:09
Har ingenting å si, 1-2 mm er bra.
Jeg har kjørt med 1mm og det har fungert veldig bra, på 2 biler i 6-7 år.
Har prata endel med en rallyfyr her ute, som har kjørt volvo orginal i flere år, i tillegg til roadracing osv. Han kan sakene sine ang understell, og det var han som anbefalte det til mitt bruk. (Gatekjøring og bane en gang iblant)
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
flotte felger =)
Når biler handler om nostalgi, går det utover lommeboka di =)
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Toe-in ja. Mer retningsstabil da
En god artikkel her:
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
En liten udate. Starter med noen bilder fra gårsdagens vask. Første gang jeg prøver Bilnerden sin svamp. Får se etterhvert om dette blir en ny favoritt.
Oppdaterer med noen ord om noen forskjellige vaskeredskaper (svamper, hansker osv.) i Bilvaskguidetråden når jeg har blitt litt bedre kjent med BN svampen.
Kunne skrevet masse detaljer rundt bilvasken som ble gjort, men skal spare dere for det. Bilder liker de fleste.
Bilvask.
Oljeskift ogmotorvask.
Tok et oljeskift på 240 idag og fikk også spylt motoren og traversen skikkelig. Bilen som ble vasket igår ble jo litt skitten av dette, men det var greit å få gjort dette når jeg først stod på grava. Brukte kun en petrolumbasert avfetting fra Würth og HT med varmt vann.
Det gikk på 4,5 liter olje. Fikk også etterfyllt kjølevann og servoolje.
Tok noen bilder etter motorvasken. Langtifra noen showfinnish her, men det er hvertfall rellativt rent. For å få det renere så må jeg finne frem en børste og litt mer tid.
![]()
Så bilen din i Horten i går, sikkert rett etter du hadde vasket den.
Fy søren den er strøken!![]()
-V70 R AWD 2005 http://forum.vccn.no/showthread.php?...5-Ny-bruksbil!
-240 GL 1993 http://forum.vccn.no/showthread.php?p=65185#post65185
-V90CC D4 2019
-144 de Luxe 1971 http://forum.vccn.no/showthread.php?...ight=144+sekse
xV60 D6 2015 x960 2.5 1995 x242 DL 1979 x244 GL 1980
En vask og noen bilder.
Etter motorvasken i helgen som var la jeg merke til at ladelampen ikke lyset. Når motoren går så er det positivt at den ikke lyser, men hvis ikke ladelampen er koblet til så lader ikke dynamoen. Derfor har bilen stått litt denne uken.
Fikk sett på dette igår og etter litt feilsøking fant jeg ut av at ledningen fra dynamo til ladelampe hadde løsnet fra dynamo. Den var litt slapp i kabelskoen, så jeg klemte den sammen og satte den på igjen. Når jeg først var igang så skiftet jeg regulator.
Etter dette ga jeg bilen en vask.
- Rim7
- Autofoaam 1:100
- Sour power
- BN svamp
- 2 stk giant plush
GG bøtte, skumkanon og NilfiskP160.2 ble selsvsagt også brukt.
SN Acrylic Spritz ser ut til å fungere meget bra. Ikke de heftigste dråpene, men vannet renner raskere av og gjør bilen lettere å tørke.
Når bilen var vasket og tørket kjørte jeg en tur og tok noen bilder.
![]()
Sist endret av Øyvind G; 06/07/13 kl 14:36
Wow. Bilen din ser helt fantastisk ut!
Sendt fra min Note II
Dashbordskifte.
Idag ble dashbordet skiftet. Dette har jeg i mange år hatt planer om å gjøre så dette var veldig deilig å få gjort. Det gikk også nesten problemfritt. For de som ikke har fått det med seg så skaffet jeg dadshbord for en stund siden som jeg har vasket og gjort klart. Dette kan du se tidligere i tråden min.
Hadde planer om å gjøre dette på jobben, men fant ut at jeg heller kunne stå her hjemme i det flotte været.
Her er det et bilde som jeg tok før jeg startet. På midten av dashbordet ser du årsaken til at jeg skal skifte det.
Startet med å demontere rattet. Innenfor dette lå det mye skitt.
Jeg fortsatte med å ta ut instrumenter og div plast. Ledninger ble merket med maskeringstape ot tusj.
Hanskerommet ble demontert.
Og etter diverse bolter som holder dashbordet på plass var demontert så var dashbordet ute.
Alle delene som ble demontert la jeg i bagasjerommet.
Nå som dashbordet var ute tenkte jeg at jeg skulle få vekk litt gammelt støv. Gikk over med Surfex 1:10 og pappir der jeg kom til slik at det ble rent og pent. Alle rørene ut fra varmeapparat ble demontert, og vasket med Surfex 1:10.
Hittil hadde alt egentlig gått på skinner så noe måtte jo gå galt. På det nye dashbordet var "piggene" som skal inn i torpedoveggen demontert. Disse er poppet fast og jeg hadde ikke utstyr til å flytte over disse hjemme.
Jeg tok med meg det gammle dashbordet til verkstedet jeg leier og fikk slipet av popnaglene. Samtidig som jeg var der tok jeg med meg et 2K lim for å lime de på det nye dashbordet. Jeg tok ikke kjangsen på å montere nye popnagler eller bruke skruer pga. jeg var redd for å gå igjenom.
Limet jeg brukte herder på 90 sek. og er vannvittig sprekt. Blir til hard plast når det har herdet.
Her er det nye på vei inn.
Instrumenter montert.
Fikk vasket litt på innsiden av rattet.
Og her er jeg ferdig.
![]()
Greit å ha finvær når en gjør slikt arbeid ja. Brukte du mye tid på dette?
- Volvo S60 2.0T -02
- Audi 80 Quattrofemmer