Tøft
Da må jeg sjekke ut det og få tak i noen to-polet sokler å putte i oppe hvis det er slik på min å.
Men blir det seende bra ut egentlig med 5 bremselys? jeg har en vinge liggende som lys i. Det er jo ikke værre enn å prøve når vingen kommer på egentlig, og avt nappe ut ledningene på bremselys oppe
Takk takk
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Da har jeg fått klargjort litt deler til vogna.
Driver å demonterer litt som skal kryssbyttes mellom delebil, 944 & 945.
"Overhalte" topplagringa. De gikk übertreigt. Håper de vil fungere greit.
Glemte å ta bilde av den ringen som alle kulene sitter i. Hadde på fett og satte sammen shiten.
Goddempere som skal på nå etterhvert
Bilstein Sprint
Stag med Poly-foringer
![]()
Sist endret av Zeeker; 24/11/12 kl 04:46 Begrunnelse: la til et bilde til
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Flott bil!
likte eksosen din, kommer til å gjøre det samme med minaltfor dyrt for JT...
- Volvo 940 turbo 1996 b230fk
- x Volvo 740 GL 1991
- x Mazda 323f 1997
penger er da bare papir... ;p
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Ikke når man er lærling!![]()
- Volvo 940 turbo 1996 b230fk
- x Volvo 740 GL 1991
- x Mazda 323f 1997
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Stemmer![]()
- Volvo 940 turbo 1996 b230fk
- x Volvo 740 GL 1991
- x Mazda 323f 1997
Fikk noen bilder av hvordan topplagringa er.
Også har det dukket opp Bilstein Sprint bakdemepere til vogna
Så nå er det bare å svinge seg rundt å bytte topplagringer, stag & dempere.
Her mangler det fett på lageret. Det blir griset godt inn
Bilstein Sprint-dempere
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Fikk da tatt ett lite skift i dag å
Fikk bytta begge topplagringene forran og satt på bruer med polyforinger og satt sammen fjørbeina. Og satt de på bilen.
Og når jeg skal gå over å sjekke at jeg har strammet boltene som holder fjørbeinet fast i fjørtårnet så knekker #¤#"¤ den ene bolten :(
Så da er det bare å skru ned alt igjen på den sia :( Også må jeg enten bytte bolten eller finne ny fjørbeinstopp. Helst uten sprekker i gummien. Så det blir vel å bytte bolten.
Fant også ut av pakningen som ligger mellom vannpumpa og toppen har sagt takk for seg, så den må byttes.
Jeg startet også motoren for å kjenne på servoen om den har blitt likere, og det har den nok, men syns den fortsatt går litt hakkete. Så jeg lurer på om jeg skal finne igjen ei servopumpe å bytte denne i mårra og.
Når jeg titta inn mellom eikene på felgen bak så såg jeg at skivene har sett sine bedre dager, så jeg får vel løpe ned dørene til BCB i mårra å kjøpe nye skiver og klosser bak.
Da blir det å montere Bilstein-dempere bak i samme slengen.
Ellers tror jeg det går i gleden.. Fant ut mere jobb enn jeg reparerte i dag syns je, men det må vel snart begynne å bli bra
Gummiputa som sitter på topplagringa har sett sine bedre dager.
Flink gutt som har på kobberpasta på mutteren som holder demperen i fjørbeinet.
Polyforinger i staga
Knekt bolt på topplagringa. Da er det bare å ta ned alt igjen... som akkurat ble montert.
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Den knekte bolten slår du bare ned og trer en løs bolt unnenifra og opp. Funker helt strøkent.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Jeg drev å såg litt på det, men de virka som at det ikke var plass rundt den gummiputa oppi der.
Også må jeg nok uansett punkte fast den nye bolten. Jeg fant ei gammel topplagringsskål og slo ut bolten, også prøvde jeg å slå den inn igjen, men den satt ikke veldig godt.
Og jeg tror ikke det er veldig spennende at den bolten går rundt neste gang jeg skal ned med fjørbeinet. Så det er kanskje bare å bite i det sure eplet å skru alt ned :/
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Jeg kom ikke til oppi der med fjørbeinet montert :/
Så det ble å ta ned alt igjen.
Jeg stakk til en kompis og fikk punktet fast den lille bolten og montert sammen fjørbeinet. Denne står ved siden av bilen ettersom jeg fikk litt bedre plass til hele meg på gulvet når jeg skulle bytte servopumpe
Før jeg måtte ta ned igjen fjørbeinet så tok jeg å starta bilen og svingte litt att og fram med hjula i været. Syns fortsatt at servo'n var litt rar. Den virka som at den gikk litt trått.
Så jeg var utpå lageret og fant ei servopumpe og bytta denna i samma slengen. Da er alt som har med servo byttet bortsett fra de leddende på rattstammen. Disse virka greie når jeg sjekka de sist.
Og denna soppen som har hatt denne bilen før er slettes ingen mekaniker. Han hadde laget tilførselslange til servopumpa som lå med en liten knekk (!) :( Det kan jo være derfor den har gått litt rart også.
Slangen kommer jo fra undersiden ha skal rett opp også gjøre en 180 grader ned på pumpa. Det han hadde laget til gikk opp, litt bakover mot turboen og 90 grader fremover igjen for så å bruke en slange som nesten var 90 grader ned på pumpa igjen. Jeg prøvde med min alle beste vilje å kappe og skjære til de slangestumpene han hadde brukt for å få slangen til å ligge mest naturlig uten knekk men hadde ikke sjans. Det endte opp med at jeg fant meg en slange som hadde 180 graders bøy og kappa tilførselen der den er på vei opp og skjøta den der. Makan til fjott han som har hatt denne før.
Jeg bare gruer med til neste ting jeg må reparere fordi han skulle være flink å fikse selv, hehe.
Også har jeg så klart ingen bilder av hvordan den var :( Det glemte jeg i all oppgitthet.
Kjøpte også nye bremser til å ha bak. De er rett og slett helt vanvittig ripete etter at noen antagelig har kjørt en stund uten belegg på klossene. Og den personen er ikke meg, hehe.
Sånn ble i hvertfall servoentilførselen.
De splines'a her sett sine bedre dager.
Punkting av bolt på topplagringsskål
Nå står den sånn :/
Nye bremser og litt servoolje
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Nå gjenstår det å bytte pakningen som sitter mellom vannpumpa og toppen også bytte bremser og dempere bak.
Da burde den bli i logenlunde bra form igjen til å brukes gjennom vinteren![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
En sliten bil du fikk tak i trur je...Men blir jo som ny etterhvert på alle viktige punkter nå snart
![]()
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Hehe, ja. Det virker litt sånn.
Men den er ikke bare sliten. Det er "reparert" på en rar måte.
Det er min egen skyld. Jeg hadde god tid når jeg sto å studerte. Men jeg har litt troa på folk og får betalt for det nå :/ men men.. Det er bare å skru og fikse til alt er i orden![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
JagguDu vet iallfall etterhvert hva du har
Men mitt 940-hold har stort sett gått ut på å fylle bensin og gi full gass, så jeg syns det er litt skjevt fordelt :/
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Da har bilen fått litt mere TLC
Fikk bytte bremser bak (skiver og klosser) og dempere.
Høyre bakdemper ville visst ikke byttes. Der hadde bolten satt seg noe helt ¤%"#" i hylsa som den går gjennom. Så da var det frem med vinkelsliperen når alle andre triks var prøvd.
Når jeg kjøpte bilen nevnte eieren på at det lå nye bremseklosser til bakbremsene i hanskerommet. Jeg tok opp og så at det lå en eske der. Jeg tenkte ikke på å åpne den med en gang.
Det var nå når jeg skulle bytte bak at jeg kom på at det var med en eske med nye. Da jeg åpna lå det igjen bare ett sett med klosser der. Soppen har jo brukt opp det ene settet ved å bytte på høyre side bak :/
Nå er begge topplagringer byttet (riktignok i gamle men overhalte)
Tannstang og servopumpe er byttet.
Retta litt på tilførselslange.
Fortsatt så er den litt tung på rattet men jevn. Kom da på de leddene Christian prata på. Har sausa de inn i rustløser men det er ingen forskjell.
Driver nå å lurer på om jeg skal prøve dieseltrikset igjen.
Hvis ingenting hjelper nå så frister det å bytte rattstammen i motorrommet sammen med ei anna tannstang jeg har liggende.
Evt noen andre gode forslag?
Gamle bakdempere. Tror det var greit at de ble bytta.
Amokk med vinkelsliper
Ny og gammal demper
.
Nye bremser og nye bakdempere
Ødelagt skive etter at forrige eier antagelig har kjørt bremseklossen hel ned på jernet :(
Også er det jo greit å putte i nye klosser på begge sider når man bytter. Jeg blir fortsatt ikke overrasket over hva den forrige eieren fikk seg til å gjøre.
Fikk også byttet pakningen på vannpumpa. Den fikk forøvrig seg en vask.
Her ser'n forskjellen i lengden på vanlig demper og Bilstein sprint. Det er ikke kjempemye, men det er litt
![]()
Sist endret av Zeeker; 01/12/12 kl 04:13
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Den ble litt lettere etter 2 runder med diesel-vasking, men fortsatt helt idiotisk tung på rattet :(
I mårra ryker både tannstanga og rattstammen ut til fordel for noe annet brukt brask jeg har liggende, hehe.
Så får'n se om det hjelperJeg håper i det lengste. jo fortere servoen oppfører seg, jo fortere kan jeg begynne på 242'n igjen
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Ja, er på tide å begynne med 242'n igjen synes jeg![]()
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Hvis det er noen her som kan litt sånn strøm-greier i bil har sikkert litt peiling på speedometer også
Den får jo nå signal fra akslingen bak.
Men hva gjør jeg hvis jeg vil putte i en Truetrac der? Det er vel ingen speedoring som har så mange tenner at det blir riktig?
Er det noen som vet hvor mange tenner det er påABS-ringene forran?
Og kunne jeg ha brukt det signalet parallelt til speedometeret samtidig atABS'n skal fungere normalt?
Hvordan løser folk det ellers når de setter i Truetrac eller locker? Eller bruker ikke folk dette så mye i 7/9-serie ?
Tannstanga er ikke bytta enda btw :( Det er grisekaldt ute. Akkurat nå er det -20 grader og den tannstanga jeg tenkte jeg skulle bytte til sitter på delebilen enda :(
Det kommer sikkert en dag det er litt mildere.. håper jeg![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD[X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
er det ikke nok å bare dreie ned litt på diffen så speedoring kan punktes på? uten å kappe den i 2 altså
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van