Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  14
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 47

Tråd: Foring av B230: Del 1 og Del 2

  1. #1
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard Foring av B230: Del 1 og Del 2

    Tenkte og dele med folket Forings Prosjekte vi har gående med B230 blokk ved Cylmo.

    Denne blokka skal testes av teigen her på forumet, som har sprukket en del blokker i sin 800hk maskin, så vi får se om dette holder.

    Vi setter tilbake like mye gods som vi borrer bort i form av foring, men foringen har 50% større matrial tetthet en orginal støpgods, og den er solig/seig og er tenkt og skal flexe hvis nødvendig i stede for og sprekke under store belastninger.

    Here we go

    Blokka

    Vi syre duppa den kjapt for og få bort maling og grums, ligger den lengre forsvinner rusta også, men stresset ikke med dette nå.

    Selve foringen


    Blokken sjekkes i alle rettninger for og se om den ligger plant, og sjekker ugjevnheter så kallt "blueprinting"

    Her deckes blokken for og ha en 100% rett flate og jobbe og måle ut etter, kuttet er på 0.05mm (5/100mm)

    ferdig resultat av deckingen

    Her justeres cylindrene inn og lagres på CNC maskina

    Så måles foringene for og finne ut press passningen osv.

    Borring på gang

    Vi borrer cyl 1 og 3 pga kraven på foringene vil gå inn i hverandre, og d blir mindre stress på blokka slik.

    D går akkurat hull på 101.9mm ca

    Så lager vi step down for kragen på foringen

    Kontroll måler hele tiden

    Blokken varmes til 80grader for lettere og få inn foringene og vi smører på med loctite i cylinder veggen.

    Opp i pressa på 1.

    2.

    3.

    Fra undersiden

    Foringen klemmes fast mens vi borrer de to andre hulla.

    Resten ferdi borret

    Her ser man at kravene går akkurat inn i hverandre. Foringen stikker 0.1mm over for og ha press på seg når vi skrur på stress plata til slutt.

    Alle foringer på plass


    Så klemmer vi dem fast med en stress plate til loctiten har herdet, får stå 24timer som regel.



    D var alt i Del 1, neste gang skal vi borre ferdig og hone cylindrene til rett klaring mot stempelm og decke ferdi blokka siden foringen stikker 0.1mm over plan.

    Takk for nå
    Sist endret av MGP; 10/04/12 kl 21:22
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  2. Takk ArneR, Ola Moen, gaupe, GMV, Njål Nilssen takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Aure i Møre og Romsdal
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    FYFAEN så rått! Dette er interessant!! Hva vil prisen på jobben bli ca. med deler ved success?
    "300hk på en td04 18T ? Inte rart norska volvor går skit

    Et peak på "300"hk före motrykket stiger til himmelen och bilen tappar effekt som fy..."

  4. #3
    Registrerte brukere Adrian S sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2010
    Sted
    Hordaland
    VCCN medlemsnummer
    839
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Ser bra ut

    Hva blir prisen for noe sånt?
    Volvo 245 1992 B230F + turbo
    Volvo 245 GLT 1986 B230E
    [x] Volvo 240 1990 B230F
    [X] Volvo 240 1988 B230K

  5. #4
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Vi driver og regner på dette for å prøve å få til en mest gunstig pris, men detter er mye jobb og tar fryktelig med tid, så d vil koste penger , ser for meg mellom 10-15.000kr for hele jobben med foringer.

    Jeg brukte 6 timer på bildene over i maskiner osv, og vi tar 750kr pluss mva i timen for maskinerings arbeid, så man kan jo renge selv, og blokka er jo ikke ferdi enda heller, så pengene flyr

    Kommer med priser når vi har fått regna på jobben nå er jeg mest innterisert i og se om d holder

    Mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  6. #5
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Jeg liker!
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    256
    Innlegg
    245
    Antall takk

    Standard

    Oy oy tofft.

    Ser knallbra ut.

    Blir gøy og se hvordan dette fungerer. Moro og se hva som egentlig går ann og lage til i disse gamle krigsmaskinene.

    Til Teigen: hvilken effekt skal du kjøre med? Trykk?

    Til Tosk: hvilke topplokksbolter anbefaller du? Er det vanskelig og maskinere og få til topplokksbolter helt ned i bunnpanne.
    Litt nysgjerrig på hvordan holdet rundt bolter blir når du tar bort alt(ser sånn ut) mellom sylindre.

    Mvh Filtis

  8. #7
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Halla kompis

    Jeg anbefaler ARP studs og cometic pakning, tror ikke d skal gå ut over godset nevneverdig, da den øverste 2-3cm på blokka er hel støpt, dum som jeg var tok jeg ikke bilde av blokka jeg borra ut ALT på for og se hvordan ting så ut inni så jeg håper og tror d ikke skal svekke planet selv om vi har borra ut "litt"

    Er desverre ikke plass til longstuds som på cosworth på volvon da du havner rett i olje kanal mener jeg og huske sist jeg sjekka :(

    Mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  9. #8
    Registrerte brukere bruningen sin avatar
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Sted
    røyken
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    hvordan skal dere få det tett etter at dere har borret hull ut i vannkanal?mener dere loctite holder?
    Hvorfor kjøre volvo når kvalitet kommer fra tyskland!

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Hey. Dette blir ordentlig morro. Må desverre justere ned effekttalla litt her til 648,9hk 810nm (8v).. Men detter fort nedpå en 16v. Kjører med 2b, men var og henta ei ny comp snurre her om dagen, så får se i benken til KRB hva vi ender på! Dette blir rått. uppdates kommer

  11. #10
    Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Innlegg
    1.019
    Antall takk

    Standard

    Rått dette tosken
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo

  12. #11
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bruningen Vis post
    hvordan skal dere få det tett etter at dere har borret hull ut i vannkanal?mener dere loctite holder?
    Var jevlig dumt at jeg ikke tok bilde av den som jeg borra alt bort i, for 2-3cm opp og nede i blokka er tjukk og mye gods, så i teorien skal kun presse på foringa holde tett oppe og nede, men bruker loctite for sikkerhets skyld uansett. Har trykk testa blokka på 2bar å den lekker ikke. Men om den lekker etter x antal km får vi se

    Tenk på motorer med våte foringer da, de har heller ikke loctite, men de er også tett? fleste har o-ringer som regel, men alfa romeo og rover har stål foring rett i alu uten noe tetting og de holder tett.

    Her er en volvo 5er extreme hehe, denne er også tett men har i tilegg o-ringer da



    Mvh
    Sist endret av MGP; 31/03/12 kl 10:29
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  13. #12
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Dette er snadder

    Har drevet litt med maskinering tidligere, men skjønner nå at jeg bare har snust på overflaten Dette blir morro å følge med på !!
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  14. #13
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Ja mye man kan gjøre i maskinerings verden
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tosk Vis post
    Var jevlig dumt at jeg ikke tok bilde av den som jeg borra alt bort i, for 2-3cm opp og nede i blokka er tjukk og mye gods, så i teorien skal kun presse på foringa holde tett oppe og nede, men bruker loctite for sikkerhets skyld uansett. Har trykk testa blokka på 2bar å den lekker ikke. Men om den lekker etter x antal km får vi se

    Tenk på motorer med våte foringer da, de har heller ikke loctite, men de er også tett? fleste har o-ringer som regel, men alfa romeo og rover har stål foring rett i alu uten noe tetting og de holder tett.

    Her er en volvo 5er extreme hehe, denne er også tett men har i tilegg o-ringer da



    Mvh

    Siklesikle.
    Hva koster en jobb som denne her?
    Innehaver av ØSKEN FJØSMEKK
    (Null garanti kun skruglede og god kaffe)

    Har hatt annet enn Volvo jeg også.
    Men jeg tok til fornuften.......

  16. #15
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Litt usikker i farta, denne jobben er ikke gjort av meg, jeg bare lånte bilde. Kommer seg vell på 15-20.0000kr tenker jeg meg, foringene koster vell 2500kr stk om jeg ikke husker feil.

    Mvh
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Er det den femmeren som benka over 1100hk i en svart 850 med S/V70-front? Mener å ha sett de bildene før.

    I hvilken bil havner motoren dere bygger?

  18. #17
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    Er det den femmeren som benka over 1100hk i en svart 850 med S/V70-front? Mener å ha sett de bildene før.
    Den svarte 850'en hadde D5-blokk.

  19. #18
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Nei Leif kjørte orginal foringer bare stivet opp med staver og chims, denne motorn går i usa faktsik.

    Skal stå i bilen til teigen denne 230 blokka
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andersg Vis post
    I hvilken bil havner motoren dere bygger?
    Det kommer prosjekttråd om bilen når den er ferdig, ca to uker etter blokka er i havn. Kommer mest til og omhandle kjøring\missbruk for å bevise at dette er rette løsninga for holdbarhet. (er jo tross alt blokkene som er problemet inn the end)

  21. #20
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Vi får håpe den gjør d da hehe, men man må prøve for og finne d ut
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  22. #21
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Den svarte 850'en hadde D5-blokk.
    Link til dette?

    Eventuelt samme stilen på et annet prosjekt...

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Teigen Vis post
    Det kommer prosjekttråd om bilen når den er ferdig, ca to uker etter blokka er i havn. Kommer mest til og omhandle kjøring\missbruk for å bevise at dette er rette løsninga for holdbarhet. (er jo tross alt blokkene som er problemet inn the end)
    Kult kult. Blir spennende lesing, tipper veldig mange her inne syns det er gøy å se strikken strekt hvit. Lurte egentlig mest på hvilken bil dette var, man pleier jo å få med seg 800hk-Volvoer...

  24. #23
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av C.Erstad Vis post
    Link til dette?

    Eventuelt samme stilen på et annet prosjekt...

    http://www.garaget.org/?car=58795
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

  25. #24
    Registrerte brukere wetterhus sin avatar
    Medlem siden
    06. juli 2010
    Innlegg
    47
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Siklesikle.
    Hva koster en jobb som denne her?
    Dette er Darton foringer. Vi har dem på lager til volvo hvitmotor 4,5 og 6 syl.
    Priser kommer snart
    Driver med første femmerblokka nå så vi må også se an timeforbruket først.
    Morro at det testes litt rundt omkring :-)

  26. #25
    Registrerte brukere MGP sin avatar
    Medlem siden
    10. aug. 2011
    Sted
    Trøndelag - Skaun
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av wetterhus Vis post
    Dette er Darton foringer. Vi har dem på lager til volvo hvitmotor 4,5 og 6 syl.
    Priser kommer snart
    Driver med første femmerblokka nå så vi må også se an timeforbruket først.
    Morro at det testes litt rundt omkring :-)
    Må testes litt

    Når dere får lekasje på topp pakningen med disse foringen, så give me a call, så skal jeg fortelle hvorfor, hvis ikke dere har fått beskjed om hva som må gjøres da, darton selv var ikke klar over d selv sist jeg prata me dem
    MG Performance
    Motormekaniker hos www.cylmo.no

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. stabstag foring til 740
    By tennpluggen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 30/11/11, 20:58
  2. Foring til bærearm bak - AWD ??
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/04/11, 15:12
  3. Tårnstag foring
    By S80 T5 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 27/09/10, 18:00
  4. Foring øvre motorfeste 98 V70
    By Arvid André in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 09/05/10, 12:23
  5. Konisk foring til 142
    By Bård in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/03/10, 13:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •