EDIT 2: Les post: http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post834318
EDIT: Har nå hatt bilen hos Volvo verksted uten hell. Etter en del feilsøking så kom dem ikke frem til en løsning heller. Helt ny aksling ble prøvd, forskjellige hjul ble prøvd, stikkakslinger ble byttet og triksling og miksing med splines ble prøvd. Se siste post for mer info.
Hei,
Har stilt dette spørsmålet i min worklog-tråd, men kom på at det kanskje er mer svar å få i denne delen av forumet. Håper noen har forslag til hva som kan gjøres før jeg sender bilen til et verksted.
Bilen det er snakk om er en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler.
Forrige eier hadde sveist differensialen fast, så akslingen bak var 100% sperret. Dette var både ubehagelig, og tildels farlig å kjøre med, så jeg satte i gang å reparere dette. Differensialen har blitt byttet, girkassen har blitt byttet, og mellomakslingen har blitt byttet.
Girkassen som var på bilen lagde gnagelyder og overdrive fungerte dårlig. Oljen som jeg byttet for 2 måneder siden var allerede svart og metallic når jeg tappet det av. Den burde vært rød, så kan konkludere med at den sang på siste verset...
Mellomakslingen som var på bilen hadde en løs bit på innsiden som var umulig å få ut uten å kappe den i to. Jeg var nøye med å sette sammen den nye, brukte, mellomakslingen i oppmerkede balansepunkt. Har byttet lager og opphengsforing. Likevel opplever jeg fortsatt vibrasjoner.
Den gamle mellomakslingen vibrerte hele tiden, men varierte litt etter hvor den løse biten plasserte seg. Den nye mellomakslingen vibrerer ikke før jeg er i 50 km/t, og er spesielt ille ved 60-70 km/t. I 80 km/t så er det mye mindre merkbart, men hører fortsatt during i hele bilen.
Hva kan være galt her? Jeg er helt tom for idéer.
Kan også nevnes at alle foringer på bilen har blitt byttet i sommer, og nye Michelin dekk som er nybalansert. Motorfester og girkassefeste har også blitt byttet ("gummiputene").
- Frank