Så på DCN at du lurte på hvordan man renser pads på en grei måte, trykkluft fungerer fint til det, bare å blåse den rein.
Så på DCN at du lurte på hvordan man renser pads på en grei måte, trykkluft fungerer fint til det, bare å blåse den rein.
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Vi har prøvd det. Fungerer til enn viss grad, men paden blir ikke fri for produktrester.
Jeg skal kjøpe padwasher, men ting tar tid.
Har stått på gruppe kjøpr for dette siden februar (2 forskjellige gruppekjøp riktig nok).
Etter hva jeg har erfart ang. reingjøring av padder, så funker trykkluft bra på ullpad og børste fungerer fint på cutting paden (i mitt tilfelle grønn 3M pad). De andre 2 har jeg kun fått reine ved å håndvaske de i såpe og vann. De blir riktignok ikke like "møkkete" som cutting paden og ullpaden da. Det går greit, men tror det er fint å ha en padwasher tilgjengelig.
I hvilke tilfeller bruker man ullpad egentlig? Ikke helt med på den enda :P
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Ullpad er fin å bruke på bla. lakkert plast da den ikke utvikler like mye varme som skumpader gjør.
Ullpad er også fin å bruke på SS (lakk uten klarlakk. SS = Single Stage) lakk da en ull pad ikke fyller seg like fort som en skumpad gjør.
Ullpad har også mere cut enn de fleste skumpader.
Kort sagt. Mer cut, mindre varme og fyller seg ikke så raskt iforhold til en skumpad.
Aha.. si 3M da, ville den vært finest på første steg eller 2 eller 3?![]()
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Ull og grønn er grovest. Kan vel bruke den med gul og hvis du vil (da blir det jo en litt "mildere" combo). Har ikke prøvd med gul selv.
Her er det jo bare å prøve seg frem til hva som fungerer best til hvilken lakk. Er man usikker, så skal man altid prøve det fineste først også prøver man grovere og grovere frem til man finner hva som fungerer best. Det er veldig forskjellig fra lakk til lakk, så det finnes på en måte ingen fasit her.
Aha.. Kjekt å vite : )
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Dag 2 (17/9)
Jeg og martin gikk på vidre her. kom ikke så langt pga vi plundrer med å få panseret helt bra. begynner nesten å lure på om det er lakkert opp en gang i tida for jeg kan ikke huske at denne lakken er så plundrete.
Etter EFC så er det fortsatt småriper igjen og kjørespør. Ikke engang UFSE går smertefritt.
Vi har faktisk holdt på nesten 5 timer hver med dette panseret idag og det er fortsatt ikke bra.
Tok også en 50/50 på hver vår skjerm.
Fikk tatt litt bilder. Mange av de viser endel defekter som vi sliter med.
Her har det blitt relativt bra:
Martin er igang på andre sida av panseret:
Her er det noen bilder som viser litt riper og holos:
Også litt 50/50 bilder fra venstre framskjerm. Her føler jeg alt gikk mye bedre. Her er det kjørt FCP og EFC.
Martin tok også litt bilder som vil bli lagt ut av han etterhvert.
Nestegang skal jeg se litt bort i fra panseret og komme meg vidre og se hvordan det går.
Forbrukt til dag 2 er Ca 5 timer (2 mann)
Sist endret av Øyvind G; 17/09/11 kl 09:36
De stripene man ser på noen av bildene er nok mikrofiberstriper. Har dere prøvd å fjerne kjøregatene med eksenter/DA?
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
Vi kunne prøvd det, nevnte det også i går.
Vi har i allefall en lang jobb forran oss. Det er riper nok![]()
Ahh.. Ikke helt heldig med det panseret nei... :/ Ser at du blir litt frustrert her!!
Men forklar litt hva du mener med EFC og FCP da![]()
Skjermen ser det ut som blir bra ja! Var overraskende mye her altså :O
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Det er bare forkortelser på navnet til 3M sine produkter.
Grønn - Fast Cut Plus som da blir FCP
Gul - Extra Fine Compound som da blir EFC
Blå - Ultrafina SE Polish som da blir UFSE
Da er jeg med!
Stå på videre nå så blir det bra!
Henrik Hassel
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Styremedlem
S60 2004 - 2,5T - AWD
V70 1998 - 2.0t - SOLGT
Så du brukte 3m kontrollspray tidligere. Bruker du den etter hvert trinn eller bare før blå 3m?
Det er nok ikke nødvendig å bruke denne etter hvert trinn. Jeg bruker den ganske ofte mens jeg holder på for å se om det blir bra eller ikke. Vet man hva man driver med så er det jo bare å "kjøre på" og kontrollere etterpå. Jeg er såpass ny i detta at jeg liker å kontrollere litt underveis.
Kontrollsprayen min er nesten tom, så nå bruker jeg IPA (isopropanol og vann). Ser ut som at dette gjør samme nytta egnetlig.
Tror ikke IPA tar vekk oljer fra den blå, så her er det kanske greit å bruke kontrollspray.
Ok, men da er jeg ikke aleine om å ta noen ekstra runder med kontroll pga uerfarenhet. Den blå er det vel en del oljer i ja
Dag 3
Fortsatte litt idag, men det ble bare litt over 2 timer. Tok øvre delen på venstre fremdør. Begynner å ligne noe nå, men sliter litt med finnish (blir ikke fornøyd som vanlig og tida går). Blankt blir det da.
Tok ikke så mye bilder idag. Bare noen få før jeg pakket sammen sakene for kvelden.
Gikk mye greiere å jobbe med døra enn det var å jobbe med panseret, så det er nok en annen type lakk på panseret.
Panseret tenker jeg blir byttet siden vi har et stående som er i grei stand.
Sist endret av Øyvind G; 21/09/11 kl 22:07
Håper du har sterke lys på bilen din, viss ikkje så kan du risikera å bli kjørt på, pga ein kar ikkje såg degFyy så blank!
97' 940 LT
Hehe.
Tok ikke noe før bilde, men tok et bilde av døra etter vask (første dagen)
Da så den sånn ut:
Stor forskjell.