Om det lukter bensin, så ta ut pluggene å se om di er våte av bensin.
På fordeleren så har du at lite hakk, når lokket er av. Der skal nr 1 stå mot, når motoren står i 0 grader tenning.
Men den kan også stå 180 grader feil.
Om det lukter bensin, så ta ut pluggene å se om di er våte av bensin.
På fordeleren så har du at lite hakk, når lokket er av. Der skal nr 1 stå mot, når motoren står i 0 grader tenning.
Men den kan også stå 180 grader feil.
Startet tidlig på flaska i dag henrik?
Motoren kan stå 180 grader feil ja. (men har faktisk klart å få motoren til å gå da... ble LITT varm kan man si...)
One Ring to rule them all
Hvordan teller du?
Skal være sånn her sett forfra
3 4
1 2
Fordeleren går med klokka, ikke mot
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Jeg tenkte med blokkmontert fordeler. Vet ikke hvordan det blir med fordeler i bakant, har ikke vært borti det.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
med fordeler på bakside av topp så blir det vel slik sett forfra:
4 3 1 2
kan ikke love noe, men mener så svagt å huske det slik i farta.
Vetle har vel blokkmontert da det er en 240 motoren står i Sett forfra og ovenfra er det som saxnot sier:
3 4
1 2
Huff for en gjeng..
Dette gjelder bare blokkmonterte fordelere.
Sett skiten på merkene sine (kam og veiv)
Sjekk hvor rotor står nede i fordeleren.
Står den mot termostathuset, sjekk med å sette lokket over. Står det rett da trenger du ikke gjøre mer, sett på lokket.
Står den feil, ta ut skruen og og løft ut fordeleren. Du ser da at rotoren vrir seg, p.g.a. skråskårne tenner. Prøv å sette den ned litt forskøvet(?), så du får rotoren til å stå rett iforhold til lokket. Bruk gjerne termostathuset som en veileder.
Når du er fornøyd med plasseringen, begynner du å sette på pluggledninger, se tegning nedenfor.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Om dette var ment som et spm, så ja.. :P
Den vrir seg litt rundt når du drar den opp, så må også være litt vridd når den dyttes nedi igjen.
Når du dytter den nedi så vrir den seg tilbake Pga de skråe tennene, som sagt over her.
Bare å prøve å se, så ser du fort hva vi mener.. hehe
Sist endret av Turbokassa; 09/05/10 kl 00:54
Var ikke sikker på om det er sånn det skrives..
Men jeg klarte å gjøre meg forstått, og det var poenget.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Det skal være et spor i huset til fordeleren der rotor skal peke.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Har koblet opp dette selv nå, men har litt problems. Høres ikke ut som dysene slår inn, for heller ikke bensinpumpene til å gå. Har koblet til hovedstrøm, koblet tynnblå og tynn rød/gul sammen, og lagt til sikringsboksen (Her lurer jeg på hvilken sikringer som har strøm på hakk 2 og 3, siden jeg ikke har noen deksel/dashbord i bilen) lys blå/gul er lagt til starter. Tykk rød/gul fra bensinrele lagt til hovedpumpe (gul er pluss, svart er jord?) har ikke montert matepumpe enda. Har enda en hau ledninger i den 9 pols kontakten, vet ikke om noe skal gjøres med disse.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
Har hatt av register reima igjen nå å stilt den igjen den sto feil kan man si hehe..
Så nå når jeg kinna litt så tente den et sekund, men så ikke noe mer en det.. Så fylte jeg bensin inn der pluggene er og da fyra den litt men stoppa når det var tomt.
Har ikke på slanger i mellom ic og motor men skal starte selvom bare gå rart på tomgang?
MEN kom til å tenke på en ting kan jeg ha startsperre på hjernen? tok av fuel railen og det kom litt bensin når jeg kinna værtfall men vet ikke hvordan det funker når man har start sperre jeg?
-Volvo 240 Turbo (sommerbil)
-Volvo 740 Turbo (brukis)
-Volvo 142 Turbo (banebil)
og hatt 20++ andre volvoer
Du må vell bytte chip ja, for å fjerne sperra .
ja men er jo ikke sikkert jeg har det.. Derfor jeg spurte.
-Volvo 240 Turbo (sommerbil)
-Volvo 740 Turbo (brukis)
-Volvo 142 Turbo (banebil)
og hatt 20++ andre volvoer
For å vite det må du nok komme med nr på hjernen
Vetle, hva gjorde du får å få gnist?
Den originale blå + ledningen til coil, skal denne kobles til den 2 polete kontakten (blå og rød/hvit), eller skal den kobles slik og deretter på + på coil? Har strøm til coil, men ikke ut. Skal prøve å bytte tenningsmodul i morgen. Dysene mine åpner ikke, skjønner ikke helt hvorfor. Er koblet opp etter guiden. Skal sjekke svinghjulssensoren også imorgen, noen måte å sjekke om den er gåen? ohme?
Skal også sjekke nummerene på hjernene, begynner å mistenke startsperre selv.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
den blåe som er orginalt til coil blir koblet inn på kun den blåe i den 2 pola kontakten. Klipp vekk kontakten og skjøt på den orginale blåe på den blåe.
Men i og med du har strøm til coil og ikke ut slår det meg enten start sperre eller gåen coil?
-Volvo 240 Turbo (sommerbil)
-Volvo 740 Turbo (brukis)
-Volvo 142 Turbo (banebil)
og hatt 20++ andre volvoer
eller tenningsmodul vil jeg tro. Men siden dysene ikke slår inn, så kanskje start sperre..
Eller, sånn jeg forstår det så kan det vel være;
Coil
Tenningsmodul
Svinghjulssensor
Startsperre
Prøvde å måle på den tykke rød/gule på bensinreleeet mens tenninga var på hakk 2, ingen strøm. Ikke engang når jeg kinnet på tenninga. Tror egentli mest det er startsperre.. Skal gå å sjekke nummerene på hjernene med engang!
edit:
Vet at motoren er fra 1996, så er vel stor sjangse for startsperre..
Gullboks: 0 227 400 219
Grå: 0 280 000 962
Sist endret av Mr. Crepsley; 12/05/10 kl 09:49
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
940 Mk II Saloon (944) - 2.3 Turbo 01.95-10.98 135HP B230FK
940 Mk II Estate (945) - 2.3 Turbo 01.95-10.98 135HP B230FK
LH2.4 (FuelECU):
0 280 000 977 - Immobilizer
0 986 262 706 - recon. part
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 1270539, 8601215)
0 280 000 962
0 986 262 707 - recon. part
(LH2.4.4 - Volvo p/n: 8601218, 9135591)
EZ 116 K (IgnitionECU):
0 227 400 207 - EGR, some models only
0 227 400 219 - Some models only
---
Ser ut som hjernene er fra 940, vet ikke om dette har noen betydning.
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Er det kun nummeret som bestemmer om det er startsperre? Leste i en tråd på BF at stortsett alle hjerner over '96 hadde sperre..
Det klikker ikke i releet når jeg slår tenningen på, dyser åpner ikke og ingen gnist. Bensinpumpa går heller ikke, så enten har jeg koblet noe så inni h***** feil, eller så må jeg jo ha startsperre?:P
Jørgen Simonsen
1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering