Hei alle sammen!
Dette er min første tråd på forumet, ettersom eg nyleg vart stolt eigar av min første Volvo. Vennligst hjelp meg ut av denne knipa, dersom du har greie på 850/v70!?
Kjøpte ein V70 2.0t 1999mod, med ein betydlig feil;ABSlampa lyste sjølv om sensor nettopp var bytta. Tenkte at det berre var feilmontert sensor, eller at uorginal sensor for "-> 1998 modell" var satt inn (min blei registrert i 98). Feilmelding var omtrent "Feil på hastighetssensor venstre forhjul".
DersomABSlampa lyser, og bilen blir stoppa og starta igjen, begynner også motorlampa å lyse med feilkoden "Feil på hastighetssensor" (noke som igjen fører til høgre bensinforbruk). Har plugga av og på batteriet, eller nullstilt feil på data, for å unngå å kjøre med tent motorlampe (kortsiktig løsning deluxe). Samme problem oppstår igjen og igjen (dersomABSlampa lyser)
SPM 1: Er detABS-sensor-feilen som får motolampa til å lyse? Kan dette ha sammenheng med cruise kontroll?
I dag monterte eg inn original sensor fra Volvo, men denne blei "svidd av" etter 2 småturer...fant etter en del fundering & feilsøking ut at pluggen somABSsensor settes i sendte 12V spenning til sensoren. Har derfor en misstanke om at selveABS-styreenheten er kaputt.
ABSlampa lyser fortsatt av og til (selv om sensor har uendelig ohm motstand) og motorlampa tennes fortsatt etterABSlampa har slått ut. Cruise kontroll funker ikke nårABSlampa lyser.
SPM 2: Kan feil på styreenhet for cruisecontrol eller feil på selve motoren gjøre atABSsensor får strøm? Kan det være noke anna ennABS-styreenhet?
Får ikkje opp andre feilkoder enn "feil på hastighetssensor" (på både motor ogABS) ...merk at feilkodene ikkje er gjenngitt ordrett...husker ikkje eksakt.
SPM 3: Er denne typen feil typisk for V70? Blir det dyrt å fikse?
På forhånd takk for all respons!