Flødemessig er mitt sikkert littegranne MINDRE effektivt enn E-innsuget som faktisk er en av de bedre Volvo har laget![]()
Helst grunnet ekstraplenumet og sekundær-runnerne som er med å gi den meget flate momentkurven til denne motoren som i hovedsak var ment for breit register og lavt suppeforbruk, begge hvilket innsuget mitt ser ut til å funke helt greit til![]()
Til turbobruk og hvor det å hente effekt er poenget kunne alt av det dilldallet jeg har ekstra vært fjærnet, og det ville flødet fortsatt med like jevn fordeling men med betraktelig mindre motstand
Skulle jeg laget ett nytt et og lagt litt mere "sjel" i det hadde det nok blit littegranne annerledes, fortsatt ett "tank" plenum men uten ekstra-runnerne og med bua endelokk osv, og til turbobruk enda litt mere volum, da helmholz er ute av bildet og lite vits i å brukeBedre at motoren har litt luft i umiddelbar nærhet å hente av da
Og har man ikke noe annet å velge mellom, eller ikke har mulighet å lage tank-plenum selv, vil jeg sterkt anbefale E-innsuget, hvilket er litt undervurdert, og dessværre for få av rundt om...
Noe som kunne vært artig å teste hadde vært en 531 topp med KRYMPA kanaler, maksa på både innsug og eksos ventiler og med E-innsug eller et riktig tank-innsug og en EFR turbo av passelig sortSelvfølgelig noe rundt 8,6:1 utlagt kammer og med disse hakka som i praksis hever burn-rate og gjør det vanskelig å få tenningsbank
![]()