Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    ahha stemmer

har skumlest denne tråden en gang før, og holder på å lese GRUNDIG gjennom ein gang til for å få alt med meg, er ikkje komt heilt gjennom enda. må sei det er møkje nyttig info du og andre kjem med, virker som du "SWR" og flyfaen har goood peiling på dette

som sakt så holder eg på å bygge motor og lurer litt på kva kompresjons forhold og durasjon-løft eg skal ha

er første gang eg bygger motor så er vel ikkje 100% gjord :P
    holder std veiv og råder til 8000rpm? eventuelt kva holder det til?
    Det er umulig å si hva det holder til.. det kan tåle 9000 rpm hvis alt er på stell eller dø på 6000 hvis det ikke er det, så jeg vil ikke sette noe turtallsgrense på det.. oftest er det ventilmekanismen som gir opp først når turtallet økes over standard.

toppen er ein 398.
    - den er nå påbegynt grovporting av meg sjølv (bilde) tatt alle insug, borra ned ventilstyringane (som eg tenker på i ettertid at eg ikkje burde gjordt) holder på med eksosen
    - har også prøvd meg litt på diffusøre forbrenningskammer
    - innspruten eg skal bruke er 2x55mm spjeld fra b230f manifold,men hjemmelaga manifold der 1 spjeld går på 2 cylindrer. og elektroniske dysene kjem oppå sjølvsakt.
    lengden ifra ventil til spjeld vil eg tippe er 20-25cm. er det bra for det ønskede turtals kicket?
    - justerbart kamdrev
    -stivere ventilfjører

eg vil motoren skal yte mest fra 4000omdr og opp til 7-8000rpm.
    Hvis du kjører 2 "Y"-er hvor sylinder 1 og 2 sitter i ene enden og spjellet i andre - hvis jeg forstår deg rett - så er reell lengde på porten fra ventil til der splitten kommer, ikke helt til trakta..

kamaksling som passer dette turtallet med durasjon skal kjøpes, MEN lurer på dette med durasjon. veit at desto høgere durasjon desto høgere kjem kicket, men 300 i durasjon seier meg ingenting om kor på registeret den yter best? er 300dur bra fra rundt 4000-7-8000? skal eg ha meir eller mindre durasjon? nåken formler som finner ut kor ein 300durasjon yter mest?
    Dess mer durasjon, dess mer turtall - for å få opp gasshastigheten og få noe fylling i det hele tatt, siden halvparten blåser tilbake i innsuget før ventilen stenger. Store porter og LAANG durasjon er en fin måte å få ett effektbånd på si 200 rpm.. Og durasjon sier KUN hvor lenge kammen er oppe, avhengig av timing - og flow i topp + innsugstuning - kan det yte best på 4000 eller på 7000... så det finnes neppe noe formel for det. Det du trenger en en kam som åpner når den skal og som stenger når den skal, om durasjonen du da trenger er 260 eller 330 grader er knusende likegyldig, for motoren kan ikke telle.

kva bør eg ha i kompresjon for å oppnå den ønskede effekten på dette turtallet? 11:1 - 12:1?
    Avhengig av kam, tuning, forbrenningskarakteristikk (dvs, type drivstoff) .. laang durasjon = høy komp og motsatt.

grenrøyret har eg også tenkt å lage sjølv. du seier at 200m/s, vil det sei 200meter per sekund? syns det hørtes møkje ut eg? så altså desto mindre hastighet det er desto høgere kjem turtalskicket?
    Hastigheten som er passe i grenrøret avhenger av temperaturen på eksosen.. og dess større ALT - bortsett fra motorvolum, da - dess dauere går den i bunn og dess friskere kjennes den ut. Original effekt kjennes ut som mye mer når du mangler halve originalmotoreffekten på 4000 og på 4500 har du 2 hk mer...

her er litt bilder av toppen som eg holder på å porte:
    innsuget:

eksos (kun tatt 1 cyl):

forbrenningskammeret, skal sjølvsakt pusses med finere papir

takker MASSE for svar
    Skal titte litt mer over de bildene før jeg uttaler meg..

Edit: trur kansje eg tenkte litt feil med grenrøyr? 200m/s er det det skal vara når du har det turtallet som du vil den skal yte best på?

Edit:beregning av grenrøyr:
    Volum pr cyl *turtallet den skal yte /60 (for å finne pr. Sekund) /1000 (for å finne kor møkje liter cylinderen bleser ut.
    2316:4=579cm3 pr cyl
    579*5750 omdr/60sek/1000=ca 55,5 l pr sek.

For å finne volum av grenrøyr av 1 cylinder, så må man dele 55,5l/s på 200m/s.
    55,5/200m/s=0,2775
    Så må du gange 55,5l/s med dette tallet..
    55,5*0,2775= ca 15 liter.

Tar utgangspunkt i 100cm langt..

15l=15dm3=15.000.000mm3
    15.000.000mm2/1000mm langt=15.000mm2
    15.000mm2/3,14=4777
    Kvadratrot av 4777 er ca 70mm innv. Diameter.
    Eg syns dette hørtes alvorlikt stort ut? Kan dette vare rett? Blir det rett om eg bare setter ei lengde på 1meter langt? Dette skurrer i mine øyrer og auger.
    Den formelen der kan du IKKE bruke.. volumet er ikke nevneverdig relevant. Hastighet du kan ha på gassen (temperatur, avhenger igjen av drivstoff, kompresjonsforhold, åpningstid på ventilen, etc.), hvor mye resttrykk du sitter igjen med når ventilen åpner - lav komp = mer resttrykk - og hvor bra det fløder har ALT å si.
    Sist endret av SWR; 19/11/12 kl 08:43 Begrunnelse: Lære meg å sitere.. igjen.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •