Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: kjøleveske for lite stanna motoren

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2012
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard kjøleveske for lite stanna motoren

    hei har akuratt kjøpt en 04 mod xc70 d5 hos jordkjen: får feil kode kjøleveske for lite stanna motoren snarest....

    stopper så og sjekker så er det lite i tanken..ikke noe kjøleveske på bakken. men åpner så forsiktig på tanken så slippes mye luft ut og vannet kommer tilbake og ikke mulig og få på mer?????

    så det var postet et lignede tilfelle her men vet ikke om han fikk løst det???

    må legge til at varmer blir brukt og det er 15- ute..

    alle svar mottas med stor takk

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Har det vært byttet radiatoren i det siste? Det er svært vanselig å få alt luft ut fra systemet med disse D5 motoren. Det tar en evighet før termosstaten åpner seg, særlig nå med kulegrader.

    Hvis du prøve å lukte en litt på ekspansjonstanken, lukter det som olje? er vannet helt klart?
    Har Vida og Dice tilgjengelig i Hvittingfoss område.

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

  3. #3
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Vet også att om det er sprekk i varmeveksleren/vannkappa på dieselvarmeren så skjer det merkelige ting i ekspansjon stanken til kjølevannet. Har aldri hatt den feilen selv, så vet ikke helt hvordan symptomene er.

    Jeg hadde prøvd et par dager med å fjerne sikringen til varmeren, Sitter i motor rommet, tror det er nr1. Det blir nok kaldt uten varmeren i minus 15C° men se om det oppfører seg annerledes da.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2012
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    det har ikke væert bytta radiator... men vet det var gjort en jobb på varmer for ca 2000km siden.. så det bør jo ha fått ut alt luft... og ja vannet er klart og fint..

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk bytta radiatoren i fjor i desember og klarte ikke med vanlig kjøring å få ut alt luft. Da kjørte jeg en gang 160 på E18 (ingen andre biler rundt meg) og da fikk jeg opp lyset in
    DIM
    . Stoppet fyllt på kjølevæske og ferdig met dette.

    Som 'Cortinaterje' skrev: dieselvarmeren kan også gjøre rare ting med systemet. F. eks. overkoke fra ekspanjonstanken, men da burde du finne spor av dette.
    Har Vida og Dice tilgjengelig i Hvittingfoss område.

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2012
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ewout Vis post
    Jeg fikk bytta radiatoren i fjor i desember og klarte ikke med vanlig kjøring å få ut alt luft. Da kjørte jeg en gang 160 på E18 (ingen andre biler rundt meg) og da fikk jeg opp lyset in
    DIM
    . Stoppet fyllt på kjølevæske og ferdig met dette.

    Som 'Cortinaterje' skrev: dieselvarmeren kan også gjøre rare ting med systemet. F. eks. overkoke fra ekspanjonstanken, men da burde du finne spor av dette.
    noen ide hvordan jeg får luftet systemet riktig??

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mars 2011
    Sted
    Hvittingfoss
    Innlegg
    36
    Antall takk

    Standard

    Du må 'åpne' termostaten for å få alt luft ut av systemet, og dette er noe tungvint om vinteren. Kjør opp en bratt bakke eller kjør som jeg skrev før med 160km/h på motorveien. Hakke peiling hvor du bor og om du har en av de to tilgjengelig. :-)
    Har Vida og Dice tilgjengelig i Hvittingfoss område.

    Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

  8. #8

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Vet også att om det er sprekk i varmeveksleren/vannkappa på dieselvarmeren så skjer det merkelige ting i ekspansjon stanken til kjølevannet. Har aldri hatt den feilen selv, så vet ikke helt hvordan symptomene er.

    Jeg hadde prøvd et par dager med å fjerne sikringen til varmeren, Sitter i motor rommet, tror det er nr1. Det blir nok kaldt uten varmeren i minus 15C° men se om det oppfører seg annerledes da.
    Opplevde dette med dieselvarmeren min, når sto på som parkeringsvarmer forsvant kjølevannet, men varmet dårlig, men funket knall så lenge motoren gikk. Byttet vannpumpa på dieselvarmeren og problemet har aldri vært der siden.
    Fikk ikke noe feil melding på vannpumpa. Hadde da også problemet som trådstarter skriver at når man kjørte så fikk man melding om lite kjølevann, og det ble riktig mengde når man åpnet opp påfyllingslokket, men ventet til bilen var kald også fylte på. Da ble aldri noe tull.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  9. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av raymond73 Vis post
    hei har akuratt kjøpt en 04 mod xc70 d5 hos jordkjen: får feil kode kjøleveske for lite stanna motoren snarest.... Ikkje feilkode, førarinformasjon.

    stopper så og sjekker så er det lite i tanken..ikke noe kjøleveske på bakken. men åpner så forsiktig på tanken så slippes mye luft ut og vannet kommer tilbake og ikke mulig og få på mer????? Den største feilen du gjorde, var å åpne tanken når motoren var varm.

    så det var postet et lignede tilfelle her men vet ikke om han fikk løst det???

    må legge til at varmer blir brukt og det er 15- ute..

    alle svar mottas med stor takk
    For å lufte (i vinterkulde!), køyr motoren varm (Skru av varmen i kupeen då går det mykje fortare! Bruk og tilleggsvarmaren om den virka, bruk også MAKSIMALT MED STRAUM! setevarme, speilvarme, kupevifte på fullt (kaldt) fjernlys, tåkelys osv.) Kobl gjerne frå kjølevifta på motoren og.

    Når motoren har blitt varm (ikkje etter målaren, men at termostaten har åpna.) hold den på min. 2000 omdreiningar i et par minutt. Så lar du den rusle på tomgang i 5 minutt uten å bruke straum, sånn at batteriet får lada seg opp.

    Deretter, venta du til motoren er KALD! før du etterfylle kjølevæske. Ved behov kan du gjenta heile greia til du ikkje greie å fylle meir vatn på. (Ikkje overfyll over maks merket).
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Lignende tråder

  1. kjøleveske blå VS rød
    By SirKim in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 30/09/12, 18:53
  2. temperatur kjøleveske s60
    By gompen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 17
    Siste post: 25/12/11, 18:54
  3. Kjøleveske problem
    By Veslegilli in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 16/08/11, 23:32
  4. hvor mye kjøleveske
    By ben24o in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 12/05/11, 22:44
  5. mister kjøleveske!
    By lyngen in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 13/01/10, 20:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •