Jeg bare lurte på om noen der ute vet hva slags bakaksel det er på 242L fra 1978? Er det orginalt en helt stiv bakaksel eller er det 1031 akselen?
Jeg bare lurte på om noen der ute vet hva slags bakaksel det er på 242L fra 1978? Er det orginalt en helt stiv bakaksel eller er det 1031 akselen?
er orginalt stivaksel ja. sansynligvis typ 1030. 1031 er også en stiv aksel, men en "nyere og sterkere" modell av 1030, slik jeg har forstått det. disse eldre 200'ene har 1030 akseler orginalt, tror jeg. Skyt meg for evnt. leifer i opplysninga
97' Volvo S70 T5
90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(
Høres rett ut fra Olav - en stiv aksel er det uansett på 240-serien. Den sterkere typen 1031 finnes på alle/de fleste nyere etter et visst tidspunkt og en tidligere periode er de nok forbeholdt de motorsterkeste versjonene. Vet ikke om klare skiller mellom motorer og årsmodeller.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
takk larsverm for god info! har gått ett år siden siste 240, så måtte langt bak i hodet for å finne infoen:P er ikke bare bra å gå over til rak femma:P savner godbilen.
97' Volvo S70 T5
90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(
Likevel blir det litt omtrentlig... Vet ikke om noen kjenner til eller om det i det hele tatt finnes noen klare skiller mellom hvilke som skal ha den ene eller den andre typen originalt?
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
er vel ingen som veit helt sikkert. virker som om de brukte det som ei utfasing, altså satte 1031 på de med "stor" motor, mens de brukte de gjenverende 1030 på mere standard biler? ikke veit jeg. vanskelig å gi noe logisk svar.blir bare synsing, men trådstarter har fått svaret sitt hvertfall. bedre det også:P
97' Volvo S70 T5
90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(
Ja, det er jo greit. Ellers kan "løsningsforslaget" ditt virke nokså logisk. Vi får vel høre om noen som vet mer har tro på det.
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
ja, håper gaupe kan stikke innom, han har vel rimelig god peil på detta tror jeg.
97' Volvo S70 T5
90' Volvo 240GL (F+T)Solgt:(
Okei Takk! Passer 1031 akselen over på bilen min? Fordi når jeg kjøpte bilen var diffen sveisa, men det vil jeg ikke ha
Trur det skal vere 1031 på 260en frå tidleg av, 1031 kom først på 164.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Jeg har vært borti 1031 på alt fra tidlig 75 mod 245 til 1030 på 1993 mod 244. Virker ikke som det er noe system på hvem som fikk hva. Men 1031 er å foretrekke. Egentlig merkelig at det virker som at det er så tilfeldig hvem som fikk hvilke akslinger.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Hvor stress er det å bytte diffen på 1030en a?
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Det er sant, men finner det alltids på en eller annen høgger. Ikke noe problem da du kan bruke fra alleRWDmodellene med stivaksel. Passer utvekslinger fra andre merker og.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
1030 Aksel sitter på alle etter det jeg har erfart hvertfall fram til ca 82. 1031 på alle nyere en 86 for da kom el speedometer. Ikke hørt om 1030 med el uttak på. Sperre passer i begge akslene. Stikkaksler også. Men kronhjul og pinjong er større og grøvre på 1031. Derfor er 1031 akselen og anbefale hvertfall dem som skal ha utv fra 4.10 og oppover(altså stor aks og lav toppfart). Dem lager forsterka utv til 1030 på bakakslerdelar.se
Akslene passer overfor hverandre med bremser o.l. Yoke på nyere 1031 er vel for grov mellomaksling.
Håper dette hjalp noe.
Filtis
Da tror jeg at jeg bare anskaffer en 1030 aksel, for bilen skal bli så orginal som mulig med litt grommere motor
Ja, men den hadde vel 2,3-liters motor og var dermed ikke å regne blant de motorsvakeste for sin tid...?
93/94 245SE
93 244SE (45.000 km)
75 164E (fra California)
03/04 S80 2.0T
15/16 S80 D4
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Er det noen forskjell på 1031 og 1030 bortsett fra at 1031 tåler mer? er den breiere eller noe sånt? Er det vanskelig å bytte ? Takk!
Innfestningen er den samme!
På min 76 245 så står det en tidlig versjon av 1030, type spinkel. Delebilen jeg hadde var en 89-90 240 stasj, der var det også 1030 så vidt jeg kan finne ut. Disse akslingene er ikke like.
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Okei, så jeg kan fint bytte til 1031? Har tenkt å bytte til M47 girkasse og da må jeg nemmelig ha 1031 bakaksel pga speedometeret, men du sier at innfestningene er det samme så 1031 er ikke breiere en 1030? syntes jeg har hørt noe om det