Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: 6 pucket sinter til M90?

  1. #1
    Registrerte brukere Jonola89 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Sted
    Ås/Eidsvoll
    Innlegg
    104
    Antall takk

    Standard 6 pucket sinter til M90?

    er det sånn at sinterlamell vil ta livet av M90 kassa rimelig fort?
    de fleste kjører med diesel lamell på "300hk oppsett" men en sinterlamell må da være bedre?

    har søkt rundt på forumet etter svar, men er så mye forskjellig.. noen som er bedre på meg til å søke må gjerne legge ut link med svar på dette her...

  2. #2
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye moment er du ute etter? Sinter reduserer virkelig levetiden til m90 kassa betraktelig. Men om du skal ha over 500nm ville jeg kanskje vurdert en annen kasse uansett, spesielt om den skal brukest til veldig aktiv kjøring :P
    Enkeltmasse svinghjul Sachs Tp763 og organisk lamell tåler jo tross alt 450nm

  3. #3
    Registrerte brukere Jonola89 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Sted
    Ås/Eidsvoll
    Innlegg
    104
    Antall takk

    Standard

    usikker på hva momentet vil havne på, men satser på 300 HJULhester... :P

  4. #4
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Til "frisk" kjøring bør du kanskje plassere inn en ZF/Getrag kasse i budsjettet på bilen. Er bedre å kjøpe bmw kasse å vite at den holder kontra å sprenge en m90 på bane :P

  5. #5
    Registrerte brukere Jonas Soldal sin avatar
    Medlem siden
    17. juli 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.066
    Antall takk

    Standard

    Men kunne godt tenkt meg å fått vite oppsettet ditt på 300 hjul hester. Er kjekt å se andre sine oppsett også

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Tror heller jeg ville gått over på 240mm clutch og kjørt med 850r lamell sammen med ei bmw eller audi trykkplate.
    Må maskinere svinghjulet, borre ny boltsirkel og stifte på nytt.

    EDIT: Selvfølgelig ikke ett dobbeltmassesvinghjul, men ett enkelmasse "potte" som planes.
    Sist endret av turb00le; 30/08/12 kl 18:41
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #7
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    5.189
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Må maskinere svinghjulet, borre ny boltsirkel og stifte på nytt.
    Timos selger ferdig maskinerte svinghjul for 240mm clutch.

  8. #8
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjørte med 6pucka sinterlamell med fjæra sentrum og ei slapp 763 trykkplate i helga. Klipte momentstaga, vrei bakakslingen i bærearmene og bretta trekantrramma ganske bra..

    Men clutchen og girkassa funker helt fint da...

  9. #9
    Registrerte brukere Frigstad Racing sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Har kjørt 6 puck (ufjæra) sinter og M90 (med sveist 3.gir) på min en stund. Merker den begynner å hyle litt nå etter mye leking (294whp/473nm)
    BMW ZF kasse eller getrag er å anbefale, skal bygge om til det selv. Men hvis det er det såkalte "300hk oppsettet" fra TT du har så får du aldri 300hk på hjul..
    Til dette oppsettet kan du fint bare bruke M90'en. Det er som regel brukeren som raser girkassa da, ved brutal giring, da forsvinner gira etterhvert.

  10. #10
    Registrerte brukere Jonola89 sin avatar
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Sted
    Ås/Eidsvoll
    Innlegg
    104
    Antall takk

    Standard

    blir ikke det oppsettet fra TT nei.. men at det blir 300whp sånn som jeg bygger det nå, tviler jeg på sånn foreløpig.. planen er å oppgradere etterhvert, derfor jeg tenker på sinter for å slippe å bytte clutch når hesteantallet blir i det øvre siktet.
    Sett flere som sliter med M90 kassa ved mer hk og røsk&riv giring så da får jeg kanskje satse på bmwkasse og sterkere clutch til den istedet.

    takk for alle svar!

  11. #11
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    m90 kassa er ikke glad i å skifte gir raskt på mye turtall, spesielt fra 2.gir til 3.gir, men hvis du klarer å ta tida til hjelp og kanskje ikke dumper clutchen på turtallssperra så fungerer den helt greit.

    Du bør nok være mer bekymra for opphenget til bakakslingen i første omgang.

Lignende tråder

  1. sinter lamell til 240
    By birimafia in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 19/03/12, 17:59
  2. sinter lamell
    By Steffen91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 29/06/11, 07:26
  3. sinter og shims??
    By Strandstuen in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 02/06/11, 00:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •