Smart Men er det gjennomførbart?
Smart Men er det gjennomførbart?
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Piezoelektrisk sensing, ikke for mannen i gata... ennå... Iaffal så gir det ny mening av definisjonen "dyrt".
Plasmatenning? JEPP... http://bluephoenixignition.com/
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Ikke så bort i natta pris heller faktisk Dette skal jeg ha litt mer i bakhodet
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Blitt litt mer optimistisk til haltech. Siden jeg kan kjøpe det fra forhandler 15 min hjemmefra
Haltech Platinum Sprint 500 til litt under 8k
Hva mener dere med full sekvensiellt?
Noen steder jeg kan lese om datasprut og de forskjellige ord og uttrykk?
2003 Volvo V70 D5 163hk, 1990 Volvo 740, 1994 Volvo 940
X: 2001 Volvo V70 2.5 TDI, 1995 Volvo 850 2.5 20v [SOLGT], 1995 Volvo 855 [SOLGT OG VRAKET]
Fullseksvensielt betyr at HVER plugg, og HVER dyse har sin egen utgang, og ingen som er kopplet til felles utgang. Fyrer av feks. dyse #1 kun rett før/gjennom innsugsingsfasen på syl. #1. den er da passiv i alle andre tilfeller når det foregår noe på de andre sylinderne Samme gjelder tenning. Coil #1 fyrer kun av når syl. #1 har tenningssyklus, og er passiv under syklusene til de andre sylinderne.
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
til dere som mapper datasprut, hvordan program bruker dere til å mappe? å hvor laste ned det?
Du finner det meste her: http://www.haltech.com
Man bruker som regel tuningsoftware tilhørende det sprutet man mapper, da det i sævrt få tilfeller går å bruke tuningsoftware tilhørende ett annet sprut.
Se etter link der du kjøper det aktuelle sprutet. Jeg har ei god samling liggende på skrivebordet på min maksin.
TunerstudioMS som er det jeg bruker mest og som er til alle utgaver av Megasquirt. Halwin 1.26 og Halwin 1.89, som er til forskjellige haltech sprut. DTASwin som er til DTA. MoTeCECUManager, som er til MoTeC.
ECU-SM4 og SMC SM2 som er til Autronic. Stinger 4ECU, som er til ett Stinger sprut. SA3000 som er til Civinco.
GWv4 som er til ett GEMS sprut beregnet på Subaru. CalEdit som er ett tuningprogram som brukes ilag med chipmodul på Ford sine EEC-IV sprut.
Gidder ikke å finne link til alle disse nå :P
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
i dag skjedde det noe rart med bilen
kjører med ms datasprut å sku starte bilen, å den går konstand på 4-5000 omd på tom gang
noen som har no tips?
har lyst på data sprut og tenkte på megasquirt, da den er rimelig, noen som har det på bilen sin som kan fortelle litt om hva de synes om den, om den var grei å montere, åsen det var å programere og hvor dem kjøpte den ifra. for dem som fikk firma til å mappe kom gjærne med firmas navn og hva de tok for jobben.
Megasquirt er absolutt et godt alternativ med et hav av muligheter.
Det man må huske er at DIY-faktoren er ganske høy på MS, slik at det kreves en stor egeninnsats i form av læring.
Dette gjelder jo i prinsipp alle styresystemer, men MS er muligens litt mer krevende sånn sett.
I planleggingsstadiet er det slik at du selv er den personen som kan svare best på om MS er det rette for deg!
Har du interesse av motorstyringer og ønsker å sette deg inn i de tekniske detaljene, er MS trolig et bra valg.
Det finnes en fin samling med manualer som jeg anbefaler deg å se nærmere på:
http://www.megamanual.com/
http://www.msextra.com/doc/index.html - inneholder også mye nyttig informasjon, samt supportforumet på samme nettsted:
http://www.msextra.com/forums/index.php
Til å begynne med kan det virke litt uoversiktlig, mye på grunn av alle de forskjellige typene/modellene som eksisterer.
En kort oppsummering av disse blir slik:
- MS2 v3 eller v3.57 kan sees på som grunnmodellene, med mye funksjonalitet for pengene.
Forskjellen mellom v3 og v3.57 er i grove trekk at det har blitt benyttet overflatemonterte komponenter i v3.57-boksen. Det vil si at v3.57 i alle tilfeller leveres ferdig montert/loddet.
- MS3X er den nyeste utgaven, og gir deg muligheten til å kjøre opp til 8 sylindre sekvensielt (tenning og fuel).
Heldigvis finnes det nå komplette kit man kan kjøpe direkte fra http://www.diyautotune.com/ , slik at man behøver ikke å være et fantom med loddebolten.
Mappe/programmeringsbiten er nå blitt helt smertefri med den nye softwaren (TunerStudio), sammen med MegaLogViewer.
Dette ble kanskje litt fort og kort, så du får bare stille spørsmål.
Vi er jo også heldige nok til å ha Truckdriver inne på forumet, som er meget kompetent på Megasquirt.
Men jeg er jo bare en glad amatør Uansett, takk for den
Veldig enig med det du skriver. Om man har ett ønske om å lære selv så er ett DIY sprut som MS ett godt alternativ, det er jo tross alt utviklet for å bruke i undervisning.
For de som ikke har ett ønske om å lære selv så er ett kommersielt sprut montert og mappet av noen med peiling ett bedre alternativ. Det koster dertil mye ekstra.
En negativ ting med pcb v3.57 har jeg lyst å understreke. VR kretsen har ikke nøyaktig samme komponenter som v3.0, og man opplever derfor ofere problem med at man kan miste turtallsignalet, typisk med Motronic triggere som Volvo bruker, og andre triggere med mange tenner. Dette + at pcb V3.57 er vrient om man skal modde noe er grunnen til at jeg egentlig foretrekker pcb v3.0.
Jeg har loddet inn 3 coildrivere i en v3.57 engang, men det var pirkejobb.
Til en MS3X installasjon der man allerede har mange I/O så er v3.57 ett rimelig bra alternativ, om man har VR kretsen i bakhodet da.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
eg skal bestille meg MS fra statene koster meg sirka 3000 kr med 25%moms for sette men da må eg lodde alt sammen men er ganske plug and play, ser veldi mangen som bruker MS i usa å de er veldi fornøyd + det er veldi mange ting du kan justere på som er veldi greit siden heter vertfall www.diyautotune.com ganske greie folk der også
kjør hardt, kjør stil kjør volvo uten tvil åååååh faen en purkebil
Jeg har bestilt alt mitt derfra. Og om det er noe du lurer på om produktene dems så er de kjapp å svare på mail
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
kordan var mappingen om du har begynt med den
kjør hardt, kjør stil kjør volvo uten tvil åååååh faen en purkebil
Kjøpt meg KMS MP25 datasprut. Noen som har noen erfaringer med det eller tips å komme med?
Meg du spør? Har ikke handlet derfra nylig. Sist gang jeg kjøpte var vel en MS3X til en kompis, sist sommer. Den står i en Porsche med B230 motor i: http://forum.vccn.no/showthread.php?...B8p-kj%C3%B8rt
Jeg har bestilt derfra mange ganger og til mange personer. Totalt tipper jeg at jeg har lagt igjen ca 50000kr der alt inkludert.
Mapping har jeg både begynt med og avsluttet på en rekke biler. Til mapping under kjøring bruker jeg i stor grad VE Analyzer Live, og mye mapping via logg.
Mesteparten av justering på VolvoPorscha er gjort via logg tatt under løp. Den første mappinga på denne ble gjort dagen før første løp, med bakhjulene jekket opp og bremsene for å belaste motor. Den ble grovmappa på ca 2 timer ved hjelp av VEAL og en del manuell mapping.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018
halloen kan man koble megasquirt 3 på en volvo 850 T5 motor..??
Sist endret av RUNE-T5r; 15/04/12 kl 12:31
Ja, det har vært gjort før. Har ikke prøvd det selv. Men jeg har lest av en som har prøvd det at full sekvensiell innsprøytning er anbefalt, pga gangen ikke blir pen med batch fire. Altså MS3X for full sekvensielt sprut.
- 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018