Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt.
Greit innsug og en frisk kam sammen med en porting, så kommer en langt... de svarer godt på løft, men det er det av en eller annen grunn ingen som bruker... det er litt løft og ei bøtte ekstra durasjon som er normen. Når det skulle vært motsatt...

det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.
Da ser den for seg et pingleløft tenker jeg, som de fleste andre kalkiser på nett gjør.. de kjører 1.8" og 2.1" ventiler i 500"³ Top Fuel med 8000 hk, så regner du ned til ditt volum og ventilstørrelser, så er proposjonene ganske like. Dog er nok 5000 hk litt drøyt i en Volvo... Men, fra spøk til alvor: Satser du på å bruke penger på ventilmekanismen så den håndterer mer løft, og koster på de en god portejobb og riktig avstemt innsug, så holder de størrelsene der sikkert til minst 70 hk / liter om ikke mer...

og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen

og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på
6500 er ikke noe høyt tall, så det burde ikke være noe problem. Det som holder igjen V8'ere er ofest ventilmekanismen,, mye tunge deler og turtall = ikke bra. Men koster en som sagt på ventilmekanismen for å kunne bruke en riktig spec'et kamaksel trygt så kan en fort varve borti 7500 på kjøpet.. Men, IKKE BRUK et TPI innsug. Det gir en momenttopp som skyter rett til himmels og kommer like fort ned igjen, vi har hatt det i en Volvo her og den var helt ubrukelig... spant tvert, og med en gang den begynte å flytte seg så en fikk effekten i bakken så var det tomt..