Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  34
Side 5 av 12 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 296

Tråd: larsverm - 75 164E - det går nok framover...

  1. #101
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 1janeinar Vis post
    164 hadde jo b30 som og er 6'er
    Joda men jeg prøvde å beskrive fantasien min om en 6'er med OHC bygd av Volvo som faktisk hadde fungert
    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Ja, i ettertid kan en fastslå at det måtte ha vært bedre - på toppmodellene av biler med et slikt kvalitetsrykte som Volvo må det ha vært skandaløst mye problemer med V6eren. Eventuelt burde de ha tatt til vettet og omarbeidet B27 etter et par år eller når det var de må ha blitt oppmerksom på saken - og ikke ventet til 1986...

    Men det hadde sine grunner at de ikke uten videre videreførte rekkesekser etter mønster av B30 på 264:

    "Samarbeidsmotoren" var visst nok på et tidlig utviklingsstadium på begynnelsen av 70-tallet egentlig en V8er, som de altså må ha sett for seg å bruke i toppmodellen, og da var det ikke aktuelt med en rekkemotor. Men skremt av oljekrise ca 1973 kortet de motoren ned med to sylindre.

    En annen ting var at man i samme bil som skulle ha den nye firesylindrede B21 (242/244/245), kunne sette den kompakte V6eren uten å foreta konstruksjonsendringer. Dette gjorde produksjonen mer rasjonell, og førte dessuten til at det, i tillegg til 264, senere gikk greit å iverksette både 265 og 262. Fronten på 164 ser ikke bare spesiell ut, akselavstanden er også 10 cm lengre enn på 142/144/145 - i prinsippet for å gi tilstrekkelig plass til motoren.
    Selfølgelig var det mest gunstig med en samarbeids v6 som alle merkene kunne bruke,og selfølgelig var den mer gunstig mtp plassen,da alle 200-serie kunne dele ''plattform''.jeg vet den er lengere ja,B30 er noe man må ha skikkelig plass til

    Men fantasien om en rekker 6'er fra Volvo med OHC som hadde fungert er det jeg ville frem til
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  2. #102
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Når vi vet hvordan utfallet ble, er jeg enig med deg - jeg bare prøver å antyde forklaringer på hvorfor de likevel gjorde som de gjorde, beklagelig nok...

    Det er god plass i motorrommet på 240/260, men likevel visst nok i snaueste laget til å sette inn noe tilsvarende B30 (uten diverse tilpasninger). Hadde dette vært planen, kunne de sikkert godt ha justert akselavstand og hva det nå var på både 240 og 260 så mye som det trengtes og klart seg med en karosserikonstruksjon og fått inn de motorene som måtte være aktuelle. Hadde de lagd en rekkesekser med samme volum pr sylinder som B21, ville det nok ha blitt en B32.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  3. #103
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    tja,hadde det vært etter en b19 hadde det blitt 3.0l igjen,da den er en 2.0l motor i grunn
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  4. #104
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Ja, dette blir jo ganske hypotetisk. Men mitt "forslag" er 1,5 x B21 = B32 - fordi at da 200-serien ble introdusert (høsten 1974), var det B21 som var den nye firesylindrede motoren, og jeg tenker at det kunne ha vært mest naturlig å basere en ny sekser på den nye fireren, i den grad de ville ha sett seg tjent med å ha noen kobling her i det hele tatt. I første omgang var B20 det billigere og velprøvde alternativet, B19 erstattet den først to år senere.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  5. #105
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Sant det du sier,jeg legger meg flat
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  6. #106
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Likevel - alt dette blir jo bare spekulasjoner og "kontrafaktisk historie". Men det kan jo også være artig.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  7. #107
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Volvo laga ein v8, basrert på B21, men den kom aldri i produksjon. Eit eller anna rart er det, sidan den ikkje er omtalt meir. Spørs om det berre var ein rover eller amerikansk v8, som vart presentert dom show.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  8. #108
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Om du har så mye info som mulig og en link om den motoren så er det intressant
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  9. #109
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Og der snakker vi altså ikke om den V8 som ble kortet ned til B27?

    Interessant - aldri hørt om det før.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  10. #110
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Har bare hørt om B36'en,men det er vel en helt enkel OHV 16v?
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  11. #111
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Og der snakker vi altså ikke om den V8 som ble kortet ned til B27?

    Interessant - aldri hørt om det før.
    Nei, den eksisterte sikkert volvo bestemte seg for å gå for prv.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  12. #112
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    B36 er vel en motor som ble brukt i lastebiler for lenge siden?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  13. #113
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Laga ein tråd angåande den raude v8en:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...lvo-V8-motoren
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  14. #114
    Registrerte brukere NikolaiB sin avatar
    Medlem siden
    15. sep. 2010
    Sted
    Vardø
    Innlegg
    591
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    B36 er vel en motor som ble brukt i lastebiler for lenge siden?
    Er det jeg og har fått høre.Men On-topic,skjer det noe mer med bilen?
    -Volvo 740 '85
    -Volvo 142 '74
    -Volvo 244 '81

    ''Children in the backseat cause accidents; accidents in the backseat cause children.Stick to a two-seater.''

  15. #115
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Å, 164en? Ikke stort som skjer, og jeg får ikke egenhendig gjort noe med den før om noen uker uansett, altså til sommerferien. Mulig jeg skal organisere å få den på verksted for service og teknisk gjennomgang noe før det, slik at det kommer litt i gang før jeg reiser sørover. Jeg har kjøpt emblemer og en instruksjonsbok. Ellers skal jeg fortsette å rådføre meg her angående visse deler i interiøret, f eks.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  16. #116
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard

    Du har ikke tenkt å ha r-sport trekk i denne å? Så den som var på Sørlandstreffet hadde det brune r-sport-trekket og syns det matcha bilen perfekt


  17. #117
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Hm, kunne jo se så smått interessant ut. Ser ganske rødt ut i det lyset der?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  18. #118
    Registrerte brukere Bård sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Skien
    Innlegg
    1.067
    Antall takk

    Standard

    Sola står midt på der samt bildet blei helt ræva, men skal være brunt/rødbrunt

  19. #119
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Får sjekke om det er av typene som vi kan få levert nytt nå - så jo ganske stilig ut, i hvert fall i det lyset.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  20. #120
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Å, 164en? Ikke stort som skjer, og jeg får ikke egenhendig gjort noe med den før om noen uker uansett, altså til sommerferien. Mulig jeg skal organisere å få den på verksted for service og teknisk gjennomgang noe før det, slik at det kommer litt i gang før jeg reiser sørover. Jeg har kjøpt emblemer og en instruksjonsbok. Ellers skal jeg fortsette å rådføre meg her angående visse deler i interiøret, f eks.
    nå har det gått noen uker, og jeg som alle andre er nyskjerrig påhvordan det går?
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  21. #121
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.870
    Antall takk

    Standard

    Har det skjedd nåke no?
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  22. #122
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Beklager, litt av hvert å styre med i sommer og det faller seg slik at det blir lite tid på internett.

    Jeg er faktisk ikke helt oppdatert på tilstanden akkurat nå, men jeg har plassert 164en på verksted. Målet er å få den både kjørbar og forskriftsmessig. I hvert fall service/vedlikehold og en skikkelig gjennomgang av alt teknisk er på sin plass.
    Sist endret av larsverm; 12/07/12 kl 22:41
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  23. #123
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    Innlegg
    4.870
    Antall takk

    Standard

    So då blir det kanskje registrering i løpet av sommaren?
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  24. #124
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Det VAR i hvert fall målet - men jeg tror jeg får forskyve det litt til både pga en del ventetid for kontroll på trafikkstasjonen og at ting går litt langsomt på verkstedet i ferien. Så får jeg i denne omgang heller prioritere å få den bra nok til å bli godkjent - og så drøye godkjenning og registrering til høsten eller kanskje til neste år...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  25. #125
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Har snakket med verkstedmannen. Pga ferie går det noen dager før det blir gjort noe mer akkurat nå, men så langt hadde han fått den til å gå bedre og han vurderte det foreløpig slik at det ikke var noe alvorlig galt med bilen. Så det kan være håp om at skumle og dyre overraskelser unngås.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  26. Takk Øygard takket for denne posten
Side 5 av 12 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. larsverm - 93 240SE
    By larsverm in forum 200 -serien
    Svar: 140
    Siste post: 10/10/16, 21:39
  2. V70 går ikke framover
    By JIMBO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 11/09/11, 20:10
  3. Kappe 1,5 runde. Går det?
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 28
    Siste post: 26/04/11, 16:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •