Bilen har blitt skikkelig grom og tøff ihvertfalllitt misunnelig må jeg nok innrømme at jeg er..
Bilen har blitt skikkelig grom og tøff ihvertfalllitt misunnelig må jeg nok innrømme at jeg er..
Hehe. takk =) *Blush*
Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)
nåværende kjøretøy:
94 volvo 945 godkjent med t5
86 chverolet van
Digger dette prosjektet, og jeg er meget interessert i å få høre mer om Trionic, jeg har visst blåst luftmassemåleren, så en map-sensor hadde vært kjekt.
Kan du ikke summere opp sånn kjapt hvilken bil det kommer fra, og hvordan det tunes, er det canusb?
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Det et motorledningsnett og styringsboks fra Saab 9000 turbo, 1994-1998 modell..
Magnetventil (ventil som styrer turbotrykk) fra Saab 9-5
TPS, IAT, vanntemp og veivakselgiver fra Saab 9000t 94-98
Mapsensor fra samme modell, men denne er bare 2,5 bar, så den tillater bare 1,5 bar overladd.
Bosch/GM 3 eller 4 bar mapsensor kan også brukes, men alle maps som har trykk som akse må da skaleres om.
Styringsboksen er modifisert innvendig og i tillegg kjører den custom versjon av programvare fra 9000t
Tillater live mapping som med MS/Autronic etc..
Mappes med canusb ja.
Edit: også er det brukt tennkassett (coilpack) fra Saab 9-5
Sist endret av danibjor; 21/07/12 kl 09:39
- 2009 Saab 9-3 Aero XWD eLSD Hirsch
- 1994 Nissan Skyline GT-R
x 1996 Saab 9000 CSE/Aero 400+
Er ikke meningen å søple ned tråden her med dette, men er det ikke sånn at man bør bruke nett fra 94-95 modellen, da disse ikke har elektronisk spjeld, og man ikke kan bruke nett med TCS? Etter det jeg har funnet ut er det de første modellene som er mest egnelige.
Bruker dere magnetventil fra T5.5 eller T7?
Og hvordan ble plasseringen av triggeren, iforhold til 117* FØDP? Jeg så bildet på trionictuning.com, dere fjernet bare materiale mellom tre hull, og boret nye hull der det ikke er noen?
Og til sist, er det mulig å få "låne" mappet ditt, regner med det er bedre enn et 16v map fra saab til å begynne med, siden jeg også har 8v B230.Oppsettet forøvrig er veldig likt.
EDIT: Jeg har GT3071R og 500cc dyser da.
Sist endret av ArneR; 21/07/12 kl 17:53
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Det er vakumstyrt spjell på dem med TCS.. men dette er heller sjeldent man finner.. så stort sett any greie fra 94-98 funker.
Saab 9-5, så T7
På volvo er det 60 hull og 2 som "mangler". På Saab'en skal det være 60 "vegger" mellom hullene, og ikke noe "vegg" mellom der signalet skal trigge at den er på rett sted. Så det stemmer som du skriver.
Det er modifisert komponenter i selve styringsboksen, så du kan ikke kjøre denne programvaren på en "orginal" boks. Selve programvaren som ligger på boksen er også modifisert (ting som ikke er map-relatert, altså selve koden om hvordan ting oppfører seg).
Din turbo og Marius sin leverer ikke samme luftmengde på samme trykk, så det må uansett mappes om for at det skulle kunne fungert på din bil. (Edit: dyser er jo også ulike, både størrelse og oppførsel)
Var små dyser du kjører med..? Brukte 850cc (samme som Marius kjører med nå) på min gamle 9000 når jeg kjørte GT30 oppsett på den..
Sist endret av danibjor; 21/07/12 kl 22:16
- 2009 Saab 9-3 Aero XWD eLSD Hirsch
- 1994 Nissan Skyline GT-R
x 1996 Saab 9000 CSE/Aero 400+
ArneR: Er bare å spørre om det er noe du lurer på, er ikke redd for litt "søppling" så lenge andre kan dra nytte av det =) Jeg har ikke store kunnskapen på Trionicen men som du ser er Daniel flink og kommer inn og svarer for meg =) Takk Daniel![]()
Hehehe X)
Noen som har tanker og meninger om disse felgene? Har ikke sett noen Volvo'r med disse på :P
Purewheels som selger.
![]()
Sist endret av bakterius; 21/07/12 kl 22:31 Begrunnelse: blah
Fet juksekant.
Små dyser ja, hm..Holder vel til mitt bruk, som vil bli ca. 300hk på hjul.
Skal gjøre om litt inni hjernen jeg og, for bl.a. å kunne kjøre T7 APS.
Hvordan er det forresten med logging med T5 suite? Jeg kobler det ene analoge signalet fra bredbåndslambdaen inn på EGR som forklart i selve bibelen.
EDIT: Var jo om du hadde endret på spesifikke verdier for å matche volvo 8v jeg lurte på, og evt. om det var like enkelt å begynne å mappe med den .BIN fila Marius allerede kjører med.
Sist endret av ArneR; 21/07/12 kl 22:40
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Har sett sånne felga på 240 før, syns ikkje dei kler det:/
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn
hadde eika ikke vært konkave ville dem blitt ala eiker men det skader ikke å jukse med litt ekstra![]()
Logging skal fungere greot![]()
hadde eika ikke vært konkave ville dem blitt ala eiker men det skader ikke å jukse med litt ekstra![]()
Logging skal fungere greit![]()
Det er mer enn som så som er endret på styringsboksen Marius kjører med
Logging funker knall. Kan også eksportere til LogWorks derfra om du vil. Husker ikke i farta, men tror vi brukte pinne 69 på Marius sin boks.
Den sw som Marius kjører med er det heller få som har.. Er ikke bare mapping som er endret, men selve koden fra Saab![]()
Blir dårlig butikk av å dele ut datasprut til folk![]()
- 2009 Saab 9-3 Aero XWD eLSD Hirsch
- 1994 Nissan Skyline GT-R
x 1996 Saab 9000 CSE/Aero 400+
Ah, copyright du har da.. Greit nok, da skal jeg ikke spørre noe mer.
EDIT: Altså, jeg spurte deg vel ikke om å dele ut datasprut til folk? Jeg hadde bare håpet å plukke opp noen triks før jeg begynte å kjøpe inn deler. Du begynte vel som en fersking en gang du og, og spurte dem som hadde holdt på mer med det?
Jeg regner med at det du har gjort er å finne på nettet, siden Trionic er så tilrettelagt for tuning, eller er det egenkomponerte løsninger du har gjort med hjernen?
Driver du kanskje med saabtuning profesjonelt, og at det er levebrødet ditt? Isåfall skal jeg respektere det, men om du ikke har noe å tjene på det, setter jeg pris på all info jeg kan få.![]()
Sist endret av ArneR; 22/07/12 kl 06:07
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Du må gjerne spørre om det er noe du lurer på, men da trenger vi ikke ta den diskusjonen her i prosjekttråden til Marius. send meg PM med navn og legg meg til på facebook så kan du få diskutere Saab/motorstyring så mye du vil på chatt'en der..
Ja, jeg har vært fersk som alle andre, men jeg har også vært med helt fra starten av, lenge før trionictuning.com så dagens lys. Jeg har også vært med å utvikle T5 Car Dashboard og T5Suite programmene. Ja, det er også ting i Marius sin hjerne/software som ikke ligger ute på forum/dokumentasjon.
Jeg lever ikke av dette, men gjør det på si for å betale på husleia![]()
Sist endret av danibjor; 23/07/12 kl 13:39
- 2009 Saab 9-3 Aero XWD eLSD Hirsch
- 1994 Nissan Skyline GT-R
x 1996 Saab 9000 CSE/Aero 400+
Urk....
Har vært litt irritert i det siste når jeg har brukt bilen pga. litt skrangling og fri eksos så jeg tok bilen en tur inn på verksted før jeg dro hjem idag for å se om jeg fant ut hva som er i veien.
Den verste skranglinga kom i fra den org. ferrita stussen, noen punktsveiser var løsnet slik at det skranglet så jeg slipte bort siste punktet så jeg fikk tatt den av.
Tror det blir å lage diesel stuss nå i stedet for pynte stussen.
Så tok jeg å fyra i gang volvoen på bukken så jeg kunne sjekke rundt om kring etter fri eksosen, kjedelig nok er fri eksosen i fra en sprekk i grenrøret på ett av de 2 rørene som går ned til WG'n, så da må man av med skiten igjen å få det sveist... Argh" :/
Det lekker her i strøket
Men ellers fikk jeg tightet noen andre v-band koblinger og fikk tukta skranglinga, så nå er det ikke fullt så flaut å kjøre med den
Har også fått bestilt meg 3 bar map sensor kontra den 2,5 bar sensoren jeg har nå så jeg får ladet litt mer + 5 stk. v-band klemmer uten sveiseflenser siden noen av dem jeg har ikke er så mye klem i lenger :P
Måtte også ta en liten finjustering på høyda foran siden den var litt i høyeste laget foran så nå er den litt stuka fremover
![]()
Sist endret av bakterius; 26/07/12 kl 18:33 Begrunnelse: La til bilde
Trivielt stuk!Er det grenrøret fra KL-racing?
Jepp, er i fra KL. men man får vell det man betaler for :P er fornøyd ellers![]()
Hadde håp om at det skulle være bra ja... Men jeg kjører intern wastegate. Kanskje jeg prøver det senere.Hvordan blir det med vannslangen? Nærme?
Ok
Blir litt nært men går bare fint om man har bandasje og noe rundt slangen, har ikke hatt noe problemer med varmen enda![]()
Jaja. da har man fått i hus 3 bars map sensor og 5 nye v-band klemmer som jeg lurer på om jeg har bestilt for små :P
Men da kan det tyde på litt mekking til helga =)
![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no