Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: kjøpe 960

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. feb. 2013
    Sted
    Blaker
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard kjøpe 960

    Hei. Jeg vurderer og kjøpe meg en Volvo 960. Er det noe spesielt jeg må passe på da?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Innlegg
    751
    Antall takk

    Standard kjøpe 960

    Før 1995 har ikke stasjonsvogna multilink, men stiv aksling... Motorene er ikke like skuddsikre som rødblokka, men med normalt vedlikehold holde de min har passert 240000 å går som en kule enda

    Før 1995 er veldig 940' i både karosseri å interiør, 1995++ har annen front, annet interiør...

  3. Takk serpent2 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: kjøpe 960

    Virker stort sett kurrante så lenge de har blitt tatt vare på. Hvis ikke olja har vært skifta regelmessig kan kanalen fra veivhusåndinga kokse delvis igjen og skape litt ball.
    Er også en ganske utrivelig motor å skru på, mange skruer.
    Automatkassene er solid, nesten samme kassa som i supra tt.

    Men; det er ikke akkurat noen rallybil. Mere gubbstuk cruiser.

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  5. Takk serpent2 takket for denne posten
  6. #4
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Kjøp deg en fra 1996 og utover . Sjeldent problemer med dem, har riktige bakstillinga og forstillinga, vær obs de begynner å bli såpass gammle nå at skal du få en fin kjøreopplevelse bør du bytte alt av foringer rundt om... gummi morkner etter maks 10 år... Skal du se etter rust er det helst på leppa i buen på forskjermene og hvis listene på dørene har gnissa på lakken, evt sjekk nedkanten på dørene (de kan ha tatt borti noe)

    Motora er ikke noe svake, gjelder som for rødblokk *råder* 2.9L med 83mm borring bør ikke belastes med mer enn 500Nm. 2.5L med 81mm borring tåler mere, men da har rådene gitt seg for lengt før sylinderne ryker..., men de må behandles penere enn rødblokk (ved skruing. funker ikke med "fjøsmekk" på disse) hele motoren er i aluminium, og det er mye liming i skjøter istedet for pakninger, og tolleransene er noe finere. Like greit å venne seg til disse motora, da de begynner sån nsmått å bli den nye "rødblokka". Bruk momentnøkkel! Fiksaer man rådene og gir litt støtte til sylinderforingene er motoren TOTALT overlegen rødblokka, finnes neppe noe mere solid veivparti å oppdrive, og toppene er generøst med gods i så de er Sjeldent eller aldri noe problem Vær obs på at mere raffinerte deler og høyere antall ventiler gjør det noe mere kostbart å trimme enn en 8v rødblokk.

    Skal du modde mye på bilen (feks. senke mer enn 30mm) og gjøre større omkafatinger må du påregne deg mye custom-greier... lite å få kjøpt som passer bolt on da de er noe sjeldne kontra de andre 900

    Er nok betegnet som gubbe-cruiser, men de sitter faktisk veldig bra på veien og er helt klart overlegen std. 7/900, såfremst foringene er iorden.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. Takk serpent2 takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere skurk sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2011
    Sted
    Trøndelag-Akershus/Gjerdrum
    Innlegg
    584
    Antall takk

    Standard

    Kjøp 940 i stede du.
    960 er ikke noe å satse på etter hva jeg har erfart.
    Toppakninger som går,elektronikk som kødder,vakumfeil,usansynlig høyt forbruk,sprukkne sylynderforinger etc.
    En 940 med 60/40 senk og gassdempere er også mer "sportslig"
    Rødblokka er jo nærmest uslitelig :-)

    Men 960 3.0 24v med manuell kasse går godt originalt da...penere lyd enn BMW også :-)
    Har du tenningsbank? Slå tilbake!

    Skal du opp og fram i verden, må du værra som oss!!

  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Innlegg
    751
    Antall takk

    Standard kjøpe 960

    Sitat Opprinnelig postet av skurk Vis post
    Kjøp 940 i stede du.
    960 er ikke noe å satse på etter hva jeg har erfart.
    Toppakninger som går,elektronikk som kødder,vakumfeil,usansynlig høyt forbruk,sprukkne sylynderforinger etc.
    En 940 med 60/40 senk og gassdempere er også mer "sportslig"
    Rødblokka er jo nærmest uslitelig :-)

    Men 960 3.0 24v med manuell kasse går godt originalt da...penere lyd enn BMW også :-)
    Unnskyld?

    Forbruket er ikke så usansynlig, min ligger på rundt 1l på hissig langkjøring med lamdbafeil, å 1,5-2.0 på småkjøring, avhengig av hvilken vinkel jeg har ut av rundkjøringer å slikt..

    Synes ikke det er hårreisende på en 20 år gammel bil med 3-liter å automat

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Innlegg
    751
    Antall takk

    Standard kjøpe 960

    Å som flyfaen påpeker, sitter som pokker på veien kontra stiv aksling...

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: kjøpe 960

    Også kan du bånnseke uten at det subber ved innfjøring bak.
    Skal den bli lav bak funker det greit med gassdempere og bladfjør for gassdempere som kappes i bredden

    Men jeg er ikke sikker på om jeg liker den nye forstillinga bedre enn den gamle. Redusert scrubradius har sine ulemper.

    Vedr forbruk ligger jeg på 1.1-1.2 blanda. Ganske mye tomgang (ferjekø) og halvtung høyrefot.

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Også kan du bånnseke uten at det subber ved innfjøring bak.
    Skal den bli lav bak funker det greit med gassdempere og bladfjør for gassdempere som kappes i bredden

    Men jeg er ikke sikker på om jeg liker den nye forstillinga bedre enn den gamle. Redusert scrubradius har sine ulemper.

    Vedr forbruk ligger jeg på 1.1-1.2 blanda. Ganske mye tomgang (ferjekø) og halvtung høyrefot.

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    Får ikke riktig like mye rattutslag med ET43/MkII forstillinga nei, men den svikter mindre og sitter bedre på aktiv kjøring, kankje ikke den mest ideelle til å drifte med da, men til det meste andre..."thumbs up" (PS det er lov å fylle den bakerste foringa med tec7 ) ...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #10
    Registrerte brukere skurk sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2011
    Sted
    Trøndelag-Akershus/Gjerdrum
    Innlegg
    584
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke vi kan ha vært borti samme type bil?
    Har vært borti 960 både før og etter 95.
    Med og uten automat...ikke noe å hoppe i taket for etter min mening.
    Har du tenningsbank? Slå tilbake!

    Skal du opp og fram i verden, må du værra som oss!!

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: kjøpe 960

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Får ikke riktig like mye rattutslag med ET43/MkII forstillinga nei, men den svikter mindre og sitter bedre på aktiv kjøring, kankje ikke den mest ideelle til å drifte med da, men til det meste andre..."thumbs up" (PS det er lov å fylle den bakerste foringa med tec7 ) ...
    Mulig den ikke flekser like mye?
    Ingen dårlig forstilling men kunne godt fått litt større scrubradius.
    Grunnen til at jeg savner det (plenty på 940 forstilling) er at det gir bedre tilbakemelding fra underlaget.
    Veldig lite motstand i rattet på 960 i fullt driv, syns det er vanskeligere å merke når det er "tomt for veigrep".

    Bakerste foringa får grisejuling når bilen er senka en del. Burde ha distanser mellom spindel og kuler.

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    Sist endret av turb00le; 28/06/13 kl 05:14
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  15. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Mulig den ikke flekser like mye?
    Ingen dårlig forstilling men kunne godt fått litt større scrubradius.
    Grunnen til at jeg savner det (plenty på 940 forstilling) er at det gir bedre tilbakemelding fra underlaget.
    Veldig lite motstand i rattet på 960 i fullt driv, syns det er vanskeligere å merke når det er "tomt for veigrep".

    Bakerste foringa får grisejuling når bilen er senka en del. Burde ha distanser mellom spindel og kuler.

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    Er mindre gummi rundt om så lit mere rigid ja Liker at senterlinja er nærmere dreiepunktet, sporer mindre og mer presis i alle fall ypperlig på de veiene vi har rundt om her...mere "renner" en veg...

    Hverken mk2 link eller forstilling er særlig egent for senk uten modifikasjoner... går med 30mm men det merker man jo knapt...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #13
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skurk Vis post
    Tror ikke vi kan ha vært borti samme type bil?
    Har vært borti 960 både før og etter 95.
    Med og uten automat...ikke noe å hoppe i taket for etter min mening.
    Har du kjørt en som IKKE har 15-20 år gammle foringer da? De blir ikke noe bedre enn en std. 7/900 hvis foringene er sprukket og morkne...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #14
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    nå ble vi veldig tekniske her :P
    skal du ha deg vogn se etter rust og spørr om motorn er tatt godt vare på så har du en bil du kan ha lenge
    men sant som dem skriver at foringene er av betydning, dyre er dem også til 960 med uavhengig fjæring bak.

  18. #15
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av skurk Vis post
    Kjøp 940 i stede du.
    960 er ikke noe å satse på etter hva jeg har erfart.
    Toppakninger som går,elektronikk som kødder,vakumfeil,usansynlig høyt forbruk,sprukkne sylynderforinger etc.
    En 940 med 60/40 senk og gassdempere er også mer "sportslig"
    Rødblokka er jo nærmest uslitelig :-)

    Men 960 3.0 24v med manuell kasse går godt originalt da...penere lyd enn BMW også :-)
    du tar nok veldi feil her gitt...

    motora her tåler mer enn rødblokk, og ved eks trim så har dem lavere forbruk enn rødblokk og mere effektuttak en rødblokk.

    orginalt, forbruk er som en 6er da. desiliter mer enn rødblokka, men kan ikke sammenligne enn forrige århundres jern 4er mot en mye mye mere moderne alu 6 er. det blir for dumt.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2012
    Sted
    Ørland Kommunde
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Skurk har aldri hadd 960 selv vettu kun kjørt de jeg hadd, begge før 95 Ville uten tvil kjøpt meg 960 95-> isteden får 940, 940n er blir fort får vanlig mener jeg. Normal 3,0 bruker 0,77 på langkjøring og 1,1 på blanda kjøring.. men super mye mere og det er elektronik feil (lmm,lambda,coiler+++) men jeg personlig liker ikke mk2 forstilling og bakstilling, sikkert fordi at det er håpløst og få felger med bybde i uten og modifisere karosseri har selv 88 765 med v6n som går på 2,3 liter på mila nå, vurderes sterkt og kjøpe donor 965 og bruke alt av
    Mye av pengene mine har jeg brukt på øl, volvo, og damer. Resten har jeg bare sløst bort...
    *i had so good fart, that i flow like a prick to the sky*
    Fosen Motorsport Club

  20. #17
    Registrerte brukere Lasse B sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    670
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av olstad87 Vis post
    Skurk har aldri hadd 960 selv vettu kun kjørt de jeg hadd, begge før 95 Ville uten tvil kjøpt meg 960 95-> isteden får 940, 940n er blir fort får vanlig mener jeg. Normal 3,0 bruker 0,77 på langkjøring og 1,1 på blanda kjøring.. men super mye mere og det er elektronik feil (lmm,lambda,coiler+++) men jeg personlig liker ikke mk2 forstilling og bakstilling, sikkert fordi at det er håpløst og få felger med bybde i uten og modifisere karosseri har selv 88 765 med v6n som går på 2,3 liter på mila nå, vurderes sterkt og kjøpe donor 965 og bruke alt av
    2.3 på mila???? Kjører du med flat fjøl all the time? ? Og jeg som strax skal ta i bruk 760en min.......

  21. #18
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    min b280 brukte ikke 2.3.

    går jo ikke ann, da må det være defekt lmm, tenningsdeler o.l.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2012
    Sted
    Ørland Kommunde
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    jo den bruker det, å det kan dokumenteres jeg orker ikke og se på det enn gang, skal hive ut den å sette i b230 16v turbo eller bygge om til komplett 965/V90.. Blir uansett kjøpt bruksveteran nå over helga får og se om jeg kan bli klokkere på motor valg.
    Mye av pengene mine har jeg brukt på øl, volvo, og damer. Resten har jeg bare sløst bort...
    *i had so good fart, that i flow like a prick to the sky*
    Fosen Motorsport Club

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. nov. 2012
    Sted
    Ørland Kommunde
    Innlegg
    40
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasse B Vis post
    2.3 på mila???? Kjører du med flat fjøl all the time? ? Og jeg som strax skal ta i bruk 760en min.......
    Nei med normal kjøring, men skal også sies at noe er riktig galt dær framme! jeg kan ikke gi mere enn 1/4 dels gass, da dør den helt ut..
    Mye av pengene mine har jeg brukt på øl, volvo, og damer. Resten har jeg bare sløst bort...
    *i had so good fart, that i flow like a prick to the sky*
    Fosen Motorsport Club

  24. #21
    Registrerte brukere skurk sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2011
    Sted
    Trøndelag-Akershus/Gjerdrum
    Innlegg
    584
    Antall takk

    Standard

    Ja,den bruker over 2liter på mila og det på tross av unge lovende Olstad er en temmelig avslappet sjåfør :-)
    Bruksveteran?
    Endelig tatt til vettet og investert i duett? :-)

    Folk med vett, kjører duett :-)

    Edit: har forresten et bilde av Kim på en ergometersykkel :-)
    Sist endret av skurk; 04/07/13 kl 21:54
    Har du tenningsbank? Slå tilbake!

    Skal du opp og fram i verden, må du værra som oss!!

Lignende tråder

  1. Kjøpe 850 2,5l
    By Chris in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 13/06/13, 09:36
  2. Kjøpe S40
    By Scania143 in forum x40 / 66 / 300 / 400 / -serien
    Svar: 12
    Siste post: 15/08/12, 15:06
  3. kjøpe ny bil
    By 4x4vinge in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 17/07/12, 23:48
  4. kjøpe s40??
    By Dimmern in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 29/12/10, 20:20
  5. Kjøpe ny V70
    By neris in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 25/08/10, 13:37

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •