Mine bila.
prosjekttråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...turbo-prosjekt
*Volvo 740 16v turbo prosjekt
*Volvo 960 3.0 24v 1991 mod *volvo 144 1973 mod.
Blir aldri nok plass! Men åssen går det med redskapen Bjørn? Hva er status?![]()
Jeg kunne sagt at det går i gleden, men jeg er heller oppgitt over bilen. hehe.
Men toppen kom av i går![]()
Mr. Nilsen og Buster83 stakk innom og da tok det ikke lange tia med litt juging før toppen var av.
Jeg er ikke helt sikker på topppakningen. Den har ikke samme tydelige tegn som den forrige men den er ikke helt rund på 4'ern.
Det ble også oppdaget ripe i sylinder 2 som en så vidt kjenner med neggelen.
Jeg vet ikke hvordan en sprekk ser ut jeg. Jo. Jeg skjønner at en sprekk er en sprekk, hehe. men vil man tydelig se en sprekk på baksiden inne i vannkanalen også? Tror ikke min har sprukket. Etter hva jeg kan se da.
Ripa er kanskje 3-4 cm lang og stopper før den når toppen og ikke helt ned mot der stempelet er i bunnen. Så jeg tror det har kommet inn noe via innsuget og lagt seg på den ene stempelringen og blitt med opp en gang og laga ripe og sluppet på tur ned også blitt med ut eksosen.
Det kan virke som at ripa har vært der en stund og kan evt forklare hvorfor kompen på 2'ern er bittelitt dårligere.
Planen videre er å sende toppen på planing.
Også skal jeg nedom BCB etterpå å høre på Copy-studs i stedet for vanlige 12.9 bolter. Det er vel 12.9 men i studs i stedet.
Får jeg en god pris på de så kjøper jeg det i stedet. Da slipper jeg å borre i oljekanalen i toppen og er litt mere servicevennlig senere.
Har fått kjøpt meg 3" Griffin-radiator fra Summit sammen med en annen liten snæcksi sak, men den andre lille biten kan vi ta en annen gang. hehe. Den ligger godt i hylla
Skal ta med meg en ny vannslange og stikke innom diverse sjapper rundt her som driver med stål for å høre om de har alurør. Griffin'n har feil Inn/Ut så de passer ikke. Og jeg vil ha det til å passe volvoslanger. Dette også pga service senere.
De som har sprekt blokk før: Hvordan er disse sprekkene? Ligner min ripe på noe sånt?
Nyeste pakning øverst og forrige havari nederst
Godklumpene minehehe
Og nå står den sånn
Stor eske til "liten" radiator. Er pga inn/ut, men såg litt teit ut. hehe
![]()
Sist endret av Zeeker; 07/09/12 kl 20:22
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
radiator'n var nice
får tro det ikke er sprekk i sylinderveggen da..
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Fram og tilbake er dobbelt så langt![]()
Ensom V70 Turbo
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
SKal siifra neste gang :- ) Lå bak deg et godt stykke, Måtte finne ut hvor du skulle hehe : )
Kjøre til helga eller ?![]()
Svaret er Ja. Hvis jeg får det som jeg vil. hehe
Skal levere toppen i mårra og håper på at han tar den med en gang slik at jeg kan ta den med meg igjen.
Så er det jobbe litt og montere alt igjen på onsdag/torsdag. Testkjøre litt på torsdag og kjøre den på tralla og krabbe seg oppover til Dokka på lørdag
Du skal oppover du å eller?
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Jeg sliter med samma sak, litt riper i blokk, og tullete topp, så får jeg tak i topp, så komme jeg og brenner gummi og motor, og alt som kan brennes. for da er det jo snart vintertid og garasjejobb lell![]()
Da er det bare å krysse fingra
Toppen min går i fresen i mårra kl 18:00.
242'n skal få kjørt seg på samme måte som den alltid gjør på lørdag. Vi firer ikke på krava til håndtering selv om den "kan" ryke sunt.
Merker jeg at det går til skogen så stopper jeg før totalt havari, men man kan ikke pusekjøre for å spare den. Det holder ikke her i gården
Til dere som kan dette med komp og slikt. Hvor mye kan taes av før kompen skyter i været og toppen er ubrukelig?
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
nummererte løftera før de ble tatt ut.
Her ligger'n å venter på litt kløing og massasje i mårra
Og hvor sotete kan plugga bli før de funker sinnsykt dårlig? Er disse for svarte?
Jeg kjørte med BP6ES før jeg bytte til disse som er BP7ES.
6'er plugga ble veldig hvite på isolatoren noe som visstnok heller ikke var så sunt.
Hva er da best å kjøre med?
Slik ser de ut nå
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Det gjør ingentingTyder bare på at den ikke er en økonomisk ferie bil, og det er bare bra for det som bor inni motor lell
Puss pluggen og stapp i
![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Hehe ja blir fort sånn at ting må av og på en del ganger før det funker
Har lest gjennom hele tråden her nå, anbefales![]()
Da har han som skulle plane toppen min blitt syk :( Det blir ingen planing i dag.
Så da rusher jeg inn til ett annet motorverksted å og leverer toppen og håper at de rekker å plane den før helga. De hadde litt å gjøre men det er den eneste muligheten jeg har.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
ja er ikke det typisk så vet ikke jeg. :( *krysse fingra*
'80 242 Turbo
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
kan du komme deg til gol så skal jeg da plane for deg![]()
hørte jeg roadtrip?![]()
'80 242 Turbo
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Kompen er i været fra før., men 530/531 toppene kan planes 3,0 mm og blir "aldri ubrukelig. Det er de udreide stemplene som er problemet, ikke toppen.
Hvis vi for enkelthets skyld sier at forbrenningskammeret er 55 ccm og 10 mm høyt så reduseres volumet med 5,5 ccm pr. 1,0 mm og 2,75 ccm pr. 0,5 mm ikke sant?
Hvis utgangspunktet er 2316 ccm motor og 8,7:1 i kompforhold så blir:
0,5 mm = 8,99:1
1,0 mm = 9,30:1