Greit innsug og en frisk kam sammen med en porting, så kommer en langt... de svarer godt på løft, men det er det av en eller annen grunn ingen som bruker... det er litt løft og ei bøtte ekstra durasjon som er normen. Når det skulle vært motsatt...
Da ser den for seg et pingleløft tenker jeg, som de fleste andre kalkiser på nett gjør.. de kjører 1.8" og 2.1" ventiler i 500"³ Top Fuel med 8000 hk, så regner du ned til ditt volum og ventilstørrelser, så er proposjonene ganske like. Dog er nok 5000 hk litt drøyt i en Volvo...det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.Men, fra spøk til alvor: Satser du på å bruke penger på ventilmekanismen så den håndterer mer løft, og koster på de en god portejobb og riktig avstemt innsug, så holder de størrelsene der sikkert til minst 70 hk / liter om ikke mer...
6500 er ikke noe høyt tall, så det burde ikke være noe problem. Det som holder igjen V8'ere er ofest ventilmekanismen,, mye tunge deler og turtall = ikke bra. Men koster en som sagt på ventilmekanismen for å kunne bruke en riktig spec'et kamaksel trygt så kan en fort varve borti 7500 på kjøpet..og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen
og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaretog jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på
![]()
Men, IKKE BRUK et TPI innsug. Det gir en momenttopp som skyter rett til himmels og kommer like fort ned igjen, vi har hatt det i en Volvo her og den var helt ubrukelig... spant tvert, og med en gang den begynte å flytte seg så en fikk effekten i bakken så var det tomt..