Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 35

Tråd: Volvo 940, turbo... Kvar treng eg?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard Volvo 940, turbo... Kvar treng eg?

    Hei, skal kjøpe meg ein Volvo 240 93 model (gått 400 000). Og planen er å bygge om til ein b230fk motor, tenkte på rundt 190 hk?

    Men det som eg vart litt usikker på er om budsjettet holder.

    Nå tenker eg berre på motor og kraft, så her er tingene eg trur eg treng å kjøpe:

    Motor (b230fk) Håpar å finne ein med komplett, intercooler, turbo, slanger ++ Rundt 8000 ?
    ny clutch? skal ha m47 kassa som står på.
    ny lambasonde ?
    Fk/ft hjerene/boks eller kan eg bruke den som allerede er på ledningsnettet?

    Det med eksos anlegg er eg veldig usikker, MÅ eg kjøpe f.eks eit 3" JT anlegg viss eg skal ha rundt 190 hk?
    For eg veit at det kan komme opp i 6000 kr for eit 2,5/3 " anlegg som er tilpassa volvo 240.
    Og downpipe må jeg vell finne i fra ein 240 eller? :O


    Takker for svar
    Roy A.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. april 2011
    Sted
    Tronheim
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Har chipa hjerna om du vil kjøp 3000 kr!
    Volvo 245 2,5 16v banebil (78 mod) Prosjekt
    Volvo 740 (92 mod) solgt
    Volvo 242 turbo (78 mod) solgt
    Volvo 244 turbo (86 mod) solgt
    Volvo 245 (91 mod) bruksbil

  3. Takk Roy95 takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    Legg av minst 10000kr så slipper du å bli rana av kjøpe deler hver for seg. har du lednings nett til lh2,4 så er det bare få med komplett motor med cooler og hjerner. Funker dårlig med org hjerner fra F motor. Lamba har du jo om du har komplett ledningsnett fra før. Og lønner seg kjøpe skikkelig eksos med en gang. 3" eksos lønner seg. med nytt JT anlegg til turbo følger det med downpipe og det du trenger. Men er ikke lamba utak på JT eksosen til 240. Det må sveises inn. 190hk er ikke no problem med chip og litt ladetrykk.

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Du trenger komplett Fk maskin med begge hjernen, dysemotstander(ikkje gløm denne!), eksos, den gamle motoren og sandwitch til oljekjøleren.

    Hjernen er plug and play, du trenger chip i bensin hjernen for ditt ønske om hk. Viking eco max eller lginende gjør jobben.

    Dysemotstanderen må loddes inn på ledningene som går til dysene, kjapt og enkelt. Finner guide her på forumet.

    Eksos: Du kan korte inn org downpipen, den må kortes et par cm for ikkje å treffe torpedoveggen. Resten av eksosen kan du kjøpe et komplett 2,5", eller 3" om det er å få tak. Min erfaring er at det er trangt over mellomakslingen visst du handler deler på biltema. Eg lagde sidepipe på min for å sleppe det

    Sandwitch til oljekjøler: mange kjøper sandwitch kobling på pedersen racing for at det ikkje skal bli for varmt på oljefilteret(flytter det lengre fram og vekk fra eksosen), eg brukte eksosbandasje på min, har ikkje hatt problem med det, men må være forsiktig med oljeskift, ville ikkje ha oljesøl på bandasjen

    Du treng den gamle motoren fordi du må flytte fordeleren fram. Da må flytte fordeleren og akslingen som driv fordeleren over på fk motoren. Du treng også motorfester, dynamo og servofester til 240.

    Det trur eg var alt i grove trekk

    Eg ville også fått tak i ei anna girkasse. M47 liker ikkje turbo trimming, mi tålte 2 dager med kjøring, den nye begynner allerede og sutre Blir ei god gammel 4 trinns på meg neste gang.
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Ja, må vertfall regne med 10'000 komplett motor med turbo, cooler og hjerner her i norge!
    Men så må eg vell tenke på eksosen i tillegg, komplet JT anlegg koster vell rundt 3000 uten cat?
    Og å du ha cat? og mykje blir det?

    Men har høyrt at mange har hat problem å tilpasse JT annlegga, eller passer dei som står at passer til 240 heilt perfekt? :P

    Mykje hest tåler de orginale turboen?

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Du trenger komplett Fk maskin med begge hjernen, dysemotstander(ikkje gløm denne!), eksos, den gamle motoren og sandwitch til oljekjøleren.

    Hjernen er plug and play, du trenger chip i bensin hjernen for ditt ønske om hk. Viking eco max eller lginende gjør jobben.

    Dysemotstanderen må loddes inn på ledningene som går til dysene, kjapt og enkelt. Finner guide her på forumet.

    Eksos: Du kan korte inn org downpipen, den må kortes et par cm for ikkje å treffe torpedoveggen. Resten av eksosen kan du kjøpe et komplett 2,5", eller 3" om det er å få tak. Min erfaring er at det er trangt over mellomakslingen visst du handler deler på biltema. Eg lagde sidepipe på min for å sleppe det

    Sandwitch til oljekjøler: mange kjøper sandwitch kobling på pedersen racing for at det ikkje skal bli for varmt på oljefilteret(flytter det lengre fram og vekk fra eksosen), eg brukte eksosbandasje på min, har ikkje hatt problem med det, men må være forsiktig med oljeskift, ville ikkje ha oljesøl på bandasjen

    Du treng den gamle motoren fordi du må flytte fordeleren fram. Da må flytte fordeleren og akslingen som driv fordeleren over på fk motoren. Du treng også motorfester, dynamo og servofester til 240.

    Det trur eg var alt i grove trekk

    Eg ville også fått tak i ei anna girkasse. M47 liker ikkje turbo trimming, mi tålte 2 dager med kjøring, den nye begynner allerede og sutre Blir ei god gammel 4 trinns på meg neste gang.

    Kva heiter dei to ulike hjernene?

    Komlett JT eksos til 240 skal vell passe uten kutting og sveising?? :O

    Sandwitch skal vell følge med komplett Fk motor, gjer det ikkje de?

    Har høyrt at m47 kassene etter 92 tåler rundt 200 hk, og skal ikkje køyre alt før grisete :P M45 er vell bedre passa til rally? høgt turtall i 80-100 km/t? :P

  8. #7
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    Innlegg
    1.581
    Antall takk

    Standard

    Bensinhjerne:
    0 280 000 563
    0 280 000 962
    0 280 000 984
    Finnes flere, men dette er vel de vanligste.

    Tenningshjerne:
    0 227 400 148
    0 227 400 207
    0 227 400 219
    De to siste er såkalte gullbokser, de er chipbare, men ikke den første.

    Etter det jeg har hørt så må JT 3" tilpasses en del for å passe. men det må også Simons 2,5".

    Ikke sikkert at det følger med sandwitch på motoren. Ikke alle som har det.

    Mulig at det blir litt hlyt turtall med M45, men den tåler endel mer aktivt bruk.

    Kikk på denne guiden, det står utrolig mye nyttig info om bytte til FK/FT motor i 240 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?...rt-02-03-10%29
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  9. Takk Roy95 takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Er ikkje sandwitch org på FK. Der er det org ein filterflytter som flytter filteret bak. Men som sagt, ved bruk av eksosbandasje pleier det går greit. Eg har ikkje noko problem med det.

    Eg helde på å knekka M47 kasse nr2 no(begge 92 eller nyere), og det på under ei veke kjøring til sammen. Skal seiast at bilen blir brukt som leiketøy. Har vert mykje meir forsiktig med kjappa girskift på den nye kassa, og det har føreløpigt dobla levetida hehe..

    Eg ville sett i retning M46 eller M90 visst du vil ha noko holdbart. Rekne med at du ikkje bygge turbo for å siga rundt på tomgang?
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  11. #9
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    JT trenger ikke tilpasses så lenge du monterer riktig. Men downpipen til JT kan kortes inn litt i høyde pga den er tilpassa orginalt til 240 Turbo og ikke 240 som er ombygd. Men er trangt bak over akslingen bak og ved bensintanken, så det lønner seg og justere og følge med når du monterer. men les guiden som er linka til over her når det gjelder motor bytte

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Haha sondre, skal nok ikkje de nei... Men hvilke oppsett har du? ca hk?
    har tenkt på M90 ja, men lest at det er veldig mykje arbeid og er vell ikkje den kvalfiserte mekanikaren kan du sei :P

    Er det vanskleg å montere sandwitch?

    Okay evolve, må vertfall ha ein bil som jeg kan komme over farsdumparar :P
    Men sett mange med JP anlegg så kan vell ikkje vere ikkje den verste jobben :P

  13. #11
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    jeg ville heller ha kjøpt den rustfrie turbo eksosen til 240 på 2,5".. husk at du trenger motstand i eksosen. jeg har 3" på min og synes det er litt for stort selvom jeg har to lydempere til å lage litt mer motstand og for å ikke ha så bråkete lyd.

    http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=32579296
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Trur ikkje det er domt nei, men det som var der til 3300kr er fra cat, men da følger de ikkje med downpipe da eller?
    Men sida det står som orginalt, kan ikkje eg berre bruka det orginale eksosanlegget da? berre sette på Downpipe? :O

    Viss ikkje, er dette også eit som trengs mykje modifisering?

    og mykje kostar ein brukbar cat?

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Eg er så ubeslutsom for tiden, har hatt mest lyst på 240 turbo men det står mellom 240 turbo og 940 turbo (senk, mk 18, i grove trekk)
    Men viss 240 prosjektet mitt blir så vanskleg vurdera eg berre å kjøpe ein 940 inntil vidare...

    For eg er 18 midt i februar og MÅ ha ein bil klart til den dagen og viss eg blir hefta av ein 240 som ikkje står klar så....

    og det må vere volvo ))

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2011
    Sted
    Rosendal, Hordaland
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Trur eg har ca 200hk i FTen min. Kjører med chip og 1,2 kilo. Turboen lader max grunnet lekasje på slange

    Org turbo eksos er større, derfor bør du finne et annet.

    kan med ein gong sei at det er enklere å sette FT/FK motor i 940. Der passer eksosen og alt rett på.
    71' 142 TIC
    97' V70 TDI

  17. #15
    Registrerte brukere Evolve_88 sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    261
    Antall takk

    Standard

    enda god tid å bytte motor da og motstand på turbo motor er ikke noe satse på da det ikke er noe moped det er snakk om.. Smør på med 3" eksos med en eller to dempere har det på 240n jeg har. JT med to dempere. Ikke så ille lyd heller i forhold til JT til 740/940 Også følger det med downpipe og alt med JT, pluss att det er litt billigere en ferrita. Ikke bruk den orginale eksosen om du skal trimme såfall. lag heller sjøl da i minst 2,5" men aller helst 3" eksos

  18. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evolve_88 Vis post
    enda god tid å bytte motor da og motstand på turbo motor er ikke noe satse på da det ikke er noe moped det er snakk om.. Smør på med 3" eksos med en eller to dempere har det på 240n jeg har. JT med to dempere. Ikke så ille lyd heller i forhold til JT til 740/940 Også følger det med downpipe og alt med JT, pluss att det er litt billigere en ferrita. Ikke bruk den orginale eksosen om du skal trimme såfall. lag heller sjøl da i minst 2,5" men aller helst 3" eksos
    Ja, veit ikkje heilt eg bur på hybel i vekene so har ikkje all verden med tid. Men trur det er lurare å kjøpe ein bruksbil nå....

    Planen nå er :P Å kjøpe ein 940 sedan, helst svart med turbo, senke, mk 18 og litt div.

    Og så etter eg har fått jobb å begynner å få litt peng kan eg kjøpe meg ein 240 og starte projektet som ein kosebil

    Før "go førti" skal det bli! 240 e best, å slek er det berre :P

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post
    Trur eg har ca 200hk i FTen min. Kjører med chip og 1,2 kilo. Turboen lader max grunnet lekasje på slange

    Org turbo eksos er større, derfor bør du finne et annet.

    kan med ein gong sei at det er enklere å sette FT/FK motor i 940. Der passer eksosen og alt rett på.

    Det vil eg tru at det er enklere, men motorbytte på 940 er ikkje ein plan før å sei det sånn, skal det bli motorbytte blir det på 240

    Hadde blitt JT 3 " hadde det blitt

  20. #18
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    kjører med det selv jeg og veeldig fin lyd. turboen suser godt og på 0,9 bar. Men noe motstand er fortsatt fint og ha selvom det ikke er snakk om moped.. har du 300 oppsettet kjører du helt klart 3", men på rundt 200hk er det litt bortkastet etter min mening :P kjøpte det mest fordi det ikke var så dyrt
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  21. Takk Roy95 takket for denne posten
  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Vurderer å sjå på ein 940 Fk som har gått ca 250 k, Den har ein td04-16t turbo og chip, rundt 210 hk... Må vist til biltilsyn pga xenon lys og soting framme....

    Kan biltilsynet bynne å sjå på motor og eksos??

    Er litt skeptisk på den turboen og slikt sid der lader nå på 1,3 bar!! :O

    Lurt kjøp???

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2011
    Sted
    Vældre
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sondre93 Vis post

    Dysemotstanderen må loddes inn på ledningene som går til dysene, kjapt og enkelt. Finner guide her på forumet.


    Eg ville også fått tak i ei anna girkasse. M47 liker ikkje turbo trimming, mi tålte 2 dager med kjøring, den nye begynner allerede og sutre Blir ei god gammel 4 trinns på meg neste gang.
    Jeg har riktignok ikke mer en ca 150 hk. Men M47 av nyere type tåler ca 170.

    Formotstanden kobla jeg med kabelsko. Lettere hvis man skal fjerne den senere ved evt dysebytte.



    I tillegg så anbefales oljekjøler.


    Kan jo kjøpe min bil da. Så er det ferdig bygd
    2012 Volvo V60

  24. #21
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    hvis den lader 1,3 bar hadde jeg vært skeptisk x) spørs så klart hvor lenge dette har blirr kjørt med, men en orginal motor bør vel ikke gå på mye over 1 bar? ihvertfall de rådene jeg har fått av kammerater som er mekanikere. De veit hvordan jeg kjører ihvertfall så de ber meg om ikke å skru opp mer så motoren skal ryke har vel rundt 180hk nå i min tror jeg på 0,9 bar
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  25. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jannern Vis post
    hvis den lader 1,3 bar hadde jeg vært skeptisk x) spørs så klart hvor lenge dette har blirr kjørt med, men en orginal motor bør vel ikke gå på mye over 1 bar? ihvertfall de rådene jeg har fått av kammerater som er mekanikere. De veit hvordan jeg kjører ihvertfall så de ber meg om ikke å skru opp mer så motoren skal ryke har vel rundt 180hk nå i min tror jeg på 0,9 bar
    Ja, vart veldig skeptisk eg og! 0,9 bar ja, men da har vell du org turbo ?

  26. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2012
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dieselsmoke Vis post
    Jeg har riktignok ikke mer en ca 150 hk. Men M47 av nyere type tåler ca 170.

    Formotstanden kobla jeg med kabelsko. Lettere hvis man skal fjerne den senere ved evt dysebytte.



    I tillegg så anbefales oljekjøler.


    Kan jo kjøpe min bil da. Så er det ferdig bygd

    Kjøpa din? Få sjå... :P

  27. #24
    Registrerte brukere Jannern sin avatar
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Sted
    Bøverbru
    Innlegg
    731
    Antall takk

    Standard

    har det ja men kan skru opp trykket mer om jeg vil trenger ikke noe mer enn org turbo på en ganske orginal motor da lader den når den jeg vil ha draget
    Sakte ja, men foran deg!
    Volvo 240, 1990, B230f (Langtidsprosjektet)
    Volvo 745, 1987, B230f (rep.prosjektet/bruksbil) Er til salgs

  28. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2011
    Sted
    Vældre
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Roy95 Vis post
    Kjøpa din? Få sjå... :P
    http://bil.autodb.no/?_cmd=results&L...dItemId1516671


    Sitter ikke sjalusi,snowcap,refleksplate og trelister på den nå da. Men mulig den er byttet bort mot en mercedes
    2012 Volvo V60

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kvar kjøpe nye slitedeler til Amazon?
    By GLTOslo in forum PV / Duett / Amazon / 1800
    Svar: 2
    Siste post: 31/07/12, 22:58
  2. Kvar går ledningane ifra batteriet?
    By Agrostar in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 20/08/10, 03:17
  3. Volvo 142 "1974" prosjekt. treng noen hit...
    By kim in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 14
    Siste post: 11/03/10, 13:45

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •