Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 29 av 65 FørstFørst ... 19 27 28 29 30 31 39 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 725 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Nei-nei klart. Men vet bare at det finns mange firma rundt om som lever av overhaling av motor, og som "kan" porte

Med Tenning fra F skader det ikke med 3 grader mere flatt over, hvertfall lavere i registeret, men da kan tenningen bli litt hard igjen på topp ettersom M-kammen i B230F får VE'n til å stupe etter 4000rpm. Det krever nødvendigvis mere forskudd, og det kan bli for mye med K-kam... Men han finner sikkert en hjerne fra en FB/FX på en hugger en plass... de koster ikke mye uansett...

530 er ikke den værste siden de har trangere kanal, men den stygge vinkelforandringen i "bowlen" er mildt sagt ikke bare å drite seg, det er å gni det utover også... luft i 400+km/t liker ikke brå rettningsforandringer, det visste de på 60-tallet også så hvorfor må gudene vite, for bra funker det IKKE... Men det går fint å fikse da, med epoxy og minimalt med fresing. Og med de VE som kan forventes av disse, og det faktum at de IKKE har diffusor i kammeret, så kan kanalen med fordel gjøres enda trangere enn den er originalt. med 44mm std. ventiler
    Nei det er klart at bra er det ikke, men det jeg mente var at det fungerer sånn passe. Og hvertfall til husmortrim.
    Enda godt at luften blir stoppet opp av ventilen X ganger i sekundet/minuttet ;p

Men mangt å ta tak i for de som livnærer seg med trimming og de burde være veldig takknemlige for resultatet levert fra fabrikk.
    Når det er sagt så dreier det seg om husmortrim som skal utføres av noen jeg antar ikke har kjempepeiling.
    Så for å ikke gjøre vondt verre så er det best ta det forsiktig.

2. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Nei det er klart at bra er det ikke, men det jeg mente var at det fungerer sånn passe. Og hvertfall til husmortrim.
    Enda godt at luften blir stoppet opp av ventilen X ganger i sekundet/minuttet ;p

Men mangt å ta tak i for de som livnærer seg med trimming og de burde være veldig takknemlige for resultatet levert fra fabrikk.
    Når det er sagt så dreier det seg om husmortrim som skal utføres av noen jeg antar ikke har kjempepeiling.
    Så for å ikke gjøre vondt verre så er det best ta det forsiktig.
    Mange som syter på originalmotorer tenker ikke over at motorer er laget for å holde til akkurat det de skal yte originalt og all finpuss er penger som økonomene ikke vil sløse. De bygger jo biler for å tjene penger, ikke for at de skal vare evig og yte 4 ganger mer enn salgsverdien de kan ta for den..

Og ja, ventilen stopper opp lufta ofte. Derfor er det enda viktigere at porten håndterer både raskt fløde og tilstrekkelig mye fløde så effektivt som mulig når det er snakk om trimming...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Jeg kan opplyse om at hjerne fra FX har samme nr som på F. 561 på
    ECU
    og 169 på EZK. Med bytte til f.eks K-kam, så lønner det seg å koble fra batteriet, og nullstille
    ECU
    ved kamskifte så går det et par timers kjøring før
    ECU
    blir så kompis med den kammen som det lar seg gjøre Blir litt så som så tomgang med K-kam, men for eller er det triveligere å kjøre
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

5. Takk Njål Nilssen takket for denne posten
    Registrerte brukere Knallert sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2011
    Sted
    Oppland
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Mange som syter på originalmotorer tenker ikke over at motorer er laget for å holde til akkurat det de skal yte originalt og all finpuss er penger som økonomene ikke vil sløse. De bygger jo biler for å tjene penger, ikke for at de skal vare evig og yte 4 ganger mer enn salgsverdien de kan ta for den..

Og ja, ventilen stopper opp lufta ofte. Derfor er det enda viktigere at porten håndterer både raskt fløde og tilstrekkelig mye fløde så effektivt som mulig når det er snakk om trimming...
    Nettopp derfor jeg mente det var en god ide å finpusse produktet bilfabrikkene leverer.
    Siden det koster mer enn det smaker å finpusse alle topper og blueprinte motorer som blir levert i standard matpakkebiler så er kompromisset en fornuftig priset bil som uansett varer lenge.

Og skulle alle med bil som hobby bygge alle motorer uten å inngå kompromiss så hadde det ikke blitt kjørt så mye, for da hadde det ikke vært mange som hadde blitt ferdige med motorbygget.

Så til husmortrim så får man inngå mange kompromiss.
    Så å bytte kam,finpusse maskinering,plane til rett komp + noenlunde rett tenning og blandingsforhold gir jo en effektøkning.
    Ikke minst er det ting som de fleste klarer å gjøre selv (bortsett fra planing)

Trodde det var dette husmortrim dreide seg om, få litt for minimalt med penger.

Har man kunnskaper eller tykk lommebok så er det jo bare å kjøre på,men da er det jo ikke husmortrim lenger.
    Sist endret av Knallert; 12/02/12 kl 09:51

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Knallert Vis post
    Nettopp derfor jeg mente det var en god ide å finpusse produktet bilfabrikkene leverer.
    Siden det koster mer enn det smaker å finpusse alle topper og blueprinte motorer som blir levert i standard matpakkebiler så er kompromisset en fornuftig priset bil som uansett varer lenge.

Og skulle alle med bil som hobby bygge alle motorer uten å inngå kompromiss så hadde det ikke blitt kjørt så mye, for da hadde det ikke vært mange som hadde blitt ferdige med motorbygget.

Så til husmortrim så får man inngå mange kompromiss.
    Så å bytte kam,finpusse maskinering,plane til rett komp + noenlunde rett tenning og blandingsforhold gir jo en effektøkning.
    Ikke minst er det ting som de fleste klarer å gjøre selv (bortsett fra planing)

Trodde det var dette husmortrim dreide seg om, få litt for minimalt med penger.

Har man kunnskaper eller tykk lommebok så er det jo bare å kjøre på,men da er det jo ikke husmortrim lenger.
    Så en 300kr i epoxy er veldig dyrt? Tror det smaker betydelig bedre enn hva det koster å bli kvitt den grusomme bøyen... Ofte er det langt mindre endringer som skal til en folk tror
    Sist endret av Njål Nilssen; 12/02/12 kl 19:37
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

8. Takk Marius Skau takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Så en 300kr i epoxy er veldig dyrt? Tror det smaker betydelig bedre enn hva det koster å bli kvitt den grusomme bøyen... Ofte er det langt mindre endringer som skal til en folk tror
    Epoxyen er ikke dyr (bortsett fra visse 2200 kr /0.4 kg-typer).. men betale for kunnskapen om hvor, hvor mye og hvordan så den ikke blir med inn, det er det som oftest svir på seg litt...

10. Takk Ola Moen takket for denne posten
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Epoxyen er ikke dyr (bortsett fra visse 2200 kr /0.4 kg-typer).. men betale for kunnskapen om hvor, hvor mye og hvordan så den ikke blir med inn, det er det som oftest svir på seg litt...
    Jo det er klart. Nytter iaffal ikke å gå i kassa på epoxyforhandleren å høre hvor man skal fylle i innsugskanalen for å få bilen til å gå bedre xD

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Jo det er klart. Nytter iaffal ikke å gå i kassa på epoxyforhandleren å høre hvor man skal fylle i innsugskanalen for å få bilen til å gå bedre xD
    Sant nok.. og ang. en viss 2JZ med storinnsug hos Garrett med 250ºC innsugstemp, så er svaret: Metanol.

Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Antall takk

Standard

har et spm. ang. epoxy, har ikke lest alt som står her men om jeg har forstått det rett så er målet å lufta til å gå så fort at den fortsetter og fylle seg etter vacumet gir seg, eller er jeg helt på bærtur? fungerer det like bra på turbo? eller er det beste med mest mulig flow siden det er trykk og ikke sug. og hva bør gjøres i eksosporten? bare heve taket i porten så mye som mulig?
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av A.B Boss Vis post
    har et spm. ang. epoxy, har ikke lest alt som står her men om jeg har forstått det rett så er målet å lufta til å gå så fort at den fortsetter og fylle seg etter vacumet gir seg, eller er jeg helt på bærtur?
    Målet er å forme porten sånn at den ikke har "døde" områder, forme den mer optimalt altså, og øke hastigheten noe, men også gjøre pulsingen sterkere.

fungerer det like bra på turbo?
    Hvis en turbomotor har ALT for stor port i forhold til innsugsventilen/løftet, så funker det ja.. har gjort det på Porsche 944 turbo flere ganger, siden den er det ikke mulig å løfte mer enn knappe millimeteren mer enn originalt. Da funker plasting helt fint til å forbedre forholdet mellom port-fløde og ventilvindus-fløde..

eller er det beste med mest mulig flow siden det er trykk og ikke sug.
    ingen forskjell. Det er ikke sug på sugemotorer heller, motoren lager et vakuum og atmosfæren trykker seg inn for å fylle det. Turboer bare gjør MER av det..

og hva bør gjøres i eksosporten? bare heve taket i porten så mye som mulig?
    Minst mulig. De er oftest for store som de er, og grave ut masse i taket er definitivt ikke det jeg ville gjort som en "fix-all".. Ihvertfall ikke uten å vite om arealet er for smått der fra før..

Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Antall takk

Standard

Hvilken epoxy er mest brukt\best ? Er vel best å pusse med 40\60 papir før pålegging av epoxy, så den får skikkelig fotfeste ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Hvilken epoxy er mest brukt\best ? Er vel best å pusse med 40\60 papir før pålegging av epoxy, så den får skikkelig fotfeste ?
    JB Weld er mest brukt. Men den tåler ikke store mengder alkohol... så E85 er ikke sunt å bruke på topp med det.

Beste er å ta en grov karbidfres og HOGGE ut en masse grove "NACA-ducts" der hvor limet skal være... da har det aldri sluppet på noe jeg har bygget ihvertfall.. bortsett fra en topp som luringen målte portvolumet på etterpå. Med tynner som målevæske...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt.

det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.

og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen

og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på

Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    vet ikke om dette er riktig tråd og spør, men jeg skal trimme min chevy 305 litt(og jeg skal ikke bytte til 350, for jeg får ikke godkjent det i min 242) nå yter den cirka 30-40 hk/l, håpte på å få dette opp i 60-70 og fortsatt beholde den fine momentkurven jeg har nå. så jeg tenkte å bytte innsug til ett ettermarkeds plenuminnsug, fikse på toppen og øke statisk kompressjonen til cirka 11:1 for å kjøre på 98 octan, eller muligens høyere og kjøre på E85 om det er en stor fordel? sammen med bra eksos, grenrør og datasprut selvsagt.

det jeg lurer på, er om ventilene mine er store nok til dette, innsugsventilene er 1.7 tommer, altså 43,1 mm, og eksosventilene er 1.5 tommer, eller 38,1 mm. blir dette for smått? jeg brukte en kalulatoren jeg fant på nettet og den sa de holdt til 390 hk.

og om jeg da sier jeg skal varve cirka 6500 rpm, vil det være noe problem å hente ut denne effekten? det kommer vel ann på utforminga av kanalen? jeg synes hvertfall den ser veldig dårlig ut slik den er nå, veldig brå bøy før ventilen. men det kan vel forbedres veldig med porting og epoxy? skal ta noen bilder av kanalene når jeg får plukka av toppen

og grunnen til at jeg spør her og ikke på ett amerikansk forum er fordi jeg synes amerikanere har en litt for "enkel" måte å se på ting, større volum, større innsugskaneler større innsug og større forgasser virker som er svaret og jeg synes kunnskapsnivået her ligger endel høyere enn de fleste andre forum jeg har vært på
    Everything is bigger over there
    Det lille jeg kan om Chevymotorer, er at de svarer godt på et annen kam og innsug.
    Evt kan du skaffe det et TPi eller TBi innsug, og kjøre et datasprut.
    Da er det fordel å velge et sprut som klarer å gå med 2 lambdasensorer (en på hver side) blant annet, sånn at du kan ha bedre kontroll over blandingen.
    Det er ikke noe must, men man får et bedre helhetsbilde
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

planen er ett holley stealthram innsug og vems datasprut, som har to innebygde lambdakontrollere tenkte også sekvensiell innsprøytning for mindre forbruk på lav belastning.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

planen er ett holley stealthram innsug og vems datasprut, som har to innebygde lambdakontrollere tenkte også sekvensiell innsprøytning for mindre forbruk på lav belastning.
    Ikke ha innsug som det i metall... innsugslufta blir dritvarm! Finn deg et i plast. Om ikke annet lag selv, så kan du få akkuratt den lengden du vil ha på innsugsrunnere

Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Ta gjerne bilde inn i innsugskanal og legg opp. Sånn at en ser form på kanalen. Gromt og grovt porta pleier som regel å være en luring som har gått amok med fres og åpna kanalen så mye det går
    http://kmcams.com/product_info.php?c...roducts_id=238

Alf Eng som har porta så skal være skikkelig jobb det, men kan få lagt opp et bilde så dere ser.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

fant ett innsug, det koster cirka 2000 kroner mer enn ett i alu, og det er til forgasser, så jeg måtte enten ha brukt TBI eller modda det for å f i dyser og fuelrail. er det virkelig så mye forskjell at det er verdt det?

men å lage selv hørtes innteresant ut, har vært inne på tanken om å sveise selv i alu, eller støpe i glassfiber/kevlar. hadde vært gøy å prøve.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Greit innsug og en frisk kam sammen med en porting, så kommer en langt... de svarer godt på løft, men det er det av en eller annen grunn ingen som bruker... det er litt løft og ei bøtte ekstra durasjon som er normen. Når det skulle vært motsatt...

Da ser den for seg et pingleløft tenker jeg, som de fleste andre kalkiser på nett gjør.. de kjører 1.8" og 2.1" ventiler i 500"³ Top Fuel med 8000 hk, så regner du ned til ditt volum og ventilstørrelser, så er proposjonene ganske like. Dog er nok 5000 hk litt drøyt i en Volvo... Men, fra spøk til alvor: Satser du på å bruke penger på ventilmekanismen så den håndterer mer løft, og koster på de en god portejobb og riktig avstemt innsug, så holder de størrelsene der sikkert til minst 70 hk / liter om ikke mer...

6500 er ikke noe høyt tall, så det burde ikke være noe problem. Det som holder igjen V8'ere er ofest ventilmekanismen,, mye tunge deler og turtall = ikke bra. Men koster en som sagt på ventilmekanismen for å kunne bruke en riktig spec'et kamaksel trygt så kan en fort varve borti 7500 på kjøpet.. Men, IKKE BRUK et TPI innsug. Det gir en momenttopp som skyter rett til himmels og kommer like fort ned igjen, vi har hatt det i en Volvo her og den var helt ubrukelig... spant tvert, og med en gang den begynte å flytte seg så en fikk effekten i bakken så var det tomt..

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

takk for noen veldig fornuftige svar, er greit å høre at jeg kan bruke de ventilene, men det er veldig billig for brukte topper med for eksempel 49,2mm ventiler, cirka 1000 kroner for en nyoverhalt topp. vil det gjøre det lettere å hente ut effekt? eller kan man få for store ventiler også?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

takk for noen veldig fornuftige svar, er greit å høre at jeg kan bruke de ventilene, men det er veldig billig for brukte topper med for eksempel 49,2mm ventiler, cirka 1000 kroner for en nyoverhalt topp. vil det gjøre det lettere å hente ut effekt? eller kan man få for store ventiler også?
    Bare å handle, så sant de ikke har slengt inn større eksosventiler..

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

70hk/L bør jo gå høvelig greit? Jeg har 64hk/L i B230'n min og der vil jeg påstå at jeg har gjort MYE feil, bygd på "fingern i lufta" prinsippet, Har veldig lyst å fikse på den nå som jeg vet en "smule" mere om hvordan greiene henger i hopens

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

fant ett innsug, det koster cirka 2000 kroner mer enn ett i alu, og det er til forgasser, så jeg måtte enten ha brukt TBI eller modda det for å f i dyser og fuelrail. er det virkelig så mye forskjell at det er verdt det?

men å lage selv hørtes innteresant ut, har vært inne på tanken om å sveise selv i alu, eller støpe i glassfiber/kevlar. hadde vært gøy å prøve.
    Da lager du selv enkelt og greit Får noen til å vannskjære en flens til deg, sveise/få noen til å sveise på dyseinnganger, så lager du traktene og plenum selv i glassfiber...

Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Antall takk

Standard

var like store eksosventiler hvor mye effekt/liter kan jeg satse på med de ventilene, porta topper, bra, avstemt innsug, kammer med endel løft og ventilmekanisme som tåler det?

leste også litt mer og det plast innsuget, virka som det funka veldig bra, fikk ut 29 hk mer av en motor som allerede hadde ett bra aluminium innsug, pluss at det veier cirka 15-20 kg mindre enn innsuget jeg har nå men jeg liker ikke tanken på tbi innsprøytning, ikke vertikalt montert spjeld sammen med dyser på hver sylinder heller, ser så gammeldags ut

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Da lager du selv enkelt og greit Får noen til å vannskjære en flens til deg, sveise/få noen til å sveise på dyseinnganger, så lager du traktene og plenum selv i glassfiber...
    Husk å stive det av.. så det ikke kollapser under vakuum... (hvis du feks. skal ha forranmontert spjeld)

Side 29 av 65 FørstFørst ... 19 27 28 29 30 31 39 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •