Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Egen tank til dieselvarmern

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard Egen tank til dieselvarmern

    Diesel brennern brukes sikkert 10 ganger om dagen. tror 1/3 av mitt forbruk er av denne. Noen erfaring med en egen tank til denne? hadde vært fint å slippi å betalt 13kr litern for varmern :P

    (nei jeg vil ikke kjøre på avgifts fri :P)
    One Ring to rule them all

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg har målt forbruk på min V70 02 D5 i noen år nå. Computeren viser bare tull.

    Småkjøring i kulde -5 til -10 gir forbruk rett over literen. Samme type kjøring vår - sommer og høst forbruk rundt 0,75 - 0,85

    Langkjøring har mindre forskjell. Her ligger forbruket rundt 0,70 uansett.

    Det bør vel gå å flytte tilførselslangen til en annen tank og så blende av den gamle, men det blir noe "bal" for lite penger, eller?
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.559
    Antall takk

    Standard

    Dieselvarmeren bruker da ikke all verden av diesel, 0,6 liter i timen...etter det jeg har lest.
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  4. #4
    Johannes sin avatar
    Medlem siden
    13. mars 2010
    Sted
    Verdal , N-Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    34
    Innlegg
    145
    Antall takk

    Standard

    Tror egentlig kansje det blir enda mer tull med disse varmerene hvis man begynner å bruke avgiftsfri disel på de, da denne diselen er mer "urein". :(
    Volvo 855 1996
    Volvo V70 2005 D5

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Hvis den har egen pumpe så ser jeg ingen problemer med egen tank
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  6. #6
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    var det ikke en tråd her inne om en som monterte dieselvarmer i en 240? ble mest sansynelig brukt egen tank der og det så ut til å funke som faen. billig varme med avgiftsfri.

  7. #7
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    har ingen erfaring med disse varmerene, men jeg veit at flere har montert egen tank (brukte faktisk jerrykanne) på lastebil. regner med at det ikke er egen pumpe inni tanken som er til varmeren?

    hvis det kun sitter en pumpe på utsida av tanken, så vil jeg tro det skal gå bra.

    neste spm er hvor skal du plassere denne tanken?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    plassering av tank er null stress. god plass under bilen.
    At den bruker 0.6 liter i timen må være feil? Den bruker MYE suppe... Men den går sikkert 8-10 ganger om dagen. ikke kjørt 30mil med bilen siden jeg fylte full tank.. (fredag) og lapa lyste igjen i natt på vei fra oslo.
    Joda det er sikkert ikke mye penger å spare... men alle monner drar. + at dette gjør det mulig å bruke rensa parafin på den (soter mye mindre og er vist bedre for sånne type brennere. vistnok?).
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.136
    Antall takk

    Standard

    Under 30mil og lampa lyser allerede? høres ut som noe annet som suger diesel hos deg 8)
    sist jeg fyllte var forrige uke, kjørte 140mil før lampa begynte å lyse. jeg har riktignok ikke dieselvarmer, men uansett, det hørtes vanvittig mye ut.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har "leika" en del på disse milene også. Men brenneren min drar iallefall mye suppe! hmmm kan prøve å få målt dette ved å la pumpa suge i en colaflaske ellerno å få sjekka..
    mulig min bil går litt fett fordi jeg må bytte termostat også! skal sjekke nærmere på den saken om noen timer! må bare sove litt først
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere Lasse B sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    670
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Under 30mil og lampa lyser allerede? høres ut som noe annet som suger diesel hos deg 8)
    sist jeg fyllte var forrige uke, kjørte 140mil før lampa begynte å lyse. jeg har riktignok ikke dieselvarmer, men uansett, det hørtes vanvittig mye ut.

    Da kjører du bare langt da?? Hørtes meget rimelig ut...

  12. #12
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.136
    Antall takk

    Standard

    Stort sett langkjøring. men ligger på 110-130 mil på full tank selv med småkjøring.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. sep. 2010
    Sted
    Møre og Romsdal
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Har "leika" en del på disse milene også. Men brenneren min drar iallefall mye suppe! hmmm kan prøve å få målt dette ved å la pumpa suge i en colaflaske ellerno å få sjekka..
    mulig min bil går litt fett fordi jeg må bytte termostat også! skal sjekke nærmere på den saken om noen timer! må bare sove litt først
    trur du har meir å spare på kjøre stilen din da en det du kan spare på egen tank til brenneren...vis det er for å spare da....

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jo seff, bilen bruker mye når pedalen er i bunn nesten hele tiden.. men det var ikke poenget her :P
    skal denne timeren gå 8-10 ganger om dagen i noen år så blir det en del liter til slutt
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Varmaren skal ikkje bruke meir enn 0.6-0.7liter i timen. På en 5kw eberspächer så er forbruket 0.62l/t. Og 5kw er 5kw så så stor forskjell er det nok ikkje
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det blir jo en del liter om dagen og i uka det da ja
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    har tenkt tanken, men det er ikkje like stor kvalitet(parafininnhold) i avgiftsfri diesel som i blank diesel. Vi har problemer med dieselvarmera som går på grønn diesel, dei sotar meir enn dei som går på blank diesel.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Borre
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Fargen i avgiftsfri diesel gir avleiringer i brennkammeret og leder om flammen slik at det brennes hull i brennkammeret.
    Men om du har egen tank og bruker parafin får du en fin og sotfri forbrenning, og det forlenger levetiden på brennkammeret betraktelig.
    Volvo V70 D5 2006 mod
    Volvo S80 D5 2003 mod
    Volvo 66DL 1,1 76 mod
    Volvo 66GL 1,3 76 mod

  19. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Pumpa til varmaren står sammen med dieselfilteret foran høgre bakhjul. Ingen stor sak å blende slangen til tanken å koble seg inn på pumpa.

    Kva er prisen på parafin for tida?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Swissman Vis post
    Fargen i avgiftsfri diesel gir avleiringer i brennkammeret og leder om flammen slik at det brennes hull i brennkammeret.
    Men om du har egen tank og bruker parafin får du en fin og sotfri forbrenning, og det forlenger levetiden på brennkammeret betraktelig.
    Gir avleiringer? Neppe.
    Avgiftsfri Diesel skal brenne like reint som annen diesel, og benyttes i så mange kjøretøy og maskiner at enhver form for tilsetninger som medfører slik ville blitt bannlyst.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Borre
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Som du skriver "skal" men praksisen viser noe annet. Det var veldig ille med rød diesel, den grønne fargen har vel blitt noe bedre.
    Det samme er problemet med at man sier at avgiftsfri diesel er like vinterbestandig som vanlig diesel, dessverre gjør man erfaringen at det heller ikke stemmer.
    Volvo V70 D5 2006 mod
    Volvo S80 D5 2003 mod
    Volvo 66DL 1,1 76 mod
    Volvo 66GL 1,3 76 mod

  22. #22
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Avgiftsfri diesel er ikkje like bra som vanleg autodiesel. Ikkje er den så veldig avgiftsfri heller, blitt fryktelig dyr siste åra.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  23. #23
    Registrerte brukere Kjetil Krømcke sin avatar
    Medlem siden
    31. juli 2010
    Sted
    Vestfold, Sandefjord
    Innlegg
    2.548
    Antall takk

    Standard

    Den "avgiftsfrie" er jo igrunn bare avgiftsredusert.
    [ ]2003mod Nissan Navara D22 2,5TDI Man
    [X]2002mod V70N 2.0T Aut
    [X]1995mod 855 2.5l 10V Man
    [X] 1989mod MB190E 2.0l Aut

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. jan. 2014
    Innlegg
    386
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Jeg har målt forbruk på min V70 02 D5 i noen år nå. Computeren viser bare tull.

    Småkjøring i kulde -5 til -10 gir forbruk rett over literen. Samme type kjøring vår - sommer og høst forbruk rundt 0,75 - 0,85

    Langkjøring har mindre forskjell. Her ligger forbruket rundt 0,70 uansett.

    Det bør vel gå å flytte tilførselslangen til en annen tank og så blende av den gamle, men det blir noe "bal" for lite penger, eller?
    Skal ikke disse bruke 0,5/0,7l ?


    Sent from space using Tapatalk -

Lignende tråder

  1. Svar: 65
    Siste post: 06/01/11, 17:11
  2. 80l tank på 945
    By Svirre in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 09/08/10, 22:56
  3. spylerveske tank (240)
    By turbocontainer in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 23
    Siste post: 17/03/10, 19:26
  4. Egen "trim" del under Kjøp/salg
    By Mr. Crepsley in forum Forslagskassen
    Svar: 6
    Siste post: 24/02/10, 10:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •