Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
jekk et lys opp for meg

måtte tenke meg litt om.
så etter kvart som du forandrer kompen, så må du også forandre blandingsforhold og tenning?!? og når du har rett blandingsforhold og tenning, til rett komp, og du senker kompen så vil det ikkje passe sammen, og det vil gå dårligere?

men... tilbake eindel sider...... du bytter kam til ein med møkje større durasjon, og effektkurven blir som ein "spiker". så øker du kompresjonen for å få denne "spikeren" litt breiere, men samt. lavere for at det skal bli meir kjørbar.

men fyflaen: om du ikkje øker kompresjonen, så vil jo motoren bli effektiv på høgt turtal (på et punkt), noko som du også har meint (såvidt eg husker), men i det inlegget der så meiner du jo motsatt, eller er det eg som eg på bærtur nå ? :P hehe. eller tenker du ut ifra orginal kam-aksling kansje?
Det stemmer, for da er du på et punkt hvor den har akkurat passe komp til den evt. ganske gode fyllingsgraden du har på det turtallet og du kan unngå å kjøre med for feit blnding (feit blandig gir mindre energi, er tregere og gir høyere EGT), samt du klarer kanskje å komme noe nært hva som ville være korrekt tenningsforskudd, på andre turtall blir kompen for lav, så selv om du har knapt feitere enn ideelt Stoichometrisk blandingsforhold (gir somregel best ytelse) og tidlig nok tennpunkt gir den lave kompen for lav utnyttelse av den lavere fyllingsgraden som er tilstede på de turtallene der ikke tuning og kam funker optimalt. ALT er en balansegang. Har du igjen for høy komp (les dynamisk komp) må du endten bruke ugunstig feit blandingsforhold eller/og senere tenning, som også vil hemme ytelsen mye.