vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt.
det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.
og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen
og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret

og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på