Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Råd om karosrep og rust fjerning

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    482
    Antall takk

    Standard Råd om karosrep og rust fjerning

    Hadde dessverre et uhell for noen måneder siden som resulterte et møte med et hengerfeste på en Nissan pickup. Resultatet er på bilder nedenfor. Det jeg lurer på er om jeg har skjønt det riktig at R-fangeren på 850 er to-delt? Selve underdelen klarte seg bra, fikk bare en sprekk. Mens overdelen bør skiftes ut, den alu bitten som er bak der igjen, den kan vel taes av og rettes ut, fikk seg en liten bulk den også. Lista under lykt sprakk bak pansertet og panseret fikk seg også et trøkk og grillen. Er det mulig å rett ut skaden på panseret uten å invistere i et nytt?









    Så har det dessverre kommet rust i hjulbuene bak etter alt saltet som brukes her i landet. Her bør vel hele bakskjermene lakkeres opp helt til vinduet for å minske fargeforskjeller? Se bilder for rusta. Bakluka har også standard rust syke. Her er det rust langs håndtaket, lista under vinduet samt knekken som går opp mot taket. Er det noe å fikse på dette eller bør jeg bare få taki en rust fri med en gang å lakkere den? Har også litt rust på kanal foran på bilen hvor kanalskjørtet her kniset. Så lurte jeg på om det er noe her på forumet som kunne tenkt seg å ta arbeidet for ekstra feriepenger eller om det er noen her som vet av noen som kan gjøre dette bra for en ikke så alt for dyr sum?










  2. #2
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    På rusten kan du bruke denne.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Ekle kollisjonsskader det der. Ellers har du jo rust på eksakt samme steder som meg.

    Tror utbedring av den mikroskopiske rusten du har kommer til å koste mer enn den smaker om du ikke gjør det selv.

    Jeg hadde bare behandlet med owatrol og flekket; det du har er ikke farlig rust. Nå som våren kommer er det jo perfekt med en sverigetur til de store volvohuggerene på skattejakt etter ny fanger og panser. Om du ikke finner matchende farge er det ikke vanskelig å pusse ned og lakke panser og fanger selv når du har delene i den posisjonen du ønsker etter demontering. Om du skal få bakluka fin, demonterer du den slik at den blir liggende, deretter sandblåser du rusten og grunner, sliper ned lakken og lakker.

    Alt dette kan du gjøre selv nå som den varme årstida nærmer seg. Du trenger kun en god kompressor, litt arbeidslyst, og noen få luftverktøy samt en haug med slipepapir. Du må sette av tid til å lese og kikke på videoer på youtube du kan lære mye av angående sparkling og lakkering. Når du er ferdig har du masse erfaring og neste lakkjobb blir enkel og billig.

    Ta en kikk på denne fyren http://www.youtube.com/user/HackNpackShop?feature=watch
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  4. #4
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    så jo bra ut det han drev med....eller ikke!sparkling og lakk lærer man kun ved og øve og å gjøre det om og om igjen.blir mye feiling før resultatene kommerlakke ett panser for en nybegynner,særlig i en metalic farge er ikke lett.viss du ikke kan lakke selv,rett eller skift delene og sett bort lakkeringa.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Er ingen vits å skremme bort folk fra å prøve selv. Jeg restaurerte en rusten 245 i sommer uten forkunnskap, tok mange mange timer for å få bra grunnarbeid, men jeg er svært fornøyd med resultatet og bilen ser flott ut. Jeg satset på et godt grunnarbeid, og selve lakkeringen gikk som en drøm(vel og merke ikke metallic-lakk). Har aldri påstatt at arbeidet mitt ble 100%, men flere av mine kompiser som ikke kan en dritt om bil ble sjokkerte over hvor bra resulatet ble.

    Får han det ikke til ved første forsøk er det bare å prøve igjen og igjen til han blir fornøyd. Lakkering er gøy, få ting er så tilfredsstillende som når man får et godt resulatat.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  6. #6
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    På rusten kan du bruke denne.
    Vil resultatet "holde" om en plukker vekk det værste først... så påfører Deox Gel og lar virke.. for så å lakkere over etterpå? Eller må/bør en gå grundigere til verks for at det ikke skal komme tilbake om noen mnd?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Finnes ikke noen snarvei til bra resultat. Rust er som kreft, må fjernes med god margin. Da gjelder sliping, sandblåsing eller kutting og sveising. Ellers kommer dritten tilbake raskere enn du tror.

    Edit: Glemte syre, har også prøvd konsentrert svovelsyre som påføres med pensel, det brenner bort rust og metall, må brukes med forsiktighet. Svært etsende for hud også. På denne måten kommer man enda dypere i metallet og porene enn sandblåsing.
    Sist endret av Naske; 07/04/13 kl 11:13
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  8. #8
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Er ingen vits å skremme bort folk fra å prøve selv. Jeg restaurerte en rusten 245 i sommer uten forkunnskap, tok mange mange timer for å få bra grunnarbeid, men jeg er svært fornøyd med resultatet og bilen ser flott ut. Jeg satset på et godt grunnarbeid, og selve lakkeringen gikk som en drøm(vel og merke ikke metallic-lakk). Har aldri påstatt at arbeidet mitt ble 100%, men flere av mine kompiser som ikke kan en dritt om bil ble sjokkerte over hvor bra resulatet ble.

    Får han det ikke til ved første forsøk er det bare å prøve igjen og igjen til han blir fornøyd. Lakkering er gøy, få ting er så tilfredsstillende som når man får et godt resulatat.
    akkurat det jeg mener,man må øve skal det bli bra.men har man ikke god tid til å trene seg er det like lurt å sette vekk jobben.
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  9. #9
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R-M-I Vis post
    Vil resultatet "holde" om en plukker vekk det værste først... så påfører Deox Gel og lar virke.. for så å lakkere over etterpå? Eller må/bør en gå grundigere til verks for at det ikke skal komme tilbake om noen mnd?
    Nå har ikke jeg hatt dette produktet så lenge at jeg egentlig vet dette, men hvis du lar produktet ligge lenge nok så ser det ut som at delen er sandblåst. Derfor vil jeg tro at dette er en like god metode som sandbøåsing.

    For ikke så lenge siden "renoverte" jeg batterifestet som hører til Martin.S sin 940. Der brukte jeg først Deox C, så grunnet jeg med Hydrate 80 og penslet delen med Epoxy lakken til Bilt hamber.

    Legger ved noen bilder av dette.


    Rens:








    Grunning:




    Lakk:




    Forskjellen på Deox C og Deox gel er at DC er et "bad" som du kan legge rustene deler oppi og DG er en gel som kan påføres på rustflekker eller større deler.
    Disse produktene er ikke skadelig slik som svovelsyre.


    Hittil veldig fornøyd med alle produktene, men kan ikke si noe om holdbarheten enda.
    Sist endret av Øyvind G; 07/04/13 kl 11:35

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Øyvind.G - Det ser jo fint ut det der, men hadde vært interessant å sammenligne med et bad i fosforsyre, svovelsyre, eller coca-cola og sett om produktet er verdt pengene.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  11. #11
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Naske Vis post
    Øyvind.G - Det ser jo fint ut det der, men hadde vært interessant å sammenligne med et bad i fosforsyre, svovelsyre, eller coca-cola og sett om produktet er verdt pengene.
    Jeg har aldri testet syre og det er heller ikke noe jeg har lyst til å ha her hjemme. Lag gjerne en test du hvis du har tid og lyst. Mtp. at jeg fikk bort all rust uten å børste som anbefalt først så vil jeg påstå at Bilt hamber sine produkter gjør en utmerkt jobb. Det skal sies at delene som er avbildet over her lå i Deox C totalt ca 36 timer, så det tar litt tid.


    Nå vet ikke jeg prisen på denne syren, men jeg kan jo legge til prisene på Bilt hamber sine produkter.

    1 kg Deox gel koster 149 kr
    1 kg Deox C koster 199 kr


    Deox C blandes ut med vann. Fra denne får du 6 - 31 liter ferdigblandet produkt til 199kr alt ettersom hvor sterk blanding du bruker. Selv synes jeg ikke dette er dyrt.

    Med blandingsforhold 1:5 er prisen ganske lik Coca cola faktisk.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. mai 2011
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Konsentrert svovelsyre er gratis, det får man fra kasserte batterier. Jeg tipper Deox Gel er en svak syre, kanskje sitronsyre i gel-suspensjon. Sitronsyre får man i hvertfall billig på apoteket og ebay til utblanding i vann, men jeg vet ikke nøyaktig pris. Poenget mitt med de farligere og kraftigere syrene som fosforsyre og svovelsyre er at de virker raskere og kraftigere, men er farligere å håndtere. Det kan være nyttig når man har kraftige rustangrep og dårlig tid.

    Men prisen på deox var ikke avskrekkende nei.
    1997 Volvo 855 2.5 10V LPG med 60L tank
    1978 Volvo 245 B21A

  13. #13
    Registrerte brukere Team Tynner sin avatar
    Medlem siden
    01. jan. 2010
    Sted
    seljord
    Innlegg
    895
    Antall takk

    Standard

    Detter er og fine greier å fjerne rust med http://www.motorverksted.no/StripAll.html
    "iblandt lønner det seg å holde kjeft å late som man er idiot,enn å åpne kjeften å fjerne all tvil"

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    ellers så har jo gasolin.no en del sand/natrium/glass blåsing utstyr for ikke ille pris også. Kan jo bare sette utstyret i garasjen, den trenger man uansett om noen år på en annen bil eller lignende.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  15. #15
    Registrerte brukere skurk sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2011
    Sted
    Trøndelag-Akershus/Gjerdrum
    Innlegg
    584
    Antall takk

    Standard

    Lurt å sandblåse da?
    Erfaringsmessig sier at sandblåsing ikke er spes.lurt...blir bare mere arbeid av sånnt
    Har du tenningsbank? Slå tilbake!

    Skal du opp og fram i verden, må du værra som oss!!

Lignende tråder

  1. Test: Bilthamber Deox gel (fjerning av rust)
    By Øyvind G in forum Produkterfaringer
    Svar: 19
    Siste post: 13/07/14, 17:52
  2. Test: Bilthamber Deox gel (fjerning av rust)
    By Øyvind G in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 6
    Siste post: 21/03/13, 10:40
  3. fjerning av rust
    By tommyak in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 14/09/12, 19:23
  4. treng hjelp til valg av produkter til fjerning av rust på hjulbue
    By hobbymekk in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 2
    Siste post: 24/02/11, 17:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •