ligget død lenge denne nå... shit happend = null motivasjon. skal da prøve å starte på friskt igjen... med ny motivasjon...
lurer litt på om det kan være greiere og lettere å bare bygge om slik at jeg bruker ei B230 blokk og plukker alt av stempel og råder +topp over på den...
noen som har ei komplett handleliste og gode tips\triks for det?
Det er i bunn og grunn det samme som jeg gjør det, 91mod B230FB bunndel, med h-profil råder (ikke nødvendig, men hadde de liggende) og originale 16v stempel. Men bare vær klar over at du bør prøve å skaffe et komplett pakningsett til toppen på ebay f.eks. da pakningene til B234F koster en formue hos volvo. Bare ventiltetningene koster over 500,- for et sett.
Sånn går det når man skal ha en spesiell motor..
Den halvmåne pakningen bak den ene kammen er den samme som på gamle B21/B23, og det er samme lokk for å tette fordelerhullet som på B230..
Ellers selger de reg.reim sett på yoshifab.com for 16v topp på B230 til en hyggelig pris.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
takker. da har jeg pittelitt å gå ut fra her
må prøve å få bilen over til volvo-power for demontering etter hvert. så jeg får demontert hele motorn å tatt med hjem å styra
http://www.yoshifab.com/store/index....d&productId=26
like greit å bestille en slik tenningsfordeler da? som er ferdig innkorta + et slikt lavt fordelerlokk så man slipper å av med hele toppen for å skifte tenningsdelene der etter hvert
http://www.yoshifab.com/store/index....d&productId=23
slik fordeler?!
http://www.yoshifab.com/store/index....d&productId=25
rotorn...
http://www.yoshifab.com/store/index....od&productId=9
dette regreimkitet du tenkte på?!
annet jeg trenger da?
er det greit å kjøre på med en FK blokk eller skal jeg drite i underspylinga å bare kjøre vanlig F blokk? annet jeg må være obs på?
288$ for alt det + frakt ja.. sånn ca 2000+mva. å så bør man vell ha nye lager og pakninger og alt... så blir da noen lapper dette... + duppedingser
'21 Audi E-tron 55 Sportback S-line
[X]'07 Volvo S60 2,4D 163hk Summum
[X]'95 Volvo 945 LT (Prosjekt/finbil)
En annen ting man bør tenke gjennom, er om oljepumpa man velger leverer nok til både hydrauliske ventiltrykkere og underspyling..
Originalt har jo B234F en ekstern oljepumpe som har høy kapasitet, så det kan sikkert lønne seg å droppe en av delene når det monteres 16v topp på B230 blokk..
Jeg har kjøpt "144" pumpen fra KG Trimning, og lurer på å sjanse på å bruke de originale hydr. trykkerene, siden jeg ikke har underspyling, men jeg hadde egentlig tenkt å skaffe omslipte kammer og bruke mekaniske trykkere fra Volvo 440, men pengene strekker ikke til for øyeblikket..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
hmmm nok en case altså....
så da bør jeg altså ha blokk Uten underspyling da...hvis ikke får jeg jo aldri dette ferdig...
Kan vel være like greit, dumt å håpe at det holder til begge deler, for så å se at oljelampa blinker som setebeltevarsleren..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
hehe
men det er såpass at det holder med +margin når man bruker blokk uten underspyling da!? så det ikke er i grenseland der også? hehe
kjøre på med tørrsump istede da... eh jaaaaa.....
Det skal vel holde om man bruker en oljepumpe som leverer litt mer, som den jeg har kjøpt, evt. oljepumpe fra B230FK, denne dytter også litt mer enn en vanlig sugemotorpumpe.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Den er til B230 ja, bestilte hos pedersens, til 1695,-.
Koster iflg. kgkatalogen 1395:- men pedersens påsto de hadde hatt en prisøkning..
Men du har da svensk kompis? Få ham til å bestille direkte fra kg, og sende den til deg som gave eller noe..
OP-144 er delenummeret, du finner den på side 53 i katalogen som du laster ned fra kgtrimning.com
EDIT: Den er laget for B19/B21/B23/B200/B230, men passer ikke B19/B200 i Volvo 360.
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
toppers Arne. bra du deler setter pris på alle tips jeg kan få nå!
Selvfølgelig må jeg jo dele min viten med andre, så lenge de vil høre..
Tror det blir moro med 16v sugis..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
er det noe jeg er flink på nå så er det å ta imot tips hehe
har ikke råd til å bygge opp og så krasje det med en gang pga bagateller hehe
da er vi vell oppe i
ca2000+mva på tenningsdelene og det fra yoshifab
og 1600ca for oljepumpe...
500 i blokk uten underspyling ca... noe spes årgang\blokk som er best av de? F\FB\FX motorene sine blokker...?
mye for komplette lager og det der da antas? og hvor er det beste å kjøpe det?
Jeg kjøpte overhalingssettet med h-profil råder lgspeed selger, det kostet meg ikke stort siden kursen var fin, og han trakk av svensk moms, og skrev ned verdien.. Der er alt av lager og pakninger til en 8v. B230 motor nedi. H-profilråder er jo ikke akkurat nødvendig på en motor med ~155hk, men greit å ha noe å gå på..
Når det kommer til blokk, spiller det vel nesten ingen rolle hvilken motor du tar den fra, men det lønner seg å ta en '89-> som har hatt et godt liv. Blokka mi har gått ca. 270000, og hadde nesten ingen slitekant, og ble målt til å være helt rund..
Toleransemerkingene på blokka var C, D, C, D, og nye stempler til B234F finnes kun med merkene D og G. Så for at det ikke skulle bli for trangt kjøpte jeg 4 stempler merket D. Det var ok i henhold til Volvos toleranser på klaring mellom stempel og sylinder, tillatt klaring er 1-3 hundredels mm.
Du må nesten pelle av toppen fra motoren din, så ser du hvilke merkinger du har å gå ut ifra. Hver bokstav indikerer en forskjell på 1 hundredels millimeter. Så du skjønner sikkert at stempel merket G i en sylinder merket med C blir trangt..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
aiai enda mer å være klar over
ser for meg at jeg hadde bomma fint der gitt på egen hånd... nøyaktig hvor står denne merkingen?
Står øverst på blokka på anleggsflaten mot toppen, og på stempeltoppene.
Går i fra C til F på B230, så har man B234F med de samme pluss sin uvanlige G.. De går å bruke i B230 med F merkede sylindre, men har enda til gode å se en B230 med større enn D, men nå har ikke jeg demontert så mange motorer da..
Sist endret av ArneR; 16/03/10 kl 04:02
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
så da kan jeg ikke bruke stempla jeg har i 16V motoren fra før heller da? :(
Jeg har en hel del 16v stempler med C og D om det skulle vært intrisangt
Volvo fantast?