VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
simpel engineering is easy to maintain, and it works
BCB.no
Realcar.no
Da var skrudagen slutt for i dag, og jeg har da fått gjort litt.
Har fått laget ferdig trykkrøra, men er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med dumpventilen.
- skal jeg kjøpe silikonslange og kappe enten før/etter IC eller vente i ei uke eller to for å få tak stål-flens til dumpen?
- lurer også på om jeg skal lakkere trykkrøra svarte. Vet ikke hvorfor, men har bare lyst. hehe.
På trykkrøret ved innsuget så har jeg sveist inn en liten rørstump slik at jeg kan koble til tomgangsregulatoren og sveist inn mutter til lufttempen til sprutet. Begge disse sitter på undersiden av trykkrøret slik at de blir mest mulig skjult.
Slangen til luftfilteret er ferdig tilpasset og jeg regner med at filteret bare kan "henge" løst der? eller how should I feste det i så fall? Turboen skal nok få nok luft med 4"x9" filter
I mårra blir det vel å bandasjere eksosdeler og begynne å montere litt.
Beklager litt crapy bilder (har bare tlf-kamera akkurat nå)
BEKLAGER ALT rotet på benken,, "kremt". host ... *Hark* (skal få rydda en dag)
![]()
Sist endret av Zeeker; 12/11/11 kl 02:17
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ser meget bra ut![]()
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Miniupdate:
Fant ut at jeg hadde glemt å sveise inn muttere til Bredbåndslamda'n og baktrykksmåler :/ så da måtte je gjøre det før bandasjering av grenrør, DP og mini-DP til Wastegate.
Grenrøret var ikke noe artig å bandasjere, men det er det vel sikkert aldri. Jeg har lest at det er flere som har slite pga at det er trangt flere plasser, men det gikk på et vis
En annen ting som krasjer med Ajden-røret er vannslangen som går til motoren. Denne legger seg pent og pyntelig innpå grenrøret, så her måtte det gjøres noe, og jeg håper det holder. Røret måtte for øvrig lages mindre da det hadde for stor diameter.
Har også sveist på en liten stuss på trykkrøret etter turboen for å feste dumpventil.
Baktrykksmåler er kjekt og morro å ha når man justerer trykk, og i hvertfall i benken. Det blir også morro å se hva en hjemmesnekra eksos klarer å ta unna
Den funker så enkelt som den er montert. Det er en stor mutter med inn og utvendige gjenger M18x1,5 utvendig. også er det noen bremserørgjenger inni. Alt fåes kjøpt på race-tema. Det eneste var at 2 av koblingene passet ikke sammen da det var litt forskjell på gjengestigningen, men dette ble løst med å ha på mye locktite og skru igjen! Så lenge man ikke tar det opp for å se, så holder det tett
Deretter er det bare laget et vanlig bremserør som er trekt litt bort fra hele sulamitten og man kobler på en turbotrykksmåler i andre enden. Denne slangen drar man da så klart inn i bilen.
Det var noen som sa at, så lenge du har overtrykk i turboen så går det bra. Hvis du får mere baktrykk enn turbotrykk så begynner eksosen å bevege seg inn i turboen og mot motor, men den vil samtidig prøve å ta veien gjennom noen tetninger i turboen, som igjen vil forårsake oljelekkasje.
Dette er et eget felt jeg ikke kan så mye om, så hvis noen leser dette og vet fakta om dette. Fyr løs
![]()
Sist endret av Zeeker; 15/11/11 kl 07:55 Begrunnelse: rettskriving... igjen
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
FinFin oppdetering ^^
Følger denne nøjje![]()
Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
Volvo 745 - Missile Drift Car
Ja er veldig tett sammen alle røra på ajden grenrør, kan være ett helvete å få bandasjerthvilken bandasje har du brukt?
Også pass på, servo slangen ligger farlig nærme grenrøret
Ser bra ut!
Servoslangen har jeg flyttet på. Den er vridd sånn at den ligger på undersiden av pumpa. Denne skal teipes med sånn sølvblank teip tenkte jeg.
Jeg har brukt bandasje fra Race-tema
Har aldri prøvd noen annen, men regner med at det er samme ulla og da kjøper jeg der det er billigst. Det eneste minuset jeg har hatt med den er at den fliser seg opp etter 1-2 år. den sitter helt fint på, men hvis du kommer borti den så løsner det store flak ganske lett.
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Ser bra ut det her :P
æ glær mæ te tæstkjøring!! =)
'80 242 Turbo
'86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Buster83: Jeg å
I mårra så blir det å rive av alt igjen, og lakke litt diverse plater jeg har skjært i, og prøve å få bytte pakningen til pakkboksen til simringene forran på motoren. Det lekker olje litt olje der og simringene er nye, og jeg hadde det samme problemet bak på motoren :( Bak har jeg fikset dette.
Også bytter jeg servopumpa i samme slengen da jeg ikke finner noen lekkasjer på servosystemet, men det drypper litt på høyre side der pumpa sitter, men skjønner ikke hvor. Må også få tak i ei anna servotannstang da den som sitter der har fått kjørt seg :/ Utett på inngående aksling fra rattstammen. Hvis jeg er heldig så sitter det en simring nedi der jeg kan bytte
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Har tannstang liggende her til en billig penge jeg, bare jeg får demontert den å sett att alt er i orden så kan jeg si ifra hvis det er noe intresant for deg.
Gleder meg også til og se hvordan dette kommer til og gå! blir iallfall solid og bra.
blir vel ett par turer på Losna i vinter vel?
Høres bra uthvor mye vil du ha for tannstanga? (og evt rattstammen i motorrommet hvis det er forskjell på min og din)
Det blir kjøring på Losna ja. Hver helg hvis det er opp til meg
Bare maskinisten holder så blir det mye kjøring
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
enda godt det er foran på motorn og ikke bak det lekker olje da...
jeg vurderer å bytte utløserlager på audi'n til frua til helga.. *grue seg*
kan forsåvidt bare komme innom og ta med deg tannstanga som satt på delebilen her og om du gidder.. har ikke no bruk for den.. den røde volvo'n funker fint igjen.. fått på vinterhjula nå, så nå ser jeg ikke dobbelt når jeg kjører lenger.. =D
og på 242'n skal jeg kjøpe ny tannstang.![]()
'80 242 Turbo
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Kan få med alt fra tannstanga og helt opp til rattet om du så vil. denne bilen blir jo høgd uansett. Sender deg pm jeg.
Må få kjøpt meg ispigg i år jeg også. så blir det nok endel kjøring på isen for meg også!
Blir turbo i 240'n igjen rundt juletider hvis alt går etter planen. nå har den omtrent stått helt siden gatebil testa stripa på hamar dessverrevar en mindre artig dag for 240'n gitt ^^
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
den du fikk sist var den som var på den lilla volvo'n som bestemte seg for å selvantenne..
Har den som satt i delebilen vi hogde for ikke så lenge siden og vettu.
'80 242 Turbo
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
Stemmerda kjæm jeg nok innom en dag ja.. (hehe,, kremt, host, hark)
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
no problem... sier ifra når jeg trenger hjelp jeg.. ;p har to bilen som skal være eu godkjent før jul.. :/
'80 242 Turbo
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
hehe.. jau.. stemmer vel det.. mange som tilfeldigvis var ute og kjørte bil akkurat da..
Spesielt surt med tanke på at den var hellakkert for kort stund siden, og egt ble veldig fin.. med el speil, el ruter, el soltak. nyoverhalt turbomotor.. osv osv...
Men men.. tilbake til start og prøve igjen..
før:
etter:
![]()
'80 242 Turbo
'90 940 - s90
'05 V70 2.0T
nå begynner det å komma segskal ta meg en tur iløpet av uka for å myse litt, også tar jeg med ett nytt sett med hansker
ser ut som du treng det
hehe
Når maiskorn dør, får de englevinger og blir til popcorn.
♫..♪..♫..♪..♫..♪..♫..♪..♫..♪.. ♫..♪..♫..♪*..♫
Her har vi hansker på lager ja
Men de må brukes opp først. Det der er ikke første steget en gang, hehe.
Men slik går det når man ikke gidder å ta på seg en sveisehanske som ligger 1 meter unna :/
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no
har lest gjennom tråden nåser bra ut detta! bra du fikk MS`n til å funke. er du fra Brumundaln eller? blir det bremsing løpet av vintern? blir spennende å se åssen den oppfører seg med bandit snurra. sett flere motorbygg i sverige med mye effekt på di turboa der
syns isen kann legga seg snart!!
Jeg er fra Brumunddal ja. Hvordan tippa du det?
Jeg vet ikke når det blir benking, pga en for slapp? kam, så vet jeg ikke om jeg vil koste på skikkelig justering og benking nå, også må jeg gjøre det samme enda en gang etterpå med ny kam.
Men jeg får se, det blir vel en ny kam i løpet av vinteren/våren![]()
Sist endret av Zeeker; 16/11/11 kl 16:20
Volvo 242 - 76 - Lekebil
Videos:
Peite @ facebook
Peite @ youtube
BCB.no
Realcar.no