Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: kobling av el-vifte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard kobling av el-vifte

    hei, har ikke finni noe ordentlig koblingssjema på oppkobling av el-vifte så jeg spørr hær.



    A: skal være +/- til vifta.
    skal B: være +/- inn til releet?
    skal C: være temp signalet?

    kan jeg ta temp rett ifra temp sensoren til instrumente?
    er det releet som bestemmer på hvor mange grader den skal begynne?
    kan vel ta signal rett ifra et sånt biltema adapter?

    MvH kompi

  2. #2
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Det releet har to hastiheter. C er strøm inn. A og B er styrestrøm og strøm ut. Du ser det står 1 tall der og et 2 tall der!
    Hvis du da har styrestrøm inn på B1 så får du jord ut på A1. Styrestrøm inn på B1 gir jord ut på B2. Begge jordingene går igjennom vifta. Altså gir strøm på vifta. Hvilken som er høy og lav hastighet av 1 & 2 vet jeg ikke, antar 1 er lav og 2 er høy
    Hvordan du kobler det opp på temp varierer fra hvilken modell du har, men som spurt om, nei releet bestemmer ikke noe med tempen det slår inn på. Da må du ha en tempsensor i radiatoren og/eller kjølevæskeslangene. Bryteren slår igjennom styrestrømmen til releet
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    814
    Antall takk

    Standard

    Dersom du har den LH 2.4-hjernen med viftesignal, kobler du bare +ledningen til vifta inn dit, så starter den når hjernen gir beskjed om det. Er slik på 240'en min, og det funker gull.
    '78 265GL Prosjektet. V8'ern skal ut
    '89 245 - Turbosleden, skal bli sleeper *Solgt* :(
    '87 Chevrolet Van 6.2 V8 Diesel - Festvogn! *Solgt*
    '99 Chevrolet Suburban 5,7L Vortec - Bensindyret/bruksbilen

  4. #4
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Ikke alle 240 som har klartliggende signal.
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  5. #5
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hassel Vis post
    Ikke alle 240 som har klartliggende signal.
    Svært få, kun dei som har fått bytta med hjerne i 900-serien.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  6. #6
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Mener å huske at du fortalte meg detta når jeg styra litt rundt vifte
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  7. #7
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hassel Vis post
    Mener å huske at du fortalte meg detta når jeg styra litt rundt vifte
    Veit det at byttedelen til standardhjerna, er ei hjerne i 900-serien, så har 940 92-95 med sugemotor og AC ei slik hjerne.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    Er snakk om en 240 med fk motor å lh2,4. Har 940 hjerner.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hassel Vis post
    Det releet har to hastiheter. C er strøm inn. A og B er styrestrøm og strøm ut. Du ser det står 1 tall der og et 2 tall der!
    Hvis du da har styrestrøm inn på B1 så får du jord ut på A1. Styrestrøm inn på B1 gir jord ut på B2. Begge jordingene går igjennom vifta. Altså gir strøm på vifta. Hvilken som er høy og lav hastighet av 1 & 2 vet jeg ikke, antar 1 er lav og 2 er høy
    Hvordan du kobler det opp på temp varierer fra hvilken modell du har, men som spurt om, nei releet bestemmer ikke noe med tempen det slår inn på. Da må du ha en tempsensor i radiatoren og/eller kjølevæskeslangene. Bryteren slår igjennom styrestrømmen til releet
    Pass på at styrestrømmen inn på releet er et signal som går mot jord. Må være en aktiv utgang som jorder strømmen her.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  10. #10
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hassel Vis post
    Det releet har to hastiheter. C er strøm inn. A og B er styrestrøm og strøm ut. Du ser det står 1 tall der og et 2 tall der!
    Hvis du da har styrestrøm inn på B1 så får du jord ut på A1. Styrestrøm inn på B1 gir jord ut på B2. Begge jordingene går igjennom vifta. Altså gir strøm på vifta. Hvilken som er høy og lav hastighet av 1 & 2 vet jeg ikke, antar 1 er lav og 2 er høy
    Hvordan du kobler det opp på temp varierer fra hvilken modell du har, men som spurt om, nei releet bestemmer ikke noe med tempen det slår inn på. Da må du ha en tempsensor i radiatoren og/eller kjølevæskeslangene. Bryteren slår igjennom styrestrømmen til releet
    feil.


    A: er plusser til vifte. da steg 1 og steg 2.
    B: er jordingssignaler, kommer fra hovedhjerne (bensinhjernen), da som gir signal om motor er varm eller ikke. da steg 1 og 2
    C: er hovedstrøm inn på rele (batteri)

    rele sender strøm til vifte, vifte har egen jordingskabel som festes til kaross.

    akkurat koblett detta opp i 760n min via hovedhjerne etter skjema til 940.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  11. Takk Hassel takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    Kk, men åssen skal jeg legge opp ledningene til B?

  13. #12
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    den du har kalt B.
    nr 1: ledning fra stikk nr 10 på bensinhjernen (hovedhjernen)
    nr 2: ledning fra stikk nr 11 på bensinhjernen (hovedhjernen)
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  14. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    jeg kan dra (C) pluss, rett ifra batteri eller er den avhengig om jeg må ha på tenning eller ikke?

  15. #14
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    rett fra batteri. den skal ha tilgang til strøm hele tida.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    jeg kan dra (C) pluss, rett ifra batteri eller er den avhengig om jeg må ha på tenning eller ikke?
    Som R.G sier, rett fra batteriet, men glem ikke å montere en slik "fusible link" noe jeg forøvrig har liggende her et sted.

    Er noe risikofylt å koble ting rett på batteriet uten å montere en sikring i tillegg.
    Sist endret av 850GLTsilver; 10/09/12 kl 21:38
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    Har gjort akkuratt det dere sier å den funker. Men, jeg synes den starter alt for seint, starter når den er på 3/4. Synes det er litt skummelt sånn hvis den plutselig tar kvelden.
    Noen ideer?

  18. #17
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Bryter som tvangsstyrer vifta?
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    Kan legge opp det, men ville helst sleppe

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    Har gjort akkuratt det dere sier å den funker. Men, jeg synes den starter alt for seint, starter når den er på 3/4. Synes det er litt skummelt sånn hvis den plutselig tar kvelden.
    Noen ideer?
    Lite å være redd for.
    Stort sett så vil fartsvinden sørge for kjøling uansett.
    Det er kun i køkjøring og tomgang når du står stille at det er behov for vifta.

    Bryter for tvangskjøring krever i grunnen kun en enkelt leder fra motorrommet og inn til bryteren. Videre fra bryteren og til chassis.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  21. #20
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    Har gjort akkuratt det dere sier å den funker. Men, jeg synes den starter alt for seint, starter når den er på 3/4. Synes det er litt skummelt sånn hvis den plutselig tar kvelden.
    Noen ideer?
    På 240? Det gjer den på min også, trur det må vere normalt.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  22. #21
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    gjorde det når jeg satte fk motor med tilhørende vifte i 240 hos meg også, 3/4 på tempnål ca.
    945 jeg hadde og 760n så ser jeg ikke på tempnål når den starter. ikke 3/4 varme. men det kan være fordi tempfølere i instrument ikke viser så nøyaktig likt på 2 serie og 7/9 serie.


    .en er ikke noe fare, er en driftsikker patent. og vifte vil gå på maks hastighet hvis bil blir altfor varm.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  23. #22
    Registrerte brukere V90 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    VCCN medlemsnummer
    1072
    Innlegg
    1.553
    Antall takk

    Standard

    Noen som vet hvor mye strøm vifta (fra 940) trekker på steg 2?

    Prøvde med 30 A sikring, men da gikk sikringen...

    Jeg har nå koblet vifta på steg 1 med 25 A og da funker det. Men det hadde jo vært snasent med at den starter på steg 2.
    Gamle biler blir ødelagt om de ikke brukes, mens nye biler blir ødelagt om de brukes...
    Prosjekttråd;
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...mod-It-s-alive!

  24. #23
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Jeg har 40 amp sikring
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  25. Takk V90 takket for denne posten
  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V90 Vis post
    Noen som vet hvor mye strøm vifta (fra 940) trekker på steg 2?

    Prøvde med 30 A sikring, men da gikk sikringen...

    Jeg har nå koblet vifta på steg 1 med 25 A og da funker det. Men det hadde jo vært snasent med at den starter på steg 2.
    Originalt så er det vel brukt en "fusible link" på 60A til disse viftene. Anbefales.
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

Lignende tråder

  1. kobling av b230 Et i 240
    By johneern in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 04/02/12, 23:10
  2. kobling av el kjølevifte 245
    By -S.Johnsen- in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 8
    Siste post: 10/11/11, 17:36
  3. overdrive kobling på m46
    By gardern in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 20/04/11, 18:14
  4. Kobling av grøftelys på 740
    By gl740turbo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 05/05/10, 16:08
  5. kobling av ell vifte.
    By Arrnty90 in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 22/03/10, 01:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •