Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 7 av 13 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

www.exhaust-coating.se

Skal vistnok være bedre en eksosbandasje!
    One Ring to rule them all

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    www.exhaust-coating.se

Skal vistnok være bedre en eksosbandasje!
    Veit du om noen som driver med dette i Norge?

Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Veit du om noen som driver med dette i Norge?
    mobeck tekniske coater grenrør
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

mellom 55 til 70cm er ofte det beste på volvo motorer ja.. men som folk sier her. det spørs akkurat hvordan motoren er. det er metoder for å regne ut hvor langt grenrøret skal være.. tykkelsen har mye å si den også.. bygde 2 like grenrør.. det med 47 eller 48 i innerdia fikk en del senere spoolup! Selv om grenrøret faktisk var bedre laget og hadde likere rør...
    47 eller 48 var jo litt fælt kansje..eg kjem nok til og bygge med 42 innvending..har deke trua på det på ein 2,3 liters volvo motor?

blir å satse på rundt 400 hk

har t4 flens på turboen og med 38mm innvendig føle eg at det blir litt for lite..
    Sist endret av volvobrage; 26/04/10 kl 14:48

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

som jeg skrev.
    Det med 47/48mm inner dia hadde en del tregere spool en det med mindre dia!
    Det med størst dia ga kanskje størst toppeffekt. Men spoolen kom mye raskere når jeg gikk for det med mindre diameter.. selv om det var litt dårligere laget..

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

som jeg skrev.
    Det med 47/48mm inner dia hadde en del tregere spool en det med mindre dia!
    Det med størst dia ga kanskje størst toppeffekt. Men spoolen kom mye raskere når jeg gikk for det med mindre diameter.. selv om det var litt dårligere laget..
    men 47, 48 er jo gigantisk..det eg tenker bruke er 42 innvendig, så er berre 4mm større ein det små deke prøvde

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Man skulle hatt masse tid og penger til å prøvd seg frem på slike ting
    Mindre dia ga hvertfall bedre kjørbarhet. det syns jeg er viktig for å leike litt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    men 47, 48 er jo gigantisk..det eg tenker bruke er 42 innvendig, så er berre 4mm større ein det små deke prøvde
    Graden av "gigantisk" kommer litt an på hva det skal hentes ut av effekt... Sett 1.9-litere som har gått med 53 mm ID på røra, men de lekte ikke med hverken trykk eller turtall.. nær firesifra effekt er et hint.. Men det sier seg selv, alt til sitt bruk.

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Graden av "gigantisk" kommer litt an på hva det skal hentes ut av effekt... Sett 1.9-litere som har gått med 53 mm ID på røra, men de lekte ikke med hverken trykk eller turtall.. nær firesifra effekt er et hint.. Men det sier seg selv, alt til sitt bruk.
    tremenningen min bygger 1,9 liter som han skal ta ut firesifra effekt av..han bruker 32 eller 34 som innerdiameter på røra, han meiner det er perfekt..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    tremenningen min bygger 1,9 liter som han skal ta ut firesifra effekt av..han bruker 32 eller 34 som innerdiameter på røra, han meiner det er perfekt..
    Det er perfekt hvis han vil oppnå 1000 hk med 3 kg ladetrykk istedenfor 2.5...

Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

Første grenrøret mitt. Svartstål med 48,3mm utv dia 2,6mm gods.
    Spoolte veldig bra synes jeg. Nå er det solgt fordi sneglen på enden har vokst seg stor og sterk. Nytt kommer, men det er også singel entry pga Precision IKKE leverer hus med det på den snurra jeg har. Tror det kommer til å funke uansett.

Her er noen andre til 16V toppen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

"toppen er løs" (erfaring? )

Likte det øverste grenrøret. Hadde et lignende et på en 2liter japse.

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Det siste var jo fint det og, svært få skjøter, og det er vel ganske ønskelig såvidt jeg har skjønt.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

mindre sveisejobb og mindre sjangs for å ryke noe sted. fler og fler som har begynt å bøye litt større lengder av rør for å få minst mulig problemer senere.

Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Antall takk

Standard

"toppen er løs" (erfaring? )

Likte det øverste grenrøret. Hadde et lignende et på en 2liter japse.
    Dette er det grenrøret jeg lagde selv. Ja toppen ble litt sidetung med grenrør og turbo hengende på. Festet de sammen med ståltråd. Teksten ble skrevet på så ingen begynte å snu på motoren i bukken. Har faktisk vært med på at øverdelen av toppen ble funnet på gulvet..... Den hadde ramlet ned fra arbeidsbenken på ett merkelig vis. Heldigvis så var det kun et utslitt SPM kamdrev som fikk juling.

Registrerte brukere gasgasboy sin avatar
    Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Antall takk

Standard

Hørt mye snakk om denne 16 V DOHC toppen. Er det er fordel og ha på B230FK etc motorene ? Fordeler og ulemper evnt ? Er det bare plug and play, eller er det mye stuking med tilpassing osv ?

Genial tråd for de som har planer om å bygge grenrør !
    Peugeot 306 GTI 6 2000 mod - Sommerbil
    Volvo 940 b230 fk 1996 - Selges

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Passer rett på. men du må bruke " en opel reim og golf diesel stramme hjul".
    Ulepen er at du må kjøpe ny girkasse etc. orginale volvo girkasser river man i filler md 16v og turbo.
    fordelen er at du får jævlig fin turbo motor. volvos 16v topper er fantastiske turbotopper enkel porting øker flødet veldig i de også. (men ikke et must). Undervurderte topper

Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Hørt mye snakk om denne 16 V DOHC toppen. Er det er fordel og ha på B230FK etc motorene ? Fordeler og ulemper evnt ? Er det bare plug and play, eller er det mye stuking med tilpassing osv ?

Genial tråd for de som har planer om å bygge grenrør !
    Største fordelene er at det er lettere å hente effekt, og ikke minst kjørbar effekt. Får et mye mer lettkjørt register.

Men til 300-350hk er det vel strengt talt ikke nødvendig, koster endel selvom man "bare bytter topp"
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

kunne tenkt meg 16v selv om jeg bare skulle hatt 200hk også. får jo en "moderne" motor i forhold til 8v greia. ladetrykket kommer mye kjappere. bilen vil jo bli mye morsommere. har kjørt 200hk suge 8v og 16v motor. det var ikke så jævelig vanskelig å bestemme seg for hva som var morsomst :P med untak av girkasse ras seff :P dette var i en tung 740 også. sitter stor snurre på den nå. ser ikke kjedeligere ut den dag i dag :P

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Passer rett på. men du må bruke " en opel reim og golf diesel stramme hjul".
    Ulepen er at du må kjøpe ny girkasse etc. orginale volvo girkasser river man i filler md 16v og turbo.
    fordelen er at du får jævlig fin turbo motor. volvos 16v topper er fantastiske turbotopper enkel porting øker flødet veldig i de også. (men ikke et must). Undervurderte topper
    Du må ikke glemme at stemplene også må byttes eller frese ut spor til ventilene når man monterer 16v topp på en B230 bunn. Det er en vesentlig del av planleggingen / jobben til gasgasboy. Og at innsug og eksosmanifold ikke lenger vil passe.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

er jo bare å bruke 16v innsug / grenrør (event en overgang fra orginal grenrøret eller lage et selv. grenrør er jo et must (syns jeg) uansett motor.
    Stemplene kan han ta fra en 16v eller dreie ned de orginale litt. uansett ingen stor jobb. (mange bruker jo bare 16v motoren).
    eneste grunn til at far min ville ha 16v topp i sin 140 var fordi "8v toppen er så jævlig stygg" . egentlig et bra argument :P

Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Antall takk

Standard

Driver å snuser litt på en B234 om dagen. Så om jeg kjøper den komplett, men vil bytte til 230 blokk så kan jeg flytte stempler og evt råder rett over ? Samme boring osv ?

Tar selvfølgelig en overhaling, men honing og bytte av stempelringer osv...

Er det noen fordel og rettstille denne i min bil 245 ? Så kan jeg kanskje få brukt clutchhuset som ligger å slenger

Takk for svar...ble litt off topic dette, men siden dere var inne på emnet.
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Antall takk

Standard

Så hvis jeg har forstått riktig, så må jeg ha 16v innsug/ lage overgang fra orginal grenrør, 16v stempler/ dreie av dem litt, frese ut til ventilene, opel reim, golf diesel strammehjul, og evnt girkasse ?

Nå har jo jeg automat atm da, så jeg vet ikke helt åssen den oppfører seg ovenfor 16v toppen jeg ? Blir det så mye mer hester ved bare og bytte til 16v topp at det er verdt det ? Tenkte bare på og bytte over, siden 8v toppen er jævla stygg som du sier, 16v toppen er jo mye penere

Har hvertfall ikke trimma min noe særlig ennå, kunne jeg fått en morsomere bil bare av og bytte til 16v topp og alt som følger med ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Driver å snuser litt på en B234 om dagen. Så om jeg kjøper den komplett, men vil bytte til 230 blokk så kan jeg flytte stempler og evt råder rett over ? Samme boring osv ?

Tar selvfølgelig en overhaling, men honing og bytte av stempelringer osv...

Er det noen fordel og rettstille denne i min bil 245 ? Så kan jeg kanskje få brukt clutchhuset som ligger å slenger

Takk for svar...ble litt off topic dette, men siden dere var inne på emnet.
    Bruk heller B234 blokka. bedre oljepumpe + + +

Sitat Opprinnelig postet av gasgasboy Vis post
    Så hvis jeg har forstått riktig, så må jeg ha 16v innsug/ lage overgang fra orginal grenrør, 16v stempler/ dreie av dem litt, frese ut til ventilene, opel reim, golf diesel strammehjul, og evnt girkasse ?

Nå har jo jeg automat atm da, så jeg vet ikke helt åssen den oppfører seg ovenfor 16v toppen jeg ? Blir det så mye mer hester ved bare og bytte til 16v topp at det er verdt det ? Tenkte bare på og bytte over, siden 8v toppen er jævla stygg som du sier, 16v toppen er jo mye penere

Har hvertfall ikke trimma min noe særlig ennå, kunne jeg fått en morsomere bil bare av og bytte til 16v topp og alt som følger med ?
    bruker bare innsuget fra 16ventileren. grenrør lager du selv eller bruker en overgang fra orginal manifolden til en adapter du setter turbo på.
    Det enkleste er å bruke en B234 blokk og bare turbo mate den.
    Men du man flytte over 16v stemplene på B230 blokka. kompen behøver du ikke gjøre noe med hvis du bare skal ha 300+ hk. tror de kjører med 400hk på orginal bunndel også. skal du ha ned kompen litt så kan du bare dreie ned..
    Hvis du skal bruke de orginale steplene så kan du dreie de ned 3mm. da får man godklaring til ventilene (billigst).
    Om det er verdt jobben med 16v motor? Spør gutta som har 16v og turbo

Medlem siden
    13. april 2010
    Sted
    Hvitsten
    Antall takk

Standard

Høres fristende ut detta her ! Fant en 7 serie her for litt sia, men 16v topp, sikkerrt B234 blokk også regner jeg med . Men hvordan er automat kassa i forhold til 16v topp ? Åssen girkasse må jeg evnt ha ?

Side 7 av 13 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •