Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
Neida, men jeg kan by på ett ganske typisk eksempel litt senere.

Hmm, der var jaggu det første allerede.

200 amp gnist ja, akkurat.
Synes ikke at du snakker om noe annet, men kansje du ikke er klar over dette selv?
Nå kommer eks. nr. 2
Her sier du at det beste er en dreiemomentkurve som stiger litt hele tiden. Hvordan og hvorfor har du kommet frem til dette?
Det gir en totalt ubrukelig og revva motor, bare se.
Først må man forstå at ingenting vokser inn i himmelen i den virkelige verden. Vi må derfor sette minimum 1 stk. begrensning en eller annen plass og hvorfor ikke på maks hk? I dette tilfellet kan vi ta din egen 114 hk motor.

114 hk ved 5900 o/min er kun 138 Nm, men siden man proklamerer at en stigende dreiemomentkurve er det optimale så er også 138 Nm det maksimale man klarer å få ut av disse 2316 ccm med motorvolum.
Alle volvos 2,3 rødmotorer ligger på rundt 190 Nm originalt så du anbefaler da motorsoppsett hvor man kaster bort sinnsyke
190/138 = 38% av motorens maksimale dreiemoment og enkelt 70% i praktisk akselerasjonsevne fra lave turtall. En slik B230 vil gå dårligere enn en B17 - herlig.
Da gjenstår det bare én eneste ting, skrytet av toppeffekten for resten er patetisk revva.
Dette vil gjelde absolutt hver eneste motor som er sabotert til å levere en slik ultraveik dreiemomentkurve.
(Dette er rett og slett motorsabotasje og det motsatte av motorTRIMMING, men biltilsynet hadde nok likt det da bilene hadde blitt skikkelig trege.) De erfarne VET svært godt dette og det er derfor man blir "stuck", man tvilholder på en fallende dreiemomentkurve som er det som i praksis FUNGERER! best. Alternativene ER dårligere og "ditt" forslag er desidert værst.
Grunnen til at bilen din går "bra" er at dreiemomentkurven din går høyere og er fallende i større grad enn originalt!
Som sagt, jeg liker at den stiger litt hele tiden... at den STARTER høyt i utgangspunktet er jo en forutsettning. (det gjør jo ikke gammle B230 skrapet jeg har i brukisen da)

Den motoren som kurven på bildet kommer fra bygde jeg for vel 4 år siden, før jeg egentlig helt visste hva man hold på med. Nå er det da faktisk ca. 160Nm på 5900 i motor vel og mærke, men det er ikke maksmoment.. det ligger ca. på 4700rpm. Og er nok som de 190 ish som er originalt også... hvorav de originale 190Nm også er i motoren. De 114hk/138Nm er jo med drivverkstap og rullemotstandstap... Noe spesielt sprek er det jo ikke uansett hvordan man vrir og vrenger på det. Den har heller ei en konstant stigende kurve. Er mere som en bue hvor toppen ligger litt til høyre for midten. mesteparten av fallet fra de 190Nm til 160Nm foregår mellom ca 5200 og kutt.

Hvis du ikke tror noe på 200 amp gnist så har du jo VIRKELIG gått glipp av noe!

Jeg har fått med meg at du også er glad i kraftige tenningsanlegg Kanskje du skulle tatt en titt på ignition-exitere fra gassturbiner da... Mulig du kunne lært en ting eller to Populært kalles det for plasmatenning. Det er egentlig et dobbelt system, hvor man bruker en tradisjonell høyimpedanse coil til å tenne lysbuen med. Denne lysbuen er jo ofte på rundt 40kV, men bare i duren 200 milliamp som er sterkt begrenset av naturen til en spole, og høyimpedanskablene som må brukes. Når først lysbuen er tent er resistansen over pluggapet i seg selv nesten lik null, det er i resten begrensingen ligger. Men her kommer dette plasmagreiene inn vettu... Nå er det åpna ei "bro" og da trenger ikke spenninga være så høy for å få en brukbar strøm, sålenge det ikke er noe induvtive greier man prøver å gjøre det med. Det man benytter er igrunn en digital MOS-FET multiplexer som kontinuerlig lader opp en kondensator med bra størrelse, med ca. 500V. Kondensatoren er av plastisk type, med en veldig lav intern resistanse. Siden spenningen er så "lav" kan man bruke en tyristor som bryter til å slippe "helvette" løs. Multiplexeren har også en føleledning som kjenner spenningsvariasjoner i blokka slik at multiplexeren åpner tyristoren hver gang det tennes en gnist av den inductive coilen. Så går det egne lavimpedansledninger (typ 0,5 Ohm, trenger god skjærm) fra modulen til alle plugger, men 500V er ikke nok til å lage noe reaksjon på de andre pluggene, all "juice" går til den pluggen som allerede har en tent lysbue.

Vips...har man en gnist på 200Amp og flerfoldige kW styrke ila den durasjonen som gnisten varer Tror du meg fortsatt ikke kan jeg kopple opp en ign.-exiter til deg en gang vi skulle havne på samme treff (har ikke hilst på deg enda så) så kan du få ta på igniter-plug'en. Men det får du gjøre på egen risk, jeg tar ikke ansvar for eventuelle kjøttstykker som måtte bli sprengt vekk fra den utvalgte finger...