Sitat Opprinnelig postet av Filtvedt Racing Vis post
Hei se der ja. Nå ble jeg enda mer nysgjerrig.
Jeg er forferdelig dårlig på detta men lufter litt av mine tanker om detta?

Detta blir en ca 2,3liters gammal volvo firer med 16v topp.
Hvilke turbo trykk skal til for og gi 300hk på 3000 omdr? For etter det jeg har hørt om er det ikke ofte man hører om en turbo som bygger trykk allerede fra før 3000 og faktisk henger med til 7200 med over 700hk. Meget spesielt forstår jeg.

Hvorfor vil du bruke b21? Tykke syl vegg?

Hvorfor b204 topp og ikke b234?

Filtis
Den akutelle motoren er en Cosworth motor med 92 mm borring og veiv med 84 mm slaglende. Dette gir 2233 ccm = 2,2 L.
En rødblokk er mye høyere enn en Cosworthblokk og derfor behøver man ikke begrense seg til 84 mm slaglengde.
300 hk v/ 3000 o/min er hele 714 Nm. For å klare dette fra 2233 ccm så trenger man vanligvis 2,2 BAR, men så vidt jeg husker puster denne motoren så godt allerede her at man klarte seg med litt mindre.

B21 motoren har 92 mm borring som er det samme som denne Cosworthmotoren har. Med B230 blokk med større borring og veiv med større slaglengde ville resultatene vært enda bedre.

B204 toppen er, på samme måte som Cosworthtoppen, bedre tilpasset en 2,2L turbomotor enn det B234 toppen er.