Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 37 av 37

Tråd: Turbo trimming av b230k med turbo (2.5l)

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.328
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Det står mellom disse kammene:

    KM Volvo B23 Turbo. steg 2 (Duration 270° Ventil løft 11.5 mm. Nockvinkel 112°) Synest den hadde litt lite løft.

    eller,

    Enem V16t (Volvo B23 V16 TURBO 268/112/12.2/1.5) (Tror denne passer best)

    Lurte på om noen hadde noen innspill
    Før man kan velge kam så må man vite hvilket grenrør og hvilken turbo motoren skal gå med, men på generelt grunnlag ser ikke noen av de to kammene der spesielt gjennomtenk ut til en lowcost dragmotor.
    Som du ser er ingen av dem høyeffektkammer og 1,5 mm er A-kam greier. :(

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Før man kan velge kam så må man vite hvilket grenrør og hvilken turbo motoren skal gå med, men på generelt grunnlag ser ikke noen av de to kammene der spesielt gjennomtenk ut til en lowcost dragmotor.
    Som du ser er ingen av dem høyeffektkammer og 1,5 mm er A-kam greier. :(
    Takker for innspilllet, men hele greien ble forkastet.
    Opplagringen (thrusten) på veiven er ett dårlig kapittel, ble rådet og styre klar.
    Var vel grunnen til volvo gikk over til samme opplagringen som i B23, på de seinere B230

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.328
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Takker for innspilllet, men hele greien ble forkastet.
    Opplagringen (thrusten) på veiven er ett dårlig kapittel, ble rådet og styre klar.
    Var vel grunnen til volvo gikk over til samme opplagringen som i B23, på de seinere B230
    Værsågod.
    En kjommi har kjørt trimmet B230K i bilcross i, ja, det nærmer seg vel 10 år nå og ha aldri hatt ett eneste problem med dette så jeg vet ikke hvor stort problemet er i praksis. Det er nok en eller flere grunner til at Volvo valge å endre opplagringen fra det opprinnelige til denne utgaven også?

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mars 2011
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Værsågod.
    En kjommi har kjørt trimmet B230K i bilcross i, ja, det nærmer seg vel 10 år nå og ha aldri hatt ett eneste problem med dette så jeg vet ikke hvor stort problemet er i praksis. Det er nok en eller flere grunner til at Volvo valge å endre opplagringen fra det opprinnelige til denne utgaven også?
    Han har vel ikke trykk plate som tåler over 650 nm, regner med det er maks 200hk i den siden det er en bilcross bil.
    Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
    Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
    Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2011
    Sted
    Mo I Rana, Nordland
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Har ikke sett denne komboen selv nei, antageligvis fordi du kommer til å skjære 530\531 toppen da oljekanalene i B230K blokka ikke er like som på B230A.. Bytter du derimot blokk til B230A\F\FT\FK osvosv, er det første som slår meg at stemplene er litt tunge originalt men siden du skal ha 2.5 veiv regner jeg ikke med du skal bygge noe sinnsyk turtallsmaskin ?

    Ser ut som ett billig alternativ du har kommet opp med! Burde være gjennomførbart ?
    e vell ikke nå problem og bygg en turtalsmaskin me 2,5 veiv. Kuttet på min motor e på 8500 omdreininge. men uansett så anbefal eg og gå før skikkelige smidde råder og stempel. da har du et rimelig skuddsekkert oppsett


    §16 Skriftspråk
    SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)
    Sist endret av volvoRsport; 21/03/12 kl 19:06 Begrunnelse: Brudd på forumregler

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.328
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Han har vel ikke trykk plate som tåler over 650 nm, regner med det er maks 200hk i den siden det er en bilcross bil.
    Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
    Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
    Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.
    Ok.
    Jeg ser jo teorien bak det, men ser som sagt ikke at dette blir ett problem i praksis.
    Som du sikkert vet; via råden så trykker hvert stempelet ned veiven med en kraft på noe rundt 9000 kg (50 ganger i sekundet v/ 6000 o/min) og ved tenningsbank betydelig mer så det er sterke saker.
    Veiven til enorme skipsmotorer blir skeive og defekte dersom de lagres liggende over tid. De må derfor lagres stående og får da en enorm vektbelastning helt bak på svinghjulskransen. Dette er helt uproblematisk.

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EVO Vis post
    Det jeg ble fortalt var siden du tilførte så mye trykk på svinghjulet når du clutchet, grunnet hard trykkplate.
    Skubbet du veivtapp nr4 mot nr 5 osv, og du fikk en uheldig ubalanse/svingninger i svinghjul på høye turtall når du skiftet gear.
    Dette kunne føre til knekt veiv, derfor valgte jeg og forkaste hele greien.
    Dette høres ut som en PÅSTAND, og har ingenting med teori å gjøre.
    En påstand må bevises hvis den skal holde vann på noen måte, og dette føler jeg det mangler en hel del av i denne "bransjen".

    Jeg har personlig ikke hørt om noen problemer med thrust-lageret på midten.
    Det finnes også en hel rekke med vellykkede motorer som har thrust på midten, eksempelvis: Toyota 2JZ, Nissan SR20 og RB26.
    Mitsubishi 4G63 har vel også dette?

    Dette er jo en interessant artikkel: http://www.epi-eng.com/piston_engine...ign_issues.htm
    "From an overall engine design perspective, the relocation of the thrust bearing from the rear main to the center main also helps reduce center-main bending deflection"

    Man skal være litt kritisk, selv om ordene kommer fra en såkalt "motormann".

  8. #33
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av zachariass Vis post
    e vell ikke nå problem og bygg en turtalsmaskin me 2,5 veiv. Kuttet på min motor e på 8500 omdreininge. men uansett så anbefal eg og gå før skikkelige smidde råder og stempel. da har du et rimelig skuddsekkert oppsett


    §16 Skriftspråk
    SMS-språk og dialekt er ikke tillatt. For at alle, uavhengig av boplass, skal kunne lese det du skriver krever vi at du unngår å bruke dette. Benytt bokmål, nynorsk eller det gjeldene språket i ditt hjemland. (F.eks svenske, dansk, engelsk)
    Ser den, men det e endel som får problema med veive, eller allerhelst råda som går av når man begynn å nærm seg 9000 rpm på 86+ slaglengde =) Endel krefta i sveng.. Også har det vell endel å gjøre med å ha lettest mulige deler til Rallycross etc, da blir det dyrt å få ting sterkt nok..

    Offtopic: Når får vi se Worklog på din bil ?

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2011
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    Ok, ser den.. Men poenget mitt er at man ikke bør kødde med stempler.. De tar tross alt imot kraften som oppstår under eksplosjonen.. Men for all del, prøv! Er jo gøy å høre hvordan det går!
    (Mener bare at jeg ville ha lagt litt penger i ordentlige stempler, men det er nå meg..)
    Det er ingen eksplosjon i en bensinmotor, det er forbrenning.
    1988 Volvo 740 prosjekt| electromotive tec gt| 350+hk|
    Ikke se problemene, se løsningene!

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av robin Vis post
    Det er ingen eksplosjon i en bensinmotor, det er forbrenning.
    .. Og hva er en eksplosjon? Jo, en HURTIG forbrenning. Det er ikke uten grunn at bensinmotoren ble kalt eksplosjonsmotor før i tiden, mens dieselmotoren ble kalt forbrenningsmotor.
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JonasS Vis post
    .. Og hva er en eksplosjon? Jo, en HURTIG forbrenning. Det er ikke uten grunn at bensinmotoren ble kalt eksplosjonsmotor før i tiden, mens dieselmotoren ble kalt forbrenningsmotor.
    Da lurer jeg på hvor langt tilbake i tid du vil reise?
    Boka jeg har liggende, "The High-Speed Internal Combustion Engine" av Sir Harry Ricardo, ble først sluppet i 1923 under tittelen "The Internal Combustion Engine".
    Tenningsbank blir en annen sak. Der har du forbrenning med eksplosjonskarakter.

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Da lurer jeg på hvor langt tilbake i tid du vil reise?
    Boka jeg har liggende, "The High-Speed Internal Combustion Engine" av Sir Harry Ricardo, ble først sluppet i 1923 under tittelen "The Internal Combustion Engine".
    Tenningsbank blir en annen sak. Der har du forbrenning med eksplosjonskarakter.
    Greit nok, slik sett er også en håndgranat som går av en forbrenning.. Men som sagt, voldsomt hurtig!

    Kap. XV. Eksplosjonsmotorer:

    § 83. Motorer for bensin eller andre ildsfarlige væsker av 1ste faregrad (flampunkt under 21 °C.) - Definisjon på eksplosjonsmotor.

    http://nn.wikipedia.org/wiki/Eksplosjonsmotor - et lite stykke om saken på wiki..
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. t5 trimming
    By kompi in forum Avansert trimming
    Svar: 75
    Siste post: 10/11/11, 21:55
  2. b230k + turbo ?
    By Audun in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 26/05/11, 18:07
  3. trim til 740 b230k (ikke turbo)
    By iceyman86 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 14/01/11, 17:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •