Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  38
Side 30 av 35 FørstFørst ... 20 28 29 30 31 32 ... SisteSiste
Viser resultater 726 til 750 av 858

Tråd: Div. turbo spørsmål og tips, B230

  1. #726
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For å holde det enkelt, greit og oversiktlig.
    Prøver du å si at du anbefaler at folk flest ikke modifiserer det originale forbrenningskammeret, men beholder det urørt?
    Nei absolutt ikke, men bla.a sveising av topp er vel ikke akkuratt noen lek for nybegynneren, med mindre han får satt bort jobben da, eller er kyndig sveiser selv Kammeret trenger nødvendigvis ikke å gjøres så veldig mye større, men å fylle litt sveis inn mot setene og forme om slik at det blir gode og asymmetriske diffusorer som en forlengelse av setene er ikke feil, uten å gjøre rommet så mye større. Et stempel som fyller squishområdene bedre og som har ei grop som er mere forma etter konturene til kammeret er absolutt heller ikke å forakte
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #727
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Akkurat, så hva skal den gjennomsnittlige Volvo 8V turboeieren da velge for å øke motorkraften?
    Beholde forbrenninskamrene originale eller legge dem ut som vist på bildene?
    Sist endret av Batland; 27/07/12 kl 18:48

  3. #728
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Jeg som ikke kan noe bare åpner de for å umaskere ventilene, mest inn og bare vinkler squishflatene hvis det skal kjøres 1 bar på dårlig såpevann...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #729
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jeg som ikke kan noe bare åpner de for å umaskere ventilene, mest inn og bare vinkler squishflatene hvis det skal kjøres 1 bar på dårlig såpevann...
    Jeg som iallefall ikke skal si at jeg kan noe mer, sier: og tenker at resultatene blir direkte gode som en følge av dette.

  5. #730
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat, så hva skal den gjennomsnittlige Volvo 8V turboeieren da velge for å øke motorkraften?
    Beholde forbrenninskamrene originale eller legge dem ut som vist på bildene?
    Jo, men en fordel å holde det så kompakt som mulig lar seg gjøre, da uten at det føkker til pusteegenskapene
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #731
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Eller montere Pent roof 16V topp Hehe Da slipper man å tenke på det men det er jo en kostnad det også
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  7. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  8. #732
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jo, men en fordel å holde det så kompakt som mulig lar seg gjøre, da uten at det føkker til pusteegenskapene
    Det var derfor bildene ble lagt ut. For å vise hvordan det skal gjøres, og det støreste (Gr.A forbrenningskammeret) er det som i praksis er det beste.

    Man fikk en betydelig effektøkning når kammeret ble endret fra stort til enda større.

  9. #733
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Hjelper å ta vekk endel squish på turbomotorer, spesielt hvis klaringa er feil og trykket skal opp.. så selv om kammeret der ser større ut, så kan det være at det brenner fortere og med færre lommer til å gi det som så vakkert kalles "End gas detonations"..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  10. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  11. #734
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Enig med du der og når man får forbedring i bremsebenken og på bane så bekrefter det hva som er korrekt.

  12. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  13. #735
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var derfor bildene ble lagt ut. For å vise hvordan det skal gjøres, og det støreste (Gr.A forbrenningskammeret) er det som i praksis er det beste.

    Man fikk en betydelig effektøkning når kammeret ble endret fra stort til enda større.
    Jo, og en av hovedårsakene er nok at de dype hjørnene ble borte, selve volumet i kammeret er nok ikke så veldig forandret, ettersom de har fyllt de dype hjørnene med sveis. Audi har brukt den kammerformen Gr.A toppene har, på alle sine produksjons 10v femmere, med forsåvidt godt resultat. Noe dessværre Volvo ikke gjorde, selv om toppene er utviklet ommentrent samtidig. Egentlig merkelig at Volvo ikke gjorde den forandringen på støpeformene når de gikk over fra BXX til BXXX motorene... Audi hadde jo ikke crossflow da, så pluggen er lirket noe nærmere mindten, nærmere mot ventilene, samt kammeret er vinklet slik at den lange siden peker bort fra- og størsteparten av volumet er nært pluggen, blir igrunn litt snarlikt "pentroof"
    Sist endret av Njål Nilssen; 28/07/12 kl 16:02
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #736
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    I Gr.A tiden til Volvo var det én mann som fikk jobben med å porte 50 topper til Racingteamet. Han sa selv at han portet (forbrenningskammer) til han såg mannen med ljåen.
    Sveising av forbrenningskammer ble ikke nevnt og må derfor ansees som 100% unødvendig for effekter opp til 500 + hk.

  15. #737
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Denne mannen kan vel tildeles en bit av æren for effekten i grp. A motorene.

    http://people.physics.anu.edu.au/~am...ttis_heads.htm

  16. #738
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Denne mannen kan vel tildeles en bit av æren for effekten i grp. A motorene.

    http://people.physics.anu.edu.au/~am...ttis_heads.htm
    Presis.
    Her er det bare å si "mottat" og kopiere ivei.

  17. #739
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. sep. 2011
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Lette 300hk går det ann?

    Tenker 940 grenrør, passende turbo (hva koster en OK turbo? Har aldri funnet ut det selv, noen ligger ute til 3k og andre 13k.) 2,5 tom eksos og litt annet små snusk kanskje. Det viktigste er holdbarhet og kjørbarhet jeg kjører heller 250hk i stede for 350hk som må opp i turtall for å flytte på seg. Liker bunndrag.

  18. #740
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rabben Vis post
    Lette 300hk går det ann?

    Tenker 940 grenrør, passende turbo (hva koster en OK turbo? Har aldri funnet ut det selv, noen ligger ute til 3k og andre 13k.) 2,5 tom eksos og litt annet små snusk kanskje. Det viktigste er holdbarhet og kjørbarhet jeg kjører heller 250hk i stede for 350hk som må opp i turtall for å flytte på seg. Liker bunndrag.
    Tja 300hk kan være lett å få til det, hvis motoren får lov til å puste noe en original topp og turbo ikke gjør. Så kommer det til hva du deffinerer som bunndrag... skal det være moment i bunn som ala i en en moderne diesel er nok en kompressor greia for deg om du skal ha bensinmotor, også hvis du vil at ting skal skje umiddelbart når fjøla limes...

    Skal du ha turbo er en moderne effektiv turbo rimelig alfa og omega, hvis du vil ha tidlig spoolup og samtidig ikke vil at den skal gå "tom for luft" der 13c feks. går tom... En setejobb, fikse innerradien og skrå veggene i brennkammeret (som på bildene på forrige side) er absolutt ikke feil heller. Ville også valgt 3" eksos... det påvirker spoolen mye at det er "fritt" leide bak turbinen...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. #741
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Kjørte den største Mitsubishi-bolton-turboen på 940in min før og etter bytte fra org topp med org kam (m?). Fikk en drøy momentklase mellom 2500-3500, sikkert flere hundre NM i en stor klatt. Men ork hele veien var bare å glemme... Har 3" eksos.
    Må nok gjøre et kompromiss man er tilfreds med når det kommer til kjørbarhet på en kolspustende 8v med mindre man legger store summer i porting virker det som.

    Jeg satt på en 531-topp etterpå (med samme turbo) og en passe snill steg 1-kam, funka flott til mitt bruk som kjører noen autoslalåmer og som folk langs veien resten av tiden.

  20. #742
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det er mange muligheter egentlig. Det bunner ut i hvilke ting man plasserer sammen Hjelper ikke med versting deler, grom topp, eller balansert bånndel med smidd innmat om ikke detta passer til hverandre
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  21. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  22. #743
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Det er mange muligheter egentlig. Det bunner ut i hvilke ting man plasserer sammen Hjelper ikke med versting deler, grom topp, eller balansert bånndel med smidd innmat om ikke detta passer til hverandre
    Fakta.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #744
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rabben Vis post
    Lette 300hk går det ann?

    Tenker 940 grenrør, passende turbo (hva koster en OK turbo? Har aldri funnet ut det selv, noen ligger ute til 3k og andre 13k.) 2,5 tom eksos og litt annet små snusk kanskje. Det viktigste er holdbarhet og kjørbarhet jeg kjører heller 250hk i stede for 350hk som må opp i turtall for å flytte på seg. Liker bunndrag.
    Ja.
    Godt tenkt. 940 manifolden rekker til 400 + hk så det er ingen gode grunner til å bytte ut denne med ett skrøpelig grenrør som vil sprikke.
    Følgende er gode 300 + hk turboer til en mild 8V rødmotor slik jeg ser det.


    http://www.turboservice.no/KRX400.html

    Selv om 2,5" eksos vil funke så er og blir det 3" eksos som er det rette.
    (Flere rundt her er nå gått over til 3,5 og 4" på motorer med høyere effektuttak.)
    Den originale T- kammen og skrot som L, M og Y kammen har lite og ingenting i en trimmet motor å gjøre.
    A, D og V kam bør vurderes ETTER at man har montert skikkelig turbo.

    Det neste på TODO listen er å senke kompresjonsforholdet ved å dreie stemplene og/eller slipe ut forbrenningskammrene i toppen.
    Hvis budsjettet tillater det bør man også få portet 530 toppen.

    Tipper at dette VIL gir deg det resultatet du ønsker - og vel så det.
    KRX400 er helt komplett inkl. WG og WG-klokke, den er enklest og montere og best, men også dyrest.

    Sitat Opprinnelig postet av turbo-for-alle Vis post
    KRX400 turboen passet 100% bolt on.


    Det fine er att turboen ser nesten helt orginal ut.

    Sist endret av Batland; 29/07/12 kl 11:52

  24. #745
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Lite spm til! Til oljeturen på turboen er det best med rør elr stålomspunne slanger? Snakka med en som mente at røra tok opp mere strålevarme en stålomspunneslanger og skulle jo tru olja ble varmere med rør da, men har det noe å si i praksis?

  25. #746
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.650
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tempo_panter Vis post
    Lite spm til! Til oljeturen på turboen er det best med rør elr stålomspunne slanger?
    Snakka med en som mente at røra tok opp mere strålevarme en stålomspunneslanger og skulle jo tru olja ble varmere med rør da, men har det noe å si i praksis?
    Du kan være sikker på at Volvo original er best.
    Nei, definitivt ikke.

  26. #747
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    da var det som jeg trudde! er enklere og billigere med rør pluss jeg synes det ser penere og mer ryddig ut!

  27. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
  28. #748
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Er ikke bare EN stålomspunnet slange jeg har sett funke i 3 uker og så være så sprø pga varmen at den knakk ved demontering... rør er tingen.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  29. #749
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rabben Vis post
    Liker bunndrag.
    Når det gjelder dreiemoment på lavt turtall var det utrolig skuffende å gå fra:

    standard b230fk motor (foruten a-kam, 3" eksos og 1,3bar ladetrykk på org 13c turbo) og 4.10:1

    til

    b230fk bunndel, 531 topp med a-kam, billig t3/t4 kinaturbo med ukjente specs + resten som høre til el cheapo "300 oppsett", og 3.54:1 i baken.

    Den siste motoren har blitt litt bedre etter den fikk 3" eksos, stor alucooler, 680cc dyser, e85 og litt høyere ladetrykk. Men den blir fortsatt frakjørt av den andre opp til 100km/t. Men det skyldes elendig turbo og at ladetrykket kommer senere, for ikke å snakke om utvekslinga i den første bilen (som jeg savner forferdelig)

  30. #750
    Registrerte brukere tempo_panter sin avatar
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Er ikke bare EN stålomspunnet slange jeg har sett funke i 3 uker og så være så sprø pga varmen at den knakk ved demontering... rør er tingen.
    tenkte på ordentlige ifra tess med sånn plastakti rør inni, er dem så dårlige elr tenker du på sånn ifra torshov for det regner jeg med er no jallagreier :P

    men oljetur med rør ble det ihvertfall, fordelen med slanger må bli at dem er lette å bøye! satan å stivt det røre jeg bøyde til var! får vel kanskje noe tynnere enn hydraulikk rør som skal tåle over 200 bar og men :P



Side 30 av 35 FørstFørst ... 20 28 29 30 31 32 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •