Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  216
Side 14 av 77 FørstFørst ... 4 12 13 14 15 16 24 64 ... SisteSiste
Viser resultater 326 til 350 av 1923

Tråd: Datasprut tråden!!

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Så det man trenger er 4 magneter på kam/motormellomaksel, som roterer med halve hastigheten av veiva.
    Jeg har jo tre magneter på veiv og dermed er bare wastefire og halvsekv. innsprøytning mulig?
    Det forklarer muligens svaret fra Haltech og min forvirring siden jeg tar signal fra veiva

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Så det man trenger er 4 magneter på kam/motormellomaksel, som roterer med halve hastigheten av veiva.
    Jeg har jo tre magneter på veiv og dermed er bare wastefire og halvsekv. innsprøytning mulig?
    Det forklarer muligens svaret fra Haltech og min forvirring siden jeg tar signal fra veiva
    Det stemmer.
    Det er den "gamle" måten å gjøre det på og når man bare har triggerhjul på veiven er ikke sekvensielt mulig fordi 4 taks motorer har 720 graders syklus.

Registrerte brukere KvarminJ sin avatar
    Medlem siden
    21. des. 2009
    Sted
    Meråker
    Antall takk

Standard

Er det noen i trøndelag/møre som er flinke til å legg opp datasprut i en 740? Privat eller bedrift spiller ingen stor rolle.
    Dette dreier seg om en MS v3.0 sprut.
    *Bruksbil: Volvo V70 2.5 Turbo AWD 97mod
    *Volvo 945 TIC 95mod Solgt
    *Volvo V70 2.5 Turbo 97mod Solgt
    *Volvo 740 TIC 85mod Solgt
    *Volvo 245 GLT 84mod Solgt
    Worklog -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=26771

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av gnilrE Vis post
    Hei, jeg har bestilt meg MS2 V3.0 til min 960 turbo 6'er! men finnes det noe datasprut som bare er plug and play i motronic 4,4? for og slippe og kåle så mye med kabler, og vist jeg skal kjøre med MS hva mangler jeg? har en liste med det jeg har.

- MS
    ECU
    i alulåda
    - 029y4 firmware
    - Tändstyrning
    - VR sensor ingång
    - Universal kablage
    - Wasted spark tändspole
    - Lufttemperaturgivare
    - Kylvätsketemperaturgivare
    - TPS
    - VR sensor
    - 36-1 universal triggerhjul
    - Installationsanvisning + kopplingsschema

Mvh gnilrE
    Om selger har sagt at det er en MS2 med den speclisten har du blitt lurt. 029y4 er navnet på en av de siste MS1Extra kodene. Det er en del forskjeller i mulighetene imellom MS1, MS2 og MS3.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2012
    Sted
    Rørvik, Norway
    Antall takk

Standard

Hei,

Har bestilt meg MS2 v3.0 og lurer på om jeg får alt jeg trenger?

4 Cylinder kit:

- MS
    ECU
    i alulåda
    - msextra firmware
    - Tändstyrning
    - VR sensor ingång
    - Komplett kablage
    - Wasted spark tändspole
    - Lufttemperaturgivare
    - TPS
    - Hall sensor
    - 36-1 triggerhjul
    - Installationsanvisning + kopplingsschema + program
    - Kontaktdon Bosch
    - Mapsensor 4 bar
    - Version MS2 V3.0

Har en b230fk fra 98'.

Noen som har peiling?

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av rosoero89 Vis post
    Hei,

Har bestilt meg MS2 v3.0 og lurer på om jeg får alt jeg trenger?

4 Cylinder kit:

- MS
    ECU
    i alulåda
    - msextra firmware
    - Tändstyrning
    - VR sensor ingång
    - Komplett kablage
    - Wasted spark tändspole
    - Lufttemperaturgivare
    - TPS
    - Hall sensor
    - 36-1 triggerhjul
    - Installationsanvisning + kopplingsschema + program
    - Kontaktdon Bosch
    - Mapsensor 4 bar
    - Version MS2 V3.0

Har en b230fk fra 98'.

Noen som har peiling?
    Annet enn kabel mellom pc og ecu osv så kan jeg ikke se noe som mangler... men hva skal du med 4bar MAP sensor? skal du ikke ta av på laddetrykksfronten vill jeg anbefalt en sensor med maks 3bar (holder til 2 bar ladd), får bedre presisjon i det området du bruker da
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. sep. 2012
    Sted
    Rørvik, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Annet enn kabel mellom pc og ecu osv så kan jeg ikke se noe som mangler... men hva skal du med 4bar MAP sensor? skal du ikke ta av på laddetrykksfronten vill jeg anbefalt en sensor med maks 3bar (holder til 2 bar ladd), får bedre presisjon i det området du bruker da
    Var det de anbefalte i Finnland, eller nærmere på protoparts.fi

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av rosoero89 Vis post
    Var det de anbefalte i Finnland, eller nærmere på protoparts.fi
    Det er fordi majoriteten av finnene ikke har skjønt at man ikke trenger 3 bar laddetrykk for at en motor skal gå godt...

9. Takk Kalsn takket for denne posten
    Registrerte brukere Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Antall takk

Standard

Med MS3 inkl MS3x greia, kan man da bruke LH 2.4 svinghjul og svinghjulsføler istedet for å måtte ha på triggerhjul?
    Å er det, sammen med 4x slike http://www.diyautotune.com/catalog/i...oil-p-394.html (+ kontakter osv seff) det man trenger for å ha orden på tenningsbiten?

Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    Antall takk

Standard

slenger inn ett spm her ang ms1 sprut (litt usikker på versjon) men kjører med edis coil, og ved 2 tilfeller nå så har den ene coildriveren tatt kvelden. bilen har gått bra lenge nå siden sist det skjedde, men nå i helga så fikk jeg noen feiltenninger å bilen gikk på 2. fant da ut att coildriveren har tatt kvelden igjen. noen formeninger om hvorfor dette skjer?
    sist dette skjedde var nokk pga att jeg hadde glemt å feste jordinga etter no skruing. men nå skjedde det under vanlig kjøring. kanskje litt lite utdypende spm, men spør så skal jeg prøve å forklare mer.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    slenger inn ett spm her ang ms1 sprut (litt usikker på versjon) men kjører med edis coil, og ved 2 tilfeller nå så har den ene coildriveren tatt kvelden. bilen har gått bra lenge nå siden sist det skjedde, men nå i helga så fikk jeg noen feiltenninger å bilen gikk på 2. fant da ut att coildriveren har tatt kvelden igjen. noen formeninger om hvorfor dette skjer?
    sist dette skjedde var nokk pga att jeg hadde glemt å feste jordinga etter no skruing. men nå skjedde det under vanlig kjøring. kanskje litt lite utdypende spm, men spør så skal jeg prøve å forklare mer.
    ser for meg ut som ei ledning som har havna en plass den ikke skulel være...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

hadde du på ny kjølepasta og skrudde den godt fast når du byttet den?

Registrerte brukere J.A.S sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Skotterud
    Antall takk

Standard

ikke no kjølepasta nei. prøve å bytte den igjen å ha på kjølepasta?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Isolasjon da? hvis ikke de to transistorne har samme polaritet i bakkant så vil det bli slik om de ikke er isolerte...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Med MS3 inkl MS3x greia, kan man da bruke LH 2.4 svinghjul og svinghjulsføler istedet for å måtte ha på triggerhjul?
    Å er det, sammen med 4x slike http://www.diyautotune.com/catalog/i...oil-p-394.html (+ kontakter osv seff) det man trenger for å ha orden på tenningsbiten?
    Det kan du med MS1 og MS2 også. Det du har på svinghjulet er ett triggerhjul, så jeg ser ikke noe behov for å montere ett ekstra. Vær obs på at om du velger pcb v3.57 så kan VR kretsen i det printkortet i lag med orginal Motronic trigger gjøre at du mister signalet på ett vist turtall om kretsen ikke modifiseres litt.
    Jeg har prøvd LH 2.4 trigger ilag med pcb v3.0 med god suksess, men enda ikke prøvd med pcb v3.57, så det er ikke sikkert du får problemer.
    Noe jeg har opplevd selv med MS3, og andre også har opplevd med samme triggerhjul som du tenker å bruker, er at du sansynligvis får start selv om du bruker feil kant av signalet. Dette pga triggerhjulet og triggeren du tenker å bruke faktisk får de manglende "tennene" til å se ganske like ut begge veier. Om du bruker signalet feil vei så kan det også føre til at du mister signalet ved ett vist turtall, eller at tenninspunktet vil krype avgårde ved stigende turtall

Sitat Opprinnelig postet av J.A.S Vis post
    Ser for meg ut som du har en piratkopi av pcb v2.2. En del av komponentene er plassert like med v2.2, men en del ser ut til å ha annen plassering, og derfor tror jeg du har en kopi. Kan begyne med hvilke transistorer du bruker som coildrivere? Delenr står på forsiden av kroppen. Mest vanlig på eldre MSer VB921. Den har innebygd isolasjon og leder ikke gjennom kroppen, og trenger derfor ikke isolator. Den har ikke innebygd strømvern/varmevern, så den kan overbelastes til den tar skade og ødelegges. Den mest brukte tenningstransistoren på moderne MSer er BIP373. Den har ikke innebygd isolasjon, så den leder igjennom kroppen på baksiden, og må monteres med isolator. En stor fordel med BIP373 transistoren er at den er laget for denne bruken, og har innebygd termovern som slår den av om den blir overbelastet. Om du har VB921 transistorer og ikke har brukt kjølepasta så er nok det hovedårsak til at den ikke holder. Oprinnelig årsak til at den første transistoren ble ødelagt kan være at du bruker for høy ladetid på coilene, som gir for høy belastning på coildriverene.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Det kan du med MS1 og MS2 også. Det du har på svinghjulet er ett triggerhjul, så jeg ser ikke noe behov for å montere ett ekstra. Vær obs på at om du velger pcb v3.57 så kan VR kretsen i det printkortet i lag med orginal Motronic trigger gjøre at du mister signalet på ett vist turtall om kretsen ikke modifiseres litt.
    Jeg har prøvd LH 2.4 trigger ilag med pcb v3.0 med god suksess, men enda ikke prøvd med pcb v3.57, så det er ikke sikkert du får problemer.
    Noe jeg har opplevd selv med MS3, og andre også har opplevd med samme triggerhjul som du tenker å bruker, er at du sansynligvis får start selv om du bruker feil kant av signalet. Dette pga triggerhjulet og triggeren du tenker å bruke faktisk får de manglende "tennene" til å se ganske like ut begge veier. Om du bruker signalet feil vei så kan det også føre til at du mister signalet ved ett vist turtall, eller at tenninspunktet vil krype avgårde ved stigende turtall

Ser for meg ut som du har en piratkopi av pcb v2.2. En del av komponentene er plassert like med v2.2, men en del ser ut til å ha annen plassering, og derfor tror jeg du har en kopi. Kan begyne med hvilke transistorer du bruker som coildrivere? Delenr står på forsiden av kroppen. Mest vanlig på eldre MSer VB921. Den har innebygd isolasjon og leder ikke gjennom kroppen, og trenger derfor ikke isolator. Den har ikke innebygd strømvern/varmevern, så den kan overbelastes til den tar skade og ødelegges. Den mest brukte tenningstransistoren på moderne MSer er BIP373. Den har ikke innebygd isolasjon, så den leder igjennom kroppen på baksiden, og må monteres med isolator. En stor fordel med BIP373 transistoren er at den er laget for denne bruken, og har innebygd termovern som slår den av om den blir overbelastet. Om du har VB921 transistorer og ikke har brukt kjølepasta så er nok det hovedårsak til at den ikke holder. Oprinnelig årsak til at den første transistoren ble ødelagt kan være at du bruker for høy ladetid på coilene, som gir for høy belastning på coildriverene.
    Merkelig at de ikke bruker MOSFET transistorer? siden det stortsett går i "av/på" signaler uansett... MOSFET genererer jo kun varme i transisjonen mellom helt stengt og helt åpen, brukes den som en "bryter" blir den ikke varm i det heletatt, med mindre man går over Imax da...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

MOSFET transistorer blir brukt i MS, men til andre ting enn tenningsdrivere. Jeg er ikke så veldig inne på de forskjellige transistorgruppene, deres fordeler og egenskaper. Men jeg husker det var en diskusjon om egnede kanidater når det ble kjent at VB921 gikk ut av produksjon.
    Den første fordelen er at pinout på BIP373 er den samme som VB921, og den er derfor dropin med unntak av at den trenger en isolator.
    BIP373 er laget for å brukes i biler, og er brukt i mange Bosch sluttrinn og hjerner. Innebygd strømbegrensing og termosikring. Den takler rimelig mye strøm. Ca 50-60 kr stk inkludert isolator og skrue synest jeg er ganske rimelig når man kjøper i lave kvantum. Billig nok til at jeg har hatt noen på lager de siste årene i tilfelle jeg skulle få brukt for til ett eller annet. Det var nok flere argumenter for BIP373, og også andre alternativer. Men argumentene falt tyngst på BIP373. Derfor selges nå de fleste MSer med BIP373 tenningsdrivere, og bare ett fåtall forhandlere har valgt en annen transistor.

Edit: Varmgang har vel noe med flyback å gjøre også?

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    MOSFET transistorer blir brukt i MS, men til andre ting enn tenningsdrivere. Jeg er ikke så veldig inne på de forskjellige transistorgruppene, deres fordeler og egenskaper. Men jeg husker det var en diskusjon om egnede kanidater når det ble kjent at VB921 gikk ut av produksjon.
    Den første fordelen er at pinout på BIP373 er den samme som VB921, og den er derfor dropin med unntak av at den trenger en isolator.
    BIP373 er laget for å brukes i biler, og er brukt i mange Bosch sluttrinn og hjerner. Innebygd strømbegrensing og termosikring. Den takler rimelig mye strøm. Ca 50-60 kr stk inkludert isolator og skrue synest jeg er ganske rimelig når man kjøper i lave kvantum. Billig nok til at jeg har hatt noen på lager de siste årene i tilfelle jeg skulle få brukt for til ett eller annet. Det var nok flere argumenter for BIP373, og også andre alternativer. Men argumentene falt tyngst på BIP373. Derfor selges nå de fleste MSer med BIP373 tenningsdrivere, og bare ett fåtall forhandlere har valgt en annen transistor.

Edit: Varmgang har vel noe med flyback å gjøre også?
    Ja blir reverseringsspenninga for høy blir det varmt...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Tenkte å spørre folk her om hva dere synes om motec datasprut.
    Hvordan er de å koble opp, mappe, hvilke tilleggsfunksjoner de har og hvilke dere anbefaler av de.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av hilmar Vis post
    Tenkte å spørre folk her om hva dere synes om motec datasprut.
    Hvordan er de å koble opp, mappe, hvilke tilleggsfunksjoner de har og hvilke dere anbefaler av de.
    Motec er ett glittrende sprut for dem som har budsjett i denne størrelsen. Diskuter med selgeren om hva du trenger.

22. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Skal man ta helt av har Bosch MS også MYE fint... men det koster også MYE...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Motec er ett glittrende sprut for dem som har budsjett i denne størrelsen. Diskuter med selgeren om hva du trenger.
    Hørt noen rykter om at VS skal begynne å forhandle motec til vettige priser.
    Stikkordet var at prisnivået skulle være konkuransedyktig med autronic, euro osv.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

25. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Hørt noen rykter om at VS skal begynne å forhandle motec til vettige priser.
    Stikkordet var at prisnivået skulle være konkuransedyktig med autronic, euro osv.
    Det er han i tilfellet ikke alene om. Det kan virke som om stadig flere får øynene opp for Motec, heldigvis.

Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Hordaland, Bergen
    Antall takk

Standard

Hvem/Hva er VS?
    2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
    X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ta en titt her og evt. på youtube.
    http://www.vsmotor.no/no_index.html

Side 14 av 77 FørstFørst ... 4 12 13 14 15 16 24 64 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder