Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 42 av 65 FørstFørst ... 32 40 41 42 43 44 52 ... SisteSiste
Viser resultater 1.026 til 1.050 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tror jeg på. Dette virker korrekt og det var på dette nivået forventningene låg før bremsingen begynte.
    Jeg VET ikke noe annet enn at selve kammen skal være bra og den skal være kjørt med suksess av mange andre og at den er populær i Sverige. Det betviles derfor at det er kammen som er synderen her. Selv om den med 100% sikkerhet ikke er optimal så har ikke denne egenskaper som tilsier maks effekt på 5300 o/min, ikke sant?
    Den KAN ha egenskaper til det. Derfor jeg spurte om ventilklaringen... jeg har nemlig sett at kammer med klaringsrampe opp til bare 0.25 har blitt kjørt på typisk Volvo-klaring på 0.45, med et hammerslag på ventilen som resultat... og med feil frekvens og / eller klaring til coil bind på fjørene da så spiller stivheten på fjørene nesten ingen rolle. Da får en ventilhopping på varv og effekten stuper "uten grunn".

Blanding / tenning er verifisert og ok? Spjell åpner helt ved full gass? Testet uten luftfilter? Hvor lang er effektiv kollektorlengde, dvs fra samlingspunktet til neste ekspansjon, være seg step-up i diameter eller lyddemper? Og har du evt. noen relativt korrekte mål på grenrøret?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Enig, men så har man dette med teori og praksis.
    Eks.
    Noen karer ikke langt herfra bygget B230.
    Oppsettet er som følger og vi følger luftens vei gjennom motoren:
    1. Bra luftfilter.
    2. Bra forgassertrakter.
    3. 2 x 45 mm Weber forgassere med 36 mm halsringer.
    4. Misab innsug.
    5. Portet 530 topp med standard ventiler
    6. Budsjett bunndel som sammen med toppen gir 12,21 i komp.
    7. Bilcross kam med 14,1mm løft. (+ Harde ventilfjærer selvsagt)
    8. Greit grenrør og 2,5" eksos.
    9. 36 grader tenning fra 3500 o/min.
    10. 98 blyfri.

En godt portet 530 topp fløder bortimot 200 cfm (ca. 200 hk) så dette ser vel greit ut eller?
    Resultatet derimot ble 146 hk på NAV ved kun 5300 o/min.

Du og evt. andre kompetente inviteres til å poste kommentarer og forslag her.
    Nå er vell antagelser, som er moren til alle .......!
    Kansje du bør ringe eieren, før du spekulerer mere ikke sant ???
    Så forteller han sikkert hvorfor den ikke ga mere effekt, og for vi som ER opplyst SÅ VET vi DETTE.
    Sist endret av ArneR; 29/01/13 kl 18:46 Begrunnelse: Fjernet navn etter ønske.
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Nå er vell antagelser, som er moren til alle .......!
    Så forteller han sikkert hvorfor den ikke ga mere effekt, og for vi som ER opplyst SÅ VET vi DETTE.
    Så bra.
    Kjekt for eieren at dette ordnet seg.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Den KAN ha egenskaper til det. Derfor jeg spurte om ventilklaringen... jeg har nemlig sett at kammer med klaringsrampe opp til bare 0.25 har blitt kjørt på typisk Volvo-klaring på 0.45, med et hammerslag på ventilen som resultat... og med feil frekvens og / eller klaring til coil bind på fjørene da så spiller stivheten på fjørene nesten ingen rolle. Da får en ventilhopping på varv og effekten stuper "uten grunn".

Blanding / tenning er verifisert og ok? Spjell åpner helt ved full gass? Testet uten luftfilter? Hvor lang er effektiv kollektorlengde, dvs fra samlingspunktet til neste ekspansjon, være seg step-up i diameter eller lyddemper? Og har du evt. noen relativt korrekte mål på grenrøret?
    Den ser jeg.
    Nå som howdini har engasjert seg her, og påpekt både det ene og det andre, så er nok han rette vedkommende å svare på dette.
    Jeg har ikke vært involvert i dette og kjenner som tidligere antydet bare til dette av omtale via andre og kan ikke annet enn å takke deg for velviljen i dette tilfellet.
    Sist endret av Batland; 29/01/13 kl 17:15

5. Takk SWR takket for denne posten
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

De tar rundt 160 hk på VOC motorene så det må være ett minimum at man klarer bedre enn dem når man får lov å både ta bort og å legge til materiale.
    At 1000 o/min/sek. = ekte hk høres direkte feil ut og iallefall helt motsatt av hva "vi" tenker ang. motorsvake biler som i praksis nærmest slutter å akselerere på høyere gear.
    Totallengden på ett komplett 2 x doble Weber oppsett er utprøvd gjennom mange år og har med formen på dreiemomentkurven å gjøre og her har jo du en noe spesiell oppfatning av hva som er det rette.
    Vel, effekten ut på hjula blir lavere jo hurtigere man måler, så skjønner ikke hvor du vil med den... Måler man effekt og moment på lavere akselerasjon vil man måle høyere effekt, så ved å måle på rakskere pull (i alle fall på sugemotorer) så får man en mere ærlig effekt enn ved en treg måling. Ved turbo blir det mest ærlig med trege pull, da ting får tid å bli varmt. Intercooler feks... Sugiser har jo somregel ikke intercooler De 160 hk som det sies de har i VOC vil jeg se papirer på Er mye påståtte saker der og. Og nei jeg forventer ikke at min skal komme forbi 160hk engang. Fornøyd med 150hk om så, men 200Nm allerede ved 2000 rpm og at den holder det til ut til minst 5000rpm er det jeg prøver å oppnå
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av howdini Vis post
    Nå er vell antagelser, som er moren til alle .......! BJARTE
    Ville vært veldig fint om dere sier hva som var bøygen som holdt igjen... alltid fint å legge erfaringer til minnebanken.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Ville vært veldig fint om dere sier hva som var bøygen som holdt igjen... alltid fint å legge erfaringer til minnebanken.
    Eneste som er konstantert er att motoren står bom fast, og kan kun tørnes rundt med lang skaft med rør på etter bremsing.
    Toppen, grenrøret og forgasserene kommer fra bilen som ble kjørt i årets siste klubbløp. Der denne komboen vant junior klassen suverent med 3 heat seiere og 1plass totalt. Denne komboen ble løftet av "klubbløp bilen" og satt i enn annen bil\bunndel for bremsing. Det antas det har skjedd noe med denne bunndelen som har gått x antall løp.
    Kam og ventiler fjærer, er levert av Grinden som ett kit til toppen. Alle ventil klaringer\trykk er gitt av Grinden disse fulgt til pungt og prikke.
    Eier skal i benken en gang till, etter gjennomgang av motoren.
    Toppen fløder nok plenty , siden jeg kjører en identisk topp (uten om forbrenningskammert) på min turbo motor.
    Sist endret av howdini; 29/01/13 kl 18:29
    Racing makes heroin addiction look like
    a vague wish for something salty
    Proud member of BAILEYS TUNING

9. Takk SWR takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Antall takk

Standard

Hva trur folk om B230a med grenrør, k-innsug med 36/36 weber og kam med 12,2løft og 282grader 107 nockvinkel? Meget budsjettrim av deler man har liggendes:P

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Jansen Vis post
    Hva trur folk om B230a med grenrør, k-innsug med 36/36 weber og kam med 12,2løft og 282grader 107 nockvinkel? Meget budsjettrim av deler man har liggendes:P
    Hvis du sørger for at innsugsventilen er trykt lenger ned enn eksosventilen nå stempelet står i ØD så vil nok det der funke.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Kommer helt an på hva du skal bruke den til, skal du kjøre på gata tror jeg du bør revurdere den kammen...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Antall takk

Standard

blir jo til gata da. Har det liggende men lurte litt på kammen ja. Forslag til kam?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

blir jo til gata da. Har det liggende men lurte litt på kammen ja. Forslag til kam?
    Skal det være kjørbar ikke noe kam som er lengre enn K-kammen...

Registrerte brukere Tonhad sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2011
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

Beklager off-topic og feilpost, MEN ; Lite folk som driver med sugiser ellers på forum, og jeg behøver en Svinghjulssensor til B230K asap PM !

Registrerte brukere Tonhad sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2011
    Sted
    Ålesund
    Antall takk

Standard

http://www.skruvat.no/Impulsgiver-veivaksel-
    P1
    0037.aspx
    Er det evnt en slik jeg behøver ?

Registrerte brukere Stefan1980 sin avatar
    Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Noen som har tips til kam på dette oppsettet ?
    b21 med doble 40 dellorto, grenrør + 3" JT superflow, Flamethrover coil, Topp med orginale ventiler, porta litt på innsugsiden, planslipt 1,9mm... Toppen er ikke satt på enda da jeg ikke vet hvordan kam jeg vil ha i den eller om jeg skal bruke en orginal kam ifra b21... Vil ha en b21 som er hissig ifra bånn og styrke orginal registret, ikke ute etter no turtalls maskin... Eller kanskje bruke orginal toppen å heller sette en annen kam i den ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Til akkurat det oppsettet der vil jeg foreslå at du vurderer KG002.

Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Takk for svar Sjekka der dem selger den kammen men står at den krever innsprøyting og er ej til b21... Men så lenge jeg har doble gassere fungerer det alikavel ?

Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Antall takk

Standard

Kammene fra B19, B21, B23 og B230 er vel alle like, sett bort fra kamprofiler?
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Vil du styrke original karakteristikk og ha punch fra bånn er ikke akkuratt e 300 graders kam en særlig god løsning... få deg slipt en "original" kam durasjonsmessig, men med høyere løft og bruk eksos og innsugtuning til å løfte de egenskapene som allerede er der. Dog å plane 1,9mm er drøyt, kommer seff an på hvilke stempelr du har i, men skal du løfte original karakteristikk er ikke så brutalt mye mere kompresjon helt ideelt... evt. må du retarder ekam mye for å ikke få for høy dynamisk komp, evt kan du putte i den 300 graderen som også vil gjøre samme nytta dynamisk komp messig, men med smalere LSA vinkel og den durasjonen kan du vinke hadebra til kjørbarheten... Så kommer det jo litt an på hvilekt forhold du har til bensinforbruk, og hva bilen skal brukes til...

Medlem siden
    07. aug. 2011
    Sted
    Bruvoll / Nord Odal
    Antall takk

Standard

Okey, ble litt mye å tenke på her... Men hva om jeg lar den planslipte toppen ligge og setter den kammen i orginal toppen ? Hvordan vil den da fungere ?
    Bensinforbruk får bli det det blir så lenge bilen blir kjørbar

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Stefan1980 Vis post
    Okey, ble litt mye å tenke på her... Men hva om jeg lar den planslipte toppen ligge og setter den kammen i orginal toppen ? Hvordan vil den da fungere ?
    Bensinforbruk får bli det det blir så lenge bilen blir kjørbar
    En 300 graders kam er noe av det siste jeg ville forbundet med bunndrag og hverdagskjørbarhet, selv på en 2v topp... Til og med K kam med sine 268ish grader er littegranne slapp på bunn. hvis du feks. heller får deg omslipt en kam til noe ala rundt 270 grader durasjon (målt ved 0,1mm som Volvo gjør) men med noe mere aggressive ramper og 12mm løft og ala 110-111 LSA (må nok ha nye fjærer og bøtteløftere med lash-caps) og kombinerer det med de gasserne og innsug med sammlet lengde fra ventilhatt til traktkant som er ala 260mm og ett 4-2-1 grenrør med 40mm prmærer som er ca. 43cm lang og sekundærer som er Ø 48 og ca. 75cm lange og kjører 3 toms eller 2,5 resten (uten kat i ditt tilfelle for cat og gasser går IKKE bra i hop) Så får du nok mere på bunn ut av den kammen og samtidig beholder den ok frisk på topp. Har et annet triks på lur som også gjør den både responsiv utta tusan, bensingjerrig (om du justerer så, spørs o mdet lar seg gjøre like bra som med "sprut") mere bankemotstandig og mere bunnsterk, men det får vi ta over PM evt...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Stefan1980 Vis post
    Takk for svar Sjekka der dem selger den kammen men står at den krever innsprøyting og er ej til b21... Men så lenge jeg har doble gassere fungerer det alikavel ?
    Det er helt rett. Grunnen til dette er at uerfarne ikke skal montere en KG002 i en helt original B21A eller E motor.
    Kammen er for vill til dette.

Når man derimot kjører 2 x dobble forgassere, grenrør, lett portet topp og ønsker bra register, da mener jeg at dette er ett helt riktig valg.

I motsetning til KG003 og 004 har KG002 levert gode resultater heromkring.

25. Takk Mr niceguy. takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Vil du styrke original karakteristikk og ha punch fra bånn er ikke akkuratt e 300 graders kam en særlig god løsning... få deg slipt en "original" kam durasjonsmessig, men med høyere løft og bruk eksos og innsugtuning til å løfte de egenskapene som allerede er der. Dog å plane 1,9mm er drøyt, kommer seff an på hvilke stempelr du har i, men skal du løfte original karakteristikk er ikke så brutalt mye mere kompresjon helt ideelt... evt. må du retarder ekam mye for å ikke få for høy dynamisk komp, evt kan du putte i den 300 graderen som også vil gjøre samme nytta dynamisk komp messig, men med smalere LSA vinkel og den durasjonen kan du vinke hadebra til kjørbarheten... Så kommer det jo litt an på hvilekt forhold du har til bensinforbruk, og hva bilen skal brukes til...
    Vanligvis lar jeg deg bare putre på i fred, men nå saboterer du for andre....

Det er slik at jeg har målt durasjonen på mange Volvokammer ved forskjellige løftehøyder, inkl. KG002.
    Hovedgrunnen til at jeg gjorde dette er at Volvo ikke er konsekvent når de oppgir sine kammer.
    V-kam på 245 grader?? Hahaha, pføy.
    KG bruker verdier som IKKE samsvarer med Volvo sine.

Du avslører her med all tydelighet at du IKKE har gjort det samme og uttaler deg bombastisk i hytt og gevær uten å ha peiling på hva som er fakta.

På hvilket løft er f.eks den milde KG003 kammen 304 grader??

Dette evinnelige gnålet om alltid å begrense durasjonen og øke løftet UTOVER det som kamfabrikantene leverer er også bare tull da det er mange og svært gode grunner til at kammene er nøyaktig som de er.

Man får selvsagt slike kammer som du nevner, men selgerene er vanligvis nøye med å opplyse om alle ulempene som følger med. Du sier ikke ett pip om dette og sender "kunden" intetanende ut på tynn is alene.

Prøv først selv og bli kjent med ulempene, spesielt på en gatebil.

4V dyser i plenum var jo også "svære greier" uten ulemper - helt til du fikk forsøkt det i praksis selv, ikke sant?
    Sist endret av Batland; 06/03/13 kl 12:21

27. Takk Mr niceguy. takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Vanligvis lar jeg deg bare putre på i fred, men nå saboterer du for andre....

Det er slik at jeg har målt durasjonen på mange Volvokammer ved forskjellige løftehøyder, inkl. KG002.
    Hovedgrunnen til at jeg gjorde dette er at Volvo ikke er konsekvent når de oppgir sine kammer.
    V-kam på 245 grader?? Hahaha, pføy.
    Og du har på V, inn?

Dette evinnelige gnålet om alltid å begrense durasjonen og øke løftet UTOVER det som kamfabrikantene leverer er også bare tull da det er mange og svært gode grunner til at kammene er nøyaktig som de er.
    Nevn disse mange og svært gode grunnene til at en 30 år gammel kamprofil er bedre enn en ny, er du snill.. og hvorfor en trenger å øke tiden i tidsarealet hvis arealet er forbedret og/eller tiden ikke endrer seg (samme turtallsområde som standard)

Man får selvsagt slike kammer som du nevner, men selgerene er vanligvis nøye med å opplyse om alle ulempene som følger med. Du sier ikke ett pip om dette og sender "kunden" intetanende ut på tynn is alene.

Prøv først selv og bli kjent med ulempene, spesielt på en gatebil.
    Jeg har solgt dusinvis av slike kammer uten så mye som EN klage, og jeg har spesifikt BEDT om tilbakemeldinger på godt og vondt. Ulemper? Hvorfor har en kam med nær sagt samme åpningstider som originalt og Vel-Acc-Jerk-verdier innenfor det som japanske produsenter selger som standardkammer plutselig masse ulemper...??

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Og du har på V, inn?
    Innleder med å påstå med lett oppgitthet at det er både trist og forunderlig at du som har potensiale til å bidra med mye positivt velger å la være og har begrenset deg til noe som oppleves som redningsleder når enkelte roter seg ut på dypt vann.
    Jeg er helt sikker på at du VET at du ikke kan stille ett spørsmål av denne kvaliteten i innledningen av en diskusjon med en kverulant.
    Nevn disse mange og svært gode grunnene til at en 30 år gammel kamprofil er bedre enn en ny, er du snill.. og hvorfor en trenger å øke tiden i tidsarealet hvis arealet er forbedret og/eller tiden ikke endrer seg (samme turtallsområde som standard)
    Det er ingen mellomting med "dere". Leserene skal få inntrykk av at de må velge mellom 30 år gamle drittkammer og "Deres" unike og helt nyutviklede revolusjonskammer.
    Det er ikke slik det er i virkeligheten.

Jeg har solgt dusinvis av slike kammer uten så mye som EN klage, og jeg har spesifikt BEDT om tilbakemeldinger på godt og vondt.
    Jeg har en forklaring på det der. Jeg har sett tilsvarende 100 vis av ganger før.
    Ulemper? Hvorfor har en kam med nær sagt samme åpningstider som originalt og Vel-Acc-Jerk-verdier innenfor det som japanske produsenter selger som standardkammer plutselig masse ulemper...??
    Man observerer til stadighet individer i dette miljøet som besitter helt ekstreme mengder selvtillit. (Gudene må vite hvorfor når men ser på prestasjonene deres.)
    Jeg påstår ikke at du er en av disse, men at dine tanker og ideer ligger fremfor hele kamindustrien og de som konkurrere med disse aktuelle motorene + motorbyggerene deres, det har jeg bare ingen tro på.
    Det blir sånn Siddispreg på det. "Alle andre enn JEG (gjerne i 3. person) er idioter og JEG er bare best på ALT og sånn er det bare", men hvor er prestasjonene å se??

Hvor er alle disse SWR/KM motorene å se??. Kan man få bekreftet noen prestasjoner??
    Hvis man har prestert gode resultater i haugsvis så MÅ det da være mulig å vise til noe?

Selv jeg kan gjøre slik, uten å forsøke å stjele noe som helst kreditt fra den flinke eieren:
    http://www.youtube.com/watch?v=9XhwqIps-yg
    Sist endret av Batland; 06/03/13 kl 14:53

30. Takk Mr niceguy. takket for denne posten
Side 42 av 65 FørstFørst ... 32 40 41 42 43 44 52 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •