Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  273
Side 21 av 40 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 525 av 996

Tråd: Bakterius's Volvo 242-76 DRFTBRCK (21.01-2013) Bil blir byttet ut.

  1. #501
    Registrerte brukere danibjor sin avatar
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Ser du spacet ut TPS på spjellaksel. slip heller av akslen så TPS ligger ordentlig innat. Det skal ligge en o-ring i mellom for å tette.
    Tenkte å prøve å holde ting mest mulig orginalt - så det ble enklere for Marius å eventuelt bytte deler ved en senere anledning.. Tenkte ikke på tettningen mellom der.. Kanskje best jeg holder meg til ledninger og data.. så får Marius ta det mekaniske

    Sitat Opprinnelig postet av Zeeker Vis post
    Regner med at du har sjekka det, men jeg kan jo spørre uansett
    Har du sjekket at spjellet går opp 90 grader og ikke stopper på f.eks. 70?
    Det åpner som det skal, ja - og viser rett 0-100% i sprutet. Vi (jeg?) rotet litt med TPS for å få den til å vise rett i sprutet. TPS står på motsatt side på spjellhus til Saab'en, så først viste sprutet full gass når spjell var lukket og null gass når vi hadde bånn pedal.. og en stund hadde vi noen morsomme verdier på sprutet.. 70% når den var lukket og 50% ved steng spjeld osv.. i ulike kombinasjoner

  2. #502
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av danibjor Vis post
    Tenkte å prøve å holde ting mest mulig orginalt - så det ble enklere for Marius å eventuelt bytte deler ved en senere anledning.. Tenkte ikke på tettningen mellom der.. Kanskje best jeg holder meg til ledninger og data.. så får Marius ta det mekaniske



    Det åpner som det skal, ja - og viser rett 0-100% i sprutet. Vi (jeg?) rotet litt med TPS for å få den til å vise rett i sprutet. TPS står på motsatt side på spjellhus til Saab'en, så først viste sprutet full gass når spjell var lukket og null gass når vi hadde bånn pedal.. og en stund hadde vi noen morsomme verdier på sprutet.. 70% når den var lukket og 50% ved steng spjeld osv.. i ulike kombinasjoner
    At ting skal være originalt for å tilbakestilles er ikke dumt å tenke på når man gjør endringer
    Dessuten er det kjekt med ideer ifra flere gærninger

    Det er snadder å sette signalet feil vei
    Men dere sjekket av det åpnet 90 grader fysisk også?
    For å kalibrere i sprutet mitt (MS3X) så lagrer den en verdi i lukket posisjon, også må jeg gi full gass slik at spjellet åpnet seg max for så lagre den verdien. Men hvis spjellet åpnet fysisk 70% så vil sprutet mitt lese 100% fordi jeg sa at det var åpnet.
    Jeg bare spør jeg for klundra litt med å få spjellet til å åpne nok når jeg lagde braketten til TPS. TPS'n vrir seg bare litt over 90 grader. og det kjennes ut som full gass pga TPS'n stopper.
    Regner med at dere har tenkt på det men kjekt å spørre læll
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  3. #503
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Bør ikke bruke TPS'en i ytterpunktene av der den kan måle, det er bare et enkelt potmeter og har derfor ustabile grenseverdier.. Men dette ser absolutt bra ut!

  4. #504
    Registrerte brukere danibjor sin avatar
    Medlem siden
    10. mai 2012
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Det ble satt sånn at TPS er i nesten nullposisjon når spjell er lukket. TPS går et stykke over 90 grader, så den er ikke helt på max når spjell er i 90 grader (åpen) posisjon (men TPS-signal er kalibrert, så vi får 0-100% på sprutet).

  5. #505
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Dette her blir rått, Marius!
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

  6. Takk bakterius takket for denne posten
  7. #506
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torra Vis post
    Bør ikke bruke TPS'en i ytterpunktene av der den kan måle, det er bare et enkelt potmeter og har derfor ustabile grenseverdier.. Men dette ser absolutt bra ut!
    Min beveger seg bare litt over 90 grader så jeg bare må gjøre det sånn :/

    Sitat Opprinnelig postet av danibjor Vis post
    Det ble satt sånn at TPS er i nesten nullposisjon når spjell er lukket. TPS går et stykke over 90 grader, så den er ikke helt på max når spjell er i 90 grader (åpen) posisjon (men TPS-signal er kalibrert, så vi får 0-100% på sprutet).
    Da blir det bra Måtte bare spørre. hehe
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  8. #507
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Hvis du er nødt til å gjøre det sånn så har du ikke noe valg da, men om du har et valg bør det unngås. Når vi satte opp sensorer i sprutet på bilen vi bygger på skolen så merka vi at hvis vi satte nullpunktet for lavt ble den veldig utsatt for støy og målefeil. Hoppa mellom 0% og 10% hele tiden

  9. #508
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Kjekt med innspill folkens =)

    Skal bli spennende å se om man kommer seg på veien i natt

  10. Takk Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  11. #509
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Nordland/Bodø
    Innlegg
    4.259
    Antall takk

    Standard

    film er obligatorisk!
    Mine kjøp og salg erfaringer! (LINK)



    nåværende kjøretøy:
    94 volvo 945 godkjent med t5
    86 chverolet van

  12. #510
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Vi ble ikke helt ferdig så vi ga oss i 6 tia i mårrest :P

    Men er ikke mye igjen for prøvetur

  13. Takk Larsgunnar, Jan-Einar Jenssen takket for denne posten
  14. #511
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Jeg var en tur på verksted og fikk nesten gjort ferdig bremsene, mangler bare en Y-blokk og legge ett rør i fra kupe og ut til ventilen som veksler i mellom handbrems og driftbrems, må se i morgen om jeg ikke finner en fordelingsblokk i morgen slik at man kan stikke ut å rulle litt

    Tok noen bilder av div. som har blitt gjort, er mer eller mindre ferdig med motorrommet. er litt kobbel igjen inne i kupe.



    Blit ganske smud med kablene rett inn i kupeen


    Handlet meg noen racetema låser til bagasjelokk og panser.








    Handlet meg noen 3mm racetema spacere så jeg fikk på 17" felgan.

  15. #512
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av danibjor Vis post
    Tenkte å prøve å holde ting mest mulig orginalt - så det ble enklere for Marius å eventuelt bytte deler ved en senere anledning.. Tenkte ikke på tettningen mellom der.. Kanskje best jeg holder meg til ledninger og data.. så får Marius ta det mekaniske
    Det går fortsatt å bruke std spjeldbryter selvom man sliper av den messingakslen Jeg har prøvd
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #513
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Blir nok sikkert å "juster" akslingen litt efter kvert. har flere spjeldhus om det skulle trengs :P doh. sku egentlig hatt 3" 960 spjeld når jeg tenker meg om :P

  17. #514
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor det?
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #515
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om det faktisk trengs, men ser flere bruker det og tenker det har noe for seg? :P har du noen innspill?

  19. #516
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Trengs ikke Det som sitter der fungerer mer enn greit nok

    Kan også legge til at det er lettere å regulere motoreffekt og bilen under oppstell i svinger osv med 2.5" spjeldet. 3" spjeldet trenger mindre pedal-vandring for å slippe igjennom mer luft. Da blir det så lite å gå på mellom en fin sleng, og at man plutselig får litt for mye sleng
    Sist endret av Ola Moen; 17/05/12 kl 23:25
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  20. #517
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Nice. logisk var det også :P holder meg til 2,5" da

  21. #518
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om det var så logisk igrunn, men av egen erfaring skjer det for mye, for fort, med 3" spjeld. På vanlig A til B bruksbil blir det ihvertfall ubrukelig om man roter seg borti kø-kjøring, og når man skal ta pent igang.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  22. #519
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    I mitt hode ble det logisk siden 3" spjeld ved ved la oss si 10% åpning flower bra mye mere luft en 2,5" og dermed mer kontrollerbart med 2,5"?

    Skjønner :P
    Sist endret av bakterius; 17/05/12 kl 23:39 Begrunnelse: Retting :P

  23. #520
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Dette ble faen meg bra, Marius!
    Motorrom ser veldig bra ut uten kabelharver langs torpedoveggen.
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

  24. Takk bakterius takket for denne posten
  25. #521
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Hehe. joda. begynner å bli bil nå

  26. Takk Larsgunnar takket for denne posten
  27. #522
    Registrerte brukere Zeeker sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    3.143
    Antall takk

    Standard

    Hvordan bilen oppfører seg kan sikkert ha noe å si, men tror det har mere å si hva du har i understellet.
    Det er ikke veldig vanskelig å få en 2-serie til oppføre seg som ei slegge som en kaster med skaftet først.
    Egentlig holder det å kjøre originalt understell. hehe. Men feil kombinasjon av dempere/krengestag på sammen aksling og feil balanse med krengestag i forhold forran og bak er vel så viktig.
    Men det aller meste avgjøres av han som sitter ved spakene Det hjelper ikke om det er verdens beste bil om sjøføren er ræva til å kjøre

    Men nå har jo du spandert på så fint understell så nå har du litt å bevise.. haha.. hehe
    Sist endret av Zeeker; 24/09/12 kl 20:11 Begrunnelse: retting
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no

  28. Takk bakterius takket for denne posten
  29. #523
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    hehe sant det Zeeker.

    Må nok regne med å lære meg bilen å kjenne på nytt :P hadde "stål kontroll" på bilen i fjor så det blir spennende med dette oppsettet, blir jo sikkert noe helt annet å kjøre ser jeg for meg, men når jeg blir kjent med bilen skal du få se hehe

  30. #524
    Registrerte brukere Larsgunnar sin avatar
    Medlem siden
    12. mai 2011
    Sted
    Harstad, Troms
    Innlegg
    868
    Antall takk

    Standard

    Blir nok bedre å gå opp i HK-antall vil jeg tro, hehe
    -1993 Volvo 240, prosjekt tråd her. Solgt.
    -1987 BMW E30 325i, prosjekttråd på bimmers her.

  31. #525
    Registrerte brukere bakterius sin avatar
    Medlem siden
    26. mai 2011
    Sted
    Bodø, Norway
    Innlegg
    770
    Antall takk

    Standard

    Jeg satser på å kjøre uten stabstag foran og med 25mm IPD bak først siden bilen er så stiv nå og i tillegg kjøre med 25mm stabstag foran tror jeg bilen fort kan bli for understyrt, time will show

Side 21 av 40 FørstFørst ... 11 19 20 21 22 23 31 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 53
    Siste post: 15/01/15, 23:50
  2. ØK: Div 240 stash
    By Larsgunnar in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/07/11, 13:27
  3. Selges: 1976 Volvo 245 Transfer 7 seter (Limousine)
    By Dag Rune in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 31/10/10, 11:23

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •