Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 16 av 77 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 26 66 ... SisteSiste
Viser resultater 376 til 400 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

  1. #376
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jeg kan ikke hjelpe deg med hvem du velger, men har noen ting du bør ta i betraktning

    Bankelogitaritmen/programvare som sitter i VEMS er på samme steinaldernivå som LH 2.4 og i praksis egentlig ikke fungerer til annet en å skille ekstrem banking fra støy. Og er dermed heller lite nyttig i å kjøre closed loop på. Eneste den kan hjelpe mot er totalhavari. (så med andre ord ikke helt nødvendig da øret ditt er MYE bedre til å oppfatte banking under mapping uansett...)

    DTA har en kjappere prosessor og har mere oppløsning (snakker ikke bare om tabllene her altså). En kjappere prosessor gir hurtigere sampling og man får oppløsning til å faktisk kunne utnytte alle tabeller og funksjoner fult og helt. VEMS har vel innrømmet at prosessoren ikke holder helt mål når man begynner med IAC, laddetryksstyring, VVT og kompensasjons/ekstra-tabeller osv på toppen av det basic'e fuel og spark...

    Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke VEMS, men valget mitt falt på DTA, da jeg fant ut at den bankefunksjonen ikke var noe å stole på, samt det at DTA har bedre oppløsning/(simultankapasitet om du vil).

    Jeg har igrunn plukket det beste fra begge hyllene, da jeg skal bruke VEMS sin WBO2 guage/controller som Wideband controller og Lambda/EGT indikator, bruker 0-5V signalet (Lambda 0.68 -> 1.36) ut til DTA'n.

    Hva TPS-Load (Alpha-N) og MAP-Load angår er vel det å kjøre MAP enklest og lettest å mappe, da man kan definere et manifoldtrykk som grense for hva som er "full belastning" istedet for antall pst. spjeldåpning. Alpha-N er nødvendigvis ikke vanskeligere, men hva full load er, blir veldig flytende. Feks. 20% TPS kan fint være full load rett over tomgang, mens man kanskje må over 85% TPS før man når full load på høyere turtall, og det tar endel tid og finne ut hvilken TPS % som gir full load på hvilket turtall. på den annen side er Alpha-N mere responsivt, og nesten benna nødvendig på motorer med rimelig ville kammer eller kraftig puls-tuning i plenum, da det bli for mye støy til at MAP gir noe godt resultat, spesielt på lavere turtall...

    På DTA'n kan du velge nøyaktig selv hva du vil bruke... endten ren MAP eller TPS eller en miks, med manifold pressure compensation og/eller evt. baro pressure compensation...
    Glad for at du tok deg tid til å svare Njål, jeg hadde håpet på et slikt svar egentlig, med mer input vedr. for- og bakdeler.

    Nå skal jeg jo ikke ha noe variable ventiltider, ala vanos osv. da, jeg skal ha det på en litt oppjazza rødblokk, så om prosessoren kanskje ikke er av den kjappeste sorten, tror jeg ikke at jeg personlig ville ha merket noe til det.

    Har jo som nevnt LC-1, så der blir det jo i prinsippet ingen forskjell i forhold til hvordan jeg har det pr. idag, men apropos det med egt, finnes det muligheter for å logge egt via en inngang på ecuen via f.eks. en slik: http://shop.vems.hu/catalog/amplifier-dsub9-p-129.html ?
    Altså, jeg tror det skal gå, men kan du evt. bekrefte om jeg har rett?

    Sitat Opprinnelig postet av DTA
    Flexible Input/Output

    Three uncommitted input tables which use 0 5 volt inputs or any input the S60 knows already, linked to fuel and advance modifiers and a PWM output.
    Tolker jeg dette riktig skal det jo ikke bare gå an å logge det, men handle utifra de verdiene som blir avlest, f.eks. fete opp blandingen om eksostempen overstiger xxx grader C.

    Å blende mellom alpha-n og SD er sikkert ikke dumt nei, men hvordan gjøre dette på beste og enkleste måte?

    Har lest at mange bruker tps/rpm under f.eks. 110kpa, deretter SD.

    Nå heller det plutselig i favør for DTA igjen, selv om jeg må lage ledningsnettet selv..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  2. #377
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Du kan bruke Analog Aux inngangene til å logge med ja logging kan du også kun gjøre med PC tilkobblet, men å justere parameter på motoren ved hjelp av EGT er litt risikabelt. Feiter du opp blandinga ved høy EGT kan du banne på at den blir værre!!! (tynnere blanding brenner hurtigere og har mindre restvarme, ergo lavere EGT. Beste måten å få ned EGT på er å kjøre mere fortenning og mindre suppe, men det er jo ikke alltid det går like greit å både øke tenning og tynne ut samtidig ) Dog er EGT en fin pekepinn på tingenes tilstand, og en veldig god indikator på om motoren er overkamma ift effekten den gir
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #378
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sant sant, da hadde jeg misforstått noe angående bensinblandingen og høy egt, men så lenge man kan logge og aktivere en gitt funksjon om tempen stiger for høyt, så er det jo knallbra.

    Sitter forresten å vurderer å bruke vems pnp ledningsnettet sammen med DTA'en, bare bytte kontaktene inn til hjernen og fjerne sånt som bredbåndslambdaledningen, hva tror du om det? Eller skal jeg bare bygge om et lh2.4 nett med flere ledninger til dysene for å kjøre dem sekvensielt, pluss legge til hallgiverledninger fra et ledningsnett fra en B230A? Høres det ut som en grei plan?

    Bestiller meg uansett DTA S60 Pro og litt mer nødvendig småtteri nu, as we speak
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #379
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Sant sant, da hadde jeg misforstått noe angående bensinblandingen og høy egt, men så lenge man kan logge og aktivere en gitt funksjon om tempen stiger for høyt, så er det jo knallbra.

    Sitter forresten å vurderer å bruke vems pnp ledningsnettet sammen med DTA'en, bare bytte kontaktene inn til hjernen og fjerne sånt som bredbåndslambdaledningen, hva tror du om det? Eller skal jeg bare bygge om et lh2.4 nett med flere ledninger til dysene for å kjøre dem sekvensielt, pluss legge til hallgiverledninger fra et ledningsnett fra en B230A? Høres det ut som en grei plan?

    Bestiller meg uansett DTA S60 Pro og litt mer nødvendig småtteri nu, as we speak
    jeg bruker om det meste av LH-nettet på a-til-b 740'n min som jeg driver å koppler opp for tiden... bytter kun ut til de komponenter som forandres, har vært trøbbel med og eller mangler ledninger til...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #380
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Nettopp, da tenker jeg at jeg gjør det samme, pluss legger til hallgiverkretsen fra B230A, og sier meg fornøyd med det. Sparer da noen kroner på det også.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  6. #381
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Nå trenger jeg litt hjelp av dere som kan dette, jeg skal kjøpe meg datasprut for første gangen, og jeg klarer ikke bestemme meg. Valget mitt står mellom DTA S60 Pro, og Vems 3.6, fordi begge er rimelige og kapable sprut.
    Om jeg måtte valgt mellom de 2 hadde det nok blitt DTA S60 ja. Har vært borti det en gang før for ei god stund siden.
    Slik jeg ser det er VEMS overdynga med tilleggsfunksjoner for å gjøre det mer salgbart, mens prosessoren er for liten til å egentlig utnytte alle funksjonen.
    Innebygd bbl ser jeg ikke på bare som en fordel, pga da er man låst til det alternativet.
    DTA S60 Pro er slik jeg ser det mer rettet mot motorsportbruk enn VEMS, men har fortsatt god nok brukervennlighet til at det kan brukes av vanlige dødelige.

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Men så kommer man til dette med justering, i bruksanvisningen til DTA kommer dette fram:
    Mapping a Turbo Engine
    You have a choice with a turbo engine to map with manifold pressure as load or TPS as load
    and use manifold pressure compensations. The choice is purely personal. Using pressure as
    load will mean that only a very limited number of cells can be calibrated on the dyno, the rest
    will be guesswork. Using TPS as load with manifold pressure compensations is our preferred
    method and many more cells can be calibrated accurately. Manifold pressure compensations
    ensure that during turbo spin up (lag conditions) then the engine is correctly fuelled.
    TPS og MAP som belastningsensorer kombinert på denne måten er en av metodene man kan mappe en motor i 4d på. Den funksjonen kan være nyttig på motorer med kvasse kamtider, osv som gir ustabilt/lav oppløsning på mapsignal, og med plenuminnsug.
    Der metoden virkelig kommer til sitt rette er motorer med kvasse kamtider, ett gasspjeld per sylinder, og en turbo. Kanskje til og med restriktorturbo.
    Slike motorer lar seg stort sett ikke justere bra nok med bare map sensor som hoved belastningsignalkilde.
    Av de sprutene jeg har studert har DTA en av de enklere løsningene på denne typen justering.

    Om EGT sensorer tilkoblet datasprut skal brukes til noe annet enn datalogging eller sylindertrim, vil jeg si det må være til en passiv sikkerhetsfunksjon av ett slag. Om f.eks for høy EGT registreres over en viss tidsperiode på f.eks 5sekunder så slår sprutet motoren av fram til føreren har reagert med å slippe gassen og senke turtallet. Nedstengingen av motor vil typisk begyne med å kutte tenning, om mulig, i en viss periode, for så å kjøle ned motor med fortsatt sprøyte inn drivstoff i en periode.
    Sist endret av Truckdriver; 12/12/12 kl 03:52
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  7. #382
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Vel, innebygd wbo2 kontroller som støtter Bosch LSU4.2 kan jo ikke være så ille, siden det er en rimelig sensor. Og i tilfelle man har lyst til å kjøre en annen sensor via en kontroller, så skal jo ikke det by på store problemer heller, ved å omkonfigurere en annen inngang.

    Så jo så å si med engang at det var mere rettet mot det profesjonelle markedet, men jeg forsto overraskende mye av programmet etter å ha lest bruksanvisningen og lekt meg litt med det. Var jo enklere (og ryddigere) enn Vemstune syntes jeg.

    Var jo også veldig enkelt å endre programmet til å bruke MAP/RPM som hoved, med tps som kompensasjon for last, men hva jeg blir å sette det opp med har jeg pr. nu ikke peiling på. Skal som sagt ha det på en litt oppjazzet rødblokk, så IR er utelukket så tidlig i beregningen.

    Mulige funksjoner som jeg kan tenke meg, er jo enten bensin eller tenningsjustering, mulighet for å styre en pwm ventil for vanninnsprøytning (aner ikke om det er lurt eller ikke) eller noe så enkelt som å slutte en krets. Det være seg å tenne en varselslampe om at EGT er for høy, eller kutte coilspenning ved å kjøre pluss via 87a på et rele.

    Uansett da, så virker det som jeg har gjort et greit valg ved å bestille DTA S60 Pro, gleder meg til jeg kan begynne å sulle med det.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  8. #383
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.652
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Uansett da, så virker det som jeg har gjort et greit valg ved å bestille DTA S60 Pro, gleder meg til jeg kan begynne å sulle med det.
    Enig med du.
    En kompis kjører DTA S80 Pro med godt resultat.
    Han som mappet bilen valgte TPS as load til tross for original manifold og gasspjeld, men dette var ikke eieren 100% fornøyd med så undertegnede konverterte mappet til MAP as load med tilhørende klar forbedring.

    Foreslår derfor at også du velger "MAP as Load."
    Med plenumsinnsug så er det slik at sylindrene "driter i" stillingen på gasspjeldet, de bryr seg bare om luftmassen i manifolden og dette er det MAP sensoren (+ IAT) som holder oversikten over.

  9. #384
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Enig med du.
    En kompis kjører DTA S80 Pro med godt resultat.
    Han som mappet bilen valgte TPS as load til tross for original manifold og gasspjeld, men dette var ikke eieren 100% fornøyd med så undertegnede konverterte mappet til MAP as load med tilhørende klar forbedring.

    Foreslår derfor at også du velger "MAP as Load."
    Med plenumsinnsug så er det slik at sylindrene "driter i" stillingen på gasspjeldet, de bryr seg bare om luftmassen i manifolden og dette er det MAP sensoren (+ IAT) som holder oversikten over.
    Korrekt, singel spjeld er ofte lettere å få til med MAP som load. Men har man Plenum (som seff ikke har spjeld) og fortsatt har individuelle spjeld pr. sylinder OG man har overladning, så må man nødvendigvis kjøre TPS som load, og bare Baro-correksjon da blir for usikkert når trykket går over atmosfærisk, og da må man kjøre TPS opp til Manifoldtrykket går over atmosfæretrykk og så gå over på MAP Man har også gjerne to MAP sensorer; en som også er på evt. balanserail bak spjeldene slik at sprutet ennå ikke står i "MAP mode" når spjeldene er stengt og det fortsatt er over atmosfæretrykk i plenum (som ved girskift feks). Alternativet er deaktivering av MAP-Load under en viss TPS %, men det er kanskje ikke like "folkevennelig" eller like myk i overgangene som man gjerne vil ha i en hverdagstraktor
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #385
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Ett lite spørsmål.. Kann MS "mappe" seg selv ved å "høre" på lamdasonden?

  11. #386
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Ett lite spørsmål.. Kann MS "mappe" seg selv ved å "høre" på lamdasonden?
    Jepp, men ikke tenning osv, kun bensin. Autotune kalles vel funksjonen (iaffal før). De aller fleste ettermarkedsmotorstyringer har en slik funksjon. Nesten banna nødvendig om man skal klare kunne kjøre inn en motor hvis den er så modda at den ikke vil gå tilstrekkelig med original motorstyring. Man har somregel bare noen timer på seg på å kjøre sikkelig inn ser du og da er det litt vanskelig å eksperimentere seg fram til et map. Eneste man må bestemme selv er tenningspunkt.

    Edit:

    Ja også må du plotte inn lambdaverdier du vil den skal ha ved ulike belastninger... kan være lurt å begynne litt fett helt i starten spesielt over 3000rpm og 60% load. Er det sugemotor det er snakk om bør du engentlig ikke behøve noe lavere AFR enn 12.5 (lambda 0.85) Somregel vil den klare seg bra med AFR 14.5 (lambda 0.98) ved situasjoner under 50% last (offboost-manifoldtrykk) og i starten bør du heller ikke gå over dette i AFR.

    OBS! kjører du Alpha-N oppsett (Dvs spjeldåpning vs. turtall) bør du safe godt med fet blanding over hele tabellen til du får fastsatt hvilken threshold TPS% som gir full load da dette er en meget uviss grense i starten. Feks. rett over tomgangsområdet kan mindre enn 10% TPS være = 100% belastning, mens det rett før turtallskut må over 85% TPS for å få 100% belastning.

    For enkelthets skyld kan du starte med MAP oppsett (dvs luftrykk BAK spjeld vs. turtall) og gå over til Alpha-N (mer responsivt) når du har fått kjørt inn motoren evt fått ting oppe å gå
    Sist endret av Njål Nilssen; 21/12/12 kl 01:54
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. Takk TomX95 takket for denne posten
  13. #387
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

  14. #388
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Datasprut tråden!!

    Det er mange som kjører både MS1 og 2 rundt om. Men skulle jeg kjøpt noe idag ville jeg anbefalt MS3+X til alle, mye større fleksibilitet uten å måtte modde noe internt.

    http://www.diyautotune.com/catalog/m...ase-p-419.html


    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
    Sist endret av eMTea; 25/12/12 kl 17:08

  15. Takk TomX95 takket for denne posten
  16. #389
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Ær vell tryggere å kjøpe ferdig montert tror jeg :P

  17. #390
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Datasprut tråden!!

    Finner det også på siden der
    Diyautotune er den mest komplette leverandøren av MS, meget rask levering og kjempeservice


    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

  18. #391
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Finner det også på siden der
    Diyautotune er den mest komplette leverandøren av MS, meget rask levering og kjempeservice


    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
    Har det blitt en kontakt for innput og en for output?
    Så bare skjemaet her, er jo bare output:
    PS: er ikke helt inne i datahverden enda..

    Sist endret av TomX95; 25/12/12 kl 20:45

  19. #392
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    MS3X kontakten som du ser der sitter direkte i MS3X kortet. Det kortet er ett tilleggskort som kan benyttes(trenger ikke) ilag med MS3 prosessoren for å få diverse inn og ut ganger. Den ekstra kontakten er nødvendig pga det ikke er plass til alle ekstrafunskjonene på DB37 kontakten som sitter på hovedkortet.

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    I grunn greiere å handle direkte fra DIYautotune sin hovedside enn gjennom ebay.
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea Vis post
    Det er mange som kjører både MS1 og 2 rundt om. Men skulle jeg kjøpt noe idag ville jeg anbefalt MS3+X til alle, mye større fleksibilitet uten å måtte modde noe internt.

    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -
    For de som ønsker minst mulig DIY i sprutet kan den nye Pro serien som kommer være mer aktuelt.
    Mer kompakt og med ampseal kontakter om jeg husker rett.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  20. Takk TomX95 takket for denne posten
  21. #393
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Datasprut tråden!!

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Har det blitt en kontakt for innput og en for output?
    Så bare skjemaet her, er jo bare output:
    PS: er ikke helt inne i datahverden enda..

    Neida, men på MS3 kortet ligger alle basic inn/ut.
    Når man har X kortet så får man utnyttet sprutet fullt ut til sekvensielt.

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    MS3X kontakten som du ser der sitter direkte i MS3X kortet. Det kortet er ett tilleggskort som kan benyttes(trenger ikke) ilag med MS3 prosessoren for å få diverse inn og ut ganger. Den ekstra kontakten er nødvendig pga det ikke er plass til alle ekstrafunskjonene på DB37 kontakten som sitter på hovedkortet.



    I grunn greiere å handle direkte fra DIYautotune sin hovedside enn gjennom ebay.


    For de som ønsker minst mulig DIY i sprutet kan den nye Pro serien som kommer være mer aktuelt.
    Mer kompakt og med ampseal kontakter om jeg husker rett.
    Med kontaktene på plass er den vanntett og kan senkes i vann, men det koster jo $1000, så er jo en vurderingssak om vanntett er viktig




    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

  22. #394
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    MS3X kontakten som du ser der sitter direkte i MS3X kortet. Det kortet er ett tilleggskort som kan benyttes(trenger ikke) ilag med MS3 prosessoren for å få diverse inn og ut ganger. Den ekstra kontakten er nødvendig pga det ikke er plass til alle ekstrafunskjonene på DB37 kontakten som sitter på hovedkortet.
    Det gir mer mening, men sitter MAP sensoren inne i boksen??
    Ser ingen Map inngang..?

  23. #395
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Datasprut tråden!!

    Det sitter 1 map sensor på MS3 hovedkortet, men MS3X kortet har en ext.map inngang, hvis du ønsker å montere en eksternt for å slippe å dra vacuum slange inn til
    ECU
    'en.


    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

  24. #396
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Lønner seg vell å ha sensoren nermest mulig manifoilen og heller ha det ekstra MS3X kortet da?
    Ps. Kan MS3 takle 2 sett med dyser? Ett med fin forstøving, ett sett med grove?
    Sist endret av TomX95; 25/12/12 kl 21:28

  25. #397
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Datasprut tråden!!

    Jeg syntes det er veldig greit, den std map sensoren på hovedkortet er 250kpa, så den rekker kun til 1,5 bar ladetrykk, så skal du over det, så må du enten bytte på hovedkortet, eller kjøpe en kraftigere ekstern en uansett


    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

  26. Takk TomX95 takket for denne posten
  27. #398
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Hva skal man med mere enn 1,5 bar ladd uansett?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  28. #399
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard Datasprut tråden!!

    Hvis man ikke designer sin egen motor helt fra bunnen av så kan det jo hjelpe å ha noen ekstra liter luft å tvangsfore med


    - Magnar Tharaldsen, Tapatalk@iPhone -

  29. #400
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Bra du sier TVANGSfore... for du får nemmelig ikke noe mere luft inn enn en bedre oppsatt motor ville klart med mindre trykk og følgende mindre slitasje og plager
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 16 av 77 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 26 66 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •