hmm.. finner vel ut av detEr kun 2 kontakter på + og må ha 3 for å få den brune og de 2 blå som trengs.. hmm. skal det ikke gå konstant strøm igjennom den brune som går igjennom starteren? den skal vel egentlig gi strøm når tenninga er på hakk 2?
hmm.. finner vel ut av detEr kun 2 kontakter på + og må ha 3 for å få den brune og de 2 blå som trengs.. hmm. skal det ikke gå konstant strøm igjennom den brune som går igjennom starteren? den skal vel egentlig gi strøm når tenninga er på hakk 2?
Mercedes Vito 119 4x4 2021'' Arbeidsbil
Chevrolet Tahoe 6,5TD 1996'' Bruksbil
BMW Xe 225 2017'' Konebil
Volvo 242DL 1982 Prosjektbil (Ny gjennomgang på karosseri påbegynt 2021)
Alfa Romeo GTV2.0 1985'' (fremtidig prosjekt)
Hvis det er en eldre Stømbergforgasser så kan du flytte hele forgasserstempelet over og det vil passe fysisk.
Det er imidlertid slik at de eldre forgasserne justere CO underfra og de har derfor ett lett demonterbart messing eller plastlokk i bunnen av flottørkammeret. Nålen har en liten hylse som skrus fast i forgasserstempelet.
På de nyere Strømbergforgasserene justerer man CO ovenfra og dette krever en annen nål med større og gjenget hylse. Turbomotorer trenger flottørkammer som er tett og uten lokk i bunnen.
Nålene passer ikke om hverandre.
Hvis du flytter hele stempelet over så må du forvente feil CO og dette blir det mer enn alminnelig vrient å korrigere.
Sist endret av Batland; 30/03/12 kl 13:59
åssen får man da tak i de originale (eller tilsvarende) nålene og hylsene til turbo? : / skal gjøre ett forsøk, men såvidt jeg så gikk det ikke an å justere den nåla som satt der på noen måte heller : / kanskje det og var vanlig strømberg.
Gassern som sitter på har tett bunnkar
Var tett bunnkar på delegasseren åsatt over hele gass stempelet med nål og membran, fylte på atf olje og alt fungerte
Fant ut at den blårøde ledningen går inn til en annen blå ledning, satt det på plass og fant ut at sikringa var gått :P nå fungerer tenninga
Starter omtrent før du vrir om nøkkelen
Målt turbotrykket til ca 0,45 bar Men bilen skyter etterhvert hvis dere skjønner hva jeg mener? alltid vært sånn... og den kan finne på å stoppe og :P starter med engang igjen.
Flott, men du glemmer deg stadig bort seg jeg. Turbomotorer TRENGER som tidligere nevt Motorolje i forgasseren og IKKE atf olje.
0,45 BAR er helt ok i begynnelsen.
Hovedproblemet du har nå er at du ikke engang kjører AT forgassernål, men 100% original 82 hk Amazon nål som gir så ALT for mager blanding at du er ute på tynne is nå.
Når motoren går så magert at den kubber da er det motorskader på gang så dette vil jeg fraråde.
Har de ikke nåler på Volvo? Jeg kjøpte jo org. gassernår og sete til min 87.240 med b230a..? Ev. kjøpe noen nåler (kostet ikke stort) og kanskje prøve å oppsøke noen som har erfaring med sliping..? Fiske litt i sverige kanskje..?
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."
Jovisst.
Hvis man lader <0,5 BAR så kan man bruke de originale Volvo AT forgassernålene. Det er først nå man passerer ca. 0,55 BAR at "chippet" nål (eller tilleggsprut) blir stadig mer nødvendig.
Absolutt alle kan slipe forgassernål, men resultatet blir så godt som alltid deretter. De som VET hva de driver med tar rundt kr. 1000,- for å slipe en nål til KORREKT profil dette oppfattes gjerne som dyrt.
Heh, jajaa.. Da kan de bare kjøre org. trykk for min del..Hadde jeg skulle trimmet seriøst med strombergforgasser så hadde ikke 2000 vært en hindring heller.. Blir jo samme pris som et sett dyser ca..
Jeg er sikker på at jeg har dumpet innom "chippa" forgassernåler på eBay for en tid siden.. Husker klart og tydelig at vedkommende solgte "rallynåler" og seteventil/dyse, skulle klare ca.235hp+/- med 1.2 bars wg-actuator på T3-turboen. Dette er kun hva jeg mener å huske, kan være at jeg bommer litt.. Men er nesten 100%sikker på at det var slik det sto. Skal prøve å se om jeg har lagret noe spor av denne fyren på pc`en..
"300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit
Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."
Vet du sier det skal være motorolje , men om jeg tør spørre: hvorfor? den går og kan fint gasse med atf? er det fordi den skal respondere litt tregere med tykkere olje?
Leste litt i forgasserturbo tråden nå :P Bytter til Motorolje i gasseren ved første andledning
Den gamle nåla må også ha vært ''uoriginal'' For den var helt identisk:P
den lyse ''poff'' lyden under lading kan være fordi den får for lite bensin?
Har litt eksos lekkasje fra syl 4 til grenrør pga skakke bolter (derfor jeg skal bytte topp) men det spiller ikke en SÅ stor rolle?
Sist endret av Voolvoo; 02/04/12 kl 19:55
I motsetning til "vanlige" forgassere så har ikke Strømberg forgassere en akselerasjonspumpe som pøser på med ekstra bensin når du flytter gasspedalen. I stedet har de ett demperstempel og demperolje som sørger for at blandingen blir fetere ved behov. Når man har komprimert luft i trykkboksen slik man får med turbo, da trenger man en større mengde drivstoff for å klare samme AFR. I tillegg er det slik at turbomotorer foretrekker enda litt fetere blanding under akselerasjon enn det sugemotorer foretrekker.
Bare se hvordan det såg ut når touring car var turboladet og interessant. http://www.youtube.com/watch?v=5vRDo...eature=related
Tykkere olje gir dette resultatet.
Når det "poffer" i dumpvalve, innsugsmanifold, forgasser og trykkboks så er det nesten alltid ett tydelig tegn på motorfusk forårsaket av alt for mager blanding.
Hvis du forsiktig drag i nålen og leser oppe ved messinghylsen, så ser du bokstaver. Turbonålene, og KUN turbonålene er merket FJ og FN.
Sist endret av Batland; 02/04/12 kl 20:09
Det skal sjekkes på begge nålene i morgen
Takk
Har seg jo sånn at 1000,- høres brutalt ut for en liten nål :P
sant så sant![]()
Lurer litt på den spindelen inne i fordeleren..
Som nevnt tidliger så er den ene tappen litt feil, trolig fordi den har slått borti noe. så den er jo ikke helt rett, jeg har retta den ut med tang og slipt den så rett som jeg klarte.. motorn går veldig pent før ladetrykk.
Kan den ha noe som helst betydning? du som har greisusen på det batland?
Skal fixe litt på fredagen.. blir mye fram og tilbake som vanlig:P
har lakkert gulvet innvendig og skal begynne å monter littforhåpentligvis flytte bensinpumpe osv.
Det er ikke uvanlig at "stjernen" er skadet etter å ha hektet i klipset som holder fordelerlokket på plass. Vi har ikke hatt noen problemer etter å ha rettet den skadete armen og justert klaringen til det samme som de andre.
At du får problemer ved ladetrykk er nøyaktig som forventet pga Amazon nål ogATFolje.
Ser ut som det står ''BICC'' på gassnåla.
Flytta bensinpumpa til der den skal stå, kobla den på sikring nr 11. lagt i gulvteppe og satt inn stoler, bytta til motorolje(hadde bare 10w40 om det går greit?) osv idag :P
Tok en liten prøvetur, da datt det lille jeg har av eksosanlegg av.. :P skal slipe litt nål på Mandag om ikke før![]()
bør jeg egentlig slipe ganske mye da? :P kjekt å vite![]()
Her står det mye lurt...
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=4972
'78 265GL Prosjektet. V8'ern skal ut
'89 245 - Turbosleden, skal bli sleeper *Solgt* :(
'87 Chevrolet Van 6.2 V8 Diesel - Festvogn! *Solgt*
'99 Chevrolet Suburban 5,7L Vortec - Bensindyret/bruksbilen
Med det samme du har slipt for mye er nålen ødelagt. Du MÅ derfor begynne med å slipe lite og forsiktig, så prøvekjøre. Gjenta dusinvis av ganger og helt til bilen går perfekt.
Hvis du ikke klarer det og gir opp, da kan du lage en slik "Hvordan trykksette Strømberg" guide som andre har gjort.![]()
Legg merke til at de fjerner choken. Har du forsøkt å starte en kald motor uten choke? Eneste løsningen er å justere CO så høyt at en kald motor starter uten choke. Dette sender forbruket til himmels. En revva løsning.
Til høyre ser man hvordan gutta som fjerner chocken sliper nåler:
![]()
Sist endret av Batland; 07/04/12 kl 12:34
Bør ta ''LITT'' Midre enn det med andre ord?
Slipe den litt kortere?
Ser ikke mange av bildene på den ''savar turbo'' siden.. skal se litt mer etterpåer det skummelt at trykket flyr ut ett par steder? vil den skyte pga det?
begynner å bli litt usikker på om den egentlig er trykktett.
Klarer du å nevne ett par hull som MÅ være tette for at det ikke skal bli kål?![]()
Sist endret av Voolvoo; 07/04/12 kl 19:30
Sliper å sliper.. holdt på i flere timer.. slipe, prøvekjøre, slipe og prøvekjøre.. Poffinga forsvinner ikke, men lukter at den er nødt til å få altfor mye bensin.. Hva F... kan den poffinga komme av nå? :S Bruker motorolje i gassern. ladetrykk er ca 0,5-0-55
Virker som den ikke poffer før jeg kommer over 0.4bar.
Sjekka gasseren mot Amazon gassern.. er betydelig forskjell på Nålventil og bensin inn.. Gamle nålen sto det R*FN ellernoe.. Må ihvertfall være en Turbogasser.
Foresten.. Bruker biltema tennplugger og 95oktan... Har det noe innvirkning?
isåfall, åssen Plugger er MUST? og burde kanskje helle på 98oktan
Sist endret av Voolvoo; 09/04/12 kl 19:47