er det ikke ventilerte skiver eller noe sånt du mener? syns det var rart at det var klossa man skulle bytte
er det ikke ventilerte skiver eller noe sånt du mener? syns det var rart at det var klossa man skulle bytte
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Nå er det snakk om en 140 bil. ikke 240. 140 hadde ikke ventilerte skiver i det hele tatt. 164 hadde ventilerte skiver. De passer på 140 sammen med kalippere fra 164. bremseklossene er like på begge de to. på 140 og 164 skulle man bytte til en annen type klosser for å kunne godkjennes med max effekt.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Da har man lært noe nytt litt sært, men sånn er det noen ganger uansett trur jeg detta blir et tøft prosjekt
Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
1989 modell 245 brukis
1987 modell 740 turbo prosjekt
1977 modell 242 Prosjekt
1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
momy said i could not handle a V8, momy is now religious!
Er det originale regnr. fra 67 du har? Tøff bil :-)
Blir en kjempefin bil dette når du får på framfangeren
FK ute av 940
B18 ute av 142
Men den her:
Får ikke plass her...
Så første punkt nå blir å skjære ut tunnelen
Så blir det tilpassing av bunnpanne, kappe ut, og sveise om travers, motorfester. Fjerne AC kompressor. Det er trangt mot styresnekke på venstre side
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Kan du ikke bygge om m90n til langspak æ? haha
Kanskje en ide å loppe en 240 for deler til tunellen?
17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
07 Opel Zafira OPC "bussen"
92 240 "Turbo" venter på bedre tider
x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro
Bunnpanne har jeg en plan for, skal kanskje se litt på det idag.
Ac kompressor og brakett er greit, det er vekk.
Motorfester blir himlaga, ser jeg ikke på som noe problem.
Men travers, hva må gjøres der? Ikke sett noe på det enda. Mulig jeg slipper nedi motor ikveld, se hvor det butter som værst.
Det blir for for trangt der, så traversen må friseres litt i bakkant. Bunnpanna må kortes inn i kulpen mot travers. Men en kan ikke ta for mye på bunnpanna heller, pga pickup'n til oljepumpa. bunnpanna bør samtidig breddes ut litt for å få plass til litt olje også.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Sikker på at du får godkjent FK i 142? Vet at det er innenfor mtp. antall hestekrefter, men det er noe som heter dreiemoment også, og det har biltilsynet funnet ut også etterhvert (før så de utelukkende på hestekrefter).
Tror jeg ville ha hørt med BT ganske snart...
Bare for å gjøre en ting klart. Bilen er langt langt unna så fin i virkeligheten som det den ser ut på bilder. Selve lakkering er gjort av en som kan, alt grunnarbe har jeg gjort selv, og det er ting jeg ikke fatter at jeg ikke så når jeg holdt på. Men som lakkerern sa: Nå er`n bevart ihvertfall, hvis du skal pusse`n opp noen gang...
Idag fikk jeg skjært ut tunnel og slipt nedi motor for å glane litt. Skjærte vekk det som må til på bunnpanna og prøvde meg fram litt. Blir ikke snakk om mange desiliter mindre olje som går i bunnpanna, så om jeg gidder å utvide den noe får jeg se an litt etterhvert.
Når det gjelder plass mot styresnekke, ser jeg ikke at det skal bli et problem. Er mye trangere ved forsterkinga i innerskjermen på høyre side. Tror turboen kommer veldig nærme der, men gjør ikke noe med det enda. Se an plassen når motor sitter på riktig plass.
Fikk også se hva som menes med traversproblemet. Blir trangt der, og er nok avhengig av å senke ned den litt. Ihvertfall på venstre siden. Tar nok hele bredden mellom motorfestene, så det blir seende sånn nogenlunde ut.
Får også plassproblemer mot bremsekraftforsterker ser det ut for, men må se litt mer på det når motoren sitter der den skal være.
Finnes løsninger på det meste.
Se litt på bremsekraftforsterker osv fra amazon. Det bygger mindre ut i motorrommet. alternativt korte inn hylse og stag fra topedovegg til br.kraftforsterker.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Er ganske sikker på at bremsekraftforsterkeren fra '69-'70 Amazon (2-krets) har samme mål som den på 140-serien. Om man korter inn hylse og stag så kommer bremsekraftforsterkeren i konflikt med rattstammen. Har grublet litt på dette selv og tror det er 3 mulige løsninger:
1. Bruke en mindre bremsekraftforsterker fra en annen bil som monteres på torpedovegg men vinkles oppover slik at den går klar av innsug & rattstamme. Tror jeg skal ha et bilde av dette - hvis det er interessant (?).
2. Forlenge hylse og stag slik av br.kr.forsterkeren kommer framfor innsuget.
3. Flytte br.kr.forsterker over til andre siden av motorrommet med torsjonsstag under dashboardet (løsning alá Volvo's egen løsning på høyrestyrte utgaver av '69-'70 Amazon).
'66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E
DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat
Har vurdert forslag nummer to jeg. Ser for meg at det blir løsningen. Men får plassere motor riktig først, før jeg bestemmer meg.
Alternativt gi blaffen i bremsekraftforsterker. Sette hovedpumpe rett i torpedoveggen, og trikse litt så du får høyere utveksling mellom pedal og stag inn på hovedpumpa. Det er også blitt gjort på 140'ene, og 240 med rettstilt 16V motor.
Jeg har trua på det her Har sjøl montert en B21ET i en 142. Det var en utfordring, men det lot seg greit gjøre
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Legger ut litt bilder jeg, ettersom ting skjer. Kanskje andre kan lære av mine feil og erfaringer, og at jeg kanskje får noen forslag på hva som bør gjøres anderledes!
Her er bunnpanna etter at den er frisert litt. Ikke sveisa den igjen enda som dere ser, men tror dette er nok til at ting skal få plass.
Så var det tid for travers...
Blankslipt sådan.
Såpass mye skjærte jeg ut. Blir veldig på feelingen det her, ettersom jeg ikke har funnet noen gode bilder av hvor mye andre har skjært ut.
Etter å ha skjært av et par cm på høyden, og slipt ut litt mer i traversen, blir det sånn omtrent:
Slapp motor oppi. Igjen. For å se an litt. TROR jeg har skjært ut nok. Her ligger motor an på traversen, men jeg behøver ikke ha den så lavt.
Her synes det også bedre hvor mye jeg skjærte av biten jeg tok ut av traversen.
Skjærte også ut et lite ekstra "hjørne" på traversen, ikke at jeg tror det er nødvendig for å få plass, men tror det blir en del lettere å ta motor ut/inn når jeg gjør det sånn.
Slipa litt på den "leppa" som stikker ut bak traversen også, veit ikke om det er nødvendig, men når jeg først stod på hue nedi der med slipeskiva, så tok jeg av litt der også. Blir ikke noe dårligere plass av det ihvertfall.
Så var det bare å sveise da.
Og her ca ga jeg meg idag. Har skjedd noe ihvertfall.
Sist endret av Fred; 02/11/11 kl 22:22
Og for moro skyld begynte jeg å krysse av på "what to do" lista mi, hvor mange ganger jeg har motor inn/ ut av bilen. Er på 5 ganger nå.
Noen som tør gjette hvor mange ganger det blir totalt?
Setter meg et mål på 25 ganger jeg.
Du er på rett vei med bunnpanna ser jeg. Traversen også. Men jeg ville bare punktet den fast og sluppet nedi motor og testet plassen før helsveising.
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Ser like bra ut som resten av bilen dette. Blir spennende å følge med videre Tillater meg å slenge ut et par bilder av bremsekraftforsterker-løsninger jeg har observert på Vallåkra jeg:
'66 zoner, '69 zoner, '69 142 (2,2 2xdhla45) og '96 965 3,0E
DELER TIL SALGS PR. 28/9-13:
'Diverse deler fra Volvo 945 ('95 mod.) og Volvo V70R ('98 mod.) fwd automat
Blir bra dette. Har du kikka noe på worklogen til Jakobsen`s 142? http://forum.vccn.no/showthread.php?t=4556.
Han har gjort samme ombygginga med fk/m90. Ligger sikkert litt tips der hvis du trenger.
Angående hvor mye effekt du får godkjent i 140 så står det følgende i papira fra volvo: Kode YV1 A1 - Motoreffekt, 140 serien:
Maksimalt tillatt motoreffekt for Volvo 142, 144 og 145 er 140 hk DIN (maks dreiemoment 19,6 kpm
DIN) uten at det er nødvendig med endringer i chassiset.
Dersom det monteres bremsebelegg som angitt nedenfor, kan det benyttes effekter opp til 180 hk DIN (maks dreiemoment 22 kpm DIN):
Girling bremser: Foran 270163, bak 270164
ATE bremser: Foran 270165, bak 270166