målet er vell egentlig bare å ha en velfungerende bruksmotor, har som skrevet i tråden tidligere en ET motor som dem har vektjustert innmaten og dreia(flate) stempel samt fresa ta noen mm på toppdekket på blokka! også har jeg 530 og 631 topp liggende, så tenkte å få tak i en grei kam, samt et skikkelig 4-2-1 grenrør! målet er vell ihvertfall å få 130-140hk!
Ikke værre nei.
Da ville jeg valgt å plane blokken til stemplene stakk 0,35 - 0,4 mm over blokken, portet 530 toppen i innsugskanaler, forbrenningskamrene og eksoskanaler, planet den til 11:1 i kompforhold og satt i en KG002 kam og oppgraderte ventilfjærer. 46 mm innsugsventiler er ikke nødvendig, men må anbefales da 44 mm er i minste laget til en motor med 96 mm stempler. Potensialet er minst 150 hk.
Om du skal "bare" ha 130-140Hk, så kan du ogs bruke en standard B230FX motor inkl. styreenhetene til FX motoren.
Om det ikke er nok, så kan du evt bruke K-kam istedenfor VX, et grenrør og 2,5" eksos.
bør også som Batland skriver, bruke noe bedre ventilfjærer, og gjerne 46mm innsugsventiler.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
LG.. Dette er sugemotor
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Hehe, du skal ikke være redd for å spørre.
Jeg anbefaler høyt kompresjonsforhold og større ventiler når det er det som vil gi den største forbedringen i forhold til budsjettet.
Sugemotorer, strokermotorer, 4V motorer og spesielt motorer som går med heftige trimkammer og skikkelig eksosanlegg. (og evt. E85 eller racefuel.)
Hvis man derimot kjører en bil med tung diff.utveksling, store hjul og lavbudsjett turbomotor som drikker pumpebensin, da er det redusert kompresjonsforhold som gir det beste resultatet i PRAKSIS. Grunnen er at det er DREIEMOMENT som flytter bilen og dette øker mest når man øker ladetrykket. (Ca. 10% pr. 0,1 BAR).
noen som har kjapp smørbrødliste til 200hk 16v sugis? gjerne på pm.
Aaaalt for mange biler. Allt selges..
gjerne legg det ut her å :P
litt jobbing med eksoskanaler, litt mer jobbing med innsugkanaler, steg 2 kammer, 45-48 weber, avpasset grenrør og riktige innjustering av kammer, tenning og gassere så er du i 200-230hk området.
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
var vel snakk om innsprut å ikke gassere :P
var da bare 16v sugis han spurte om ikke b234f. Er da forgassere eller spjeldhus som er sugemotor for meg hvertfall.
Fikser det meste til Volvo
242 Rallycross bil
75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
presiserte kanskje litt dårlig. tenkte å bruke innsprut, og da gjerne 2.4. mulig et billig enkelt sprut om det finnes.
Aaaalt for mange biler. Allt selges..
LH'n kan du jo fint se bort fra... litt kleint å kjøre med sprut designa på slutten av 70-tallet på en motor ev. bygget i 2012...
kan rimelig lett hente 200hk av en 16V sugis, det som gjør det hele veldig vanskelig eller veldig lett er hvordan du vil ha kjørbarheten... og hvor mye du er villig til å bruke... den smørbrødlista blir VELDIG omfattende såsnart du forventer god kjørbarhet fra samme motoren og da skyter også konstnadene i været.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
kommedden lista da :P ja lh2.4 er gammalt men det greier vel mer enn 150 gamp vel:P kanskje ikke optimalt men funker vel :P
kan godt gå for sprut. uten at jeg har noe form for peiling på sugetrim, what so ever, så ser jeg iallefall for meg følgende:
kammer
kamdrev
eksos
grenrør
dyser
høyere tenning
men som sagt, så kan jeg ingen ting om sugetrim.
kanskje lik så greit å dekompe å klaske på turbo?
Aaaalt for mange biler. Allt selges..
Skal du får det kjørbart, økonomisk, ha fin gange osv. (slik at den blir som en ny original motor som går mye bedre) så må du ha:
kammer laga spesifikt til formålet (ala 8k, pluss fjærer osv...)
setejobb (må somregel settes bort = fort 8k++)
eksos = hvilken som helst 3", funker med mindre, men motstand er no-go selv på sugis selv om folk virker å tro at litt motstand er greit på en sugis (KANSKJE hvis du må ha tidenes overlapp som følge av elendig pusting, og MÅ ha motstand utt H under peak moment for å ikke spyle suppe ut eksosen)
Grenrør må lages spesifikt til formålet.
Moderne innsprut, og noen som KAN mappe det (hvis ikke sluker det suppe og motoren blir ujamn og "hakkete")
originale dyser funker fint til den effekten, men er de gammle og slitene kan det være en fordel å bytte de ut.. de BLIR SLITT de også...
har du gjort noe rett; MINDRE tenningsforskudd...
innsug som er spesifikt lagd til formålet, med korrekte runnere, med avstemt plenumsvolum og innsugssnabel (helmholz resonans)
men når man alliekvel skal brenne av så mye penger (for det koster å bygge SKIKKELIG) motor, så kan man like greit hente ut 230 sugiser med mere bunndrag enn originalt for det er bare snakk om forandring av delene noe ift 200hk og det blir ikke noe dyrer da alt må være "custom" alikevell. Til gjengjeld får du en silkemyk motor med lavt suppeforbruk, original tomgang, meget bra "transient response" og fortsatt krutt til å overraske de aller fleste med bla "300" opsettet.
Andre oppsettet er å basere seg på "ferdige" deler som kan gi 200hk (evt litt mere), men som neppe fungerer sammen til å gi i pose og sekk. Da kan man vinke "baj-baj" til bunndrag. Overlappet må opp, og gjennomtrekket like så, på alle andre turtall under momenttopp. Suppeforbruket går i været, og bunndraget knapt noe bedre, tomgangen blir stygg og hakkete, registeret blir "humpete" og motoren kjennes lat ut... da er det kanslje like billig med med en 8v turbo...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Skal det være 16v? hva med 24v? 204 hk orginalt+ lettskremt b6304. bare forslag
Ikke så lettskremt som du skulle tro, om du vil beholde drag i bunn også... I know...da jeg holder på å bygge b6304f med litt over 100hk pr liter og med mere bunndrag enn originalt appåtil lita borring og langt slag gir egentlig for en dårlig sugemotor, som er vanskelig til å adlyde da det blir fort begrenset hva av ventilareal man har tilgjengelig ift sylindervolum...
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Alt er relativt kan ikke forvente allverdens lettskremthet av en sugemotor, de er jo ikke konstruert som en performancemotor akkurat
Synes man skal være fornøyd med ca 50 hk med kun åpen eksos og motorstyring.
Poenget er at det er 200 billige hester om det er det som er målet.
Det er helt korrekt, og til og med 24v veier ommentrent det samme som rødblokk Bare en 20v sugis femmer (de med 170hk originalt) får man bumpa greit opp i 200hk uten for mye mere styr enn bedre eksos og om-map, og de er det jo nesten ingen som vil ha... så de går BILLIG... Folk må bare innse at rødblokka er på tur ut og hvit på tur inn... og er ikke for lenge til man får hvitmotorer billigere enn rødmotorene
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Noen som vet om hvordan type kam jeg kan bruke på motoren min?. er en b230k med lh2.4 sprut på. lyst på litt mer drag i starten
1998 V70 Tdi bruksbil. http://forum.vccn.no/showthread.php?...558#post516558
1988 760 gle (turbo prosjekt) http://forum.vccn.no/showthread.php?...ighlight=kenar
1989 245 gle x
1989 760 Turbo delebil