Fordi det er et SPILL... Det vi bruker er en simulator i den forstand at det ikke er av type "bilsimulator"... Kall det i grunn et digitalt motor analyserings VERKTØY. Den baserer seg på algoritmer, laget ut fra reelle og fungerende formler utviklet av SAE og annen relevant fysikk, "justert" av koeffesienter. Feks alt av data man kan putte inn av ventilstørrelser, friksjon osv er basert på koeffesienter. Behjelpelige "settings" som vil gi i de fleste tilfeller veldig realistiske flødeverdier, for det er kun det en motor i virkeligheten "ser". Moteren driter fint i om det er fem eller to ventiler pr. sylinder. det den ser er hvor mye masse den får inn pr. tidsenhet, hvor hurtig og effektiv gassekspansjonen er og hvor lett det er å bli kvitt det igjen etterpå. Derfor vil du hvis man har flødetall å pønsje inn, og nøyaktig løftkurver osv så blir en slik simulering MEGET nøyaktig. man får resultat ut av det man punsjer inn
Det veldig få tenker på, men som de burde, hva motorer gjelder, er å tenke på de som ei selvdrevet termodynamisk pumpe.