Værsågod.
En kjommi har kjørt trimmet B230K i bilcross i, ja, det nærmer seg vel 10 år nå og ha aldri hatt ett eneste problem med dette så jeg vet ikke hvor stort problemet er i praksis. Det er nok en eller flere grunner til at Volvo valge å endre opplagringen fra det opprinnelige til denne utgaven også?
Han har vel ikke trykk plate som tåler over 650 nm, regner med det er maks 200hk i den siden det er en bilcross bil.
Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.
e vell ikke nå problem og bygg en turtalsmaskin me 2,5 veiv. Kuttet på min motor e på 8500 omdreininge. men uansett så anbefal eg og gå før skikkelige smidde råder og stempel. da har du et rimelig skuddsekkert oppsett
§16 Skriftspråk
SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)
Sist endret av volvoRsport; 21/03/12 kl 19:06 Begrunnelse: Brudd på forumregler
Ok.
Jeg ser jo teorien bak det, men ser som sagt ikke at dette blir ett problem i praksis.
Som du sikkert vet; via råden så trykker hvert stempelet ned veiven med en kraft på noe rundt 9000 kg (50 ganger i sekundet v/ 6000 o/min) og ved tenningsbank betydelig mer så det er sterke saker.
Veiven til enorme skipsmotorer blir skeive og defekte dersom de lagres liggende over tid. De må derfor lagres stående og får da en enorm vektbelastning helt bak på svinghjulskransen. Dette er helt uproblematisk.
Dette høres ut som en PÅSTAND, og har ingenting med teori å gjøre.
En påstand må bevises hvis den skal holde vann på noen måte, og dette føler jeg det mangler en hel del av i denne "bransjen".
Jeg har personlig ikke hørt om noen problemer med thrust-lageret på midten.
Det finnes også en hel rekke med vellykkede motorer som har thrust på midten, eksempelvis: Toyota 2JZ, Nissan SR20 og RB26.
Mitsubishi 4G63 har vel også dette?
Dette er jo en interessant artikkel: http://www.epi-eng.com/piston_engine...ign_issues.htm
"From an overall engine design perspective, the relocation of the thrust bearing from the rear main to the center main also helps reduce center-main bending deflection"
Man skal være litt kritisk, selv om ordene kommer fra en såkalt "motormann".
Ser den, men det e endel som får problema med veive, eller allerhelst råda som går av når man begynn å nærm seg 9000 rpm på 86+ slaglengde =) Endel krefta i sveng.. Også har det vell endel å gjøre med å ha lettest mulige deler til Rallycross etc, da blir det dyrt å få ting sterkt nok..
Offtopic: Når får vi se Worklog på din bil ?
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."
Da lurer jeg på hvor langt tilbake i tid du vil reise?
Boka jeg har liggende, "The High-Speed Internal Combustion Engine" av Sir Harry Ricardo, ble først sluppet i 1923 under tittelen "The Internal Combustion Engine".
Tenningsbank blir en annen sak. Der har du forbrenning med eksplosjonskarakter.
Greit nok, slik sett er også en håndgranat som går av en forbrenning.. Men som sagt, voldsomt hurtig!
Kap. XV. Eksplosjonsmotorer:
§ 83. Motorer for bensin eller andre ildsfarlige væsker av 1ste faregrad (flampunkt under 21 °C.) - Definisjon på eksplosjonsmotor.
http://nn.wikipedia.org/wiki/Eksplosjonsmotor - et lite stykke om saken på wiki..
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."