Sist endret av bakterius; 06/01/12 kl 09:56 Begrunnelse: retting
Da står endelig bilen på hjulene igjen.
Må si jeg så langt er meget fornøyd med kassa bortsett fra at det er litt lyd i den, men dette er normalt.
Fra --> Bakaxel <--
När man monterar dem i 4- och 5-cylindriga motorer utan dubbelmasse-svänghjul har lådan en tendens att skramla och leva om på tomgången.(gör inte saken bättre att köra med sinter)
Det er noen småting som jeg må fikse før bilen er "bra" igjen og det har med når clutchen "tar" eller slipper. Den slipper altfor høyt opp.
Girstanga er digg å kjøre med, kanskje noen cm for lang + at den må tiltes litt til høyre.
Så da er det bare å krysse av på "to do" lista. og fylle på med mer småsaker
Det som må gjøres før is-sesongen begynner for min del er å fikse viftestyring, launch'n, log-knapp med lysindikator.
Også datt jeg utpå internettet her for ei stund å kjøpte noe altfor dyrt som er artig å ha når man kjører på bane
Kommer med update på det litt senere når jeg begynner med det.
Det kommer litt bilder senere i dag![]()
VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Nå skal ikke jeg være veldig pessimist, men tror du kommer til å få problemer med girstanga.
Der du har flatklemt den i bånn vil det være store muligheter for at den sprekker opp og bøyer seg.
Spesielt når du flytter stanga sideveis.
Om du får tredd røret over flattjernet så det ikke blir helt flatklemt, vil det være litt mer styrke igjen.![]()
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Ja nå syns jeg du gikk langt over pessimistgrensa.. hehe
Bare kjekt med innspill på ting
Men hvis jeg ikke husker feil, så er godset i stanga 2.5mm eller 3mm.
Jeg ska se på det etter jobb i dag. Jeg må bryte litt på den uansett for å vri spaken litt til høyre, så jeg kan virkelig ta i å se om jeg får bøyd den med håndmakt eller om jeg må bruke hammeren. Hvis jeg må bruke hammeren for å bøye den så tror jeg den holder, for ellers vil girkassa og skiftegafla få det værre tror jegMen skal se på saken så klart
Og fy å je gleder meg til å kjøre på isen med detti. Var ute å prøvekjørte i 20 min å sjekka at alt fungerte i går, og dæven så morro det var
Så nå gjelder det å få skodd den skikkelig å bruke den som f_en
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Veit jeg har vært borti tilsvarende løsning før, og det blir tretthetsbrudd akkurat hvor røret går over til å bli flatt. og med litt ivrig giring han en fort legge 80kg + på toppen av stanga, og det blir noen flere kg der nede i bånnHehe
Ford Transit har samme løsning på innfesting av girstang, og der bruker de 12mm gods. Det også knekker etter ei tid
![]()
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Tok litt tid før jeg skjønte att det skulle være sånn! Tenker på ZF kassa. Har b19 svinghjul og sinter. Å det rakler bra nedi der![]()
Er alltid gøy Å få brukt redakapen litt etter mange timer med skruvat!!
Stå på :-)
Det er helt sikkert noe dritt hvis man ikke har hørt at det skal være sånn.
Jeg sliter også noe sinnsykt med en resonanslyd i girstanga. Så jeg pønsker på hvordan jeg skal få vekk den :/
Spakstellet jeg lagde er skrudd rett i kassa, så der dempes ingenting, også er det bare en liten gummiring rundt kula i det originale spakstellet (som jeg har brukt)
Det er ikke "farlig" at det er sånn, men litt plagsomt er det jo.
Den gamle stanga mi med M46 kasse var sånn innimellom så jeg lurer på hva det er som gjør det. (Sikkert kjempekast i veiva,, haha)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Det ble jo ikke update da jeg skrev at det var update :/ Har hatt altfor mye annet å gjort, + at når jeg har kjørt en hel del med bilenMå teste den litt før den skal få svi på isen til helga.
Det som er gjort siden siste update:
- Skrudd fast kassa
- Kjøpt ny clutchslange (Stålomspunnet med plastrør utenpå hos Hamar Bremseservice, dyrt som fy, men det er nå bare sånn der er)
- Forlenget armen på slavesylinderen nok en gang
- Justert litt på hullet til clutchpedalen
- Revet i filler girstanga mi i benken - V20T hadde ikke troa og han fikk rett
- Lagd ny girstang med annen patent til innfestinga
- Byttet varmeapparat
- Dratt ut OD-ledningsnett.
Travers og mellomaksling med tilbehør kunne endelig festes. Det gjorde jeg ikke før clutchpumpa var modifisert da den er litt vanskelig å få ut når kassa er heist oppunder tunellen.
Det er litt trangt, men det er jo slik det skal være
Ny clutchslange
Armen på slavesylinderen var så klart ikke lang nok. Etter at jeg lufta clutchen så var det så vidt den fridde ut (Helt nede ved gulvet)
Da var det bare ut med pumpa igjen å forlenge armen 2,5 cm til. (total 12cm arm)
Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på når jeg målte å forlenget første gangen, men den er riktig nå
Pedalen måtte også justeres litt etter at pumpa under vart "riktig".
Pedalen hadde jeg justert til M46 pumpa, men nå tok den altfor langt opp. Det som er noe dritt på Volvo er at det ikke er gjenget stag i masterpumpa sånn at det går an å justere lengden lettvint der.
Så da var det bare å ta ut pedalen å "flytte" hullet slik at pedalen ikke ville trykke så langt opp
Så var det den girstanga da. V20T hadde ikke trua i det hele tatt. Og det skjønte jeg fort etter at jeg satte girstanga i skrustikka.
Der ble stanga testa og jeg røska den frem og tilbake og etter 10 ganger eller noe sånt så røk den av. Det hadde vært småkjett å gjort på bane :(
Så da var det bare å finne på ny løsning på hvordan den skal holde litt bedre
Løsningen ble å finne ett flattjern som gikk 3 cm inn i røret slik at røret ikke skulle klemmes i det hele tatt og at røret i seg selv skulle være sterkt nok.
Flattjernet ble lagt oppå hverandre (3 lag) slik at det gikk inni røret. Så ble alle 4 hjørnene sveist og da ble klumpen nesten rund.
Da var det bare å slipe på hjørnene slik at den passet inn i røret.
Røret ble snittet opp på 4 steder rundt slik at jeg hadde noe å sveise fast den nye festeanordningen.
Jeg satte den nye stanga i stikke for å gjøre samme test og da river jeg nesten med bordplata oppSå jeg håper denne skal henge med leeeenge.
Ferdig girstang. Den burde evt lakkeres, men det har jeg ikke tenkt så mye på enda.
Jeg korta den inn 2cm fra forrige girstang for å få den bittelitt ned.
Holken på toppen av stanga er fra Race-tema(Fra ett sykkelstyre)
Og det berykta varmeapparatet da :/ Tok 3 timer med 2 kunstpauser og litt klargjøring av det andre som skulle inn. Det mangler litt klemmer både her og der som jeg måtte ta av det gamle.
![]()
Sist endret av Zeeker; 16/01/12 kl 18:20 Begrunnelse: Rettskriving
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Meget, meget bra dette![]()
Ensom V70 Turbo
Se der jaDen nye løsningen har jeg mer trua på
Når du fikk på holken der så er det nok til å få en vanlig mann til å føle seg flau
Skaff en real dildo som du borrer ut innmaten i og tre nedpå. Da kan det væra det blir mye kvinnfolk som vil prøvekjøre
![]()
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
1976 Langførr med 6 på rekke !
1977 Volvo 245 Turbo
1990 Volvo 240 Stasj
2013 VW Passat 4motion
2004 Renault Trafic
Kanskje jeg ska kjøpe meg en sånn skikkelig en ja. Hehe.
"en ælvårlig diger Mocca-kuk"![]()
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Haha.. nei fysj., nå må vi gi oss før noen blir miljøskadd
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Har du sett de i salg alt? haha
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Jeg får vel stikke å skru litt igjen.. Mangler fortsatt litt til før den skal piskes på isen til helga
Også har jeg fått en klunkelyd på høyre side bak som er litt uviss.. Håper det bare er en bolt på momentstaget som har løsnet litt. Eller en spacer som må strammes.
Ellers venter den på hengerfeste (sånn at jeg kan blir dratt ut av en snøhaug hvis det mot all formodning skulle skje på bana)
Og koble opp viftestyringa.
Launch'n kan vente litt da jeg ikke har finni "riktig" knapp som jeg skal ha i rattet. Så hvis noen vet av sånne knapper så skrik ut.
- Hullet er 11mm og godset i rattet er vel omtrent 3mm. Så kan ikke ha en knapp som er 16mm i lengde.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Nå er det jo enda en god grunn til å bruke "Madcon-spak". Sett en knapp på tuppen oppå girkula. alá OD knappen på M46. Den kan brukes til lauchcontrol. En sitter jo ofte med hånda på girstanga likevel, og da sparer en seg for den bevegelsen fra ratt til girkule. evt koble launchkontroll til gulv-montert dimme-bryter som Amazon har.
Edit: Kom over en type knapp du kan kikke på:
http://www.ebay.com/itm/B-M-REMOTE-B...item2eb62e8544
Sist endret av Ola Moen; 18/01/12 kl 19:37
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Knapp på staken skal jeg ha. Men den skal brukes til noe annetMen sier til hva enda. hehe. Jeg vet ikke om jeg får det til enda.
Men drev å tenkte litt sted om jeg kan modde en bryter som blir sittende på "baksiden" av den ene eika som jeg kan trykke inn med peke/langefinger.
Ellers så blir det kanskje bryter på pedalen, men det er litt dritt hvis'n vil mellomgasse litt heftig (Noe som sikkert aldri kommer til å skje)
Jeg fikk koblet opp vifta sånn at MS'n styrer den og gikk over alle boltene i bakstillinga og der var det ett par løse, så da er det klunkelyden antagelig løst
Jeg tok av oljereturen på turboen i stad for å se etter en lekkasje, og fant ut at jeg ikke har brukt gjengetape alle stedet, så lekkasjen skyldes kanskje det.
Det finner jeg ut etter montering og testtur i mårra.
Fant frem ett gammelt hengerfeste som jeg fikk av Buster83, og er usikker på om jeg skal kappe av kula eller om jeg skal la den sitte der i vinter.
Ser ikke for meg at jeg skal dra noen henger med bilen men kan være greit å ha den der pga at det er "lettvint" å hekte på tau der.
Any thoughts?
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Lyst til å forklare hva launch control er og hvordan det fungerer?![]()
Når du skal spise lunch![]()
Når maiskorn dør, får de englevinger og blir til popcorn.
♫..♪..♫..♪..♫..♪..♫..♪..♫..♪.. ♫..♪..♫..♪*..♫
Launch Control er en funksjon du kan ha for å holde motoren på ett gitt turtall ved å holde en knapp inne.
Så hvis du kjører f.eks. Drag så stiller du deg på starten, holder knappen inne og gir full gass.
Motoren holdes igjen på eks. 4000 rpm. Spjellet står vidt åpent, motoren bruker bensin og eksos lages og turbotrykket øker
Da er det bare å slippe clutchen.
And away you gooooo..
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Launch control vil si at du stiller inn et turtall du vil ta igang på. f.eks 4000Rpm.
Tråkk inn clutch, aktivere Launch control, og hold bånn gass. da får du ikke mer enn 4000rpm før du slipper clutchen. Det sitter vanligvis bryter på clutch pedal som registrerer at du har tatt igang, og da blir LC deaktivert, og du får fullt turtallsregister igjen.
Bjørn Stian!
Her fant jeg girkule til deg.
![]()
Sist endret av Ola Moen; 19/01/12 kl 05:05
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Haha.. Er ikke helt sikker på om jeg vil vite hva du gjør rundt omkring i huset med en sånn en.
Meeeen.
I dag er det "påan" igjen for å gjøre ferdig oljereturrøret. Det er ovalt i ene enden og kan ikke skjønne hvorfor. Men har en liten mistanke om at jeg har klart å klemt den sånn selv i skrustikka. Den ene skjøtehylsa satt som pokker og da satte jeg røret i stikka for å løsne den. Så da må jeg innom en rørlegger i dag for å kjøpe nytt sånn rør med gjenger i begge ender og kappe det til riktig lengde å sveise det. Så det er bare å skru sammen igjen.
Ellers blir det å montere hengerfeste, også skal jeg på race-tema og kjøpe 12mm kobber-rør som jeg tenkte kunne funke fint som kjøler til servo-olja mi
Time will show
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no