Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: studs vs bolter?

  1. #1
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard studs vs bolter?

    Hva er fordelene og evt ulempene med hver av de?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Eneste forskjellen, så sant begge er like sterke er at studen ikke har et vridningsmoment i stammen da vridningen skjer i mutteren.. strammer en en bolt har den friksjon både i gjengene og under hodet, mens en stud har de samme belastingene på ETT sted. Dette gjør at studen har mindre risk for at momentnøkkelen klikker ut.. og så fjærer bolten tilbake 1/8-runde. Da er jo strekket bolten skal ha ikke det som nøkkelen tilsa..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  3. Takk Joakim-G_R takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    hva skal 12.9 studs vs 12.9 bolter dras igjen med da?

  5. #4
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hva er fordelene og evt ulempene med hver av de?
    Som SWR sier. Studs gir genrellt mindre slitasje også hvis noe skal taes fra og sammen igjen noen ganger, gjør det også lettere å guide deler på plass slik at man feks. ikke riper opp pakningsflatene på toppen hvis den skulle skli på styrehylsene osv
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #5
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Strandstuen Vis post
    hva skal 12.9 studs vs 12.9 bolter dras igjen med da?
    bruk 10% mere moment på bolter vs. studs forutsatt at begge er smurt med olje
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard Re: studs vs bolter?

    Molykote?

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  8. #7
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard Re: studs vs bolter?

    Jeg ble anbefalt molybdensulfidfett på rådeboltene, bruke samme på topplokksboltene?

    Hva er anbefalt moment på 12.9 topplokksbolter på rødblokk?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  9. #8
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Jeg ble anbefalt molybdensulfidfett på rådeboltene, bruke samme på topplokksboltene?

    Hva er anbefalt moment på 12.9 topplokksbolter på rødblokk?
    M14 i 12.9 med smøring burdte være ala 140-160Nm
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Molykote?

    Sent from my MB526 using Tapatalk 2
    Molybdendisulfid med silikonfett... nasty kreftfremkallende guffe, men funker som faen, og tåler mye temp, så ypperlig til eksosflens bolter osv også
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #10
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Max 120nm på rødblokk studs lr bolter, over dette starter gjenger i blokk og deformere seg og lage trøbbel.

    /MGP
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Så 120nm er nok med 12.9 bolter? skal det varmkjøres og etterstrammes?

  13. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Strandstuen Vis post
    Så 120nm er nok med 12.9 bolter? skal det varmkjøres og etterstrammes?
    Ikke hvis den delen av bolten som ikke har gjenger er redusert diameter på da vil momentet spenne opp bolten som ei fjær, og etterstramming skal ikke være nødvendig, har man meget korte feite bolter kan det nok bli nødvendig ja. (takk og pris for at hvitmotorbolta er lange!!!, er en jobb uten like å komme til bolta etter det er satt til!)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ikke hvis den delen av bolten som ikke har gjenger er redusert diameter på da vil momentet spenne opp bolten som ei fjær, og etterstramming skal ikke være nødvendig, har man meget korte feite bolter kan det nok bli nødvendig ja. (takk og pris for at hvitmotorbolta er lange!!!, er en jobb uten like å komme til bolta etter det er satt til!)
    Derfor: Bruk originale strekkbolter fra volvo på hvitmotor...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  15. #14
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Derfor: Bruk originale strekkbolter fra volvo på hvitmotor...
    Eller noen som er redusert utenom gjengepartiene De er igrunn sterkere også, mindre utsatt for stress der gjengene slutter
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Lignende tråder

  1. Moment på ARP bolter til råder. og original bolter til veiva?
    By Trygve_johnsen in forum Motor og gir
    Svar: 5
    Siste post: 01/06/12, 12:16
  2. Bolter fjærbein
    By runepv50 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 29/04/12, 21:45
  3. Bolter til caliper V70
    By SverreP in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 06/03/12, 13:08
  4. 40 bolter
    By gunnvald in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 09/09/11, 21:05
  5. Topplokk bolter
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 25/04/11, 08:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •