Vel, har du 100 kW ved 4000 rpm, så har du automatisk 238 NM ved 4000 rpm. Det er ikke noe som endrer seg om du har lettere eller tyngre roterende deler i motoren.
Du blander en del dreiemoment og treghetsmoment her. Treghetsmoment kan du se på som et resultat av vekta på det som snurrer. Du kan sammenligne det med en tralle på 4 hjul som skal dyttes avgårde. Er tralla tom så er den lett å dra igang og dytte, men den stopper også lett opp. Fyller du tralla full av betong så vil den være tung å dytte igang, men når du først har dyttet den igang så vil den være vanskelig å stoppe.
Du blir ikke noe sterkere eller svakere om tralla er tyngre eller lettere som mange tror. Det er fortsatt like mye effekt som skal jobbe for å dytte dette igang. Det må fortsatt like mye effekt til for å holde farta på tralla oppe selv om den er så tung. En tung tralle vil ikke hjelpe til i motbakker eller med å dra campingvogna som mange tror angående tungt svinghjul. Eneste forskjellen er at du har bygget opp så mye energi at om du skulle slippe gassen så vil den holde på farta lenger. Som vil gjøre den mer lettkjørt.
Du vil altså bremse samme dreiemoment og effekt med et veldig lett og et veldig tungt svinghjul. Det er det ikke mange som skjønner eller klarer å se for seg. Dreiemomentet som oppgis på bremsepapirene sier ikke noe om treghetsmoment, for det er noe helt annet.
Dreiemoment er en måleenhet for hvor mye krefter som vrir på veiva. Effekt er et resultat av dreiemomentet ganget med turtallet.
Det er kun effekt, altså energi som kan dytte en bil fremover. Dreiemomentet er en annen måte å måle momentet denne energien skaper.
Grunnen til at folk blir forvirra og ikke skjønner dette er fordi biler oppgis i maks effekt og maks dreiemoment.
Disse tallene er oppgitt ved forskjellig turtall. For eksempel en bil som har 200 hk / 250 NM. Disse tallene er oppgitt på det turtallet som har maks effekt og dreiemoment. Dvs 200 hk kan være oppgitt på 5000 rpm. Mens 250 NM er oppgitt der hvor motoren yter mest
per runde, for eksempel 3500 rpm. Men når motoren får litt mer turtall på seg, selv om dreiemomentet faller så gjør produktet av dreiemomentet og turtallet at effekten peaker høyere enn dreiemomentet gjør. Dette gjør at folk ikke tror at effekt og dreiemoment henger sammen, fordi når det er oppgitt sånn så kan de variere i forhold til hverandre.
En annen bil kan ha 200 hk / 400 NM. Her kan vi med en gang se at denne bilen må være bunnsterk. Fordi hvis en bil har et momentpeak på 400 NM og ikke har mer enn 200 hk, så må det bety at bilen må ha de 400 NM på lavt turtall. Hadde det vært på et høyt turtall så ville jo produktet av 400 NM og turtallet blitt høyt, og bilen ville automatisk hatt mye mer enn 200 hk.
Samme hvis en bil har oppgitt 400 hk / 200 NM. Bilen yter mye effekt, men det turtallet motoren yter mest på så yter den kun 200 NM. Dermed må vi ha masse turtall for at disse 200 NM kan produsere 400 hk.
Alt i alt, når du har oppgitt hestekreftene / kilowattene / effekten på et turtall så kan du regne ut eksakt dreiemoment på det turtallet. Det dreiemomentet er direkte proposjonalt med effekten. Samme hvis du har oppgitt dreiemomentet på et turtall, da kan du regne ut effekten.
Det er igrunn veldig enkelt bare man tenker litt over det. Men det er veldig mye misforståelser og uvitenhet ute å går her. Folk tror så mye rart angående dette
.