Lærte feks. i dag at Volvos egne kam-merkinger gir 10* feil posisjon på kammen ift Volvos egne data... K-kam skal ha 2.3mm løft TDC. min (satt på originale merkinger) ble på 1.7mm. Ikke rart EGT var høy og at motoren måtte ha så mye som (iaffal mye for meg som er vandt med 4v topper) oppimot 40 grader fortenning for å gå reint ved 1500rpm og 32kPa (er jo nesten vakuum, but still)... Blir laget nytt hull i kamdrevet i dag for å si det sånntil tross for dyseplassering så har den veldig fin og stabil AFR ved tenningsjustering, så forstøving er neppe problemet og nå i begynnelsen (intill jeg får definert kam-trigger vindu) så har den gått med batch på dysene... forstøvingen bør bli enda bedre når jeg går over på sekvensiell, og dysene (ved lav last og tomgang) faktisk kun er åpne sålenge det er fart i luftstrømmen in ntil hver enkelte sylinder. NOEN fordeler er det faktisk ved å ha litt size på dysene.
BTW... noen som har noen data på Tvub (dyse dødtid) på 155 968 dysene, til å sammenligne med? har kommet fram til en noe rundt 0.35 ms.