Hvor mye må man ut med for en slik valse egentlig?
Hvor mye må man ut med for en slik valse egentlig?
97`945 Bruksbil
73`142 T5 Søndags cruiser
91` 745 Vrak
99`v70 Solgt
96`850 Vrak[
Kan si det med en gang at iallefall 7/9serie er ett helvette å valse og egentlig går det ikke da buen er bein på midtenså dere kunne fått min valse for jeg trenger den ikke til mine biler
![]()
Mine kjøretøy:
- 1984 Volvo 740 Turbo (Prosjekt)
- 1996 Volvo 960 (Prosjekt)
- 1979 Volvo 242 (Prosjekt)
- 2004 BMW E61 (Bruksbil)
- 2007 Ford Ranger XLT (Trekkbil)
Det går å valse framkant og bakerste del av buen på dem, men det flate delen er så sinnsykt hard at jeg måtte kappe og hamre mesteparten på mine biler :P 240 går det som en drøm å valse, men det er nok lurt å kappe bort en bit så det ikke ligger så mye dritt bak kanten der du valser. Ruster som faen etter valsing selv om man behandler aldri så mye.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Kosta 1455,- ferdig levert heim frå Gasolin noEr på tilbud, kostar vel litt over 3k til vanlig..
Hehe, skulle visst det litt førMcnugget skal valse 940en sin så du får gi han litt tips viss du har gjort det før og det er litt triks med det!
Eg har kappa vekk ein god del på 242en så eg har berre ca. 1-1.5cm kant igjenEtter bilen har vært på sandblåsing sliper eg vekk igjen grunninga hans, hiver på ovatrol blanda med corroless rustkiller så valsar eg mens malinga er våt..Så prøver eg og få mest mulig maling og styr nedi etterpå, trur det skal holde då
Ein kompis som er lakkerar som tipsa meg om at det var lurt og valse mens ein hadde på fersk maling!
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Kjedeleg update idagHar berre gått og surra og leita etter ting og gjere idag..Men fekk skrapa asfaltmatter innvendig på begge bakskjermane
Og den matta på hattehyllaNesten heile takmattene og, manglar kunne litt på begge to..
Plukka fram el nettet til motoren og såg litt![]()
Reiv av den plastikkgreia som ligger rundt halve nettet i v70, klødde meg litt i hove og la det fint vekk igjen
![]()
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
Godt du er igang me ledninger
Vis du bruker org vannrør fra 960 passer det med god! Margin mellom torpedo å motor![]()
Hehe, er skeptisk!Har absolutt NULL peiling på el..Men har bilder av kor alle kontaktane skal på motoren..Så det er jo ein start!Har mange flinke elektrikara på jobben som kan hjelpe meg
Og brodern er elektrikar så skal nok få liv i skiten til slutt!
Nice!Takk for at du sjekka
Då satser eg på det går!
Hadde ein halvtime etter jobb idag mens eg venta på at dama skulle hente meg..Fekk punkta ihop siste motorfesteMangler topplata no så er det berre og brenne det ihop..Skal pulverlakkerast til slutt ilag med dei på traversen
Skulle egentleg gjort meir med både 242en og litt diverse anna men må fikse 940en først..Bensinpumpa får ikkje strøm så skal prøve og finne ut kva som gjer det etterpå
Velkommen til overformynderietDet er nemlig sånn at i Norge skal man ikke få lov til å bygge biler og ei heller er det noen i dette høyteknologiske riket som kan si noe som helst om en ombygging er bra nok. DERFOR anbefaler jeg alle som bygger noe gromt å rett og slett bare gå for lisens med en gang. Reglene i bilsport boka er hvertfall klare som krystall og ikke full av synsing. Hvis det i det i det hele tatt er et sted jeg ville ha sendt en slik søknad så er det til bilombyggingsgruppa på Riseløkka. Der vet de om det finnes tilsvarende ombygginger og også hva som gjelder for din Volvo 242, Brage. Jeg vet at de i den seneste tid har begynt å samarbeide litt med det svenske organet for ombygde fordon, altså er det godkjent i Sverige så er det nå en større sjangs for at det også kan godkjennes i Norge. Dette fordi man begynner å få erfaringsverdier fra Sverige. MEN ikke forvent noe HURRA :(
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
HeheBlir jaggu oppgitt av biltilsynet av og til..Men viss eg får lisens på bilen kan eg vel berre kjøre på bane?Då er nesten heile vitsen for meg vekke, har ikkje tid og reise rundt heile sommaren og kjøre pluss at nærmaste bane blir bergen for meg, ellers er det ganske langt og kjøre for og komme til bane:(
Skal sende ny søknad til ombyggingsgruppa, takk for tipsMotor og senk skulle jo egentleg ikkje være nåke problem sida det har blitt gjort tusen gangar før!Og er etter boka i forhold til Volvo sine begrensningar på 240
Ein kompis som har snakka litt med dei har nesten fått klarsignal for Calipra turbomotor, store bremser og volvoaksling på kadetten sinHan seier dei er veldig hyggelege og at det virkar som dei har skikkeleg greie på ting der..
Nåken som har mail og tlf til dei?Finner ikkje på nettet...
Brage
Slik er BT reglene. Nå det gjelder vekter, så står det i bøkene mine, ifra volvo, hvor tung de fleste motorene er.... Akseltrykk må du holde deg innenfor det som er lov på 240'n. Husk hva jeg sa angående HK og dreimoment.... Dokumentert motor som ikke overstiger 220hk og 280Nm i dreimoment.... Når det gjelder senk, så er det eneste du får godkjent TUV godkjente fjører.. Luftfjører kan du glemme...dessverre....
Når det gjelder hvem du skal ringe...så skal du prøve å ringe til BT i Trondheim..... De vet alt om ombygging og oppdatering av motorpakker i Volvo... :-)
Husker Kodja her på forumet hadde gode erfaringer med mr. Killingberg på trafikkstajonen i Trondheim.
Så ta kontakt med;
Petter Killingberg
Faggruppe: Kjøretøy Sør-Trøndelag
Postadresse: Statens vegvesen Region midt, Fylkeshuset, 6404 MOLDE
Besøksadresse: Sluppenveien 4, TRONDHEIM
Telefon: +47 73952148 Mobil: +47 99720320 e-post: petter.killingberg@vegvesen.no
Synd at BT ikke er mer interessert i å spille på lag med ungdommen/bilfolket. Har dem forklart i klartekst om hva som må gjøres for at ting skal bli godkjent, så er jeg overbevist at "Hvermansen" ville ha fulgt "smørbrødlista" fra BT.
I Sverige er SFRO-gruppa på bilmesser og snakker med ungdommen/bilfolket. Slikt vinner man på i det lange løp...
Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
Prosjekttråd;
http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!
Ålesund har også folk med god kjennskap til 240, og ein av kontrollørane virka veldig fornuftig.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Jeg prøve å snakke med fyren for å høre om å få godkjent 33" på pickupen, ikke interesert i å åpne kjæften for å si meg hvordan jeg skal gå fram engang.
Så prøvde jeg å ringe til fyren for å høre hvordan jeg skulle formulere meg og hva som må være med i søknad om V8 i 240. Da fikk jeg til svar at det godkjenner de ikke. Så jeg gir opp. Jeg kjører på 33" til jeg blir stoppa og putter åtter i 240 så får de si hva de vil. Det må i allefall ikke klages, det er de som gjør det sånn!
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Ja ser den Brage, men prøv kjøretøygruppa du så får du håpe på bedre svarHvis ikke så er det bare å gjøre som mange andre i håpløshetens navn: bedre å få tilgivelse enn tillatelse... Gjør alt så orginalt som mulig når du skal vise og hev nedi godsakene etterpå.. men du får nok på pungen om du blir innvolvert i ei ulykke og du har 500hk under panseret.
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
Prøv bt på goldem er veldig greie etter min erfaring
skal prøve å finne navnet på personen
en fikk godkjent 240 med fk motor på 238 hk der meiner jeg. Skal høre med eigarn
![]()
Dette blir heilt kanon!
Broderen kjøpte seg ein 242 79 mod for litt sidan. Denne er ombygd til FK maskin, bur, bøttestoler og senk. Han snakka med biltilsynet i Bergen, og dette var ikkje mulighet i svarte faan å få godkjent.
Sidan eg no studerer i Gjøvik gjekk eg innom å spurte der. Der var det ingen problemer med dette. Dersom buret kunne komme borti buret måtte det polstrast, og bilen måtte registrerast til 2 seter. Bøttestoler gjekk greit, og motor var smal sak, og dei såg ingen problemer i det heile tatt.
Eg har også prøvd å få godkjent 19T turbo, chip, dyser, og LMM i Bergen, men dette var heilt umulig med mindre det var TUV papirer, i følge ein gnom i BT i Bergen. Spurte om dette i Gjøvik, og der såg dei på dette som ein svært liten effektmodifikasjon, så det kunne fint godkjennast.
Trudde før det berre var tull att dei forskjellsbehandla, men det er jo faktisk rett..
Dersom du vil kan eg gå innom gjøvik med søknaden din, og sjå kva dei seier![]()
Er veldig personavhengig, enkelte følger reglane slavisk, andre har forstand. Dei sistnevnte vil alltid vere mislikt av dei første. Slik er det veldig mange plassar i dag, dessverre.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Dessverre ja, men så har nok veldig mange med Volvo slurvet opp gjennom tiden og det er nok derfor enkelte plasser er litt mere hissige på å si nei enn andre.
Jeg har alltid oppfordret folk til å gjøre ting skikkelig og vaske bilen inn/utvendig før visning. Dette kun for å dra opp førsteinntrykket som har alt å si.
Hvis de på Bergen Trafikkstasjon får se noen skikkelige bygg og møtt noen trivelige folk så endrer de nok mening etterhvert, men først må de si ja til den første. Og han har ett ansvar å møte opp med noen som ikke er kasta sammen :/
Så vi har alle ett ansvar for å holde ryktet til Volvo-eiere på den positive siden.
Du får det nok gjennom til slutt. Det spørs bare på hvilken stasjon![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Det er ikkje volvo som er problemet i Volvo. Du får ikkje ting godkjent, pga VELDIG pirkete regelverk. Nokon personer er løysningsorienterte, andre vil ha pengar for å gjere minst mogleg. Desverre er det mangen av desse i Bergen. Svaret eg fekk på min søknad likna mykje på det svaret du her har fått.
Takker for veldig mange gode svar og tips!!Kjekt at folk engasjerer seg for og hjelpe, skal no få orden på sakene
Skal ta ein ringerunde etter nyttår og forhøyre meg litt
Sånne situasjonar som viser kor bra det er og ha eit skikkeleg forum med skikkelege folk!
Ellers så er eg back in business!Ei veke til på arbeid så er det full gass med bilen heile jula!Fri i romjula og
Satser på det blir rikeleg med oppdateringar då!
Har ikkje gjort mykje i veka, vært masse overtid..Men neste veke blir det rolig så tenkte lage klart litt til bilen og få sveist innsuget til Amundsen då![]()
Har du bestemt farge på denne rakkeren eller?![]()
Ja, opp til fleire gangarEr umulig og bestemme seg..Kjem nok ikkje til og være heilt sikker før den blir sendt i lakkboksen, men akkurat no har det kokt ned til ein orginal volvofarge frå 70 - 80 talet vertfall
Sikler litt på mosegrønn!Ellers så er svart eit alternativ som eg alltid har syns er rått..Men føler det blir og safe litt, vil egentleg ha ein "farge"
![]()
orginalfarga tror jeg hadde gjort seg![]()
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Tja..Redd den blir litt for tam!Men får sjå, har vurdert den og
Begynte med vangen idag sida den må være i orden før eg kan henge opp bilen
Skjært vekk litt
Nye biten
Og gamle biten
Punkta på den nye biten
Ferdig sveist og slipt
Fekk på litt sveisegrunning
Mens den tørka sveiste og slipte eg 7 små hol i toppen av torpedoveggenMangla berre dei to store, men må lage til ein bit til dei
Sveist ferdig vangenBlei veldig fornøgd med den!
Drakroken passa og
Begynner og henge opp bilen i morra så den er klar til jula!Har bestilt ein spacer fra Manton og så no får eg testa ein bakfelg og retta på ting og tang viss det trengs![]()