Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  209
Side 7 av 47 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 1175

Tråd: forgasserturbo-tråden

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hehehe, rart med det der, jeg hadde det samme.
    Den originale AT ladetrykksmåleren aktiverer varsellyset når ladetrykker overskrider 0,5 BAR. Dette ble koblet over til å aktivere "fasten seat belt" lyset.
    Når man kjørte med full gass på 2. gear + OD og slo av OD når "fasten seat belt" lyset ble tent, da spant det akkurat løs. Det holdt i mange mange år også fordi det var B19 motor.
    OD enheten var "GR.A preppet" så man kunne også aktivere den igjen på 2. uten at det bare slurte. Artig mimring dette.
    Sist endret av Batland; 26/10/19 kl 14:48

Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Standard Re: forgasserturbo-tråden

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehehe, rart med det der, jeg hadde det samme.
    Den originale AT ladetrykksmåleren aktiverer oljelampen når ladetrykker overskrider 0,5 BAR. Dette ble koblet over til å aktivere "fasten seat belt" lyset.
    Når man kjørte med full gass på 2. gear + OD og slo av OD når "fasten seat belt" lyset ble tent, da spant det akkurat løs. Det holdt i mange mange år også fordi det var B19 motor.
    OD enheten var "GR.A preppet" så man kunne også aktivere den igjen på 2. uten at det bare slurte. Artig mimring dette.
    Jeg kunne også sjalte od av/på uten å clutche mellom, selv om jeg ble anbefalt å ikke gjøre det. Men jeg merket aldri noen problemer med od på min. Det var aldri noe sluring iallfall, det girte opp som en litt hard automat. Temmelig kontant, nok til at det slo godt i bilen om man hadde godt pådrag iallfall.
    Det var selve girkassa som takket for seg, en gang jeg sto på rødt lys og varmet dekk. Dvs når det ble grønt så tok jeg løs helt rolig og så ga jeg flat fjøl etter å ha fått ut clutchen, resultatet var et sabla smell i girkassa og så satt girstanga fast. Måtte bare stoppe til siden og røske stanga ut av gir med rå makt. Etterpå gikk den først ikke i noen gir, men fikk overtalt den til 2. gir med litt riv og røsk. Deretter glei den helt fint i 2. 3. og 4. men første gir der møtte man bare veggen uansett hva man prøvde for all ettertid. Sikkert ei overføring som ble presset ut av stilling eller noe i den dur. Jeg gadd aldri gjøre noe med det, hadde sjelden bruk for førstegiret uansett.

Husker jeg testa 0-100 på 2. gir, der jeg bare slo inn od istedet for å gire opp sånn at jeg klarte 100. Det målte jeg til 8sek, det var med stoppeklokke i ene hånda så det ble kanskje litt unøyaktig. Men ikke mer enn et sekund hit eller dit, så sånn omtrent iallfall. Syntes det var ganske bra med tanke på at det tok jo halvannet sekund bare å slure ut clutchen før jeg kunne gi jernet.

Sent from my ☆GT-I9100☆ using Tapatalk 2
    V70 2,0T 2000 mod.

Registrerte brukere TheStig sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2012
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Standard Re: forgasserturbo-tråden

Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Jeg kunne også sjalte od av/på uten å clutche mellom, selv om jeg ble anbefalt å ikke gjøre det. Men jeg merket aldri noen problemer med od på min. Det var aldri noe sluring iallfall, det girte opp som en litt hard automat. Temmelig kontant, nok til at det slo godt i bilen om man hadde godt pådrag iallfall.
    Det var selve girkassa som takket for seg, en gang jeg sto på rødt lys og varmet dekk. Dvs når det ble grønt så tok jeg løs helt rolig og så ga jeg flat fjøl etter å ha fått ut clutchen, resultatet var et sabla smell i girkassa og så satt girstanga fast. Måtte bare stoppe til siden og røske stanga ut av gir med rå makt. Etterpå gikk den først ikke i noen gir, men fikk overtalt den til 2. gir med litt riv og røsk. Deretter glei den helt fint i 2. 3. og 4. men første gir der møtte man bare veggen uansett hva man prøvde for all ettertid. Sikkert ei overføring som ble presset ut av stilling eller noe i den dur. Jeg gadd aldri gjøre noe med det, hadde sjelden bruk for førstegiret uansett.

Husker jeg testa 0-100 på 2. gir, der jeg bare slo inn od istedet for å gire opp sånn at jeg klarte 100. Det målte jeg til 8sek, det var med stoppeklokke i ene hånda så det ble kanskje litt unøyaktig. Men ikke mer enn et sekund hit eller dit, så sånn omtrent iallfall. Syntes det var ganske bra med tanke på at det tok jo halvannet sekund bare å slure ut clutchen før jeg kunne gi jernet.

Edit: Nei vent nå litt, jeg husker feil ang den overdriven! Jeg måtte clutche for å gire opp, det var kun nedgiring som funket som automat. Sorry, glipp i mimreboksen.
    Husket det brått rett etter jeg la ut dette innlegget. Men jeg kunne iallfall legge inn od i samtlige gir, tilogmed i reversen. Har alltid trodd at dette var bare en enkel koblingsfeil, mener du at girkassa måtte vært preppa for å kunne fungere sånn altså?

Syntes det var ekstra kult å la motoren dra tungt på lavt turtall, sånn at turboen ulte sånn som den gjør på en lastebil og så bare gire på med alle 8 girene. Da fikk man gjerne litt rare blikk..

Sist endret av TheStig; 11/03/13 kl 01:11
    V70 2,0T 2000 mod.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TheStig Vis post
    Edit: Nei vent nå litt, jeg husker feil ang den overdriven! Jeg måtte clutche for å gire opp, det var kun nedgiring som funket som automat. Sorry, glipp i mimreboksen.
    Husket det brått rett etter jeg la ut dette innlegget. Men jeg kunne iallfall legge inn od i samtlige gir, tilogmed i reversen. Har alltid trodd at dette var bare en enkel koblingsfeil, mener du at girkassa måtte vært preppa for å kunne fungere sånn altså?
    M46 kassen har en ekstra "reversbryter" som aktiveres når man gearer til 4. gear. Hvis man bare jorder den tilhørende ledningen så virker OD på alle gear.
    Gr.A prepp innebærer at man åpner OD enheten og forsterker den.
    Syntes det var ekstra kult å la motoren dra tungt på lavt turtall, sånn at turboen ulte sånn som den gjør på en lastebil og så bare gire på med alle 8 girene. Da fikk man gjerne litt rare blikk..
    Det tar seg noe spesielt ut ja.

5. Takk TheStig takket for denne posten
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Antall takk

Standard

Batland,jeg søker til deg igjen for råd langs min vei til en fungerende at-motor.
    Det virker som du har mye gode ting å si om B19at,og jeg vurderer om jeg,etter å ha samlet på meg det meste jeg trenger for å bynne å bygge,skal bygge på b19 eller b230 da dette er hva jeg har til rådighet. Jeg mener å huske du ramset opp ei liste med klare fordeler angående b19/21 kontra b23/230.
    Burde jeg gå for b19a'n? Jeg fjunderer på følgende oppsett:

-B19 bunndel med neddreide stempel
    -R-sport turbo og manifold
    -940 ic
    -Penta innsug for 2 enkle solex gassere(Her må jeg nok bygge om flensene)
    -2 x Pierburg 175 ombygd for ladetrykk,her må du gi meg tips på oppsett og bestykning da det hittil har bare vært diskutert singel forgasser oppsett
    -044 pumpe og malpassi btr
    -2,5'' pusterør
    -Lett modda topp,finsliping av støpekanter,porte i underkant av ventilsetet til 0.88 av ventiltallerkens diameter og ventiler med back-cut
    -Hva gjelder kamakslinger har jeg vx3 og a kammer liggende,men ingen er vel heltå anbefale regner jeg med

Alt detter er deler jeg har liggende,og tror det kan være en brukbar kombinasjon.Jeg må¨tigge i sammen et plenumkammer for begge gasserne( her må gjøres kalkuleringer).

Innsuget er av samme typen som på bildet her(her med 175 pierburg som jeg ønsker å bruke)
    http://i212.photobucket.com/albums/c...rts/double.jpg

Anbefaler du å plombere igjen det midtstykket som ''kobler'' i sammen de 2 forgasserne,eller levne det åpent?

Kom gjerne med tips til oppsett!

Mvh NikolaiB
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Når Volvo skulle oppgradere B20 motoren sin så designet de B21 motoren. Det er denne som er utgangspunktet for "den nye serien" rødmotor" så det er denne som er min favoritt. Tykke sylindervegger, smidd veiv, korrekt ventilstørrelse i forhold til sylinderborring, enkel å billig og stroke til 2,3 L osv. "The list goes on and on."

Når Volvo i ettertid endret motorvolummet både opp og ned så endret de ikke på noe annet og med utgangspunkt i "one size fits nobody" så forstår vi at det er B21 motoren som er mest korrekt.

B23(0) motoren har sine helt klare problemer som jeg enkelt og greit bare styrer klar.
    B17 og B19 motorene har en uheldig ulempe, sylindrene har B20 diameter og disse er så små at ingen lager topplokk eller topp pakninger som faktisk passer denne sylinderdiameteren. :(
    Man må i stedet bruke B21 toppakning og dette er ikke optimalt. Man bør/må ty til "Lurium 1000" løsninger her, men det er en enkel sak å utføre og da blir sluttresultatet bra.
    B21 motoren er altså min favoritt og B19 motoren er nr. 2. til budsjettbygg
    B23(0) krever betydelig høyere budsjett pga det høye peak dreiemomentet som BARE brukes til å knuse drivverk.

R-sport turboen er så liten (Hmm, var det 40 eller 42 mm? Alt for liten iallefall.) at du kommer til å overruse den hvis du monterer 2 stk. forgassere så selv om jeg personlig synes at det Penta innsuget er Volvos "beste" originalinnsug så vil jeg ikke anbefale det i dette tilfellet. Den kanalen må være der. Hvis du tetter denne blir det fiasko.

Husk at R-sport turboen er valgt ut til en til en motor som gir 140 hk med 0,35 BAR ladetrykk. (Tips, husk kryss ved 1,6/14 til senere)
    Den er derfor mindre enn en original 740 turbo.
    Til trimming av enhver rødmotor mener jeg at man som ett absolutt minimum trenger 46,5 mm turbo og med det gode Penta innsuget så bør man ha fra 51 - 55 mm.

En helt vanlig, men kompsenket B19AT sats med intercooler, 3" eksos og hyggelig ladetrykk går mye bedre enn man skulle tro forutsatt at "tingene" er riktig gjort.
    (Modifisert forgasser, modifisert fordeler og modifisert kamdrev.)

Siden forgassere bare går med ca. 0,4 BAR bensintrykk så har bensinpumpene lette arbeidsforhold og klarer å levere store mengder fuel. 044 pumpe er ikke nødvendig og frarådes fremfor en original Volvopumpe.

A-kammen skuffer sjelden og er på en B19 motor vill nok til at du overruser R-sport turboen hvis du monterer 2 stk. forgassere og kjører korrekt ladetrykk som alltid er MINST 1,0 BAR.

Her er kompressorkartet til R-sport turboen.

Med 2 forgassere og 1,3 BAR ladetrykk på en mild B19 motor med A-kam så mener jeg at du skal sette ett kryss der hvor 28 på den vannrette aksen og 2,4 på den loddrette aksen krysser hverandre.

Som du ser er dette laangt utenfor kartet til høyre = ALT for liten turbo til dette oppsettet.

Så kan du gjøre det samme her:

Til orientering har BSRT325 turboen og KRX400 som jeg stadig nevner, enda større kapasitet enn dette.
    Sist endret av Batland; 04/04/21 kl 19:30

8. Takk NikolaiB takket for denne posten
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Antall takk

Standard

Takk for godt svar hvilken turbo anbefaler du til et oppsett med 2 forgassere da? Jeg blir nok i første omgang å prøve meg frem med originalturboen og singel forgasser,får jeg til et noenlunde bra resultat så kan det være man bygger videre med en skikkelig turbo og 2 x pierburg
    Ser ut som det blir b19 bygg
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av NikolaiB Vis post
    Takk for godt svar hvilken turbo anbefaler du til et oppsett med 2 forgassere da? Jeg blir nok i første omgang å prøve meg frem med originalturboen og singel forgasser,får jeg til et noenlunde bra resultat så kan det være man bygger videre med en skikkelig turbo og 2 x pierburg
    Ser ut som det blir b19 bygg
    Værsågod.

Det er mange muligheter avhengig av budsjettets størrelse og hvilken type eksosmanifold/grenrør du vil bruke.

Hvis du gjør dette riktig og legger pengene på de rette delene så BLIR B19AT bra.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

ingen som har en god guide på bygging av At motor eller konvertering fra A - At ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jabbajohn Vis post
    ingen som har en god guide på bygging av At motor eller konvertering fra A - At ?
    Si hvilken motor du har og hvilket resultat du ønsker deg så skal vi se.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

har en b230a motor helt orginal bare gått 67000 vet ikke om det har så mye å si da men :P
    ønsker bare litt ekstra futt i den og har fått tilbud om en turbo sats til den

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

har en b230a motor helt orginal bare gått 67000 vet ikke om det har så mye å si da men :P
    ønsker bare litt ekstra futt i den og har fått tilbud om en turbo sats til den
    Forutsetter at det er en passende turbosats, men uansett...
    Hvis du ønsker en forgasserturbomotor uten datatenning som går godt og holder lenge så MÅ! du redusere kompresjonsforholdet. Dette gjøres ved å dreie en grop i originalstemplene og slipe ut av forbrenningskamrene i toppen.

Hvis du absolutt vil og skal kjøre høyt kompresjonsforhold så MÅ! du kjøpe datatenning og kjøre lavt ladetrykk.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

ikkje mulig å bruke 2 toppakninger for lavere komp som enkelte gjør da ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

ikkje mulig å bruke 2 toppakninger for lavere komp som enkelte gjør da ?
    Hvis motoren din originalt har 9,3:1 i kompresjonsforhold så sier Volvo selv at du kan montere 2 toppakninger og kjøre 0,35 BAR ladetrykk.

Hvis motoren din har 10:1 eller 10,3:1 så er ikke dobble toppakninger tilstrekkelig for å redusere kompresjonsforholdet til ett nivå som gjør motoren driftsikker.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Vet du hvordan jeg kan finne ut om det er 9,3:1 da ? har veldig lyst til å gjør det på den aller enkleste måten

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

"Overseas", dvs de amerikanske utgavene har dette.
    De Norske B230A motorene har vanligvis 10,3:1 og da er ikke dobble toppakninger nok.

Det må være mekanisk enkelt ja?

Det enkle er å kjøpe datatenning og så kan du kjøre dobble toppakninger likevel.
    Sist endret av Batland; 31/05/13 kl 11:12

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

datatenning ? kunne du ha linka meg til en slik en da ? :P
    Sist endret av jabbajohn; 31/05/13 kl 07:42

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

datatenning ? kunne du ha linka meg til en slik en da ? :P
    Javisst.
    http://www.gasolin.no/index.php?main...roducts_id=652
    http://www.electromotive-inc.com/pro...ctignition.php

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Tusen takk men det var utrolig dyrt ditta der :/ Vet du om det er ofte slike er tilsalgs brukt ? og er det plug and play liksom ? eller må man begynne og koble opp tusenvis av ledninger og slikt ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Værsågod og javisst.

Har i årevis sagt at høykomp. krever høyt budsjett.
    Jo lavere budsjettet er jo lavere kompresjonsforhold må man velge for at resultatet skal bli bra.

Har ikke sett mange slike tils. nei.

Oppkobling er relativt enkel og iallefall ikke 1000 vis av ledninger.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod og javisst.

Har i årevis sagt at høykomp. krever høyt budsjett.
    Jo lavere budsjettet er jo lavere kompresjonsforhold må man velge for at resultatet skal bli bra.

Har ikke sett mange slike tils. nei.

Oppkobling er relativt enkel og iallefall ikke 1000 vis av ledninger.
    Fikk med original fordeler til turbosatsen så det ordna seg

Garret turbo og nesten nytt greinrør å masse anna styr jeg trenger til konverteringa :P

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Flott, men det viktigste er uansett kompresjonsforholdet, en elektrisk bensinpumpe og en Malpassi FKT1 bensintrykksregulator.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Fant en side med en god del informasjon om At kittet. http://www.volvoturbo.net/AT.pdf

Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mars 2013
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer på hvilket nummer det er som står på en originalt trykksatt forgasser. Hadde i det minste vært kjekt og få vite hva som kjennetegner en original gasser til At settet.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det tydeligste tegnet er bensinrøret på forgasseren.
    A-forgassere har ett glatt 6 mm rør.
    AT-forgasserene har 8 mm rør med en liten flens for å hindre at slangen blåser av pga ladetrykket.

Bildene er ikke gode, men de hjelper iallefall litt.
    AT-forgasser.

A-forgasser.
    Sist endret av Batland; 05/07/13 kl 15:28

Side 7 av 47 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. forgasserturbo på insprøytning?
    By fordlife in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 26/01/20, 13:53
  2. r-sport bensinpumpe til forgasserturbo Ø.K
    By Lasse_GT in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 5