Kjørte med et sett bygget av Bjørn Mjåtveit, funket feilfritt, men det var IKKE bygget for økonomi, kun effekt.
Og med min kjøring, dvs MYE fullgass, så gikk bilen på 1.8 - 2.6L/mil.
Kjørte med et sett bygget av Bjørn Mjåtveit, funket feilfritt, men det var IKKE bygget for økonomi, kun effekt.
Og med min kjøring, dvs MYE fullgass, så gikk bilen på 1.8 - 2.6L/mil.
Ensom V70 Turbo
Akkurat.
Da vet du at oppskiften innebærer at Chocken fjernes og CO skrues opp så mye at bilen starter likevel. Dette sender selvsagt bensinforbruk og motorslitasje til himmels.
Vakumklokken på fordeleren fjernes også slik at på rolig kjøring går motoren med ALT for lav tenning. Dette sender forbruket ytterligere ut i stratosfæren. Det funker og motorene går utvilsomt godt, men forbruket er latterlig høyt og dette er faktisk helt unødvendig. Det er akkurat slike ting som gir Volvo sin AT sats så ufortjent dårlig rykte.
Min gikk helt fint på tomgang og normal kjøring.
Sikkert fordi jeg hadde Malpassi, el.pumpe, tank og elekrtonisk tenning
Eneste negative jeg har å si om AT oppsett er at de kan ofte være litt kinkig å få justert helt 100%.
Det forbruket jeg hadde var med min kjøring, som sagt tidligere.
For å gi en kort forklaring av min kjørestil:
"Kjør så hardt og fort at det er gøy, gi gass når du kan.
Men aldri kjør så hardt at det blir farlig på offentlig vei."
Så tror nok største grunnen til det høye forbruket på AT oppsettet jeg hadde var rett og slett kjørestilen min, ikke så mye med oppsettet til bilen![]()
Ensom V70 Turbo
Da hadde du altså ikke! AT oppsett. Dette var BM spec. og det er stor forkjell.
BM og jeg ble heller aldri enig om dette.
Jeg mener at Volvo har bra kompetanse og at Chocke på forgasseren og vakumklokke på fordeleren er der av særdeles gode grunner.
Når man i forbindelse med EU godkjenning av "BM kittene" må justere CO ned fra 12 - 13 for å få bilen godkjent, for så å sku CO opp igjen til dette nivået for å få bilen funksjonell igjen - så mener jeg at det sier det meste.
Volvo sine AT satser er selvsagt ikke slik og derfor KAN de også kjøres rolig og klare ett normalt forbruk.
Sist endret av Batland; 18/11/11 kl 15:14
Hehe!
Var ikke ett 100% Mjåtveit oppsett.
Kjøpte noen deler og fikk noen tips.
Resten var endel prøving og feiling. Selvsagt, for best mulig økonomi på et AT oppsett, så er det beste valget Volvo sitt "R-Sport" kitt, ingen tvil.
Men for at det skal bli skikkelig morro, så må man like seg litt
Største problemet med det originale kittet er at motoren fort går meget mager, og gasseren går tom for bensin i kammeret.
Derfor kan det være en god ide å bygge om, for å unngå at man brenner hull i stemplene.
Men igjen, skal man ha det beste oppsettet for både økonomi og effekt med turbo og gasser, så blir det 2xWeber 45mm gassere.
Da slipper man også at cyl 1 og 4 går mager, mens 2 og 3 går feit.
Med 2xWebber gassere, så får alle cyl like mye "suppe"
Men seff, alle har forskjellige erfaringer og synspunkt, akkurat det som gjør dette med å bygge bil så morsomt
Og ja, kjenner til det med CO på PKK, var derfor jeg endret på endel ting.
Men gidder ikke bygge opp noe slikt kitt igjen, hvis det blir gasser og turbo igjen noen gang, så blir det 2xWebber.
Ensom V70 Turbo
Hehehe, du har sett disse du også ja?
http://www.youtube.com/watch?v=bAuG-7B08-A
http://www.youtube.com/watch?v=hPMIQ..._order&list=UL
Sist endret av Batland; 19/11/11 kl 11:10