Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
Ok takker for svar! sjønte det enda litt meir nå! Skal eg legge epoxy i innsug og eksos? Eller kun innsug?

Så eg skal få bensingassen til å blande seg i brennkammer og ikkje i innsug? Altså ved å porte meir på den eine sida/begge sider av ventilstyringa(som eg ikkje burde slipt ned).
Sjønte ikkje det med å legge epoxy til høgre side. Meiner du til høgre side for ventilstyring, slik at det blir god swirl?

Rekner med swirl=vridning på luft?

Setter pris på at det er lagd ein slik tråd kjekt å lese!

Hehe ja eg tok kansje litt møkje ut i brennkammeret, så eg må plane ein del men om komp'en ikkje blir høg nokk så er det litt kjekt med kraftig peak power i bilcross også
Epoxy i eksoskanalene sier vel seg sel hvorfor det ikke går, ikke sant? Epoxy er plastikk. Plastikk i 650-750 grader er vel ikke helt lurt Ja, eksoskanalen er ikke helt ideell, men det er ikke så forbanna mye en kan gjøre uten å kappe store stykker ut av toppen og sveise inn nyebiter...en job du neppe vil gjøre, og hvertfall ikke på en kortlevende bilcrossmotor...

Så er kun innsug det er snakk om ja. Jeg og SWR har lagt ut tverrsnitt bilder av en 530 her med påtegnete linjer, slik skal epoxyen ligge. Og tenker du deg at du ser ned kanalen når toppen står på motoren, skal det være litt epoxy på venstre side av kanalen, mens det "hullet" hvor lufta strømmer skal ligge klistra ut til høyre Poenget er at luft og bensin skal blandes og forstøves så godt som mulig hele veien. Her vil ikke swirl i selve kanalen egentlig hjelpe noe, den vil bare sentrifugere den tyngre bensinen ut i vegga... La lufta strømme mest mulig "rett" inn i kammeret, men på en måte som får den til å sirkle inni sylindra. (noe den i utgangspunktet gjør i 2v topper men mer miksing er bedre) grunne til at man vil dette, og spesielt om du har innsprøytning, er at det aldri blir et rent homogent blandingsforhold i luftstrømmen inn. Ved full gass ligger det gjerne nesten en liten "pøl" bensin bak innsugsventilen idet den åpner, eller en veldig FEIT gass, så den første delen av luft som blir sugd inn er gjerne veldig feit mens den siste ganske tynn/lean. Med kraftig swirl i kammeret/sylindra vil dette blande seg noe bedre slik at det blir så likeblandet som mulig. man får en mer forutsigbar flammefront og alt brenner like fort (og fortere) slik at man øker bankemotstand betraktelig! Grunnen til at man har røff overflate i en innsugsport er at bensinen IKKE skal "feste" seg til overflata og dråpe seg... bensin i væskeform brenner IKKE, og funker som små lokale bomber ved banking og gir lettere banking... med røff overflate vil evt bensin som treffer veggen i kanlen bli knust/pulverisert og kastet tilbake inn i luftstrømen.

har du forøvrig rett blandigsforhold og tenning, vil en lavere komp gi MINDRE toppdrag, da fyllingsgraden da er på tur ned når man har passert kammens "powerband" og man trenger å utnytte det lille man har mest mulig. Høyere komp vil gi mere drag over hele registeret såfremst den ikke er så høy at man må feite opp blandig og/eller retardere tenning for mye til at det er noe å vinne på det.