Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 40

Tråd: Bilstein VS Koni

  1. #1
    Registrerte brukere Klevengen sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Grua, Norway
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard Bilstein VS Koni

    lurer på hva som er best av bilstein clubsport og justerbare koni, en jeg kjenner har prøvd begge deler og mente bilstein var best og koni hadde en dustete måte å justere på. Men vil høre fleres meninger, noen som har koni som kan gi litt mer info en det fleste butikker som selger det gjør?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bruk søkefunksjonen
    koni = søppel
    bilstein = best


    I prisklassene vi snakker her...
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Er som TBO sier. Koni er ooooold fasion! Bilstein er basert på mere nyere teknologi
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  4. #4
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Yep, Bilstein er veldig gode dempere! Behagelige og gir det godt veigrep. Koni er mer noe man spretter rundt med og tror man har godt veigrep fordi bilen virker veldig stiv fordi den spretter og hopper på alle mulige småkuler .

  5. #5
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Hva kom vi fram til Christian? At Koni er to rustene rør som er pressa i hverandre ?
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Hva kom vi fram til Christian? At Koni er to rustene rør som er pressa i hverandre ?
    Yep.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt med mine Koni dempere i 3 år på 940ien.

    Vil absulutt ikke si at koni dempere er dritt( i forhold til origianle)
    Men nå er en frontdemper røket så da blir det bilsten foran i først omgang.
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    de er stivere en orginale er det du mener. men en orginal demper av nyere type er bedre faktisk... egentlig de eldre også :P
    Jeg vil absolutt si at koni er dritt i forhold til andre type dempere. Selv røde koni er søppel. (har det på den ene bilen min).
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Registrerte brukere Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    En gammel volvoguru her mente at koni kun var brukandes til ren asfaltkjøring. Om det stemmer eller ikke aner jeg ikke, men jeg hadde uansett kjøpt bilstein.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er dårlige dempere.. selv på bane er bilstein utrolig overlegent. uansett hvordan man stiller dem. Har prøvd ut dette mange ganger.. Man merker forskjell med en gang man går over til bilstein. Selv gammle R sport dempere er overlegne koni. (bilsteins dempere er nyere utgave av R sport med nyere deler og bedre olje etc).
    på vått føre så ser man virkelig de store forskjellene. Å prisen syns jeg ikke er ille i forhold til hva bilstein gir heller. man behøver ikke racing utgavene fordi man leker litt på bane noen dager i året. Pris i forhold til ytelsen er utrolig!
    Men i forhold til 10.000kr dempere så kan de ikke måle seg :P men slike dempere kjører de ferreste her inne med..
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere Klevengen sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Grua, Norway
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    ok ^^ har fått et ganske greit bilde her nå tvilte ikke på at svaret ble Bilstein men ville høre er det med fjører til clubsport demperne som pedersen selger? kunne sendt mail ja men får fortere svar her, og hva er den største forskjellen mellom sport og clubsport, ser dem selger noen på summit som heter heavy duty, er dette det samme som sport?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    heavy duty er sport mener jeg. Du får ikke med fjører nei.
    forskjellen er sport og clubsport er lengden. CS er litt lavere for senka biler
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere Klevengen sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Grua, Norway
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    blir vel clubsport med lesjefors da tenker jeg, har 100 laken jeg skal bruke på gammal 200

  14. #14
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Om du har 100 laken, hvorfor ikke kjøpe coilovers? Eller skal du ha den på skilter?
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    en coilover er ikke bedre en demperen som sitter i den

    Og skal man legge 100laken i en 200 så driter man å kunne justere høyden på den :P man finner en høyde som passer til oppsettet og bygger utifra det.
    100laken = ferdigkjøpt moror og resten på understell og felger?
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere Klevengen sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Grua, Norway
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    har vært utplassert på Motor-Teknikk i oslo i år, og di nevnte noe om lærlingplass så kanskje det blir motormekanikker av meg di skulle uansett skaffe meg billigere motor deler og så resten på understell og felg ja har lyst på 242, blir uansett et seriøst bygg! blir vel prosjekt tråd inne her så fort bil er innkjøpt

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bare å suge til seg all info man kan å starte litt smått hjemme i garasjen etterhvert
    One Ring to rule them all

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Arendal (aust-agder)
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    bare informerer hva jeg har fått av inntrykk av clubsport: MEGET stive fronten driver og hopper og spretter på en måte, på alle bitte små dumper som finnes,
    på e 18 også nesten irriterenes..

    men det kan være jeg har fått racing så da er det derfor, bare til info..
    men skal holde deg update om dette er racing..

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det er nok noe med at det er en vanesak også. men den skal jo ikke være så bøtte stiv :P
    Jeg syns bilen til en kammerat er helt horibelt stiv.. selv om den har et mye mykere oppsett en hva jeg var vandt til før.
    Men ting skal jo ikke sprette :P
    Men du merker veien med 40profil på 17" felger og litt stivere dempere. Er jo derfor man kan kjøre fortere også fordi hjula følger veien og ikke "glir" over.. Har du prøvd med andre dekk?

    er foringer og sånt bra?
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dagge91 Vis post
    bare informerer hva jeg har fått av inntrykk av clubsport: MEGET stive fronten driver og hopper og spretter på en måte, på alle bitte små dumper som finnes,
    på e 18 også nesten irriterenes..

    men det kan være jeg har fått racing så da er det derfor, bare til info..
    men skal holde deg update om dette er racing..
    Clubsport er også hakket hardere enn Sprint. Sprint fungerer ypperlig til min bruk og man kjenner ikke hvert sandkorn i veien.

  21. #21
    Registrerte brukere Klevengen sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Grua, Norway
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    får man sprint til 200 da??

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Får 4 forskjelige b6 sport dempere til 240 orginalt fra bilstein.

    Vanlige: Forran 131/83 bak 225/107
    Rally: Forran 350/150 bak 275/200
    HD: Forran 300/175 bak 350/130
    Cup: Forran 305/206 bak 225/150

    Ombyggde dempere av importør.
    Club Sport: Forran 250/125 bak 270/125


    Tallene bak har med hvordan demperne er innstillt målt med 0,52m/s som jeg tror har med dempnings kraft inn/ut i ett forhold jeg ikke helt skjønner.
    Sist endret av GeTReibeAktienGesellschaf; 04/04/10 kl 21:41

  23. #23
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    Innlegg
    10.734
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det er nok noe med at det er en vanesak også. men den skal jo ikke være så bøtte stiv :P
    Jeg syns bilen til en kammerat er helt horibelt stiv.. selv om den har et mye mykere oppsett en hva jeg var vandt til før.
    Men ting skal jo ikke sprette :P
    Men du merker veien med 40profil på 17" felger og litt stivere dempere. Er jo derfor man kan kjøre fortere også fordi hjula følger veien og ikke "glir" over.. Har du prøvd med andre dekk?

    er foringer og sånt bra?
    Med dette oppsettet på min, clubsport, ukappa lesjöfors, polyforingar og 215/40x17, så blir det ganske så hardt. No skal det seiast at demparar og fjører ikkje har fått så mange km på seg enno, men noko bruksbil er det ikkje.

    Ved lav fart får eg ein form for egensvinging i bilen, som gjer at den småhoppar litt, har ikkje funne ut av dette enno. Det er ikkje drivlinjerelatert.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    3.019
    Antall takk

    Standard

    Finnes Sprint i "kort" variant? Skal lage senkeskåler til lesjøfors, og må ha kortere dempere for at fjæra ligger i spenn.

  25. #25
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Innlegg
    6.059
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Yep, Bilstein er veldig gode dempere! Behagelige og gir det godt veigrep. Koni er mer noe man spretter rundt med og tror man har godt veigrep fordi bilen virker veldig stiv fordi den spretter og hopper på alle mulige småkuler .
    Jeg tror også på den teorien.
    Har nå koni på 850a.
    Selv innstilt på det mykeste er dem pinn stive, og man kjenner hver kongle i veien.
    Veldig sprett fjører føler jeg, og bilen virker stump.
    Men om dette gjelder selv Bilstein i samme "stivhetsgrad",,, kanskje Racing??.. aner jeg ikke.

    Jeg mener hvertfall at Gule koni blir for stivt for norske kjerreveier.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •