Oki batland hvis du får ut 518whp me en hx40 er du kongen.
Oki batland hvis du får ut 518whp me en hx40 er du kongen.
Ja, for det er jo det vi diskuterer her.
Her ett Quote fra Jens Gustavsson som virkelig kjører lavkomp. les; ultralavkomp.motor:
det beror lite på motorn och bränsle och vid vilket laddtryck den ska leverera flödet. i en optimal motor upp till 700hk skulle jag inte tro är omöjligt. på min B20 som är en gammal skit traktor motorn så jobbar den mycket effektivt utan nån tendens till att bromsa vid 570hk/2.3bar där har den ca 1.7 bar avgastryck med minsta #14 avgashus.
Dette var svaret hans på DITT spørsmål av 30.09.2012 kl. 0436 Pm.
Var klarar en super hx40 av? :-)
Det du driver med her nå er derfor bare pinlig tull og vas.
http://forum.savarturbo.se/search.ph...ubmit=S%C3%B6k
Hvor mange varianter finnes det av denne hx40 turbo da? Super hx40 leverer vel endel mer luft enn en vanlig hx40 ellers er den ikke spesielt super vil jeg mene
Og er det noen som virkelig har bremsa 700hk. på en?
Det med turbovalg er tydeligvis viktig,siden noen får gode resultat ved 4000 omdr. og 531 topp,mens andre ikke får fullt såå bra resultat...
Den bremset 510 nav hk med litt magrere blanding, men eier fikk hetta pga dreiemomentet.
Ingen problem og knekke 500+++ med Holset hx40
Og den mangler tenning ut på turtall derfor dippen i kartet
Sist endret av howdini; 07/10/12 kl 21:10
Racing makes heroin addiction look like
a vague wish for something salty
Proud member of BAILEYS TUNING
Ja, for det er jo det vi diskuterer her.
Her ett Quote fra Jens Gustavsson som virkelig kjører lavkomp. les; ultralavkomp.motor:
det beror lite på motorn och bränsle och vid vilket laddtryck den ska leverera flödet. i en optimal motor upp till 700hk skulle jag inte tro är omöjligt. på min B20 som är en gammal skit traktor motorn så jobbar den mycket effektivt utan nån tendens till att bromsa vid 570hk/2.3bar där har den ca 1.7 bar avgastryck med minsta #14 avgashus.
Dette var svaret hans på DITT spørsmål av 30.09.2012 kl. 0436 Pm.
Var klarar en super hx40 av? :-)
Det du driver med her nå er derfor bare pinlig tull og vas.
http://forum.savarturbo.se/search.ph...ubmit=S%C3%B6k .
Nei du sier vi skulle sett 518whp på denne motorn, men denne turbon var helt tom ved 450whp, så noe 518whp hadde den aldri klart uansett.
Sammenligner du med jens sin motor nå? må ikke blande appelsiner og bannaner sier du? jens har E85 2.3bar og SUPER hx40, mot 95oktan og 1.8bar hx40, og to helt forskjellige motorer.
Her har du feil, 142 motorn har ikke super hx 40 men en vanlig hx40 stor forskjell.
Hx40 var helt i bunn på 1.8bar i eksempel jeg la opp, å har i dag oppgradert til hx52
Super hx40 er ny for meg, siden jeg ikke er noe holseth mann, der av mitt spørsmål til jens, mr.forum detektiv.
Så hvor mange jøtul ovner jeg har inni min motor skal du få regne på en gang.
Hvor mye mottrykk vs ladetrykk godtar du?
Tror du holck har mye mottrykk?
Lager dette varme?
Må man senke tenninga når d fortsatt er eksos i cylindern og innsug. Har du sett enn innsugs kanal på en motor me mye mottrykk? Den er full av sot
Så legg ikke all skyld på høy komp.
Sist endret av MGP; 07/10/12 kl 22:06
Litt kjapp googling og man ser at hx40 kommer med alt fra 55-60mm inducer på kompressorhjul
Super hx40 har 60mm inducer komp. hjul og en større og mer effektiv turbin.
Så de leverer også sef. forskjellige resultater, så betegnelsen hx40 sier ikke stort når man skal sammenligne bremsepapirer...
Hei Tosk, sorry for seint svar, har vært litt opptatt idag:
-Som Batland sier er det en T5 race kam som er montert.
-Mottrykket målte vi, det gikk aldri over ladetrykket, som mest 2bar ved 2bar ladetrykk.
-Eksos temp ble aldri målt desverre.
-Down pipe er 3", resten av eksos er 3" med en 3" JT lyddemper i enden.
-Original 940 eksosmanifold, åpnet til t3 "spec" ved flens til turbo.
-Når det gjelder kompen bestilte jeg stempler av Sten parner med 8:1, men det er ikke fysisk målt at det faktisk er det.
-Squishen kan jeg ikke hjelpe med, det ble aldri målt.
Men vi må roe oss litt ned gutter, dette er ikke verdens undergang. Ingen må ta seg så nær av meninger, en mening er tross alt bare en mening.
Det er ihvertfall en ting alle er enige om, motoren har det godt på 1,2bar men trives ikke særlig godt på 2bar.
Mvh
Hans Petter Holck
MG Performance
Motormekaniker hos www.cylmo.no
MG Performance
2.5l motor
59mm inn (8bladet) og 65mm ut
2.3 bar i peak og detter ut på turtall til 1.9bar
Var en 6mm nippel på gassspjeldet som var vekke = stor trykk lekkasje
Eier sier motoren komm seg noe noe inn i h...... etter dette ble fixet.
Tennings mappet ble laget av meg selv, tok 15 min på en løfte bukk.
Traff ikke så verst når det skal sies...
og ja dette er en uberlavkomp motor
ligger LETT lakkeriser kun med gasspådrag på 5gear![]()
Sist endret av howdini; 07/10/12 kl 22:35
Notert.
Har funnet løsningen nå gutter, skal bare selge leiligheten først:
http://www.youtube.com/watch?v=HA6am0rCwAk
MG Performance
98oktan
Ligger mer moment og fler føll klar på lur, når eier skal til mapping i vinter en gang til
afr ligger på ca 11 hele veien....
Klin stander uportet bmw M50b25 me orginal innsug,
Kun ned dreiede stempler som er 3.75mm tykk i stempel tak og piano tråd i blokk( maskinert av meg)
orginal grenrør som er snudd og påmontert "y-rør til turbo"
7.53:1 i komp
Bilen er totalt ubrukelig, direkte livsfarlig, du kan ligge lakkariser når du vill..
Det spruter gearkasser, drivaksler og differ.
Subframe bak slet seg fra innfestninger og hjul sto på halv åtte under bilen osv....
Ser man det.
Holck har nå to forskjellige forslag å velge mellom.
Du mener tydeligvis at ett kambytte vil gi ham de 400 hk målt på NAV som han søker.
Jeg foreslår lavere kompresjonsforhold slik at han kan lade skikkelig uten å dumpe tenningen. Dette vil ikke bare gi ham 400 hk målt på NAV, men også en skikkelig fin økning av arealet under dreiemomentkurven. "Vi" klarte tross alt 480 hk målt på NAV med T5+ kammen så jeg har ingen tro på at ett kambytte vil tilføre 80 hk, dvs en effektøkning på utrolige 25 %!
Vi får bare vente å se hva Holck gjør og hva resultatet blir.
Her ett annet Quote fra en som VET hva han driver med:
"för att få mycket effekt och ändå klara avgasvärdena så ska man ha bra topp men ändå med ganska liten area som vår CNC 530 då behöver man inte så vass kam för att få mycket effekt. "
Sist endret av Batland; 08/10/12 kl 11:14
tosk
Hvis du kanskje hadde prøvd å forstå hva batland prøver å fortelle å tolke dette rett så hadde du kanskje lært noe du og ;-)
Har selv en 8V B230 som er kompsenket til LAVE 6.8 i komp. 531 og e-innsugsmanifoil kombnert med moddet 940 eksos-manifoil. Ellers i toppen er det større ventiler men URØRTE kanaler. Som tidligere nevnt så kjøres denne motoren med T5+ kam og hyggelige 2 bar ladetrykk.. Altså her er nesten alt likt som Holck sin motor.. Resultatet ble 475 Hk målt på NAV i dynapack og 600 nm.. Den STORE forskjellen er KOMPEN.. Og ser her at Holck kjører helt ned i 9 GRADER TENNING på 2 bar for å unngå tenningsbank.. Vi var oppe i 31 grader tenning før vi hørte banking så vi skrudde dette ned til 27 grader for å være sikker . Dette er altså MER TENNING på 2 bar enn hva Holck sin motor tillatte på 1.2 bar .. men d er vell ikke kompen som gjør dette tenker eg hehe.. Tenings merket på Øvre døpunkt ble dobbelskjekket og bekreftet riktig ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=TEtcrWBLlEA
Her kjører jeg mot en BMW som Wetterhus har bygget.. var ute på banen med denne bilen flere ganger og klarte alltid å passere uten at fyren klarte å holde følge, Kan hende at han er uerfaren som sjåfør men denne er bekreftet bremset 630 WHP at Wetterhus selv.. 3 liter m3 motor med turbo..
http://www.youtube.com/watch?v=15w0tYfkFWU
Dette er en motor som batland har hvert med å utvikle, men d skal sies at vi brukte d vi hadde av deler for å spare noen kr og bruke div deler som jeg var lei av å bare ha liggende.. Hadde tiden og budsjettet hvert til stede så hadde d hvert gjort ENDEL andre valg... som BLA en utviklet 530 topp
Sist endret av Turbosnurr; 08/10/12 kl 11:36
Det bør også nevnes at du kjørte resultatsaboterende tung utvekling som rekker til 320 + km/t.
Selv en trimmet V8 motor på 6,3L og 670 Nm hadde problemer med denne utvekslingen.
Denne milde 2,3L lavkomp.motoren fungerer altså egentlig bedre enn det som vises her.
Joda utvekslingen e boss den.. Men poenget her var å få frem den LAVE KOMPEN + HØYE TENNINGEN = RESULTAT.
Motoren er jo tross alt NESTEN identisk til holck :-D
Hehe, jeg hadde 9 grader oppført i Autronicen, den reele var 25 grader. Nei da, tenning på Autronic og på motor er sjekket opp mot hverandre, Mr Volden var også nedi med lampa si, så det kan ingen si noe på
.
Den virker jo veldig godt den motoren din virker det som, jeg lager en liten liste under på forskjeller:
-Du har 6,8:1 i komp
-Jeg har 8:1 i komp
-Du har satt i større ventiler i en ellers urørt 531 topp
-Jeg kjører helt standard 531 topp
-Begge har 940 grenrør (regner med at dere porta flensen ut til turbo?)
-Du har E-innsug manifoid
-Jeg har F-innSUG manifold
-Du har Batland spesial IRX545 turbo
-Jeg har Garrett GT3076r
Er det noe som er glemt da????
Edit:
Glemte Kammene
-Du har T5+ "race" kam med 2mm høyere løft enn original.
-Jeg har helt standard T5 race kam
Sist endret av Holck; 08/10/12 kl 15:08
Man kan ikke se på diffutvekslingen alene fordi det er totalutvekslingen dvs. gearkasseutveksling x diffutveksling x hjuldiameter som er ansvarlig for resultatet.
Vi vet også at mange oppgraderer fra Volvokasse til BMW kasse med 1:1 på 5. gear.
For å få like tung totalutveksling med en slik kasse så må man montere 2,40:1 diff.
6500 o/min / 1:1 på. 5. gear/ 2,4:1 diff = 312 km/t. Deretter må man legge til noen % for 18" hjulene.
Ca. 2000 o/min i 100 km/t.
Sist endret av Batland; 08/10/12 kl 15:55
Enig med du, men en forutintatt høykomp.entusiast er troende til å kritisere responsen ut av svinger (det er jo ikke noe annet å sette fingeren på.) og da uten å tenke på hvor tung utveksling du faktisk kjører med her.
Hvis du hadde hatt samme totalutveksling som alle andre så hadde bilen blitt helt hysterisk ut av lavhastighets svinger.
Sist endret av Batland; 08/10/12 kl 15:56
Turbosnurr sin motor er bedre spec. Sånn er det bare.
Selv om du korrigerer oppsettet ditt til riktig kompresjonsforhold og lader 2,0 BAR med korrekt tenning, så vil ikke du klare 470 - 480 hk målt på NAV, men 420 + hk er fullt realistisk. (som du sikker ser av loggen på 2,0 BAR).
Sist endret av Batland; 08/10/12 kl 16:06