Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 32 av 32

Tråd: Hjelp! Dysa i Forgassern på En B23A/T!

  1. #26
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Kjørte med et sett bygget av Bjørn Mjåtveit, funket feilfritt, men det var IKKE bygget for økonomi, kun effekt.
    Og med min kjøring, dvs MYE fullgass, så gikk bilen på 1.8 - 2.6L/mil.
    Ensom V70 Turbo

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.748
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tarell Vis post
    Kjørte med et sett bygget av Bjørn Mjåtveit, funket feilfritt, men det var IKKE bygget for økonomi, kun effekt.
    Og med min kjøring, dvs MYE fullgass, så gikk bilen på 1.8 - 2.6L/mil.
    Akkurat.
    Da vet du at oppskiften innebærer at Chocken fjernes og CO skrues opp så mye at bilen starter likevel. Dette sender selvsagt bensinforbruk og motorslitasje til himmels.
    Vakumklokken på fordeleren fjernes også slik at på rolig kjøring går motoren med ALT for lav tenning. Dette sender forbruket ytterligere ut i stratosfæren. Det funker og motorene går utvilsomt godt, men forbruket er latterlig høyt og dette er faktisk helt unødvendig. Det er akkurat slike ting som gir Volvo sin AT sats så ufortjent dårlig rykte.

  3. #28
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Akkurat.
    Da vet du at oppskiften innebærer at Chocken fjernes og CO skrues opp så mye at bilen starter likevel. Dette sender selvsagt bensinforbruk og motorslitasje til himmels.
    Vakumklokken på fordeleren fjernes også slik at på rolig kjøring går motoren med ALT for lav tenning. Dette sender forbruket ytterligere ut i stratosfæren. Det funker og motorene går utvilsomt godt, men forbruket er latterlig høyt og dette er faktisk helt unødvendig. Det er akkurat slike ting som gir Volvo sin AT sats så ufortjent dårlig rykte.
    Min gikk helt fint på tomgang og normal kjøring.
    Sikkert fordi jeg hadde Malpassi, el.pumpe, tank og elekrtonisk tenning
    Eneste negative jeg har å si om AT oppsett er at de kan ofte være litt kinkig å få justert helt 100%.
    Det forbruket jeg hadde var med min kjøring, som sagt tidligere.

    For å gi en kort forklaring av min kjørestil:
    "Kjør så hardt og fort at det er gøy, gi gass når du kan.
    Men aldri kjør så hardt at det blir farlig på offentlig vei."

    Så tror nok største grunnen til det høye forbruket på AT oppsettet jeg hadde var rett og slett kjørestilen min, ikke så mye med oppsettet til bilen
    Ensom V70 Turbo

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.748
    Antall takk

    Standard

    Da hadde du altså ikke! AT oppsett. Dette var BM spec. og det er stor forkjell.

    BM og jeg ble heller aldri enig om dette.
    Jeg mener at Volvo har bra kompetanse og at Chocke på forgasseren og vakumklokke på fordeleren er der av særdeles gode grunner.
    Når man i forbindelse med EU godkjenning av "BM kittene" må justere CO ned fra 12 - 13 for å få bilen godkjent, for så å sku CO opp igjen til dette nivået for å få bilen funksjonell igjen - så mener jeg at det sier det meste.
    Volvo sine AT satser er selvsagt ikke slik og derfor KAN de også kjøres rolig og klare ett normalt forbruk.
    Sist endret av Batland; 18/11/11 kl 15:14

  5. #30
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da hadde du altså ikke! AT oppsett. Dette var BM spec. og det er stor forkjell.

    BM og jeg ble heller aldri enig om dette.
    Jeg mener at Volvo har bra kompetanse og at Chocke på forgasseren og vakumklokke på fordeleren er der av særdeles gode grunner.
    Når man i forbindelse med EU godkjenning av "BM kittene" må justere CO ned fra 12 - 13 for å få bilen godkjent, for så å sku CO opp igjen til dette nivået for å få bilen funksjonell igjen - så mener jeg at det sier det meste.
    Volvo sine AT satser er selvsagt ikke slik og derfor KAN de også kjøres rolig og klare ett normalt forbruk.
    Hehe!
    Var ikke ett 100% Mjåtveit oppsett.
    Kjøpte noen deler og fikk noen tips.
    Resten var endel prøving og feiling. Selvsagt, for best mulig økonomi på et AT oppsett, så er det beste valget Volvo sitt "R-Sport" kitt, ingen tvil.
    Men for at det skal bli skikkelig morro, så må man like seg litt

    Største problemet med det originale kittet er at motoren fort går meget mager, og gasseren går tom for bensin i kammeret.
    Derfor kan det være en god ide å bygge om, for å unngå at man brenner hull i stemplene.

    Men igjen, skal man ha det beste oppsettet for både økonomi og effekt med turbo og gasser, så blir det 2xWeber 45mm gassere.
    Da slipper man også at cyl 1 og 4 går mager, mens 2 og 3 går feit.
    Med 2xWebber gassere, så får alle cyl like mye "suppe"

    Men seff, alle har forskjellige erfaringer og synspunkt, akkurat det som gjør dette med å bygge bil så morsomt
    Og ja, kjenner til det med CO på PKK, var derfor jeg endret på endel ting.
    Men gidder ikke bygge opp noe slikt kitt igjen, hvis det blir gasser og turbo igjen noen gang, så blir det 2xWebber.
    Ensom V70 Turbo

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.748
    Antall takk
    Sist endret av Batland; 19/11/11 kl 11:10

  7. #32
    Registrerte brukere Tarell sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2011
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Hehe!!
    Ja, de er morsomme
    Men kommer neppe til å bygge gasser og turbo for eget bruk igjen, Injection er lettere og bedre for å få det beste fra begge verdner

    Men det er ingen tvil, gasser og turbo er morro
    Ensom V70 Turbo

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. stereoboy: Volvon min!!! (240) B23A 1983 185000KM
    By stereoboy in forum 200 -serien
    Svar: 277
    Siste post: 24/02/15, 10:39
  2. Er dette riktig til min B23A ?
    By Bjerkelund in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 24/04/11, 17:13
  3. Enkel triming av B23A
    By Even in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 14/01/10, 21:29

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •